اگر در حال مطالعه این نوشته هستید، احتمالا قصد استفاده از وردپرس یا سر و کله زدن با مشکلات بلاگر در ایران را ندارید. نگران نباشید، پلت‌فرم‌های دیگری برای ساخت وبلاگ وجود دارند که ساختاری متمایز با این سایت‌ها داشته و ممکن است، از آن‌ها بیشتر خوشتان بیاید.

قبل از تصمیم گیری، نکات زیر را مد نظر داشته باشید

قبل از این که سریعا به نتیجه برسید، بهتر است بعضی نکات را مد نظر داشته و ببینید دنبال چه ویژگی‌هایی هستید.

·         چه ابزاری برای طراحی نیاز دارید؟ بعضی از پلت‌فرم‌ها دارای صدها پوسته آماده هستند و برای کار با بعضی دیگر، باید کد نویسی بلد باشید تا بتوانید از پس پیچیدگی‌هایشان بر بیایید. پس باید به دنبال کیفیت و در عین حال سادگی استفاده نیز باشید.

·         گزینه‌های پیش روی شما برای هاست چه چیزهایی است؟ بعضی از سرویس‌ها، فضای رایگان در اختیار شما می‌گذارند، بعضی این امکانات را با قیمت پایین ارائه کرده و بعضی دیگر هاست گران‌تری دارند. البته اکثر اوقات، داشتن فضای رایگان، محدودیت‌هایی را برای شما ایجاد می‌کند که می‌توانید با خرید هاست اختصاصی، محدودیت مورد نظر را حل کنید.

·         هزینه‌ی استفاده از آن چقدر است؟ آیا وبلاگ شما یک سرگرمی‌ست و قرار نیست از آن کسب درآمد کنید؟ پس نیازی برای استفاده از سرویس‌های پولی ندارید. اما اگر به دنبال ساخت وبلاگ یا سایتی اختصاصی برای کسب درآمد هستید، باید ببینید که سرویس‌های پولی این پلت‌فرم‌ها چه هزینه‌ای دارند.

·         چه کسی پست‌های شما را می‌بیند؟ این سوالی است که حتما باید قبل از سرمایه گذاری روی یک پلت‌فرم از خود بپرسید چون بعضی از سرویس‌های بلاگ به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پست‌های شما عموما در دایره‌ی کاربران همان سرویس باقی مانده و دیگر کاربران به ندرت در جستجوها به آن‌ها می‌رسند.

و اما بهترین گزینه‌ها:

Medium

Medium به گونه‌ای طراحی شده که برای بلاگرها مناسب باشد و آن حس و حال نوشتن را به خوبی تداعی کند. در این سرویس، بلاگر می‌تواند، پست‌هایی با متن بلند بالا منتشر کرده و با استفاده از اکانت Medium، تعداد محدودی عکس و ویدیو آپلود و در پست بگنجاند. همچنین اپلیکیشن‌ موبایل هم برای استفاده از این پلت‌فرم‌ تهیه دیده شده است.

Medium

دانلود نسخه iOS  و اندورید

·         طراحی: ظاهری کلی برای تمامی وبلاگ‌ها طراحی شده که تغییرات بسیار جزیی می‌توانید روی آن اعمال کنید.

·         هاست: تمامی پروفایل‌ها بر روی خود Medium میزبانی می‌شوند.

·         هزینه: کاملا رایگان

·         دسترسی: Medium کاربران بسیاری دارد و به همین دلیل، تعداد افراد زیادی ممکن است نوشته‌های شما را بخوانند. همچنین با توجه به امکاناتی برای همکاری با دیگر نویسنده‌ها، می‌توانید بینندگان خود را به سرعت بالا ببرید.

·         ایده‌آل برای آن‌ها که خیلی درگیر ظاهر وبلاگ خود نیستند و می‌خواهند نوشته‌هایشان را منتشر کنند.

Tumblr

تامبلر یک شیوه‌ی میکروبلاگ تاثیر گذار و بسیار خوب را در پلت‌فرم خود اعمال کرده که به شما آزادی عمل کامل برای انتشار عکس، ویدیو، کلیپ‌های صوتی، نوشته، گیف و … را می‌دهد و محدودیت‌های کمی برای کاربرانش ایجاد می‌کند. امکان ریبلاگ کردن پست‌های دیگران با حفظ اسم نویسنده و اپلیکیشن موبایل از دیگر ویژگی‌های این سرویس به حساب می‌آید.

Tumblr

دانلود نسخه iOS و اندروید

·         طراحی: شما می‌توانید با استفاده از کدهای پایه HTML تغییراتی را روی بلاگ خود انجام دهید یا از پوسته‌های رایگان و پولی متعددی که در اینترنت وجود دارد، برای وبلاگ خود استفاده نمایید.

·         هاست: تمام وبلاگ‌ها بر روی تامبلر هاست می‌شوند اما اگر بخواهید، می‌توانید از دامین و هاست اختصاصی استفاده کنید.

·         هزینه: ابزارهای پایه کاملا رایگان هستند و بعضی از امکانات حرفه‌ای به صورت پولی ارائه می‌شود.

·         دسترسی: جدا از کاربران پر تعداد تامبلر که به نوشته‌های شما دسترسی خواهند داشت، پست‌های این پلت‌فرم به خوبی در موتورهای جستجو نیز دیده می‌شوند.

·         ایده‌آل برای آن‌ها که به دنبال انتشار عکس، پست‌های چند رسانه‌ای و کارهایی از این دست هستند و یا این که از گیف در پست‌هایشان زیاد استفاده می‌کنند.

Wix

خب اگر قصد ندارید به سایت‌هایی که شبیه به شبکه‌های اجتماعی هستند رو بیاورید، بهتر است ویکس را انتخاب کنید که این روزها تبلیغاتش در همه جا دیده می‌شود. پلت‌فرمی بسیار قدرتمند که ابزارهایی عالی برای طراحی ظاهری داشته و همچنین امکاناتی برای ساخت سایت فروشگاهی نیز در اختیارتان می‌گذارد. این سرویس هم دارای اپلیکیشن‌های موبایلی هست.

Wix

دانلود نسخه iOS و اندروید

·         طراحی: یکی از بهترین گزینه‌ها برای طراحی ظاهری با استفاده از کشیدن و رها کردن. همه چیز در ظاهر وبلاگ شما قابل تغییر است و می‌توانید آن را به شکلی مدرن و جذاب در بیاورید.

·         هاست: به صورت پیش فرض، وبلاگ شما روی ویکس میزبانی می‌شود اما برای استفاده از دامین و هاست اختصاصی باید به نسخه پریمیوم یا پولی آپگرید کنید.

·         هزینه: جدا از نسخه پایه که رایگان است و برای آن‌ها که وبلاگی تفریحی دارند مناسب بوده، نسخه پولی این پلت‌فرم، ماهیانه 4.5 دلار خواهد بود.

·         دسترسی: این مجموعه کاربران اختصای نداشته و وبلاگ شما به صورت عمومی‌ست اما با توجه به سئو بهینه، ویکس به شما برای رشد سریع‌تر کمک خواهد کرد.

·         ایده‌آل برای آن‌ها که به دنبال یک ابزار قدرتمند هستند اما خیلی سررشته‌ای در امور ساخت سایت و کد نویسی ندارند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *