به چندین و چند دلیل ممکن است بخواهید به‌روزرسانی خودکار ویندوز 11 را غیر فعال کنید تا این سیستم عامل، هر موقع که دوست داشت، شروع به دانلود بسته‌های مورد نظر خود نکند. یکی از عمده دلایل آن نیز، مشکلاتی است که گاه و بی‌گاه بابت همین به‌روزرسانی‌ها به وجود می‌آید و شاید دلتان بخواهد، ابتدا چند روزی از ارائه نسخه جدید بگذرد، همه آن را امتحان کنند و وقتی خیالتان راحت شد، شما هم شروع به نصب به‌روزرسانی کنید.

البته بهتر است خیلی به‌روزرسانی ویندوز را عقب نندازید چون بعضی از بخش‌های امنیتی در ویندوز با این به روزرسانی‌ها تقویت شده و ایراد بر طرف می‌شوند که حیاتی هستند. با توجه به این موضوعات، بیایید به روش‌های مختلف برای غیر فعال کردن به روزرسانی خودکار نگاهی بندازیم.

  1. غیر فعال کردن به‌روزرسانی خودکار از طریق تنظیمات ویندوز

یک راه حل ساده و کارآمد وجود دارد که برای خیلی‌ها، همین مسیر کفایت می‌کند. برای شروع منو استارت را باز کرده یا کلید ویندوز روی کیبورد را بزنید و Settings را تایپ کرده و اجرا نمایید.

در پنل سمت چپ این پنجره، روی Windows Update کلیک کنید.

بر روی منو کرکره‌ای که در عکس زیر مشخص کرده‌ایم کلیک کنید و با انتخاب تعداد هفته‌هایی که می‌خواهید به‌روزرسانی را به تعویق بندازید، انتخاب نمایید. بیشترین زمانی که می‌توان این کار را انجام داد، 5 هفته است.

با این روش، به‌روزرسانی ویندوز برای 5 هفته معلق شده و بعد از این زمان، دانلود خواهد شد. روش بعدی اما به طور کلی، به‌روزرسانی خودکار را متوقف خواهد کرد.

  1. غیر فعال کردن به‌روزرسانی خودکار از طریق تنظیمات شبکه

برای این که به صورت کلی به‌روزرسانی را متوقف کنید، بهتر است سراغ تنظیمات شبکه بروید. دوباره Settings را باز کنید و به Windows Update بروید.

این در سمت راست پنجره روی Advanced کلیک کنید.

حالا سوییچ Download updates over metered connections را خاموش کنید.

حالا Network & internet را انتخاب کرده …

… سپس شبکه وای‌فای که به آن متصل هستید یا هر شبکه‌ی دیگری که اینترنت را از آن طریق دریافت می‌کنید، انتخاب نمایید.

حالا سوییچ گزینه Metered connection را روشن کنید.

به این ترتیب هر بار که به‌روزرسانی جدیدی ارائه می‌شود، دیگر ویندوز به صورت خودکار شروع به دانلود آن نخواهد کرد و باید در تنظیمات به بخش مربوطه رفته و به صورت دستی آن را فعال کنید.

  1. غیر فعال کردن به‌روزرسانی خودکار از طریق سرویس‌های ویندوز

این روش کمی غیرمعمول‌تر از دو روش دیگر است اما با استفاده از آن نیز، به طور کامل، به‌روزرسانی خودکار از کار خواهد افتاد. برای شروع کلید ویندوز را زده و Run را جستجو و اجرا کنید یا این که کلید‌های ویندوز و R را با هم بزنید.

در پنجره‌ی Run باید عبارت services.msc را زده و OK را بزنید تا به سرویس‌های ویندوز بروید.

به سمت پایین اسکرول کنید تا به گزینه‌ی Windows Update برسید و روی آن دبل کلیک کنید تا تنظیمات مربوط به این بخش در سرویس‌های ویندوز باز شود.

در برگه General و جلوی گزینه‌ی Startup type، منو کرکره‌ای را باز کنید و آن را روی Disabled بگذارید.

Apply را زده و سپس روی OK کلیک کنید.

از این طریق نیز، به‌روزرسانی خودکار به صورت کامل متوقف می‌شود و اگر خواستید آن را دوباره فعال کنید، باید همین مسیر را رفته و به جای Disabled، گزینه‌ی Enable را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که برای اعمال این تنظیمات، حتما باید یک بار ویندوز را ریست کنید.

  1. غیر فعال کردن به‌روزرسانی خودکار از طریق ویرایشگر رجیستری

روش‌های پیچیده‌تری هم برای این کار وجود دارد که این روش، یکی از آن‌هاست اما پیشنهاد می‌کنیم از همان سه راهی که قبلا به آن‌ها اشاره کردیم، پیش بروید و خیلی در رجیستری چیزی را تغییر ندهید. در هر حال، کلید ویندوز را فشرده و عبارت Registry Editor را تایپ کنید و به صورت Run as administrator آن را اجرا نمایید.

برای این که یکی یکی پوشه‌ها را پیش نروید، عبارت زیر را در بخش آدرس کپی کرده و اینتر بزنید تا به مسیر مورد نظر بروید:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows

البته شما می‌توانید، همین مسیر را به صورت دستی و با پیدا کردن پوشه‌ها نیز بروید.

در فضای خالی صفحه کلیک راست کرده و از منو Key و سپس New یک فولدر با نام WindowsUpdate بسازید. دقت کنید که املای درست پوشه‌ها مهم است.

حالا در سمت چپ روی پوشه‌ی جدیدی که ساختید کلیک کنید و سپس در فضای خالی صفحه کلیک راست کرده و در منو New فولدر جدیدی به نام AU بسازید.

حالا آدرسی که در آن هستید باید به شرح زیر باشد:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate\AU

دوباره روی فضای خالی کلیک راست کرده و این بار از منو New گزینه‌ی، DWORD (32-bit) Value را انتخاب نمایید. اسم چیزی که ساخته‌اید را NoAutoUpdate بگذارید.

روی NoAutoUpdate دبل کلیک کنید.

درست مثل عکس پایین، مقدار Value data را روی 1 گذاشته و OK را بزنید.

خب کار تمام است و اگر خواستید اوضاع به حالت قبل برگردد، باید این مقدار را به حالت اول برگردانید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *