با این که این خبر دور از انتظار نبود ولی باز هم بسیاری از علاقه مندان به بازی‌های کامپیوتری در ساعات اخیر، در شوک خبر لغو رویداد E3 برای همیشه مواجه بودند. رویدادی که زمانی، تمامی شرکت‌های بازی‌سازی، جدیدترین عناوین خود را در آن معرفی می‌کردند و به کریسمس بازی‌خورها شهرت داشت.

البته قبل از این که مجموعه E3 از پایان کار خود خبر دهد، بسیاری از شرکت‌های بازی‌ساز، در سال‌های اخیر دیگر در آن شرکت نمی‌کردند و تعطیلی‌های دوران همه گیری کرونا نیز به مشکلات E3 اضافه کرده بود تا در نهایت، دست اندرکاران آن به چنین اجماعی برسند.

چطور کار E3 به این جا کشید؟

E3 بدون شک، برای سال‌ها بزرگ‌ترین همایش بازی‌های کامپیوتری در جهان به حساب می‌آمد و کمپانی‌های بزرگ سعی می‌کردند با ساخت استیج‌های دیدنی و ارائه بهترین‌ تریلرها، علاقه‌مندان به این بازی‌ها را تحت تاثیر قرار دهند. با این حال، بعد از ایجاد همایش‌های مختلف در دنیا، جدی گرفته شدن‌ بعضی از همایش‌های قدیمی مثل کمیک کان از طرف کمپانی‌ها و برگزاری برنامه‌های اختصاصی از طرف شرکت‌هایی مثل سونی و نینتندو، به مرور شرکت‌های بزرگ دیگر در این همایش شرکت نکردند.

همین عوامل باعث شده بود تا در سال‌های اخیر، E3 برای اولین بار لغو شود و در نهایت کار به جایی رسید که مدیر عامل آن در پیامی عنوان کرد:

” بعد از بیش از دو دهه برگزاری E3، هر کدام بزرگ‌تر از دیگری، حالا زمان خداحافظی فرا رسیده است.”

Electronic Entertainment Expo یا همان E3 برای اولین بار در سال 1995 و به میزبانی لس آنجلس برپا شد و پس از آن هر سال بدون وقفه ادامه داشت تا این که در دوران همه گیری برای اولین بار لغو گردید. هر ساله در این رویداد، جدیدترین تجهیزات و بازی‌ها رونمایی شده و برنامه ریزی شرکت‌های بازی‌سازی برای سال بعد اعلام می‌شد. خیلی اوقات، افراد معروفی همچون امینم یا ریحانا هم در آن به اجرا می‌پرداختند. البته در ابتدا قرار بود این همایش، مختص به خبرنگاران باشد، اما خیلی سریع وسعت پیدا کرد و ده‌ها هزار نفر برای دریافت بلیط شرکت در آن صف می‌کشیدند.

در ادامه اما همایش‌های دیگری جایگاه E3 را به چالش کشیدند. همایش‌هایی که بر پایه طرفداران شکل گرفته بودند و هر کدام به نحوی، سعی در جذاب بازی‌کنندگانی در سبک و سیاق‌های مختلف داشتند. مهم‌ترین آن‌ها کمیک کان بود اما پنی آرکید اکسپو، ماین کان یا حتی مراسم گیمز کان آلمان نیز در این زمره بودند.

حتی بسیاری از المان‌های بازی‌های کامپیوتری نیز که در E3 بسیار محبوب بودند از رونق افتاده‌اند. دیگر کسی به دنبال دیسک بازی‌ها نیست، اخبار بازی‌ها به روز روی سایت‌های مختلف به نمایش در می‌آید و نمایش تریلر بازی‌ها بر روی یوتیوب به مراتب موثرتر از ارائه آن در یک همایش نسبتا محدود است. در نهایت هم مشکلات ناشی از همه گیری کرونا، تیر آخر را به E3 زد و اجرای همایش به صورت دیجیتالی در سال 2021 کمکی به آن نکرد و سال 2022 نیز به خاطر شرکت نکردن کمپانی‌های بزرگ مثل سونی و نینتندو، همایش لغو شد تا در نهایت تصمیم بر تعطیلی همیشگی آن گرفته شود.

واکنش‌ها به تعطیلی همیشگی E3

افراد بزرگی در عرصه بازی‌سازی به اخبار مربوط به تعطیلی همیشگی E3 واکنش نشان داده‌اند که اکثر قریب به اتفاق آن‌ها، این تصمیم را ناراحت کننده تفسیر کرده‌اند. هیدئو کوجیما که این روزها غرق در اخبار مربوط به بازی جدید و فیلمی‌ست که کمپانی‌اش می‌سازد، زمانی را برای واکنش به این خبر اختصاص داد و آن را غم انگیز دانست. او در پیامی عنوان کرد که بسیاری از بازی‌های ژاپنی، موفقیت‌های جهانی خود را مدیون این همایش هستند.

داگ بوسر رییس ننتندو آمریکا نیز از لحظات به یاد ماندنی E3 یاد کرد و گفت فرامش کردن آن‌ها بسیار سخت است. کوری بارلوگ توسعه دهنده بازی خدای جنگ نیز از خاطره‌ی خود در مورد رونمایی از اولین دموی این بازی و هیجان مردم سخن گفت.

بازخوردها به این خبر بسیار زیاد است و طرفداران زیادی از سراسر دنیا، E3 را در توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی ترند کرده‌اند، با این حال کار برای این همایش دوست داشتنی که خاطرات و لحظات فراموش نشدنی را برای طرفداران بازی‌های کامپیوتری رقم زده بود، برای همیشه به پایان رسیده است و بعید است دیگر کسی فرصت حضور در آن‌ را به دست بیاورد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *