ویکی‌پدیا ششمین سایت پربازدید جهان است و بسیاری از افراد جهت کسب اطلاعات در زمینه‌های متفاوت به آن رجوع می‌کنند. از تاسیس این سایت ۱۸ سال می‌گذرد و نویسنده‌ها و ویرایشگرهای آن همچنان به صورت داوطلبانه به کار خود ادامه می‌دهند.

در این مطلب به بیان ۵ نکته‌ی جالب و کمتر شناخته‌شده راجع به این سایت می‌پردازیم.

در ابتدا قرار بود ویکی‌پدیا تنها توسط افراد خبره نوشته‌شود

ویکی‌پدیا کار خود را به عنوان شاخه‌ای از پروژه‌ی Nupedia شروع کرد که دو فرد به نام‌های Jimmy Wales و Larry Sanger شروع آن را کلید زده‌بودند. Nupedia قرار بود وبسایتی نوشته شده توسط افراد حرفه‌ای در شاخه‌های متفاوت باشد؛ اما این سایت نتوانست آن طور که باید پا بگیرد به طوری که پس از یک سال کمتر از ۲۴ مقاله در آن قرار داده‌شد. در نتیجه این دو نفر تصمیم به ساخت وبسایتی گرفتند که هر کسی توانایی اضافه کردن مطلب به آن داشت.

نهایتا در ژانویه ۲۰۰۱ ویکی‌پدیا آنلاین شد و طی ۶ ماه بیش از ۶۰۰۰ مقاله در آن قرار داده‌شد؛ تعدادی که تا ماه اوت همان سال به ۱۳۰۰۰ رسید. جالب است بدانید که در در ابتدای سال ۲۰۱۷ تعداد مقالات ویکیپدیا به بیش از ۴۰ میلیون در ۲۹۳ زبان متفاوت رسید.

عده‌ای تصور می‌کنند که Jimmy Wales تنها نویسنده‌ی ویکی‌پدیا است

در سال ۲۰۰۶ Jimmy Wales در برنامه‌ای مربوط به اطلاعات عمومی حاضر شد و بیان داشت که ایمیل‌های دریافتی‌اش اکثرا در دو دسته جای می‌گیرند:

عده‌ای از او درخواست اصلاح بعضی مقالات را می‌کنند و او را تنها نویسنده‌ی ویکیپدیا می‌دانند. دسته‌ی دوم هم افرادی‌اند که نگران کنترل شدن کل اینترنت توسط او هستند!

نکته‌ی جالب این است که Wales هیچ‌کدام از سوالات مطرح شده در برنامه را به درستی پاسخ نداد؛ در حالی که تمامی این سوالات از ویکی‌پدیا برداشته شده‌بودند!

همه‌چیز در ویکی‌پدیا نیست

ممکن است فکر کنید که تمامی موضوعات ممکن در این وبسایت صفحه‌ی مخصوص دارند؛ اما طی مطالعاتی مشخص شد که تنها حدود ۱۵٫۶ درصد بیوگرافی‌های ویکیپدیا در ارتباط با زنان است و برخی نویسندگان مطرح زن صفحه‌ی مخصوصی ندارند!

دلیل این موضوع را به حضور ۹۰ درصدی مردان در بین نویسندگان اصلی ویکیپدیا نسبت می‌دهند و همچنین بیان می‌شود که کاربران عادی هم بیشتر به علایق خود پرداخته و از چنین صفحاتی غافل می‌شوند.

ویکی‌پدیا دقیق‌تر از چیزی است که فکرش را می‌‌کنید

سالیان سال است که اساتید ویکیپدیا را منبعی نامعتبر دانسته و علت آن را به قابلیت اصلاح صفحات توسط همه نسبت می‌دهند. اما در سال ۲۰۱۴ طی تحقیقاتی مشخص شد که حدود ۹۹٫۷ درصد مطالب ویکیپدیا دقیق و بدون اشکال است و در عوض این منبع حدود ۸۵ درصد مطالب مراجع معتبر را در خود جای داده‌است.

همچنین در سال ۲۰۰۵ مشخص شد که ویکیپدیا دقتی معادل با دقت دایره‌المعارف Britannica دارد و این در حالیست که نویسندگان Britannica همگی افراد خبره و مشخص هستند!

گوشی‌های همراه به ویکیپدیا آسیب می‌رسانند

پس از همه‌گیر شدن گوشی‌های هوشمند، تعداد نویسندگان ویکی‌پدیا افت کرده‌است و اپلیکیشن مخصوص این سایت هم کیفیت لازم برای بهبود این وضع را ندارد. حال باید صبر کرد و اثر درازمدت گوشی‌ها بر ویکیپدیا را بررسی کرد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *