هر کسب‌وکاری نیاز به جهانی شدن و افزایش مخاطبان فروش در سطح جهان است. چند زبانه کردن وردپرس و ترجمه آن به زبان‌های گوناگون هم یکی از مهم‌ترین نیازهای هر سایت وردپرسی است تا بتوانند به چند زبان مختلف محتوای خود را در اختیار کاربران سراسر جهان قرار دهند! بنابراین در حال حاضر نیاز به ترجمه سایت و چند زبانه کردن آن برای هر سایتی ضروری است؛ به عنوان مثال یک سایت محتوایی نظیر خبرگزاری‌ها را در نظر بگیرید که روزانه چندین خبر مختلف را منتشر می‌کنند اما اگر این سایت تنها بر روی یک زبان تمرکز کند، تنها از کاربران با همان زبان بازدید خواهد داشت. حال اگر همین سایت به چند زبان مختلف برای محتوای سایت خود، ترجمه ایجاد کند، به راحتی می‌تواند کاربران زبان‌های دیگر را هم جذب کند. به این ترتیب ترافیک و در نهایت فروش کسب‌وکارها هم افزایش پیدا می‌کند. اگر وردپرسی هستید، افزونه polylang می‌تواند کمک زیادی به شما کند. در این مقاله قصد داریم به آموزش کامل این افزونه حرفه‌ای بپردازیم.

افزونه polylang

افزونه Polylang یکی از بهترین‌ افزونه‌های رایگان و در دسترس است که در مخزن وردپرس به ثبت رسیده و تاکنون توانسته بیش از ۵۰۰٫۰۰۰ نصب فعال داشته باشد که از این میان، امتیاز ۴٫۷ را هم گرفته است. با استفاده از این افزونه می‌توانید اقدام به ترجمه وردپرس و چند زبانه کردن سایت خود کنید و به راحتی یک سایت جهانی داشته باشید. برای استفاده از این افزونه ابتدا باید آن را از طریق مخزن وردپرس دانلود و در سایت وردپرسی خود نصب کنید! البته به صورت مستقیم هم از طریق بخش افزودن افزونه در پیشخوان وردپرس می‌توانید آن را نصب و فعال‌سازی کنید.

تنظیمات افزونه Polylang برای وردپرس

پس از نصب افزونه، باید تنظیمات آن را متناسب با نیاز خود تنظیم کنید. برای این کار کافی است وارد بخش زبان‌ها که در منوی وردپرس اضافه شده است، شوید. در این بخش گزینه‌های مختلفی در دسترس شما قرار دارد که عبارتند از:

  • یک زبان انتخاب کنید: در این بخش باید زبان پیش‌فرض و موردنیاز وردپرس خود را انتخاب کنید. لازم است بدانید که افزونه Polylang دارای لیستی شامل بیش از ۸۰ زبان از قبل تعریف شده است. پس از آن که زبان موردنظر خود را اضافه کردید، تمام فیلدها غیر از “ترتیب” به صورت خودکار پر می شوند. سپس کافی است روی دکمه افزودن زبان جدید در پایین صفحه کلیک کنید تا زبان موردنظر شما اضافه شود.
  • نام کامل: اگر زبان مورد نظر شما در لیست افزونه Polylang قرار ندارد، به راحتی می‌توانید با پر کردن فیلدهای مربوطه خودتان آن را بسازید. در قسمت نام کامل باید نام زبانی که می خواهید بسازید را وارد کنید تا برای استفاده از آن بتوانید از همین زبان استفاده کنید.
  • آموزش به‌روزرسانی وردپرس به دو روش خودکار و دستی

  • محلی (Locale): این کدی است که توسط وردپرس برای هر زبان استفاده می‌شود. این بخش برای زمانی که می‌خواهید زبان محلی را انتخاب کنید، بسیار مهم است. اگر این گزینه را به دقت انتخاب نکنید، در غیر این صورت ترجمه قالب به درستی انجام نخواهد شد. برای دسترسی به لیست کامل محلی های وردپرس روی لینک زیر کلیک کنید:

http://wpcentral.io/internationalization

  • کد زبان: این کد برای ساختن URL مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهتر است از کد زبان دو کارکتری ISO 639-1 با حروف کوچک استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید:
  • En: برای زبان انگلیسی
  • Fr: برای زبان فرانسه

انتخاب کد زبان کاملاً بستگی به سلیقه شما دارد اما برای رعایت استانداردها، پیشنهاد می‌کنیم از نام اختصاری هر زبان استاندارد استفاده کنید. برای دسترسی با کدهای اختصاری می‌توانید ISO 639-1 را سرچ کنید تا تمام کدهای زبان در دسترس شما قرار بگیرد.

  • جلوگیری از اسپم‌ در وردپرس با افزونه Math Captcha
  • جهت متن: با مشخص کردن جهت متن، افزونه به قالب اطلاع می دهد که باید استایل LTR یا RTL را انتخاب کند. توجه داشته باشید که تمام قالب ها با هر دو جهت متن سازگار نیستند؛ مثلاً قالب‌های انگلیسی با LTR رابطه خوبی ندارند و ممکن است نمایش آن‌ها با مشکل مواجه شود.
  • پرچم: در این قسمت می‌توانید یک پرچم برای زبان انتخاب کنید! این بخش برای نمایش آیکن زبان موردنظر در دسترس قرار می‌گیرد که البته اهمیت زیادی دارد. زیرا بازدیدکنندگان جهانی شما ممکن است زبان فارسی را بلد نباشند و از روی پرچم بخواهند وارد زبان موردنظر خود شوند! بنابراین توجه داشته باشید که این بخش باید کاملاً با دقت انتخاب شود.
  • ترتیب: در این قسمت می توانید ترتیبی که زبان ها در قسمت انتخاب‌کننده زبان در منوی ناوبری سایت نشان داده می‌شوند را انتخاب کنید. می‌توانید زبان پیش فرض خود را در مرتبه ۰ قرار دهید. در این صورت زبان پیش فرض شما اولین زبان در منوی ناوبری خواهد بود. ترتیب این بخش اهمیت زیادی ندارد اما پیشنهاد می‌کنیم پس از زبان پیش‌فرض سایت، زبان انگلیسی را در اولویت قرار دهید؛ زیرا اکثر کاربران زبان انگلیسی را می‌دانند و به این ترتیب راحت‌تر به زبان موردنظر خود دسترسی پیدا می‌کنند.
  • سئو و بهینه‌سازی سایت‌های وردپرسی با افزونه‌ها – بخش اول

چگونه محتوای خود را در افزونه Polylang ترجمه کنیم؟

برای ترجمه محتوای خود کافی است وارد بخش ترجمه‌ها شوید و هر عبارتی را که می‌خواهید انتخاب کنید. از این پس اگر کلمه‌ موردنظر شما در صفحه‌ای از سایت باشد، به صورت خودکار در همان صفحه ترجمه می‌شود. این امکانات عبارتند از:

  • آیتم های اولیه وردپرس شامل عنوان سایت، معرفی کوتاه، ساختار تاریخ، ساختار زمان که به راحتی قابل ترجمه است
  • هر یک از بخش‌ها و محتوای ابزارک که در قسمت سایدبار، فوتر و هر جای دیگری از سایت از آنها استفاده می‌کنید. قسمت ترجمه های عبارات به شما امکان کنترل دقیق عنوان و محتوای ابزارک ها را می‌دهد و به شما این اجازه را می‌دهد که برای زبان های مختلف سایت خود نسخه های مختلف تولید کنید.
  • آیتم های افزونه Yoast SEO مانند صفحه اول، نام سایت، توضیحات سایت (sitedesc)، آرشیوها، صفحات ۴۰۴ و موارد دیگر. بیشتر فیلدهای این قسمت را بهتر است به حالت پیش فرض باقی بگذارید. اگر تنظیمات Yoast SEO به درستی پیکربندی شده باشد شما می توانید هر صفحه و نوشته را مستقیماً در باکس Yoast SEO بهینه سازی کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم آموزش استفاده از افزونه Polylang را در اختیار شما قرار دهیم که امیدواریم مفید واقع شده باشد. اگر سوالی در این زمینه دارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات از ما بپرسید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *