سال‌ها از اولین مدل تبلت‌هایی که به بازار آمد می‌گذرد و این گجت‌های هوشمند، حالا خیلی قدرتمند‌تر شده‌اند. بسیاری از مدل‌های تبلت‌، از سخت‌افزارهای قدرتمندی استفاده می‌کنند که در اغلب موارد، می‌توان آن‌ها را جایگزین لپتاپ‌ کرد.

البته دلایلی که برای خرید تبلت به جای لپتاپ عنوان می‌کنیم، برای همه کارکرد ندارد و مثلا آن‌هایی که قصد انجام بازی‌های کامپیوتری سنگین یا انجام کارهای گرافیکی پیچیده را دارند، مسلما نمی‌توانند از تبلت استفاده کنند. اما در خیلی از موارد، شما با خرید تبلت به جای لپتاپ، انتخاب بهتری خواهید داشت.

  1. کاربری آسان تبلت‌ها

استفاده از سیستم‌ عامل تبلت‌ها بسیار راحت‌تر از ویندوز یا مک است. برای آن‌هایی که قصد ندارند کارهای پیچیده انجام دهند، گوش کردن به موسیقی، تماشای عکس، گشت و گذار در اینترنت و تماشای فیلم، در تبلت خیلی آسان خواهد بود و در خیلی اوقات، برای این کارها حتی نیازی نیست که برنامه‌ای نصب کنید. خیلی از افراد که با کامپیوتر سر و کار نداشته‌اند، در نگاه اول، سیستم عامل‌های دسکتاپ را پیچیده می‌بینند و برای کار با آن‌ها، نیاز به یک سری آموزش‌های اولیه می‌بینند اما وقتی تبلت خود را برای اولین بار روشن می‌کنید، بدون هیچ آموزشی می‌توانید به انجام کارهای روزمره خود برسید.

  1. طول عمر بهتر باتری تبلت‌ها

در اغلب موارد، تبلت‌ها طول عمر باتری بیشتری دارند و البته برای شارژ کردنشان هم نیازی به آداپتورهای بزرگ و تبدیل ندارید و مثل گوشی با یک شارژر به برق وصل می‌شوند. بسیاری از لپتاپ‌هایی که دارای طول عمر باتری خیلی طولانی هستند، از طرفی قیمت بالایی نیز دارند و اگر بخواهیم تبلت‌ها را با دستگاه‌های میان رده مقایسه کنیم، مسلما طول عمر باتری این دستگاه‌ها بیشتر از لپتاپ خواهد بود.

  1. گزینه‌ای بهتر برای مطالعه

اگر اهل مطالعه آنلاین یا خواندن کتاب‌های الکترونیک هستید، بدون شکل باید سراغ تبلت بروید. به هیچ وجه لپتاپ برای این کار مناسب نیست و با تبلت، خیلی راحت‌تر می‌توان به مطالعه پرداخت. حتی بعضی از انواع تبلت‌ها هم هستند که عملا کار خواندن کتاب‌های الکترونیک را با تکنولوژی‌های مخصوص به خود، برای کاربر راحت‌تر می‌کنند.

  1. تبلت‌ها عموما از نمایشگر بهتری برخوردارند

در اکثر موارد، تبلت‌ها دارای نمایشگرهای بهتری هستند که تراکم پیکسلی بهتری نسبت به نمایشگرهای معمولی استفاده شده در لپتاپ‌ها دارند. پنل‌هایی که برای انواع مدل‌های میان رده و گران قیمت استفاده می‌شود، حداقل دارای رزولوشن 1080p بوده و برای مطالعه، تماشای ویدیو و عکس ایده‌آل هستند. برای مثال، شما در بیشتر موارد، لپتاپ‌هایی با همین رزرولوشن را در بازار می‌بینید که دارای اندازه بزرگ‌تری هستند و به همین دلیل، تراکم پیکسلی کم‌تری دارند.

  1. سبک‌ و مناسب برای جا به جایی

لپتاپ هم مثل تبلت، قابل جا به جایی است و می‌توان آن را به شکل‌های مختلف در کوله یا کیف‌های دستی حمل کرد. اما وجود کارت گرافیک، باتری بزرگ و بدنه‌ی بزرگ، وزن لپتاپ را بیشتر از تبلت می‌کند. اندازه و وزن تبلت آن را به گزینه‌ای بهتر برای جا به جایی و سفر بدل می‌کند.

  1. استفاده از اپلیکیشن‌ها به جای مرورگر

وقتی از لپتاپ یا دستکتاپ استفاده می‌کنید، مجبورید به سراغ سایت‌های مختلف بروید، در صورتی که اکثر سرویس‌های معروف، اپلیکیشن‌هایی برای اندروید و iOS ارائه داده‌اند که کار کردن با آن‌ها بسیار راحت‌تر است.

  1. دوربین کاربردی‌تر

لپتاپ هم دارای وبکم است و می‌توان از آن برای گفتگوهای اینترنتی استفاده کرد، اما تبلت‌ها دارای دوربین بهتر، دوربین پشتی و همچنین قابلیت تکان دادن آن برای پیدا کردن زاویه‌ای بهتر را دارند. شما نمی‌توانید با لپتاپ از چیزی فیلم‌برداری کنید و آن را روی دست خود به این سمت و آن سمت بکشانید! همچنین برنامه‌های متنوعی برای عکاسی و فیلم‌برداری برای تبلت وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید در صورتی که برای ویرایش عکس‌هایی که با لپتاپ می‌گیرید، باید دست به دامن برنامه‌های سنگین گرافیکی مثل فتوشاپ شوید.

  1. گزینه‌ای مناسب برای طراحی

اگر اهل طراحی دیجیتال باشید، حتما بهتر است به جای لپتاپ به سراغ تبلت بروید. تبلت‌هایی که از قلم‌های مناسب طراحی دیجیتال استفاده می‌کنند، گزینه‌ای عالی برای این کار به شمار می‌آیند و حتی در بعضی موارد، جای نمایشگرهای مخصوص طراحی را نیز گرفته‌اند. همچنین برنامه‌های رایگان و پولی زیادی برای طراحی دیجیتال ارائه شده که همه‌ی آن‌ها با این قلم‌ها سازگاری دارند و می‌توان به وسیله‌شان کارهای درخشانی خلق کرد.

  1. تبلت‌ها ارزان‌تر هستند!

قیمت لپتاپ و کامپیوتر در یک دهه اخیر بسیار کاهش پیدا کرده است اما با این حال، فاصله‌ی معنا داری بین قیمت تبلت و لپتاپ وجود دارد. کافی‌ست در نظر بگیرید که قیمت مک بوک‌ها از 1000 دلار شروع می‌شود در صورتی که در حال حاضر آیپد پرو 11 اینچ با حجم 512 گیگابیت که یکی از بهترین دل‌های آیپد به شمار می‌آید که دوربینی معرکه و امکاناتی فوق‌العاده ارائه می‌کند، 1100 دلار است!

  1. اشتراک گذاری راحت‌تر فایل‌ها

البته که راه‌های متنوعی برای اشتراک گذاری فایل در لپتاپ وجود دارد اما باید قبول کنیم که با استفاده از تبلت، خیلی راحت می‌توانید عکس‌های گرفته شده یا فایل‌های مختلف را به وسیله‌ی برنامه‌های مختل، با استفاده از وای فای و خیلی روش‌های دیگر به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که بعضی از برنامه‌ها مثل اینستاگرام، عملا اجازه‌ی انتشار فایل از روی لپتاپ یا کامپیوتر را نمی‌دهند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *