گوگل پلی یا بازار تنها جاهایی نیستند که شما می‌توانید برنامه‌های اندرویدی خود را از آن‌ها دانلود کنید. GetJar بیشتر از ۱۵ سال است که در زمینه ارائه اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مختلف فعالیت دارد اما ممکن است شما اسم آن را نشنیده باشید. امروز اما با هم مروری بر این پلت‌فرم خواهیم داشت تا ببینیم آیا نصب برنامه از GetJar به نفع ماست یا خیر.

GetJar چیست؟

GetJar در سال ۲۰۰۴ شروع به کار کرد و در ابتدا برنامه‌های مختص بلک بری، سیمبین، ویندوز موبایل و برنامه‌های جاوا را برای دانلود ارائه می‌کرد.

البته اشتباه نکنید، تقریبا قوانین کپی رایت در GetJar به صورت کامل رعایت می‌شود و شما برنامه‌های پولی را در آن به صورت رایگان پیدا نمی‌کنید. خیلی از برنامه‌های معروف نیز در این جا برای دانلود هستند، اما چیز یکه GetJar را از گوگل پلی یا امثالهم متمایز می‌کند، وجود برنامه‌های غیر معروف، قدیمی و بعضا طرد شده از گوگل پلی است که می‌توانید آن‌ها را هم دانلود کنید.

نکات مثبت و منفی در مورد GetJar

کاربران اندرویدی گزینه‌هی زیادی در کنار گوگل پلی دارند، پس چرا باید از GetJar استفاده کنند و سراغ آمازون یا F-Droid نروند؟ گزینه‌های زیر چند مورد از نکات مثبت این مارکت هستند:

  • بازه‌ی بزرگی از برنامه‌های مختلف در نسخه‌های متفاوت
  • بعضی برنامه‌های پولی که از طرف سازنده‌ به صورت رایگان در GetJar ارائه شده‌اند
  • امکان نصب برنامه‌ها از طریق این برنامه بدون نیاز به گوگل پلی
  • امکان نصب برنامه و بازی از طریق مرورگر بدون نیاز به نصب GetJar
  • دریافت فایل APK که می‌توانید آن را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید

این موارد مخصوصا برای آن‌ها که از گوشی‌های قدیمی استفاده می‌کنند، بعضا خیلی ارزشمند خواهد بود. اما نکات منفی زیادی نیز در مورد GetJar وجود دارد که در زیر به بعضی نمونه‌ها از آن اشاره می‌کنیم:

  • منابع بعضی از برنامه‌ها مشخص نیست
  • ابزارهای هک در آن لیست شده که بعضا خود برنامه‌ها مشکل ساز هستند
  • ابزارهای هک شبکه‌های اجتماعی در آن به اشتراک گذاشته شده
  • امکان دریافت برنامه‌های آلوده به بدافزار در GetJar وجود دارد

در واقع این که شما GetJar را نصب کنید، به این موضوع بر می‌گردد که چقدر به بعضی برنامه‌هایی که تنها روی این پلت‌فرم ارائه شده، احتیاج داشته باشید.

نصب برنامه‌هایی که روی GetJar ارائه شده‌اند

اگر در نهایت تصمیم گرفتید که نصب برنامه‌های GetJar به ریسکش می‌ارزد، مراحل زیر را برای اضافه کردن آن‌ها به گوشی خود طی کنید.

قبل از این که کار را آغاز کنید، باید کروم را به عنوان منبع نصب برنامه تنظیم کنید. به این منظور به تنظیمات (Settings) بروید و unknown apps را جستجو کنید. Install unknown apps را انتخاب کرده و در لیست روی کروم لمس کنید. در نتیجه‌ی این کار، شما می‌توانید برنامه‌های اندرویدی را از روی کروم نصب کنید.

حالا آدرس getjar.com را روی مرورگر باز کنید. برنامه‌ای که مد نظر دارید را روی این سایت جستجو کنید و به صفحه آن بروید. همچنین می‌توانید از Categories برنامه‌ها را در دسته‌بندی‌های مختلف مرور کنید. بعد از انتخاب برنامه‌ روی Download در صفحه آن‌ها لمس کنید. در بیشتر مواقع دانلود به صورت آنی آغاز می‌شود، اما گاهی در معدود برنامه‌هایی، GetJar شما را به گوگل پلی ارجا خواهد داد. در نهایت بعد از دانلود شما فایل APK را خواهید داشت که می‌توانید آن را نصب کنید.

پیشنهاد می‌کنیم بعد از نصب برنامه مورد نظر خود، کروم را به عنوان منبع نصب غیر فعال کنید تا احتمال نصب بدافزار از این طریق را کاهش دهید.

البته شما می‌توانید خود برنامه‌ی GetJar را نیز نصب نمایید و همچون دیگر مارکت‌ها به دانلود برنامه از طریق این اپلیکیشن بپردازید. اما در مجموع پیشنهاد می‌کنیم از وبسایت GetJar برای نصب برنامه‌ها بهره ببرید.

برنامه‌های معتبر در کنار برنامه‌های ناامن

شما ممکن است در GetJar بازی Farming Simulator 14 را به رایگان دانلود کنید، اما در کنار این برنامه عناوینی همچون PUBG Mobile Hack یا WhatsApp Hack Tool هم وجود دارند که منابع مشخصی نداشته و ممکن است برایتان مشکل ساز شوند. پس اگر GetJar را نصب کردید، حتما باید در انتخاب برنامه، عناوین معتبر را نصب نمایید یا خطراتش را به جان بخرید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *