مایکروسافت با ارائه آپدیت‌های پشت سر هم، سعی دارد تا برنامه‌های پیش‌فرض ویندوز 11 را بهبود ببخشد. برای مثال، تب‌ها در فایل اکسپلورر یا نوار جستجو در تسک منیجر در این باره، واقعا رشد خوبی به حساب می‌آمده‌اند.

با این حال، همیشه انتخاب‌هایی در زمینه برنامه‌های شخص ثالث دارید که می‌توانید آن‌ها را به جای این برنامه‌های از پیش نصب شده استفاده کنید. برنامه‌هایی که عموما انعطاف‌پذیری بهتری داشته و امکانات متنوع‌تری را پیش روی شما می‌گذارند. در ادامه به معرفی 10 برنامه عالی خواهیم پرداخت، که می‌توانند، جایگزین برنامه‌های اصلی و پیش‌فرض ویندوز شوند.

QuickLook

ویندوز 11 به شما امکان می دهد پیش‌نمایشی از فایل‌ها را بدون نیاز به باز کردن آن‌ها در QuickLook مشاهده کنید.این اپلیکیشن قابلیت ارائه پیش‌نمایش برای محتوای فایل‌هایی همچون Image ،PDF ،Video ،PSD و MP3 را دارا است. همچنین ابزار QuickLook امکان نمایش محتوای فایل‌هایی با فرمت Zip را نیز برای کاربران فراهم کرده است

7zip

ویندوز 11 دارای یک ویژگی ابتدایی استخراج فایل بایگانی است. با این حال، اگر به پشتیبانی گسترده از فرمت های مختلف فایل نیاز دارید، 7-Zip یک جایگزین عالی است. این یک ابزار فشرده سازی فایل منبع باز است و استفاده از آن آسان است. ویژگی های اضافی شامل پشتیبانی از رمزگذاری AES-256، نسخه خط فرمان و پشتیبانی چند زبانه است. همچنین مانند یک مدیر فایل عمل می کند که می توانید فایل ها را جابجا و کپی کنید و حتی آنها را از رابط برنامه حذف کنید.

Microsoft PowerToys

Microsoft PowerToys از مجموعه ای از ابزارهای پیشرفته برای کاربران ویندوز تشکیل شده است. این یک ابزار ضروری است که برای انجام کارهای بیشتر با ویندوز 10 و 11 باید روی رایانه شخصی جدید خود نصب کنید. در حالت Tab می توانید به تمام ویژگی ها دسترسی داشته باشید. به عنوان مثال، ویژگی Always on Top به شما امکان می دهد پنجره های فعال را در بالا در حالت شناور پین کنید. سپس یک گزینه Awake برای بیدار نگه داشتن کامپیوتر شما به طور نامحدود، صرف نظر از طرح برق انتخابی شما وجود دارد.

NotePad++

ویندوز 11 دارای یک برنامه Notepad داخلی است. در حالی که برنامه تا حد زیادی یکسان باقی مانده است، اکنون از حالت تاریک و چند گزینه دیگر پشتیبانی می کند.

ShareX

ShareX یک ابزار پیشرفته اسکرین شات گرفتن برای ویندوز است. این یک پروژه متن باز سبک وزن است که به شما امکان می دهد اسکرین شات هایی را در اشکال مختلف با شرایط تاخیر ثبت کنید.

Start Menu X

نسخه رایگان Start Menu X از زبان‌های مختلف پشتیبانی کرده و قابلیت‌های بسیار جذابی دارد که به سادگی در همان کارکرد اول نظرتان را به خودش جلب خواهد کرد. این برنامه با قابلیت‌هایی که دارد جایگزین بسیار فوق‌العاده‌ای برای منوی استارت ویندوز 10 و 11 است. برای استفاده از Start Menu X تنها کافیست تا به باکس Options آن دسترسی پیدا کرده و گزینه‌های موجود در آن‌ را که در طبقه‌بندی‌های مختلف قرار گرفته‌اند تنظیم کنید.

Start Menu Reviver

یکی دیگر از برنامه‌های خیلی خوب در زمینه جایگزین های رایگان برای استارت ویندوز 10 و 11 ابزار Start Menu Reviver است. این ابزار نیز درست مانند Start Menu X می‌تواند به صورت جداگانه مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای در این ابزار وجود دارد که برای کاربران بسیار کاربردی و مفید خواهد بود.

Open Shell

ابزار Open Shell که آن را با نام Classic Shell نیز می‎‌شناسند یکی از جایگزین های رایگان برای استارت ویندوز 10 و 11 است. این ابزار زمانی منتشر شد که توسعه‌دهنده ابزار بسیار معروف Classic Shell مدت‌ها پیش توسعه آن را متوقف کرده بود. به همین دلیل این ابزار منبع باز شده و هر بار توسط توسعه‌دهندگان داوطلب به روز رسانی می‌شد. اکثر گزینه‌های آن، ظاهر منوی استارت و غیره مانند نسخه اصلی بوده و تنها نام آن تغییر کرده است.

Spencer

ابزار Spencer پرتابل بوده و یکی از ساده‌ترین جایگزین های رایگان برای استارت ویندوز 10 و 11 موجود در لیست امروز است. شما به کمک این ابزار می‌توانید سریع به اجرای برنامه های نصب شده، ابزارهای ویندوزی، File Explorer، تنظیمات، ابزارهای سیستمی نظیر Command Prompt, Task Manager, Run Command box و اکسسوری‌هایی مثل Quick Assist, Steps Recorder و غیره دسترسی پیدا کنید.

Start Everywhere

آخرین برنامه از لیست جایگزین های رایگان برای استارت ویندوز 10 و 11 که امروز به معرفی آن می‌پردازیم ابزار Start Everywhere است که به شما این امکان را می‌دهد تا به سرعت به اپلیکیشن‌های Store، برنامه‌های نصب شده، آیتم‌های دسکتاپ، پوشه‌ها و فایل‌های پروفایل کاربر، گزینه‌های نیرو، آیتم‌های اخیر، آیتم‌های زیاد استفاده شده، اپلیکیشن‌های مایکروسافت، ابزارهای سیستمی و غیره دسترسی داشته باشید. این ابزار لانچری را فراهم می‌کند تا تنها با کشیدن نشانگر ماوس روی منوهای موجود بتوانید به سرعت به آیتم مورد نظر دسترسی پیدا کرده و آن را اجرا کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *