مهم نیست از چه سیستم عاملی استفاده می‌کنید. کاربر ویندوز باشید یا مک، از اندروید بهره می‌برید یا لینوکس، در نهایت در دنیای امروز که اینترنت حرف نهایی را می‌زند، به یک آنتی ویروس خوب احتیاج دارید تا دستگاه شما را امن نگه دارد.

وقتی بفهمید که تنها در نیمه‌ی پایانی سال 2020، بیش از 2.3 نفوذ غیر قانونی به دستگاه‌های مختلف صورت گرفته، آن وقت وجود آنتی‌ویروس برایتان ارزشمند‌تر می‌شود. اما قبل از این که بروید و بهترین و گران‌ترین آنتی ویروس را بخرید، بهتر است ابتدا درباره 5 نکته مهم که قبل از این خرید باید در نظر بگیرید، بدانید. نکاتی که باعث می‌شود، محصولی که تهیه می‌کنید، دقیقا همان چیزی باشد، که می‌خواهید.

در حال حاضر چند ده نرم‌افزار آنتی ویروس مهم در بازار وجود دارد، اما چه نکاتی باعث می‌شود ما راحت‌تر بتوانیم از میان آنها انتخاب کنیم؟

  1. آیا نیاز به کلاود آنتی‌ویروس دارید؟

بر خلاف آنتی‌ویروس‌های معمول، این برنامه‌ها که بر اساس فضای ابری کار می‌کنند، بیشتر تجزیه و تحلیل اطلاعات را در اینترنت انجام می‌دهند تا این که روی دستگاه شما باری اضافه کنند. این آنتی ویروس‌ها، نه تنها حجم و منابع کم‌تری از دستگاه شما را اشغال می‌کنند، همچنین با توجه به استفاده از دستگاه‌های قدرتمند، خیلی سریع‌تر جواب شما را داده و با اطلاعات به روزتر، بهتر می‌توانند در مقابل انواع حمله‌ها، شما را در امنیت نگه دارند.

اما از طرفی برای استفاده از این آنتی ویروس‌ها، جدا از هزینه‌ی بالا، نیاز به اینترنت همیشه متصل دارید که البته سرعت خوبی هم داشته باشد. در بیشتر موارد از این گونه آنتی‌‌ویروس‌ها، برای شبکه‌های بزرگ و یا دستگاه‌ها مهم استفاده می‌شود.

  1. آنتی ویروس را برای چه دستگاهی و چه سیستم عاملی می‌خواهید؟

یکی از سوالا واضح در رابطه با خرید آنتی ویروس این است که برنامه مورد نظر را برای چه دستگاه و چه سیستم عاملی می‌خواهید. بسیاری از آنتی ویروس‌های حال حاضر، برای چند پلت‌فرم ارائه می‌شوند و مثلا شما می‌توانید آن‌ها را هم روی PC نصب کنید و هم روی اندروید استفاده کنید.

در این موارد باید به سراغ برنامه‌های این چنین بروید و هزینه‌های خود را کم کنید.

  1. چقدر می‌خواهید هزینه کنید

محصولات رایگان زیادی وجود دارند که به خوبی می‌توانند نیازهای شما را مرتفع کنند. در حال حاضر حتی Windows Defender Antivirus که بر روی ویندوز به صورت پیش‌فرض نصب هست، برای خیلی‌ها کافی بوده و نیازی به دیگر برنامه‌ها دیگر برای محافظت ندارید. از طرف دیگر شما با بازه‌ی گسترده‌ای از انواع برنامه‌های گران‌قیمت نیز مواجه هستید که امکانات پیچیده‌ای دارند و هزینه‌ی همان امکانات را می‌گیرند.

البته این گزینه با نکته‌ای که در بعد می‌گوییم، باعث می‌شود که از نظر هزینه و کاری که از برنامه می‌خواهید، بتوانید یک بالانس خوب انجام داده و محصولی بخرید که کاملا مناسب شما باشد.

  1. آنتی ویروس را برای چه کاری می‌خواهید؟

برای مثال، شما ممکن است آنتی ویروس را برای یک دستگاه خانگی بخواهید که عموما در آن به سایت‌هایی که ممکن است برایتان مشکلی پیش بیاورند هم نروید، پس اصلا نیازی نیست که برنامه‌ای گران‌قیمت بگیرید. اما وقتی برای دستگاهی که اطلاعات مهم در آن ذخیره کرده‌اید و همیشه به اینترنت وصل است، هزینه کردن برای یک آنتی ویروس قوی، در واقع یک سرمایه‌گذاری مناسب محسوب می‌شود.

همیشه باید بین هزینه و کارایی آنتی‌ویروس‌ها بالانسی را در نظر بگیرید و خود را درگیر تبلیغات‌های دهن پر کن شرکت‌های آنتی‌ویروس نکنید.

  1. چقدر به کارهای کامپیوتری مسلط هستید؟

یکی از نکات مهم این است که شما چقدر می‌توانید با نرم‌افزارهای مختلف کار کنید. بعضی از برنامه‌های بازار بسیار پیچیده هستند، در صورتی که خیلی دیگر به شکلی درست شده‌اند که کار کردن با آن‌ها ساده است.

حتی اگر آنتی ویروسی کارایی بیشتری داشته باشد اما شما نتوانید به درستی از آن استفاده کنید، پس به دردتان نخواهد خورد، پس آنتی ویروسی را انتخاب کنید که بتوایند با آن کار کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *