همیشه شنیده ایم که محتوا پادشاه است و چشم بسته تولید محتوا کرده ایم. در سال 2019 کسب و کارهای زیادی از بازاریابی محتوا استفاده کردند اما تعداد زیادی از آن ها نتوانستند نتیجه خوبی بگیرند. مسئله دردناک این است که تولید محتوا انرژی، زمان و بودجه زیادی نیاز دارد اما در بسیاری از مواقع محتوای شما توسط کاربران خوانده نمی شود. این موضوع به معنی از دست رفتن انرژی، زمان و بودجه است و قطعاً هیچ کسب و کاری دوست ندارد که این اتفاق برایش بیفتد. ممکن است همین مسئله برای شما هم پیش بیاید! در واقع ممکن است کاربران محتوای بلاگ شما را نخوانند و در نهایت، از این اتفاق نا امید شوید. اما نا امید شدن هیچ تاثیری ندارد و باید به دنبال دلایل خواندن نشدن محتوای بلاگ باشید.

در این مقاله می خواهیم به بررسی یک موضوع مهم و اساسی بپردازیم؛ خواندن نشدن محتوای بلاگ! خوانده نشدن محتوای بلاگ آسیبی است که بسیاری از کسب و کارها آن را تجربه می کنند اما چطور می توان این مشکل را رفع کرد؟

مشکل خوانده نشدن محتوای بلاگ

شاید برای کسب و کار شما هم پیش آمده باشد که در بلاگ خود محتوا منتشر می کنید اما نمی توانید تاثیر زیادی از آن ببینید. اولین دلیلی که باعث می شود تا محتوای شما خوانده نشود، انتظار بالای کسب و کارتان است. حتی کسب و کارهای بزرگ هم از هر ده مقاله یک محتوایشان شانس ویروسی شدن دارد. در حالی که بسیاری از شما به عنوان یک کسب و کار، انتظار دارید که تمام محتواهای شما ویروسی شوند و کاربران با دیگران به اشتراک بگذارند. اگر شما هم چنین دیدگاهی دارید، وقت آن رسیده است که دیدگاه خود را تغییر دهید اما اگر دیدگاه شما به این شکل نیست، بهتر است به سراغ دلایل خواندن نشدن محتوای بلاگ بروید.

گاهی اوقات با ایجاد تغییرات کوچک شما به راحتی می توانید مشکل خواندن نشدن محتوای بلاگ را رفع کنید. چرا که در اکثر مواقع یک مشکل کوچک باعث می شود تا جلوی دست یافتن به نتایج بزرگ گرفته شود. بنابراین اگر با این مشکل روبرو هستید، لازم است بدانید که در حال از دست دادن زمان، انرژی و بودجه خود هستید که قطعاً نمی خواهید چنین اتفاقی بیفتد. پس باید به فکر این مسئله باشید که چطور می توانید جلوی خوانده نشدن محتوای بلاگ را بگیرید! تا زمانی که محتوای شما خوانده نشود، شانس شما برای رشد کردن کسب و کارتان نزدیک به صفر است.

دلایل خوانده نشدن محتوای بلاگ چیست؟

یکی از مشکلاتی که کسب و کارها با آن روبرو هستند، خوانده نشدن محتوای بلاگ است. شاید شما هم کسب و کاری دارید که با این مشکل روبرو است. تا به حال از خودتان پرسیده اید که دلیل آن چیست؟ این مسئله می تواند دلایل متعددی داشته باشد که برای هر کسب و کار متفاوت است. با این حال، ما در این بخش از مقاله به بررسی 6 مورد از مهم ترین دلایل خوانده نشدن محتوای بلاگ می پردازیم که جزء دلایل عمده آن هستند. این دلایل که باعث بروز خواندن نشدن محتوای بلاگ می شود، عبارتند از:

  1. بلاگ شما روی موضوع خاصی تمرکز نکرده است!

یکی از مشکلاتی که بسیاری از کسب و کارها با آن روبرو هستند اما خودشان هم متوجه نیستند، این است که روی موضوع خاصی تمرکز ندارند. گاهی اوقات کسب و کارها تنها به فکر جذب بازدید هستند! همین مسئله باعث می شود تا امروز محتوایی در مورد دیجیتال مارکتینگ منتشر کنند و روز بعد، محتوایی در مورد نگهداری از گربه ها. این مسئله نشان می دهد که چنین بلاگی روی موضوع خاصی تمرکز نکرده است و نمی تواند گزینه مناسبی برای کاربران باشد. به نظر شما دلیل چنین اتفاقی چیست؟ این کسب و کارها مخاطبان هدف خود را در نظر نمی گیرند.

شما باید از ترجیح شخصی خود صرف نظر کنید و ببینید که مخاطبان هدف شما به دنبال چه چیزی هستند. این دسته از مخاطبان به دنبال محتوای استراتژی بازاریابی هستند نه نکاتی در مورد نگه داری حیوانات خانگی.

اگر بخواهیم خیلی ساده این موضوع را بررسی کنیم، باید بگوییم که انتشار محتوای غیرمتمرکز روی یک موضوع باعث از دست رفتن خوانندگان بلاگ می شود. پس اگر ترافیک بلاگ شما با مشکل مواجه شده است، اول از خودتان بپرسید محتوای شما واقعاً به درد مخاطبان هدف می خورد؟ سپس از خود بپرسید که آیا تمام محتوای شما در مورد موضوعی است که کاربران به آن نیاز دارند یا ترجیح شخصی شما است؟ بنابراین یک موضوعی که مخاطبان هدف به آن نیاز دارند را در نظر بگیرید و برای آن تولی دمحتوا کنید. این کار باعث رشد محتوای بلاگ شما و همچنین خوانده شدن آن توسط بازدیدکنندگان می شود.

  1. محتوای شما به اندازه کافی خوب نیست!

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که دلیل خوانده نشدن محتوای بلاگ می تواند کیفیت پایین آن باشد؟ تعارف که نداریم، کاربران محتوای باکیفیت می خواهند و اگر محتوای شما از کیفیت مناسب برخوردار نباشد، توسط کاربران خوانده نمی شود. محتوای 2 هزار کلمه ای که در عرض یک ساعت نوشته می شود، ممکن است کیفیت مناسبی نداشته باشد. گاهی اوقات همان حجم محتوا را در 10 ساعت می نویسید که قطعاً کیفیت بالاتری دارد. بنابراین محتوایی که کیفیت مناسب ندارد نمی تواند شانس زیادی برای دیده شدن و خواندن شدن محتوا توسط کاربران داشته باشد. خوانندگان هم بین محتوای خوب و عالی، قطعاً محتوای عالی را انتخاب می کنند.

 

اگر به دنبال گرفتن بهترین نتایج از محتوای بلاگ خود هستید، بهتر است کمی به عقب برگشته و کیفیت محتوای خود را بررسی کنید. هنگام بررسی این سوال را بپرسید که کیفیت محتوای شما به قدری خوب است که بتواند ارزش افزوده ایجاد کند؟ یا این که همان محتوای قدیمی سایت های دیگر را تکرار کرده اید اما با یک لحن دیگر؟ این سوالات را از خودتان بپرسید به خوبی متوجه می شوید که محتوای شما چقدر باکیفیت بوده است. گاهی اوقات کاربران با خواندن یک محتوا در بلاگ شما حس می کنند که تنها وقت خود را تلف کرده اند و این موضوع اصلاً خوشایند نیست.

پست های بلاگی که کیفیت متوسط دارند، می تواند مشتری را از شما دور کند. بنابراین محتوایی ارائه کنید که ارزش خواندن و وقت گذاشتن داشته باشد. اگر نمی توانید محتوای باکیفیت ارائه کنید، به جای این که هر روز یک محتوا انتشار دهید، در هفته فقط 3 محتوا منتشر کنید. کیفیت بسیار مهم تر از کمیت است و نباید تنها تعداد محتوای انتشار یافته را بیشتر کنید. بلکه باید کیفیت محتوای موردنظر را بیشتر کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. یک محتوای باکیفیت بسیار بهتر از 10 محتوای بی کیفیتی است که کاربر با خواندن آن احساس می کند تنها وقت خود را هدر داده است.

گاهی اوقات ممکن است جذب یک نویسنده تمام وقت بتواند مشکل شما را رفع کند! گاهی اوقات هم می توانید به صورت فریلنسری با یک نویسنده هماهنگ کنید تا روزانه یک پست با کیفیت به شما تحویل دهد. باز هم باید توجه داشته باشید که هزینه را فدای کیفیت نکنید! گاهی اوقات یک نویسنده با مبلغ کمتر برای شما کار می کند اما کیفیت خوبی به شما ارائه نمی کند. در این صورت هم باید به فکر محتوای باکیفیت باشید تا بتوانید رشد کنید. جالب است بدانید هزینه بازاریابی محتوا در گران ترین حالت هم 62 درصد ارزان تر از بازاریابی سنتی است و می تواند تا 3 برابر بیشتر سرنخ ایجاد کند. پس به جای کمیت، روی کیفیت تمرکز کنید تا بتوانید به رشد کسب و کارتان کمک کنید.

  1. در مورد سئو هیچ تلاشی نمی کنید!

اگر از افراد قدیمی اینترنت باشید، شاید یادتان هست که در گذشته هنگامی که یک مفهوم را جستجو می کردید، وارد صفحه ای می شدید که پر از تبلیغات بود. در حالی که صفحات اسپم محسوب می شدند اما با تکنیک های مختلف رتبه اول گوگل را کسب می کردند. گوگل این موضوع را متوجه شد و الگوریتم های خود را گسترش داد. همین مسئله باعث شد تا الان موتورهای جستجو نظیر گوگل بسیار بهینه باشند و کاربر را واقعاً به هدفش برسانند. در گذشته افراد صفحه ای که هیچ محتوای مفیدی نداشت را پر از کلمه کلیدی می کردند و همین مسئله باعث می شد تا رتبه خوبی بگیرند اما اکنون فاکتورهای دیگری هم مهم هستند.

امروزه بهینه سازی سایت و صفحات بلاگ برای موتورهای جستجو اهمیت بسیار زیادی دارند. در واقع سئو یک استراتژی بلند مدت برای کسب و کارها است که اگر به درستی استفاد شود، می توانید نتایج بسیار ارزشمند و مفیدی دریافت کنید. این در حالی است که شبکه های اجتماعی یک استراتژی کوتاه مدت هستند؛ مثلاً تبلیغات در شبکه های اجتماعی تنها تا زمانی که تبلیغ می کنید مفید هستند. مگر آن که فالوورهای صفحه خود را افزایش دهید و به جای تمرکز روی فروش محصول تمرکز خود را بر روی رشد صفحه اینستاگرام یا کانال های دیگر قرار دهید. در این صورت همیشه می توانید از تبلیغات در کانال های اجتماعی خود بهره مند شوید.

یکی از دلایلی که باعث خواندن نشدن محتوای بلاگ می شود، عدم تمرکز روی سئو است. درست است که سئو در دراز مدت جواب می دهد و برای رسیدن به رتبه های اول گوگل چندین ماه زمان نیاز دارید، اما در نهایت به قدری ارزشمند است که می تواند کسب و کارتان را از این رو به آن رو کند. مسائل مختلفی وجود دارند که برای سئوی محتوای بلاگ خود باید رعایت کنید! از استفاده کلمات کلیدی در عنوان و محتوا گرفته تا لینک سازی خارجی. همه چیز دست به دست هم می دهد تا بتوانید محتوای بلاگ خود را از حالتی که در گوگل وجود ندارد، به صفحه اول گوگل برسانید.

ابزارهای مختلفی هم در زمینه سئو به شما کمک می کنند! مثلاً اگر کاربر وردپرسی هستید، ابزارهای Yoast کمک زیادی در زمینه سئو به شما می کنند تا بتوانید بهترین نتایج را بگیرید. اگر خودتان سئو را یاد ندارید، می توانید از متخصصان این حوزه کمک بگیرید تا بهترین نتایج را برای شما کسب کنند. با رعایت این مسائل می توانید به رشد سایت خود در گوگل کمک کنید و در نهایت، به خوانده شدن محتوای بلاگ خود بپردازید. البته باید سعی کنید محتوایی را در سایت خود قرار دهید که توسط کاربران جستجو می شود. در نهایت، برای خوانده شدن و دیده شدن محتوای خود توسط کاربران باید روی سئو تمرکز کنید!

  1. محتوای شما بیش از حد تبلیغاتی است!

یکی از دلایل خوانده نشدن محتوای بلاگ این است که محتوای شما بوی تبلیغات می دهد! یعنی چه؟ اگر بخواهیم خیلی ساده این موضوع را بررسی کنیم، می توانیم بگوییم که گاهی اوقات محتوای بلاگ شما پر از تبلیغات محصول / خدمات کسب و کارتان است. در این صورت کاربر فکر می کند که هدف محتوا تبلیغاتی است و خواندن آن نمی تواند کمک زیادی به شما کند. این مسئله در نهایت باعث می شود کاربر محتوای شما را رها کرده و به سراغ محتوای کسب و کار دیگر برود. پس اگر خدمات یا محصول ارزشمندی هم دارید، تبلیغات را به اندازه انجام دهید و محتوای بلاگ خود را پر از تبلیغات نکنید.

این دقیقاً همان نکته ای است که بسیاری از کسب و کارها به آن دقت نمی کنند و محتوای بلاگ خود را پر از تبلیغات می کنند. در نهایت هم که با خواندن نشدن محتوای بلاگ روبرو می شوند، دلخور از این هستند که کاربران محتوای آن ها را نمی خوانند. در حالی که مقصر اول و آخر شما هستید که محتوای بلاگ خود را پر از تبلیغ محصولات یا خدمات خود می کنید. در واقع شما تمرکز خود را بر روی تبلیغ محصول قرار داده اید، نه اعتماد سازی و افزایش فروش. هیچ فردی هم دوست ندارد بلاگی را که پر از تبلیغات است دنبال کند؛ چه برای سرگرمی و چه برای آموزش.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که مگر هدف از بازاریابی محتوا در بلاگ این نیست که فروش خود را افزایش دهید؟ چرا دقیقاً همین طور است. اما وبلاگ نویسی یک استراتژی بازاریابی طولانی مدت است، نه کوتاه مدت. در واقع شما به جای تبلیغ مستقیم و پر کردن محتوا از تبلیغات، باید از کال تو اکشن استفاده کنید. بهترین راه کار این است که محتوای خود را ارائه کنید، سپس محصول یا خدمات خود را به عنوان یک راه حل ارائه کنید. در این صورت است که استراتژی شما جواب می دهد و کاربر از محصول یا خدمات شما به بهترین شکل ممکن استفاده می کند.

حال فرض کنید شما محتوای ارزشمندی ارائه کرده اید که باعث جذب مشتریان بالقوه می شود. در این صورت می توانید آن ها را تشویق کنید در خبرنامه شما عضو شوند؛ این کار هم با تکنیک های مختلفی همراه است. مثلاً می توانید از کاربر بخواهید ایمیل خود را وارد کند تا یک هدیه کوچک نظیر کد تخفیف یا کتاب الکترونیکی رایگان دریافت کند. سپس می توانید نظر کاربر را در مورد محصول، خدمات یا کسب و کار خود بپرسید. اگر کاربر نیاز به مشاوره دارد، پاسخ سوالات یا نگرانی های او را بدهید تا با خیالی آسوده از شما خرید کند.

جالب است بدانید اکثر خوانندگان بلاگ شما در نهایت به مشتری تبدیل نمی شوند؛ ایرادی هم ندارد. شما به ارائه محتوای ارزشمندی ادامه دهید و آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. کاربران دیگر هم این کار را می کنند و در نهایت برند شما در میان کاربران شناخته شده خواهد شد. در نهایت می توانید توجه مشتریان را جلب کنید و فروش خود را افزایش دهید. پس اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم، هدف بلاگ خود را روی آموزش و ارائه ارزش متمرکز کنید و نه فروش! این کار در نهایت به افزایش فروش و مشتریان کسب و کارتان کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

  1. تقویم محتوای شما نامنظم است!

تا چند سال گذشته اکثر متخصصان محتوا می گفتند که روزی حداقل یک محتوا در بلاگ خود منتشر کنید. در حال حاضر با توجه به توسعه و رشد شبکه های اجتماعی مختلف، این دیدگاه کم رنگ شده است و نیازی نیست که هر روز یک محتوا در بلاگ خود منتشر کنید. البته هنوز هم مسئله نظم محتوایی اهمیت بسیار زیادی دارد و نباید محتوای شما این طور باشد که یک روز 5 محتوا منتشر کنید و تا دو هفته خبری نباشد. بلکه باید همان 5 محتوا را به صورت منظم (مثلاً 2 یا 3 روز یک بار) منتشر کنید. در این صورت است که می توانید ادعا کنید تقویم محتوای منظم دارید و کاربران هم محتوای شما را می خوانند.

یکی از مسائلی که باعث خوانده نشدن محتوای بلاگ می شود، این است که بلاگ خود را رها می کنید. به عنوان مثال ممکن است 3 ماه بلاگ خود را رها کرده باشید و دوباره تصمیم بگیرید که یک محتوا در آن انتشار دهید. این مسئله خوب است اما اگر مجدداً قرار است 3 ماه بلاگ خود را رها کنید، بهتر است شروع نکنید. زیرا هنگامی که برای کاربران خبرنامه اطلاع رسانی از محتوای جدید ارسال می کنید، فکر می کند که اسپم است و حتی حاضر نمی شود وارد بلاگ شما شود. پس بهتر است با داشتن نظم در بخش تقویم محتوا و انتشار منظم آن، به خوانده شدن محتوای بلاگ خود کمک کنید.

جالب است بدانید که بسیاری از نویسندگان ذوق و شوق خود را از دست داده اند! دلیل آن هم این است که محتوای بلاگ آن ها خوانده نمی شود و دیگر خلاقیت و بهره وری گذشته را ندارند. در این صورت است که کاربران هم محتوای بلاگ را نمی خوانند. اما واقعیت این است که اگر شما یک برنامه منظم داشته باشید و مدت کوتاهی را بدون توجه به بازخورد کاربران فعالیت کنید، قطعاً کاربران هم محتوای بلاگ شما را می خوانند. به عنوان مثال ممکن است شما محتوا تولید کنید اما پس از دو هفته که می بینید توسط کاربران خوانده نمی شود، رها می کنید. حال اگر دو ماه همین روند را ادامه دهید و تولید محتوا را قطع نکنید، نه تنها شرایط بلاگ در گوگل بهتر می شود، بلکه کاربران هم محتوای بلاگ شما را می خوانند.

بنابراین برای خودتان یک هدف مشخص کنید! مثلاً می توانید مشخص کنید که در هفته 3 محتوای بلاگ انتشار دهید و به بازخورد کاربران یا خوانده نشدن محتوا هم توجه نکنید. در واقع هدف شما رسیدگی به تقویم محتوا است نه این که محتوا خوانده می شود یا نه! پس از آن که چند هفته از این روند گذشت، قطعاً شرایط بلاگ بهتر می شود. البته باید دلایل قبلی را هم بررسی کنید تا شانس خوانده شدن محتوای بلاگ شما تا حد زیادی افزایش پیدا کند. ایجاد جریان مداوم برای تولید محتوا همان چیزی است که در هزینه، زمان و انرژی شما صرفه جویی خواهد کرد.

  1. محتوای شما به صورت موثر تبلیغ نمی شود!

یکی از دلایلی که باعث می شود تا محتوای شما خوانده نشود، این است که محتوای خود را تبلیغ نمی کنید. برای درک ساده تر این موضوع، بهتر است شبکه های اجتماعی را در نظر بگیرید. در شبکه های اجتماعی هنگامی که یک صفحه تازه راه اندازی می شود، برای آن تولید محتوا صورت می گیرد. حال اگر این محتوا جذاب باشد، کاربران به سمت شما می آیند اما چه چیزی باعث می شود تا کاربران به سمت شما بیایند؟ تبلیغات. تا زمانی که آن صفحه و محتوای تولید شده تبلیغ نشود، کاربران نمی دانند که چنین صفحه ای وجود دارد و نمی توانند شما را پیدا کنند.

هنگامی که محتوای بلاگ تولید می کنید هم دقیقاً چنین اتفاقی می افتد! لازم است تا شما محتوای تولید شده را در کانال های مختلف تبلیغ کنید تا بتوانید برای آن بازدیدکننده جذب کنید. اگر محتوای شما تبلیغ نشود، باز هم کاربران نمی توانند متوجه شوند که چنین محتوایی وجود دارد و وارد سایت شما نمی شوند. در این صورت است که عدم تبلیغ موثر یکی از مهم ترین دلایل خواندن نشدن محتوای بلاگ شما خواهد بود. هر چقدر هم محتوا جذاب باشد اگر تبلیغ درستی صورت نگیرد، باز هم دیده نمی شود و نمی تواند تاثیرگذاری لازم را روی برند شما داشته باشند.

 

اگر بخواهیم ساده تر این موضوع را بررسی کنیم، باید بگوییم که استراتژی بازاریابی محتوای شما با انتشار در CMS به پایان نمی رسد. در واقع انتشار محتوا تازه شروع مسیر است و باید تبلیغات مناسبی انجام دهید. بهترین کار این است که کانال های مختلفی داشته باشید و لینک محتوا را در آن قرار دهید. مثلاً اگر صفحه اینستاگرام دارید، می توانید لینک مقاله بلاگ را در استوری یا پست منتشر کنید تا کاربران با کلیک بر روی لینک، آن را مطالعه کنند. همچنین در کانال تلگرام هم می توانید لینک خود را منتشر کنید. این مسئله جلوی خواندن نشدن محتوای بلاگ شما را خواهد گرفت و حتی ممکن است فالوورهای شما هم ترغیب به اشتراک گذاری آن لینک شوند.

گاهی اوقات هم کسب و کارها محتوایی منتشر می کنند و به این امید که کاربران آن را به اشتراک می گذارند، هیچ کار دیگری انجام نمی دهند. در حالی که هیچ کس به اندازه خودتان از محتوای بلاگ حمایت نمی کند! پس باید زمان و انرژی کافی برای اشتراک گذاری لینک محتوای بلاگ خود صرف کنید. البته که شاید فکر کنید باید روزانه چندین ساعت وقت برای اشتراک گذاری آن صرف کنید! در حالی که بیشتر افراد با صرف 6 ساعت در هفته باعث افزایش 81 درصدی ترافیک محتوای خود شده اند. زیرا این کار بخش جدا نشدنی از بازاریابی شبکه های اجتماعی است و کافی است در کنار بازاریاب شبکه های اجتماعی خود، لینک بلاگ خود را هم به اشتراک بگذارید.

خوانده نشدن محتوای بلاگ، باعث هدر رفتن زمان و بودجه شما می شود!

تا به حال در مورد این موضوع فکر کرده اید که چرا اکثر سازمان ها در کنار تولیدکنندگان محتوا، فردی را دارند که روی استراتژی و انتشار محتوا تمرکز کند؟ دلیل آن این است که اگر محتوای تولید شده نتواند مفید واقع شود، تنها زمان و سرمایه سازمان از دست می رود. بنابراین سازمان ها برای جلوگیری از چنین مشکلی فردی را برای نظارت روی استراتژی محتوا به کار می گیرند تا بهترین نتایج از بازاریابی محتوا حاصل شود. این فرد متعهد است که محتوای باکیفیت بالا روی سایت منتشر کند تا رسالت بازاریابی محتوا حفظ شود. همچنین گاهی اوقات بر روی اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی هم نظارت می کند. تنها زمانی می توانید انتشار بازگشت سرمایه داشته باشید که از استراتژی مناسب برای تولید محتوا و بلاگ نویسی استفاده کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *