محتوای سایت یکی از مهم ترین بخش هایی است که در هر سایتی وجود دارد! به خصوص که اگر سایت شما محتوا محور است، محتوا همان دلیلی است که باعث می شود تا کاربر وارد سایت شود. در واقع در بسیاری از سایت ها اگر محتوا وجود نداشته باشد، کاربر وارد سایت نمی شود. حتی گوگل هم صفحات سایت شما را در رتبه های اول نمایش نمی دهد که بتوانید ترافیک جذب کنید. پس محتوا بخش مهمی از هر سایتی است. در بخش تولید محتوای هر سایت، روش های مختلفی وجود دارد که تقریباً بهترین آن استفاده از محتوای ستونی است. اما محتوای ستونی چیست و چطور می تواند به رشد سایت کمک کند؟

در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل محتوای ستونی و هر چیزی که لازم است در مورد آن بدانید، بپردازیم.

محتوای ستونی یا پیلار چیست؟

برای آن که بتوانید محتوای موفقی برای سایت خود تولید کنید، باید استراتژی محتوای مناسبی داشته باشید. استراتژی محتوا بر اساس سیستم های مختلفی قابل طراحی و تنظیم است اما کدام روش می تواند بهترین آن باشد؟ محتوای ستونی یکی از روش هایی است که با استفاده از آن می توانید محتواهای سایت خود را به صفحه اول گوگل برسانید. بسیاری از ما از روش محتوای ستونی استفاده می کنیم بدون آن که بدانیم در حال استفاده از این روش هستیم. اما محتوای ستونی یا پیلار چیست و چگونه می توانید بهترین استفاده را از آن ببرید؟

محتوای ستونی به محتوایی گفته می شود که در آن یک محتوای جامع به بررسی کامل یک موضوع مهم می پردازد. در این محتوا همه چیزهایی که جایگاهی در محتوا دارد، قرار گرفته است. محتواهای زیرشاخه آن هم بررسی شده است تا کاربر اطلاعات کامل و دقیقی در مورد آن کسب کند. البته لازم به ذکر است که موضوعات آن خیلی پرداخته نشده است و تنها به مختصری از آن پرداخته شده است. اما چرا به صورت کامل به آن پرداخته نمی شود؟ چون محتوا خیلی طولانی می شود و دیگر نمی توان محتواهای دیگری حول آن تولید کرد.

برای آن که مفهوم محتوای ستونی را درک کنید، سایت را مانند یک درخت در نظر بگیرید. ریشه درخت همان سایت شما است که بخش های مختلفی دارد. حال آن درخت به چند بخش تقسیم بندی می شود که در قدم اول، به یک ساقه اصلی می رسید. حال آن ساقه به بخش های مختلفی تقسیم بندی می شود که هر بخش اهمیت خاص خود را دارد. محتوای ستونی یا پیلار نقش ساقه اصلی را بازی می کند! اما چطور؟ شما محتوای جامع و کاملی دارید که در مورد شاخه های فرعی آن توضیحات کوچکی داده اید. اما این شاخه های فرعی به چه درد می خورند؟

شاخه های فرعی هنوز جای توسعه و پرداختن به آن را دارد. در واقع در محتوای پیلار شما در حال ارائه مختصری در مورد محتوای فرعی یا همان شاخه های فرعی هستید اما به صورت کامل به آن نپرداخته اید. این شاخه های فرعی خودشان می توانند یک محتوای فرعی باشند که به صورت کامل تر در مورد آن توضیحاتی داده اید. هر چقدر این محتوا کامل تر باشد، می تواند تاثیر بسیار خوبی روی محتوای اصلی داشته باشد. اما چطور و چگونه چنین چیزی ممکن است؟ در بخش بعدی به بررسی کامل محتوای خوشه ای یا کلاستر می پردازیم و سپس ارتباط آن دو را توضیح می دهیم.

محتوای خوشه ای یا کلاستر چیست؟

یکی دیگر از انواع محتوایی که در سیستم محتوای پیلار کلاستر وجود دارد، محتوای خوشه ای است! محتوای خوشه ای یا محتوای کلاستر در واقع همان شاخه های فرعی هستند که در بخش قبلی در مورد این سیستم برای شما مطرح کردیم. این بخش های با وجود آن که فرعی هستند، اما نقش بسیار مهمی در این سیستم دارند. محتوای ستونی در واقع علاوه بر محتوای اصلی، از چند محتوای فرعی هم تشکیل شده است که به آن محتوای کلاستر گفته می شود. در محتوای کلاستر به بررسی کامل موضوعاتی می پردازیم که در محتوای اصلی به صورت مختصر توضیح دادیم.

برای درک بهتر این موضوع، می توان یک مثال عالی زد! فرض کنید شما در حال نوشتن یک محتوا در زمینه طراحی سایت هستید؛ بنابراین مقاله طراحی سایت می شود یک مقاله پیلار یا جامع. در این صورت به بررسی بخش های مختلفی می پردازید که در آن مفاهیمی نظیر هاست، دامنه و سیستم مدیریت محتوا به صورت مختصر بررسی می شود. در محتوای اصلی در مورد این مسائل تنها در حد چند خط توضیح می دهید! چرا که کاربر در چنین مقاله ای به دنبال شناخت انواع هاست و دامنه نیست، بلکه تنها توضیحات کوتاهی نیاز دارد.

حال اگر کاربر بخواهد در مورد هاست و دامنه که از آن در مقاله جامع خود یاد کرده اید، اطلاعات کاملی پیدا کند باید چه کار کند؟ کافی است وارد مقاله کلاستر شما شود. در چنین شرایطی به راحتی می تواند اطلاعات بسیار خوبی در مورد انواع هاست و کاربردهای آن ها، انواع دامنه و کاربردهای آن ها و در نهایت، انواع سیستم مدیریت محتوا و هر چیزی که لازم است در مورد آن بداند را کسب کند. پس نباید فراموش کنید که محتوای پیلار کلاستر می تواند بسیار مفید واقع شود. اما چرا باید از چنین سیستمی استفاده کنیم؟ در بخش بعدی همراه ما باشید تا به بررسی کامل اهمیت این موضوع بپردازیم.

چرا باید از محتوای ستونی استفاده کنیم؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که در مورد پیلار کلاستر می شود، این است که چرا باید از آن استفاده کنیم؟ هر سایت به دلایل مختلفی از آن استفاده می کند. ما هم سعی کردیم به بررسی کامل تمام مزایای آن بپردازیم تا ببینید که چرا استفاده از محتوای ستونی خوب است و می تواند منجر به رشد کسب و کارتان شود. در این بخش از مقاله 5 مورد از مهم ترین مزایای محتوای ستونی را بررسی می کنم تا ببینید که آیا استفاده از این روش مناسب است یا نه. مزایای محتوای ستونی عبارتند از:

  • امکان تشخیص بهتر محتوا توسط گوگل

یکی از مهم ترین دلایلی که بسیاری از کسب و کارها اقدام به تولید محتوا می کنند این است که بهتر در گوگل دیده شوند! اگر بخواهیم ساده تر بگوییم، این است که سئوی بهتری برای سایت خود داشته باشند. هنگامی که شما از پیلار کلاستر برای تولید محتوای خود استفاده می کنید، در واقع در حال کمک به گوگل هستید تا موضوع سایت و زمینه کاری محتوای شما را بهتر درک کند. هنگامی که تعداد زیادی محتوا در مورد یک موضوع داشته باشید، گوگل به راحتی متوجه می شود که سایت شما در چه حوزه ای فعالیت می کند.

حتی گوگل با کمک این روش می تواند ببیند که محتوای اصلی شما کدام است و محتوای فرعی یا همان کلاستر شما کدام هستند. از طرف دیگر، شما تعداد زیادی محتوا دارید که کاربران در مورد آن جستجو می کنند و می خواهند مطالبی یاد بگیرند. پس نباید فراموش کنید که داشتن تعدادی محتوا با هدف مشخص بهتر از این است که چند مفهوم مختلف را به صورت کامل در یک مقاله شرح دهید.

  • امکان پیدا کردن راحت تر محتوا توسط کاربران

یکی دیگر از مهم ترین مزایای محتوای ستونی این است که به شما کمک می کند تا کاربران راحت تر بتوانند محتوای مورد نظر خود را پیدا کنند. اما چطور کاربر می تواند این کار را انجام دهد؟ در محتوای پیلار یا همان محتوای جامع در مورد مفاهیم کلیدی صحبت شده است و سپس به صفحه محتوای کلاستر لینک داده شده است. حال ممکن است به صورت فهرستی در پایان مقاله این اتفاق افتاده باشد یا لینک دهی در میان محتوا انجام شده باشد.

در هر صورت کاربران به راحتی می توانند وارد همان صفحه ای شوند که محتوای موردنظرشان در آن وجود دارد. در چنین صفحاتی به صورت اختصاصی در مورد همان مفهوم صحبت شده است و کاربران به راحتی می توانند اطلاعات جامع و جزئی در مورد آن کسب کنند. این کار در نهایت به افزایش رضایت کاربران از سایت شما کمک می کند و در نهایت سئوی سایت را بهبود می بخشد.

  • نشان دهنده اعتبار و قابل اعتماد بودن محتوای سایت

هر چقدر یک سایت به صورت تخصصی تر مفاهیم حوزه خودش را بررسی کرده باشد، نشان دهنده اعتبار بیشتر آن سایت است. گاهی اوقات کاربران به دنبال خرید محصول یا خدماتی هستند اما نیاز دارند تا اطلاعات کاملی در مورد آن کسب کنند. در گوگل جستجو می کنند و در نهایت چندین سایت در اختیار آن ها قرار می گیرد. کاربر سایت شما را باز می کند و می بیند که مفاهیمی که نیاز دارد را به صورت کامل شرح داده اید. در واقع دیگر نیازی نیست که کاربر سایت دیگری را برای کسب اطلاعات در مورد آن مفهوم باز کند.

این موضوع به کاربر می گوید که سایت شما قابل اعتماد و معتبر است. حال اگر کاربر بخواهد از شما خریدی انجام دهد، دیگر نگران اعتبار و تخصص شما نیست! چرا که اطلاعات رایگانی که از طریق محتوای شما دریافت کرده است بسیار ارزشمند و مفید بوده و در نهایت باعث می شود تا کاربر اعتماد زیادی به سایت شما دشته باشد. این موضوع در سایت های تخصصی نظیر پزشکی، وکالت، مالی و هر سایت تخصصی دیگری بیشتر دیده می شود.

  • امکان سازماندهی صفحات به شکل استاندارد

یکی از مهم ترین دغدغه هایی که بسیاری از کسب و کارها دارند، این است که چطور صفحات سایت خود را سازماندهی کنند؟ سازماندهی درست نه تنها به سئوی سایت شما کمک می کند، بلکه باعث می شود تا کاربران راحت تر بتوانند وارد صفحه مورد نظر خود شوند. محتوای پیلار کلاستر به شما کمک زیادی می کند تا بتوانید صفحات سایت خود را سازماندهی کنید. این کار باعث می شود تا علاوه بر موتورهای جستجو، کاربران هم رضایت زیادی از سایت شما داشته باشند.

همچنین تجربه کاربری سایت که مسئله بسیار مهمی است و باعث پیشرفت بخش های مختلف سایت می شود، با کمک سازماندهی سایت به راحتی امکان پذیر است. فرض کنید کاربران در سایت شما به راحتی بتوانند به صفحات مختلف دسترسی داشته باشند! این موضوع به راحتی می تواند رضایت کاربران را جلب کند. کسب رضایت کاربران باعث می شود تا آن ها با خیالی آسوده محصول یا خدمات سایت شما را خریداری کنند.

  • امکان دریافت بک لینک گسترده از سایت های دیگر

یکی از مهم ترین مسائلی که در هر کسب و کاری باید رعایت شود، لینک سازی داخلی است. گاهی اوقات کاربران لینک سازی داخلی را مهم نمی دانند و تنها به لینک سازی خارجی توجه می کنند. در حالی که اگر لینک سازی داخلی به درستی انجام شود، می تواند اعتبار سایت شما را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد. هر چقدر هم بابت لینک سازی خارجی هزینه کنید اما به لینک سازی داخلی اهمیت ندهید، نمی توانید حداکثر استفاده را ببرید. بنابراین همیشه پیشنهاد می کنیم که از لینک سازی داخلی به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و حتماً به آن توجه کنید.

استفاده از محتوای پیلار کلاستر یکی از مهم ترین مفاهیمی است که با استفاده از آن می توانید لینک سازی داخلی انجام دهید. در واقع شما یک محتوای پیلار دارید و ده ها محتوای کلاستر برای آن. در محتواهای کلاستر به راحتی می توانید به محتوای پیلار خود لینک بدهید. حتی در محتوای پیلار هم می توانید به محتوای کلاستر لینک بدهید و بهترین نتیجه را بگیرید. این کار به لینک سازی داخلی شما کمک زیادی می کند و در نهایت منجر به رشد کسب و کارتان خواهد شد.

چه زمانی باید از محتوای ستونی استفاده کرد؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که برای هر فرد پیش می آید، این است که چه زمانی باید از محتوای ستونی استفاده کرد؟ واقعیت این است که محتوای ستونی در هر سایتی که محتوایی در مورد آن نوشته می شود قابل پیاده سازی است. در واقع سایتی وجود ندارد که بتوان در مورد آن محتوا نوشت و محتوای ستونی در آن قابل پیاده سازی نباشد. چرا که در هر سایتی می توان یک محتوای جامع و پیلار نوشت و آن را منتشر کرد. در محتوای پیلار هم قطعاً مفاهیمی وجود دارد که در یک محتوای کلاستر بتوان به بررسی کامل تر آن پرداخت. با وجود آن که ممکن است کاربر برای خواندن محتوای پیلار وارد سایت شده باشد، اما قطعاً به محتوای کلاستر هم نیاز دارد. 

بنابراین اگر سایتی دارید، به راحتی می توانید محتوای پیلار کلاستر را در آن پیاده سازی کنید و بهترین نتیجه را بگیرید. برای درک بهتر این موضوع ورود کاربر به سایت را به عنوان سفر مشتری در نظر بگیرید. هنگامی که کاربر محتوای اصلی را جستجو می کند و وارد سایت شما می شود، به دنبال این است که اطلاعات کامل، جامع و البته مختصر در مورد مفاهیم آن کسب کند. در این محتوا خبری از توضیحات گسترده در مورد مفاهیم وجود ندارد و در بهترین حالت مختصری در مورد آن نوشته شده است. بنابراین ممکن است کاربر اطلاعات دقیق و جزئی در مورد مفاهیم به کار رفته در محتوای پیلار نداشته باشد و بخواهد اطلاعاتی در مورد آن کسب کند.

در چنین شرایطی می توانید مفاهیم را به عنوان یک محتوای کلاستر در سایت خود منتشر کنید و لینک آن را هم در محتوای پیلار قرار دهید. در چنین شرایطی اگر کاربران نیاز داشته باشند که اطلاعات خوبی در مورد مفاهیم به کار رفته در محتوای پیلار کسب کنند، به سراغ آن می روند و در موردش می خوانند. بنابراین با کمک لینک سازی داخلی شما می توانید کاربران را به صفحات مختلف سایت خود هدایت کنید. با این کار می توانید یک کلمه کلیدی اصلی و ده ها کلمه کلیدی مرتبط را در سایت خود پوشش دهید و کاربران زیادی را از طریق موتورهای جستجو جذب کنید.

مراحل اجرای محتوای ستونی

اگر قصد اجرای محتوای ستونی را دارید، حتماً این سوال برایتان پیش می آید که چطور باید آن را اجرا کرد! اگر شما مفهوم محتوای پیلار کلاستر را به درستی یاد گرفته باشید، پیاده سازی آن کار چندان سختی نیست. اما باز هم مراحلی وجود دارد که باید آن را مرحله به مرحله پیش ببرید. در این بخش از مقاله قصد داریم مراحلی که برای اجرای محتوای ستونی به آن نیاز دارید را به صورت مختصر توضیح دهیم تا بتوانید از این روش تولید محتوا برای سایت خود استفاده کنید. مراحل اجرای محتوای ستونی عبارتند از:

  • مشخص کردن موضوع هدف

اولین قدم برای شروع محتوای ستونی است که موضوع هدف خود را مشخص کنید! در واقع شما باید بدانید که قرار است در مورد چه موضوعی تولید محتوا کنید. البته که موضوع انتخابی شما باید حتماً بر اساس کسب و کارتان باشد. در واقع باید ببینید که کاربران حوزه کسب و کارتان چه چیزهایی را جستجو می کنند و به چه چیزهایی نیاز دارند. گاهی اوقات شما محتوایی تولید می کنید که کاربران حوزه شما به آن نیاز ندارند! در چنین شرایطی ممکن است به صفحه اول گوگل برسید، ترافیک بالایی هم جذب کنید اما در نهایت فروشی برای شما ایجاد نمی کند.

بنابراین به دنبال موضوعاتی باشید که کاربران و مخاطبان هدف کسب و کارتان به آن نیاز دارند. در چنین شرایطی باید یک موضوع کلی را انتخاب کنید که بتوانید محتوای جامع و کاملی در مورد آن بنویسید. موضوعات زیر مجموعه را هم پیدا کنید و در نهایت آن را در یک لیست یا نمودار قرار دهید تا بدانید که موضوع اصلی و موضوعات فرعی آن کدام هستند. سعی کنید موضوع تخصصی کسب و کارتان را پیدا کنید که بتوانید از آن به بهترین شکل ممکن برای تبلیغ و بازاریابی کسب و کارتان استفاده کنید.

  • تحقیق کلمات کلیدی

مرحله بعدی برای استفاده از روش محتوای پیلار کلاستر تحقیق کلمات کلیدی است! شما باید پس از انتخاب موضوع ببینید که محتوای شما چقدر توسط کاربران جستجو می شود. همچنین باید ببینید که کاربران برای رسیدن به چنین محتوایی کدام کلمات کلیدی را در گوگل جستجو می کنند. در این مرحله باید کلمات کلیدی موضوع اصلی را پیدا کنید. کاربران با استفاده از چند کلمه کلیدی شما را پیدا می کنند! یکی کلمه کلیدی اصلی و دیگری کلمات کلیدی مرتبط. همچنین کلمات کلیدی طولانی هم گزینه خوبی برای کار کردن روی سئو هستند! چرا که رقابت در آن ها نسبت به کلمات کلیدی اصلی کمتر است و راحت تر می توانید به صفحه اول گوگل برسید.

سپس زمان آن می رسد که در مورد کلمات کلیدی محتوای فرعی یا کلاستر خود هم تحقیق کنید. کلمات کلیدی محتوای کلاستر معمولاً رقابت کمتری نسبت به محتوای پیلار دارد. همچنین در این محتوا هم کلمات کلیدی مرتبط وجود دارد و باید آن ها را پیدا کنید.

  • دسته بندی کلمات کلیدی

قدم بعدی دسته بندی کردن کلمات کلیدی است! شاید ده ها کلمه کلیدی به دست بیاید که باید حتماً آن ها را دسته بندی کنید. در واقع ایجاد نمودار محتوای پیلار کلاستر از این طریق به راحتی انجام می شود. چطور؟ شما باید کلمات کلیدی را پیدا کنید و ببینید که کدام کلمات کلیدی با هم در یک صفحه محتوا قرار می گیرد. کلمات کلیدی محتوای اصلی که مشخص هستند و بیشتر تمرکزتان باید بر روی دسته بندی کلمات کلیدی محتوای کلاستر باشد. در نمودار خود کافی است کلمه کلیدی اصلی را برای محتوای پیلار کنار بگذارید و سپس ببینید که از کدام صفحات با کدام کلمات کلیدی باید به محتوای پیلار خود لینک داده شود.

سعی کنید محتوایی که بیشتر جستجو می شود را در صدر جدول قرار دهید و اول آن را تولید کنید. سپس به سراغ محتوایی بروید که کمتر جستجو می شود! فراموش نکنید که هدف از تولید محتوا کلاستر تنها لینک دادن و سازماندهی کردن نیست! بلکه می تواند یک محتوای کامل باشد در گوگل هم رتبه خوبی می گیرد. بنابراین روی سئو آن هم تمرکز کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

  • نوشتن محتوای ستونی

پس از آن که محتوای خود را دسته بندی کردید و کلمات کلیدی هر یک را مشخص کردید، زمان تولید محتوا می رسد. پیشنهاد می کنیم ابتدا صفحات خوشه ای را  ایجاد کنید و سپس به سراغ محتوای ستونی بروید. این کار باعث می شود تا یک حوزه را به صورت کامل تمام کنید و سپس به سراغ حوزه دیگر بروید. البته باز هم بستگی به استراتژی شما دارد! چرا که ممکن است تمام کردن محتوای کلاستر مربوط به یک محتوای جامع و پیلار زمان زیادی طول بکشد و شما نیاز داشته باشید که محتوای پیلار بعدی سریع تر منتشر شود. زیاد تفاوتی ندارد اما بهتر است از شیوه ای که گفتیم استفاده کنید!

اگر بخواهیم خیلی ساده تر بررسی کنیم، باید بگوییم که شما نیاز دارید که به محتوای فرعی خود در پیلار لینک بدهید. حال اگر ابتدا محتوای پیلار شما تولید شده و توسط کاربران خوانده شود، شاید بخواهند مفاهیم کلیدی آن را هم یاد بگیرند. در این صورت محتوای آن وجود ندارد! بنابراین پیشنهاد ما این است که ابتدای روی محتوای کلاستر یا خوشه ای کار کنید و سپس به سراغ محتوای اصلی یا پیلار بروید.

  • لینک سازی داخلی

یکی از مهم ترین اهدافی که در محتوای پیلار کلاستر دنبال می شود، لینک سازی داخلی است. در واقع زمانی پیلار کلاستر نتیجه بخش است که لینک سازی داخلی به بهترین شکل ممکن انجام شده باشد. در این صورت کاربرانی که وارد یک صفحه می شوند به راحتی می توانند صفحات محتوای کلاستر شما را هم مشاهده کنند. پس از دیدن محتوای کلاستر، می توانند درک بهتری از محتوای پیلار داشته باشند. همچنین ارتباط موضوعی میان صفحات برای گوگل بسیار ارزشمند است و می تواند روی رتبه بندی سایت شما تاثیر زیادی داشته باشد.

لینک های داخلی از یک سو می تواند در سازماندهی مطالب و هدایت کاربران به صفحات دیگر سایت موثر باشد و از سوی دیگر، می تواند در سئو سایت تاثیر زیادی داشته باشد. پس هنگام چیدن استراتژی محتوا به لینک سازی داخلی آن توجه کنید. ساده ترین راه این است که لینک های کلاستر در محتوای پیلار و لینک پیلار در محتواهای کلاستر قرار بگیرند. البته لینک سازی داخلی بین محتوای کلاستر هم امکان پذیر است تا حداکثر تاثیر را از این کار بگیرید.

  • لینک سازی خارجی

لینک سازی خارجی یکی از مهم ترین مراحل در محتوای پیلار کلاستر است! محتوای ستونی معمولاً شانس زیادی برای دریافت بک لینک دارد. حال اگر شما لینک های زیادی برای آن صفحه دریافت کنید، قدرت آن صفحه هم زیاد می شود. هنگامی که قدرت آن صفحه زیاد شود، قدرت صفحاتی که لینک آن در محتوای پیلار قرار دارد هم بیشتر می شود. بنابراین در چنین شرایطی اگر شما لینک سازی داخلی را به بهترین شکل ممکن انجام داده باشید، خیلی راحت می توانید اعتبار آن را به صفحه دیگر منتقل کنید. همچنین اگر بودجه کافی دارید، می توانید برای صفحات کلاستر خود هم رپورتاژ آگهی بگیرید و در نهایت با این کار به افزایش قدرت صفحه پیلار خود کمک زیادی کنید.

نتیجه گیری

محتوای ستونی یکی از بهترین روش های تولید محتوا برای کسب و کارهای مختلف است! به خصوص کسب و کارهایی که رقابت محتوایی در آن ها زیاد است و نیاز به رسیدن به صفحه اول گوگل دارند. قدرت محتوای پیلار کلاستر را اصلاً دست کم نگیرید! کافی است مدتی روی آن تمرکز کنید تا ببینید که چطور سایت شما در مدت زمان کوتاهی به رتبه های خوبی می رسد. کافی است یک محتوای پیلار در نظر بگیرید و حول آن محتوای فرعی یا خوشه ای مختلفی تولید کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *