تکنولوژی واقعیت مجازی هر روز پیشرف بیشتری می‌کند و کم‌کم به یک تکنولوژی همه گیر بدل می‌شود. به این ترتیب، دیگر هدست‌ها تنها برای بازی نیستند و خیلی‌ها از این محصولات برای تماشای ویدیوهایی که به این منظور ساخته شده‌اند استفاده می‌کنند. اما برای پخش چنین ویدیوهایی روی ویندوز، بهتر است به سراغ کدام پخش کننده‌ها یا همان پلیرها برویم؟

پخش کننده ویدیو مناسب واقعیت مجازی، چه کاری انجام می‌دهد؟

در حال حاضر برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی و حتی بازی‌های زیادی هستند که از عینک‌های واقعیت مجازی می‌توانید برای استفاده از آن‌ها بهره ببرید. با توجه به تکنولوژی متفاوت ویدیوهای واقعیت مجازی، حتما برای آن‌ها به پخش کننده‌های مخصوص احتیاج دارید که چند مورد از بهترین‌ها را در زیر برایتان لیست می‌کنیم.

  1. Whirligig

با توجه به استانداردهای زمانی تکنولوژی واقعیت مجازی، Whirligig برنامه‌ای قدیمی محسوب می‌شود اما این بدین معنی‌ست که زمان زیادی برای ارتقای ویژگی‌هایش داشته.این برنامه ساده و سبک است و کاربران آن به راحتی می‌توانند، ویدیوها و عکس‌ها را در هدست‌های واقعیت مجازی تماشا کند. امکانات این برنامه به نسبت خوب است و یک سری حالت‌ها از جمله حالت سالن سینما برایش در نظر گرفته شده اما مهم‌تر از همه چیز این است که Whirligig سبک‌ترین پخش کننده ویدیو واقعیت مجازی با کیفیت بسیار خوب به شمار می‌رود.

Whirligig

  1. Virtual Desktop

Virtual Desktop مجموعه‌ای از ابزارهای مختلف برای هدست‌های واقعیت مجازی است که جزو بهترین برنامه‌های ویندوزی برای این هدست‌ها نیز به شمار می‌آید. با استفاده از پخش کننده ویدیو، به راحتی می‌توانید ویدیوهای واقعیت مجازی را پخش کنید و در کنارش، امکان تماشای هر چیزی را به وسیله‌ی Virtual Desktop بر روی هدست‌ها خواهید داشت. این برنامه هم در کل سبک است و برای تماشای فایل‌های ویدیویی سه بعدی خاص، جزو گزینه‌های عالی به حساب می‌آید اما از طرفی قیمت آن به نسبت برنامه‌های مشابه، بسیار بالاست.

Virtual Desktop

  1. DeoVR

DeoVR از بسیاری جهات مثل Whirligig است با این تفاوت که به صورت کاملا رایگان عرضه شده  با یک ظاهر شکیل و ساده، می‌‌تواند به خوبی از پس پخش فایل‌های ویدیویی واقعیت مجازی بر بیاید. نباید از ظاهر این برنامه انتظار ویژه‌ای داشته باشید اما این که به صورت رایگان و با کیفیت عالی کار خود را انجام می‌دهد، واقعا عالی است.

DeoVR

  1. Skybox VR

Skybox VR یکی دیگر از برنامه‌های گران قیمت لیست ماست که البته امکانات بسیار خوبی را در چنته دارد. یکی از اولین ویژگی‌های آن این است که می‌تواند، جهت ویدیو شما را به صورت خودکار تشخیص داده و برای نمایش آن را تنظیم کند. به این ترتیب، نمایش ویدیوها بر روی واقعیت مجازی بسیار بهتر خواهد بود. Skybox VR همچنین ظاهر شیکی داشته و بسیار روان کار می‌کند اما برنامه‌ی خیلی سبکی هم نیست.

Skybox VR

  1. XSOverlay

XSOverlay از نظر تکنیکی یک پخش کننده ویدیویی نیست و در واقع ابزاری برای رندر دسکتاپ ویندوز بر روی فضای واقعیت مجازی است. اما خب شما می‌توانید با استفاده از آن، ویدیوی خود را روی هدست تماشا کنید و از ابزارهای بهبود کیفیت آن نیز سود ببرید. امکان تغییر سایز ویدیو هنگام اجرا و تغییر سرعت پخش و یک سری ابزارهای دیگر نیز در XSOverlay وجود دارد. همچنین شما با استفاده از XSOverlay‌، می‌توانید برنامه‌های دیگر را نیز در هنگام پخش ویدیو، بر روی ویدیوی در حال پخش مشاهده کنید. این برنامه بسیار منعطف بوده و امکانات خیلی بیشتری نسبت به تنها پخش ویدیو در اختیار شما می‌گذارد.

XSOverlay

  1. BigScreen

BigScreen نیز بیش از یک پخش کننده ویدیویی بوده و همچون یک بازی است. این برنامه امکانات گسترده‌ای در زمینه فضای واقعیت مجازی و امکانات چند نفره دارد و حتی می‌توانید به صورت محدود، ویدیوهای سه بعدی تحت واقعیت مجازی را همراه با دوستانتان به صورت آنلاین ببینید. BigScreen یکی از بهترین برنامه‌های واقعیت مجازی در ویندوز است که امکان اجرای ویدیوها را با کیفیتی بالا به شما داده و ابزارهای دیگری نیز در اختیارتان می‌گذارد. مهم‌تر این که برنامه‌ی BigScreen به صورت کاملا رایگان ارائه شده و نیاز به هیچ گونه پرداختی برای استفاده از آن ندارید.

BigScreen

البته یک سری از پخش کننده‌های معمول همچون KmPlayer هم هستند که گزینه‌هایی برای پخش ویدیوهای واقعیت مجازی دارند، اما هنوز خیلی راه مانده تا ابزارهای پخش ویدیو عمومی بتوانند این گونه ویدیوها را به خوب به هدست واقعیت مجازی منتقل نمایند و تا آن موقع، بهتر است از ابزارهای مخصوص این کار استفاده کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *