کسب و کار آن‌لاین شما راه‌اندازی شده و شما تا امروز براساس تحلیل شرایط و اطلاعات برای تطبیق با اهداف سایت چشم‌اندازی به وضعیت کار خود دارید. حالا در این مطلب قصد داریم شما را با تعدادی از راه‌های گوناگون حضور در دنیای مجازی آشنا کنیم؛ از وب سایت و شبکه‌های اجتماعی گرفته تا دایرکتوری‌های کسب‌و‌کار‌های آنلاین و وب سایت‌های نقد و بررسی.

راه‌اندازی وب سایت

احتمالاً مشخص‌ترین راه برای حضور پیدا کردن در فضای مجازی، راه‌اندازی وب سایت به شمار می‌رود. وب سایت در قدیم چیزی بیشتر از یک بروشور‌ آنلاین که کسب‌و‌کار‌ها در آن به معرفی خود، فعالیت‌های اصلی و موقعیت مکانی‌شان می‌پرداختند نبود.
اما امروزه عملکرد وبسایت نشان می‌دهد که فعالیت آنها بسیار فرا‌تر از چنین تعریفی هستند و قابلیت‌های به مراتب بیشتری دارند. اکنون مخاطبان وب سایت شما می‌توانند در مورد موضوعی خاص به تحقیق بپردازند، با متخصصین امر صحبت کنند، نقد و بررسی‌های خریداران محصولات را مطالعه کنند، به تماشای ویدیو بنشینند، خرید کنند، وضعیت سفارشات قبلی خود را پیگیری کنند و هزار کار دیگر انجام دهند.
اگر به این نتیجه رسیده‌اید که باید یک وب سایت راه‌اندازی کنید، در نظر داشته باشید که در کنار بررسی بایدها و نبایدهای طراحی سایت  بدانید که وبسایت شما به منظور حمایت از اهداف کسب‌و‌کاری‌تان دقیقاً باید چه کاری انجام دهد تا اثربخش باشد.

بعد از بررسی اهداف و برنامه‌های پروژه مورد نظرتان، پیشنهاد می‌کنیم که از وردپرس ابزاری ساده برای راه‌اندازی سایت جذاب و دیدنی استفاده کنید تا به کمک افزونه‌ وردپرس و امکانات وسیع آن بهترین استفاده را از سایت خود ببرید.

اما فعلاً در نظر داشته باشید که روند‌های جذاب و فناوری‌های نوین دنیای امروز هر چقدر هم که جذاب به نظر برسند، اگر مستقیماً به اهداف کسب‌و‌کار آنلاین شما کمکی نکنند به کار شما نخواهند آمد.
البته بدون وبسایت نیز می‌توان در فضای مجازی به کسب‌و‌کار پرداخت. برای مثال اگر صاحب یک قنادی هستید، هدف شما این خواهد بود که مشتریان احتمالی بتوانند در فضای مجازی نیز شما را پیدا کنند؛ چه با وبسایت و چه بدون آن.
مثلاً آخرین باری که هوس کیک هویج کردید را به یاد بیاورید. احتمالاً برای پیدا کردن گزینه‌هایی که در اطراف خود دارید روی اینترنت دست به جستجو زده‌اید. به این ترتیب ممکن است یا از طریق وب سایت، یک قنادی در نزدیکی خود پیدا کرده باشید و یا روی دایرکتوری‌های مبتنی بر موقعیت مکانی، گزینه‌ی خوبی یافته باشید.

دایرکتوری‌های آنلاین

برخی از کسب‌و‌کار‌ها برای ایجاد و توسعه‌ی حضور خود در فضای مجازی از دایرکتوری‌های آنلاین مبتنی بر موقعیت استفاده می‌کنند.

محصولاتی نظیر Google My Business و یا Bing Places for Business به منظور توسعه حضور کسب و کار آنلاین در فضای مجازی ساخته شده‌اند.

این مدل دایرکتوری‌ها به کسب‌و‌کار‌ها اجازه می‌دهند اطلاعات و جزئیات مربوط به خود را در قالب توصیف، نقد و بررسی، نقشه و تصویر در اختیار دیگران قرار دهند.
استفاده از این فهرست‌ها معمولاً رایگان است و راه خوبی برای کمک به دیده شدن کسب‌و‌کار شما در صفحه‌ی نتایج جستجوی کاربران از طریق موتور جست‌وجو به شمار می‌رود.
به غیر از دایرکتوری‌های آنلاین، ممکن است وب سایت‌های نقد و بررسی تخصصی ویژه‌ی حوزه‌ی فعالیت شما نیز وجود داشته باشند که مردم می‌توانند روی آنها نظر و بازخور‌دهای خود را به ثبت برسانند و شما نیز می‌توانید به آنها پاسخ دهید.

شبکه‌های اجتماعی

شما می‌توانید برای حضور در فضای مجازی از شبکه‌های اجتماعی نیز بهره بگیرید. این روز‌ها شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و گوگل پلاس میان کاربران اینترنت از محبوبیت بسیار خوبی برخوردارند و برای کسب‌و‌کار‌های آنلاین صفحاتی در نظر گرفته‌اند که می‌توانند مکمل وب سایت و حتی در مواردی جایگزین آن باشند.

اپلیکیشن

یک راه دیگر برای دسترسی به مشتریان آنلاین، موبایل است. شما نیز احتمالاً روی گوشی هوشمند خود از اپلیکیشن‌ و یا بازی‌‌های متعددی استفاده می‌کنید. در نظر داشته باشید که خودتان نیز می‌توانید به تهیه‌ی اپلیکیشن و ارائه‌ی آن به مشتریان خود اقدام کنید.

اپ‌ها می‌توانند از ویژگی‌های منحصر به فرد دستگاه‌های موبایل مثل سیستم موقعیت‌یاب (GPS)، نقشه و ارتباط تلفنی برای ارتباط با مشتریان بهره بگیرند.

اگر مشتری اپلیکیشن شما را روی موبایل خود نصب کند، به لطف همین GPS دفعه‌ی بعدی که از نزدیک موقعیت شما رد می‌شود می‌توانید با استفاده از یک پیام، به او پیشنهاد ویژه یا پیشنهاد تخفیف ارسال کنید.

اپلیکیشن‌ها حتی می‌توانند امکان سفارش فوری را برای مشتریان شما فراهم کنند به گونه‌ای که وقتی به موقعیت مکانی شما می‌رسند، نیازی به حضور در صف انتظار نداشته باشند و بلافاصله سفارش خود را تحویل بگیرند و با استفاده از موبایل هزینه‌ی آن را پرداخت کنند.
از اپلیکیشن‌ موبایل معمولاً به عنوان ابزاری برای بالا بردن وفاداری مشتریان استفاده می‌شود تا مشتریان موجود برای مراجعه‌ی مجدد به کسب‌و‌کار شما ترغیب شوند؛ برای مثال پیشنهاد یک قهوه‌ی رایگان در ازای خرید یک کیک هویج می‌تواند دقیقاً چنین کارکردی داشته باشد.
به عنوان جمع‌بندی، چه از وبسایت استفاده کنید، چه از دایرکتوری‌های آنلاین مشاغل و کسب‌و‌کار‌های آنلاین ، شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن و یا همه‌ی این موارد، مهم این است که ببینید می‌خواهید مشتری خود را به انجام چه کاری ترغیب کنید. سپس کافی است پایگاهی به وجود بیاورید که بتواند به این اهداف جامه‌ی عمل بپوشاند. همه‌ی اینها در کنار یکدیگر، به عنوان ویترین دیجیتالی شما عمل می‌کنند؛ جایی برای تعامل آنلاین با مشتریان.

به هر یک از موارد یاد شده جداگانه خواهیم پرداخت برای همین با طرح این موضوع که وبسایت‌ها چگونه عمل می‌کنند؟ مباحث پایه‌ای لازم برای شناخت وبسایت، نحوه‌ی عملکرد آن، شیوه‌ی صحیح انتخاب و ثبت یک دامنه‌ی اینترنتی مناسب را فرا خواهید گرفت و می‌آموزید چگونه هر هدفی که از ایجاد یک وب سایت دارید را به دوستانه‌ترین شکل ممکن به انجام برسانید؛ به گونه‌ای که هم بازدیدکنندگان دیجیتالی شما راضی باشند و هم اهداف کسب‌و‌کاری‌تان تحقق پیدا کنند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *