فصل تحصیل که از راه می‌رسد، خیلی از دانش‌آموزان و دانشجویان به دنبال برنامه‌هایی هستند تا از آن‌ها برای مسائل مختلف استفاده کنند. با توجه به محدودیت‌های زیادی که برنامه‌های نصبی دارند، ما چند برنامه‌ی سبک و بدون نیاز به نصب را به شما معرفی می‌کنیم، که امکان همراه داشتن آن‌ها روی یک فلش را هم دارید و می‌توانید خیلی آسان، روی هر دستگاهی از آن‌ها استفاده کنید.  البته تمام برنامه‌های این نوشته، ویندوزی هستند و روی این سیستم عامل کار می‌کنند.

Snipaste

این ابزار برای اسکرین شات مورد استفاده قرار می‌گیرد و خیلی راحت می‌توانید با اجرای آن، از یک گوشه یا تمامی صفحه، عکس بگیرید. نسخه‌های جدید ویندوز یک ابزار داخلی برای اسکرین شات دارند اما هنوز خیلی دستگاه‌ها از نسخه‌های قدیمی استفاده می‌کنند که Snipaste برای این دستگاه‌ها عالی است.

Snipaste

دانلود Snipaste

Everything Portable Search

برای خیلی از ما، زمان زیادی نیاز نیست تا دستگاهمان مملو از جزوه و عکس و پوشه‌های مختلف شود. این ابزار به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکلی حرفه‌ای به جستجو در میان فایل‌هایتان بپردازید. این برنامه از یک متد کاملا متفاوت برای جستجو، ردیف کردن و … استفاه می‌کند و به هیچ وجه مثل ابزار پیش‌فرض ویندوز نیست.

Everything Portable Search

دانلود Everything Portable Search

STDU Viewer

این برنامه در واقع یک کتاب‌خوان است که امکان باز کردن انواع فرمت‌ها را برای شما ممکن می‌کند. فرمت‌هایی که عموما برای مقالات علمی، کتب الکترونیک و … استفاده می‌شود. از جمله این فرمت‌ها می‌توان به PDF، MOBI، DjVu  و امثلهم اشاره کرد. مهم این که برنامه بسیار روان و سبک است و نیاز به نصب ندارد، به همین دلیل، همیشه می‌تواند همراه شما باشد.

STDU Viewer

دانلود STDU Viewer

Lingoes

Lingoes اگر چه به اندازه بعضی از دیکشنری‌های معروف کارایی ندارد، اما یک دیکشنری سریع، سبک و بسیار خوب است که از 80 زبان پشتیبانی کرده و حتی امکان عکس گرفتن از نوشته بر روی تصویر و ترجمه آن را نیز دارد. Lingoes دارای پاسخگویی سریع بوده، کاملا آفلاین است و به راحتی می‌توان آن را از روی فلش مموری نیز اجرا کرد.

Lingoes

دانلود Lingoes

7-Zip Portable

همه‌ی ما از فایل‌های زیپ استفاه می‌کنیم و می‌دانیم، ابزار پیش فرض سیستم عامل ویندوز برای باز کردن فایل‌های فشرده، از امکانات پیشرفته برخوردار نیست. 7-Zip اما بهترین نرم‌افزار فشرده سازی و باز کردن فایل‌های زیپ است که یک نسخه بدون نیاز به نصب هم دارد. 7-Zip بر خلاف برنامه‌های شبیه به خود، کاملا رایگان بوده و از امکانات ریز و درشت زیادی بهره می‌برد.

7-Zip Portable

دانلود 7-Zip Portable

Textify

این ابزار برای آن‌هایی که از متون انگلیسی استفاده می‌کنند، بسیار کاربردی است. به این ترتیب که از صفحه‌ی وب و یا حتی عکس، تمام متن انگلیسی را برداشت کرده و به صورت تکست، ذخیره می‌کند. این کار بسیار به درد بخور است و می‌توان از آن در کارهای مختلف استفاده کرد.

Textify

دانلود Textify

Q-Jot

اگر به دنبال یک ویرایشگر متنی بی‌دردسر، سبک و بی آلایش هستید که حجم کمی داشته باشد و به نصب هم نیازی نباشد، حتما به سراغ Q-Jot بروید. این برنامه حتی امکان باز کردن فایل‌های ورد، HTML و نوشته‌های یونیکد را نیز به شما می‌دهد. Q-Jot برای کارهای گروهی فوق‌العاده عالی است، چون خیلی اوقات شما نمی‌دانید که همراهان شما، با چه فرمتی سر کلاس حاضر می‌شوند و به وسیله‌ی Q-Jot، خیلی راحت هر فرمتی را می‌توانید باز کرده و ویرایش کنید.

Q-Jot

دانلود Q-Jot

Gridy

Gridy یک برنامه جالب و شاید مناسب تنها یک عده باشد. با Gridy شما می‌توانید به سرعت، دسکتاپ خود را به چند بخش تقسیم کره و در هر بخش، برنامه‌ای را لود کنید. این بخش‌بندی قابل شخصی‌سازی نیز هست و برنامه‌ها را می‌توان به اندازه آن بخش لود کرد. اگر روی دستگاه‌های موقت کار می‌کنید و از چندین برنامه به صورت همزمان استفاده می‌کنید، Gridy برایتان ایده‌آل خواهد بود و از معدود نرم‌افزارهای این چنینی است که بدون نیاز به نصب، به راحتی اجرا می‌شود و با سرعت خیلی خوبی هم کار می‌کند.

Gridy

دانلود Gridy

On-Screen Ruler

ابزاری بسیار ساده و کارآمد و همان طور که از اسمش پیداست، یک خط کش گرافیکی است. اگر مثل من، گاهی به یک خط کش در محیط دیجیتال نیاز پیدا کردید، خیلی راحت می‌توانید از این ابزار استفاه کنید. On-Screen Ruler در عین سادگی، امکان تغییر واحد از سانتی‌متر به اینچ و پیکسل را داشته و خیلی راحت می‌توانید از آن در تمامی برنامه‌های استفاده کنید.On-Screen Ruler

دانلود On-Screen Ruler

PhotoDemon

مسلما نمی‌شود هر جا که رفتیم، یک نسخه از فتوشاپ را همراه خود ببریم و نصب کنیم. به همین دلیل، همراه داشتن یک ویرایشگر تصویر خوب، جمع و جور، با امکانات مناسب و بدون نیاز به نصب، جزو واجبات است.  PhotoDemon دقیقا چنین برنامه‌ای است که امکانات خیلی خوبی دارد و می‌توانید با آن، عکس‌ها را ویرایش کرده، نوشته به عکس اضافه کنید، بخش‌هایی از آن را حذف کنید، کادربندی را تغییر داده یا خیلی کارهای دیگر را به انجام برسانید. همچنین PhotoDemon به شما این امکان را می‌دهد تا فایل‌هایی با پسوند‌های مختلف را باز کنید.

PhotoDemon

دانلود PhotoDemon

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *