یکی از موضوعات محبوب در میان بازی‌های کامپیوتری، داستان‌های آخرالزمانی بوده که در عناوین بسیاری این مسیر روایی را مشاهده می‌کنیم. از دنیایی که توسط زامبی‌ها یا موجودات جهش یافته پر شده تا زمینی که فضایی‌ها آن را کنترل می‌کنند. سبک‌های متنوعی نیز در این گونه داستان‌ها به کار گرفته شده‌اند اما سوال این جا است، برترین بازی‌های آخرالزمانی کدام‌ها هستند؟

با این که بخش زیادی از این سوال سلیقه‌ای است، اما با توجه به نمراتی که عناوین مختلف گرفته‌اند، لیستی از 10 بازی برتر پسا آخرالزمانی را در این جا لیست کرده‌ایم:

  1. Fallout: New Vegas

بازی Fallout: New Vegas به دلیل حجم بالای گلیچ‌ها و باگ‌ها و همچنین جلو‌ه‌های بصری نه‌ چندان چشم‌نواز، مورد انتقاد‌های بسیاری قرار گرفت؛ اما وجود نکات مثبتی همچون داستان‌ پردازی قوی، کوئست‌های عالی و گیم ‌پلی در‌گیر‌کننده، موجب شدند که بازی مذکور به یک اثر کالت تبدیل بشود و برخی از منتقدین و مخاطبین از آن به عنوان یکی از برترین RPG‌های تاریخ یاد کنند.

  1. The Last Of Us

کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که با یکی از برترین و پر‌فروش‌ترین آثار تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی یعنی بازی The Last of Us آشنا نباشد. این محصول استودیو ناتی داگ چنان داستان عمیق و در‌گیر‌کننده‌ای را ارائه می‌دهد که رقبای انگشت‌شماری را می‌توان برای آن نام برد. در بازی مذکور، شخصیت‌های الی و جوئل معرفی می‌شوند که خیلی زود در بین مشهور‌ترین و محبوب‌ترین کاراکتر‌ها قرار می‌گیرند.

  1. Horizon Zero Dawn

استودیو Guerrilla Games که عمده شهرت خود را مدیون سری Killzone است و در ساخت بازی‌های شوتر تخصص دارد، پس از عرضه بازی Killzone Shadow Fall در سال ۲۰۱۳ تصمیم به تغییر رویکرد گرفت و مسیر متفاوتی را دنبال کرد. نتیجه این تلاش ساخت یکی از برترین آثار سبک پسا آخرالزمانی و بازی‌های نسل هشتم پلتفرم پلی استیشن تحت عنوان بازی Horizon Zero Dawn شد.

  1. Gears Of War

حدود ۱۴ سال پیش، اولین بازی Gears of War در شرایطی در دسترس مخاطبین قرار گرفت که به دلیل انتشار چند روز قبل از عرضه کنسول پلی استیشن 3، کمپانی مایکروسافت امیدوار بود با کمک آن قادر به جذب مخاطبین به کنسول ایکس باکس 360 باشد. این بازی خیلی زود توانست این رویای کمپانی مایکروسافت را به حقیقت تبدیل کند و در ۱۰ هفته اول انتشار بیش از سه میلیون نسخه از آن به فروش رسید. بازی Gears of War که لقب ششمین بازی پر‌فروش کنسول نسل هفتم ایکس باکس را به دوش می‌کشد و بیش از ۳۰ جایزه «برترین بازی سال» را در اختیار دارد، از حیث گیم پلی و جلوه‌های بصری مورد تقدیر قرار گرفت.

  1. The Walking Dead

در کنار بازی I Am Alive، یکی از موفق‌ترین آثار سبک پسا آخرالزمانی، بازی The Walking Dead محصول استودیو تل تیل گیمز است. در این بازی واقع‌گرایانه به جای تکیه بر گیم پلی اکشن‌-‌محور مرسوم در بازی‌های سبک ذکر شده، گیم پلی متفاوتی ارائه می‌شود که روی تصمیمات بازیکنان استوار است. مهم‌ترین نقطه قوت آثار استودیو Telltale Games ارائه داستانی فوق‌العاده و در‌گیر‌کننده می‌باشد که این ویژگی در بازی The Walking Dead بیشترین نمود را دارد. استودیو مذکور با تکیه بر توانایی‌های اعضای خود توانسته است اثری را خلق کند که به خوبی قادر است ترس و وحشت فضای پسا آخرالزمانی را به مخاطب القا کند.

  1. Metro Exodus

در سال ۲۰۱۰ و به واسطه عرضه بازی Metro 2033، استودیو 4A Games توانست خود را به عنوان یکی از اصلی‌ترین ستون‌های سبک پسا آخرالزمانی به اثبات برساند. این روند با ارائه دنباله‌های این بازی نیز تکرار شد و هم‌اکنون سری Metro در بین طرفداران ژانر مذکور جایگاه ویژه‌ای دارد. در بازی Metro Exodus، برای اولین‌بار در مجموعه مترو شاهد المان‌های Open-World هستیم که این ویژگی به گسترش جهان و روایت داستانی آن کمک به سزایی کرده است.

  1. Wasteland

برایان فارگو نقش‌ ساز قهاری است که سال‌ها از هنرصنعت دور افتاده بود. خوشبختانه Wasteland 2 برخلاف انتظارات عملکرد خوبی داشته و با توجه به فروش قابل قبول باعث ساخت ادامه این سری شد. Wasteland 3 دوران پساآخرالزمانی را در سرزمین‌های یخ زده‌ی Colorado به تصویر می‌کشد.

  1. Mad Max

یکی از اصلی‌ترین نماد‌های دنیا‌ی آخرالزمانی و پساآخرالزمانی، مجموعه کتاب و آثار سینمایی Mad Max است. دنیایی که در آن جنگ، مبارزه، هیاهو و نفرت حکمرانی می‌کند و زنده ماندن در آن، کار هر کسی نیست. به طور کلی می‌توان گفت که سبک پسا آخرالزمانی را می‌توانید با مجموعه Mad Max بشناسید. پس از موفقیت فیلم Mad Max: Fury Road، استودیوی آوالانچ (Avalanche) تصمیم به ساخت اثری اقتباسی از دنیای مجموعه Mad Max گرفت. شاید نام این استودیو را با مجموعه بازی Just Cause به خاطر بیاورید. مجموعه‌ای که در آن تخریب و انفجار حرف اول را می‌زند. این چاشنی، در بازی Mad Max نیز استفاده شده است. بازی مملو از مبارزه، چه به صورت تن به تن و چه به صورت ماشین‌های مبارزه‌ای، چالش‌های متفاوت و همچنین تخریب است.

  1. Days Gone

متأسفانه Bend Studio با بدشانسی مواجه شد. بازی آن‌ها در هنگام عرضه مشکلات فنی و تکنیکی بسیار داشت. منتقدان نیز با بی‌رحمی و سخت‌گیری بی‌سابقه به Days Gone تاختند. مشکلات بازی پس از چند به‌روزرسانی برطرف شدند ولی وجهه‌ی تخریب شده احیا نشد. Days Gone عنوانی جذاب، سرگرم‌کننده و خوش ساخت است. به نمرات خنده‌دار و عجیب و غریب بازی اعتنایی نکنید و خودتان را از تجربه‌ی آن محروم نسازید.

  1. Frostpunk

بازی Frostpunk کمی نسبت به دیگر آثار لیست متفاوت است. در حالی که بیشتر آثار پسا آخرالزمانی حول محور زامبی‌ها یا نوعی بیماری بی‌درمان متمرکز هستند، بازی Frostpunk شما در دنیایی قرار می‌دهد که سرمای شدید بر آن حاکم شده و باید با استفاده از ژنراتور‌های گرامازا و برق ساز، در دل دهانه آتش فشان، برای بقا مبارزه کنید. سبک بازی Frostpunk کمی عجیب است. شما هم با یک بازی بقا محور رو به رو هستید و هم با اثری که ساخت  و ساز‌هایی شبیه به آثار مانند بازی Sim City دارد. به هر حال، بازی Frostpunk می‌تواند تا ساعت‌ها شما را سرگرم خودش کند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *