کسب و کارها برای آن که بتوانند محصولات و خدمات خود را به صورت آنلاین ارائه کنند، باید یک سایت داشته باشند. در واقع یک سایت، ویترین آنلاین از محصولات و خدماتی است که می خواهید به صورت آنلاین ارائه کنید. البته برخی کسب و کارها با وجود آن که سایت دارند، اما فروش خوبی ندارند! در حالی که محصولات و خدمات آن ها هم بسیار ارزشمند و با کیفیت است. دلیل آن چیست؟ دلیل این امر، خوب نبودن سایت است. در این مقاله می خواهیم به بررسی ویژگی های یک سایت تجاری خوب بپردازیم که می تواند فروش شما را متحول کند! پس اگر سایت شما تا کنون نتیجه نداده است، در این مقاله همراه ما باشید.

سایت تجاری چیست و چه کاربردی دارد؟

هر فرد یا کسب و کاری که محصول یا خدمات را می فروشد، در حال تجارت است! حال اگر فروش خود را از طریق سایت انجام دهد، یک تجارت آنلاین راه اندازی کرده است و آن سایت، یک وب سایت تجاری به حساب می آید. به عبارت دیگر، سایت هایی که در حال ارائه خدمات و محصولات به صورت آنلاین بوده و از آن کسب درآمد می کنند، یک سایت تجاری به حساب می آیند. بنابراین می توان هر سایت و کسب و کاری آنلاینی را که پول در می آورد و درآمد دارد را یک سایت تجاری نامید. داشتن سایت در فضای آنلاین به کسب و کارها کمک می کند تا فاصله ای کمتر از یک کلیک با کاربران خود داشته باشند! به عبارت ساده تر، کاربران با یک کلیک ساده می توانند وارد سایت شما شوند، در مورد شرکت شما بخوانند، محصول یا خدمات مورد نیاز را سفارش دهند و به صورت مستقیم با شما در ارتباط باشند.

مسئله مهم این است که هر سایتی نمی تواند تجارت موفقی داشته باشد! در میدان رقابت، سایت هایی می توانند فروش خوبی را تجربه کنند که ویژگی هایی مناسبی داشته باشند. در قسمت بعدی به بررسی چند مورد از مهم ترین ویژگی های سایت های تجاری خوب می پردازیم.

یک سایت تجاری خوب چه ویژگی هایی دارد؟

سایت تجاری خوب به کسب و کارها کمک می کند تا بتوانند مشتریان بیشتری داشته باشند و در نهایت، درآمد قابل توجهی را کسب کنند. بنابراین اگر کسب و کار آنلاینی دارید و قصد ایجاد تحول در فروش خود را دارید، باید یک سایت عالی برای تجارت آنلاین داشته باشید. برای داشتن یک سایت عالی چه چیز هایی لازم است؟ ما در این بخش ویژگی های که یک سایت تجاری خوب باید داشته باشد را بررسی می کنیم! این 25 ویژگی یک سایت خوب عبارت است از:

یک) دامنه مناسب و مرتبط

دامنه سایت اولین چیزی است که کاربران برای ورود به سایت به آن نیاز دارند. گاهی اوقات دامنه سایت کاملاً با نام و موضوع فعالیت سایت متفاوت است که شرایط ماندگاری در ذهن کاربران را ندارد. نام دامنه باید بیان گر برند شما و حوزه فعالیتتان باشد تا در ذهن کاربران ماندگار شود. یکی دیگر از مواردی که اهمیت زیادی دارد، پسوند دامنه است! برخی پسوند ها مانند IR و Com در ذهن کاربران می ماند اما برخی از آن ها جدید هستند و در ذهن کاربر نمی ماند. اگر دامنه شما یا پسوند آن مناسب نیست، بهتر است هر چه زودتر آن را تغییر دهید.

دو) سرویس میزبانی مناسب

سرویس میزبانی وب مناسب یکی دیگر از مواردی است که برای داشتن یک سایت تجاری مناسب به آن نیاز دارید. بعضی سایت ها روی سرورهای میزبانی بی کیفیت میزبانی می شوند که نمی توانند سرعت بالایی برای کاربران فراهم کنند! برای خرید هاست یا سرویس میزبانی پیشنهاد می کنیم از شرکت هایی استفاده کنید که چندین سال سابقه درخشان دارند! این شرکت ها معمولاً بهترین سخت افزار ها و کانفیگ ها را در اختیار کاربران قرار می دهند و به همین دلیل سرعت مناسبی به کاربران ارائه می کنند. گاهی اوقات سایت ها نیاز به میزبانی فایل ها بر روی یک هاست جداگانه دارند تا بتوانند سرعت بارگذاری خوبی را دریافت کنند. پرشین تولز یکی از هاستینگ هایی است که می توانید هاست مناسب برای راه اندازی سایت تجاری عالی از آن استفاده کنید.

سه) برند سازی مناسب

برای برندسازی سایت و کسب و کارتان چه کارهایی انجام داده اید؟ مطمئن باشید که بدون فعالیت مستمر و مناسب برندسازی به درستی انجام نمی شود. برند سازی یعنی این که در ذهن کاربران ماندگار شوید و این مسئله تنها با حضور همیشگی اتفاق می افتد. اگر محصولات و خدمات خوبی دارید، با برند سازی مناسب می توانید کاربران را تشویق به استفاده از محصولات یا خدمات خود کنید. ایجاد مسابقه هفتگی و ماهانه در شبکه های اجتماعی راه کار مناسبی برای آشنایی نام کاربران با کسب و کارتان است! با در نظر گرفتن جوایز ارزشمند در مسابقه، کاربران زیادی شرکت می کنند و می توانید نام کسب و کارتان را در ذهن بسیاری از کاربران ماندگار کنید.

چهار) رابط کاربری حرفه ای

هنگامی که کاربران وارد سایت می شوند، مهم ترین مسئله ای که در نگاه آن ها برجسته می شود رابط کاربری است! رابط کاربری را می توان همان ظاهر سایت دانست که هر چقدر جذاب تر و بهینه تر باشد، کاربران بیشتری را جذب می کند. اگر رابط کاربری شما مناسب باشد، کاربران رضایت خود را هنگام ورود به سایت نشان می دهند و از محتوای سایت استفاده می کنند. حال اگر یک سایت رابط کاربری خوبی نداشته باشد، حتی اگر محصولات یا خدمات بسیار با کیفیت و ارزشمندی ارائه کند، نمی تواند نظر کاربران را جلب کند و هزاران مشتری را از دست می دهد.

پنج) تجربه کاربری حرفه ای

تجربه کاربری بهینه و حرفه ای یکی دیگر از مواردی که جزء ویژگی های یک سایت تجاری خوب به حساب می آید. تجربه کاربری به عبارت ساده، به این معنی است که کاربران به راحتی با سایت شما تعامل برقرار کنند. در واقع تجربه کاربران هنگامی است که وارد سایت شما می شوند! در این مواقع بر اساس حسی که نسبت به سایت شما دارند نوعی تجربه از سایت شما کسب می کنند. این حس و تجربه کاربری از سایت شما همان تجربه کاربری است که اهمیت بسیار زیادی دارد! اگر سایت تجاری شما تجربه کاربری خوبی داشته باشد، کاربران حس خوبی به سایت شما و در نهایت برندتان دارند اما اگر این مسئله برعکس باشد، کاربران حاضر به خرید از شما نمی شوند.

شش) منو برای دسترسی به بخش های مهم سایت

هر سایتی صفحاتی دارد که کاربران از آن بیشتر استفاده می کنند! به عنوان مثال اگر یک سایت فروشگاهی دارید، تعامل کاربران با بخش فروشگاه سایت بیشتر از بخش وبلاگ تعامل دارند. فهرست یکی از ابزار های موجود در سایت است که با استفاده از آن می توانید دسترسی کاربران به لینک های مهم سایت خود راحت تر کنید. یک سایت تجاری خوب، بخش های مهم سایت خود را از طریق فهرست در اختیار کاربران قرار می دهد. بنابراین اگر می خواهید حس رضایت کاربران را جلب کنید، بهتر است صفحات مهم را در منوی هدر قرار دهید تا کاربران راحت تر به آن دسترسی داشته باشند.

هفت) دسترسی سریع به بخش های مورد نیاز کاربران در سایت

یکی دیگر از مواردی باید در سایت های تجاری رعایت شود، دسترسی راحت به بخش های مختلف سایت است. بخش هایی از سایت وجود دارند که کاربران استفاده زیادی از آن دارند و در واقع، بخش جدا نشدنی از تعامل کاربران با سایت را تشکیل می دهند. به عنوان مثال در  سایت های فروشگاهی، بخش محصولات مهم ترین بخش آن است که کاربران با ورود به آن می توانند محصولات موردنظر سفارش دهند یا آن را پیگیری کنند. این بخش ها باید کاملاً در دسترس کاربران باشد؛ به عنوان مثال می توانید بخش ورود به سایت را در بالای سایت خود قرار دهید و با انتخاب یک رنگ متمایز، آن را به کاربران نمایش دهید.

هشت) وجود بخش اطلاعات تماس در سایت

کاربران زیادی به اطلاعات تماس با شما نیاز دارند! زیرا بسیاری از کاربران هنگامی که با مشکل مواجه می شوند از شما راهنمایی می خواهند. علاوه بر فرم تماس و ایمیل باید حتماً راه های ارتباط سریع تر نظیر تلگرام یا شماره تماس هم در اختیار آن ها قرار دهید. بنابراین علاوه بر فرم تماس باید شماره تماس مستقیم شرکت، ایمیل و حتی آیدی تلگرام قرار دهید تا کاربران راحت تر بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند. باید پاسخ دهی سریع تر می توانید علاوه بر رفع مشکلات آن ها، رضایت آن ها را هم جلب کنید.

نه) استفاده از ابزار پشتیبانی آنلاین

پشتیبانی کاربران یکی دیگر از موارد بسیار مهمی است که در سایت های تجاری اهمیت بسیار زیادی دارد. پشتیبانی باید از طریق شبکه های ارتباطی صورت بگیرد تا بتوانید خیلی سریع پاسخ نیاز کاربران را بدهید. حتماً در سایت های مختلف پنجره پشتیبانی آنلاین را دیده اید که به راحتی می توانید با پشتیبان سایت ارتباط برقرار کنید. شما هم می توانید با استفاده از سرویس های چت و پشتیبانی آنلاین، بخش پشتیبانی آنلاین را در سایت خود ایجاد کنید تا کاربران بتوانند با شما ارتباط مستقیم برقرار کنند. همچنین اگر می خواهید ارتباط شما در هر شرایطی باشد، می توانید آیکن تلگرام قرار دهید تا کاربر با کلیک بر روی آن صفحه تلگرام شما را ببینند و بتوانند با شما گفتگو کنند.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *