همه‌ی آن چه در اینترنت وجود دارد، همیشه در نتایج موتورهای جستجوی معروف مثل بینگ یا گوگل به نمایش در نمی‌آیند. سایت‌های بسیار زیادی هستند که ربات‌های این موتورها به خوبی آن‌ها را اسکن نمی‌کنند. سایت‌هایی که به قول معروف “وب مخفی” نامیده می‌شوند و برای جستجو در آن‌ها، نیاز به موتورهای جستجوی مخصوصی است که در این پست آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

وب پنهان چیست؟

وب پنهان (Invisible Web) یا اینترنت پنهان یک عبارت کلی است و به محتوایی که در موتورهای جستجوی معروف به نمایش در نمی‌آیند اطلاق می‌شود. اگر چه که آمار درستی از این گونه محتواها وجود ندارد اما خیلی از متخصصان عقیده دارند، حجم اطلاعات در این بخش از اینترنت، چند برابر محتوایی است که شما در موتورهای جستجو مشاهده می‌کنید.

کافی‌ست در نظر بگیرید که تنها گوگل، آمازون، مایکروسافت و فیسبوک به تنهایی 1200 پتابایت (هر پتابایت معادل هزار ترابایت) اطلاعات را میزبانی می‌کنند، این عدد خیلی بزرگ جلوه می‌کند. به همین دلیل است که برای جستجو در این بخش از وب نیز باید به فکر موتورهای جستجوی مناسب بود.

بهترین موتورها برای جستجو در وب پنهان

و اما به سراغ معرفی موتورهای جستجو برویم. در نظر داشته باشید که در کنار گزینه‌های خاص برای جستجو در محیط‌های مختلف، بعضی از موتورها که برای جستجو در دارک وب مورد استفاده قرار می‌گیرند را نیز به شما معرفی کرده‌ایم:

Pipl

Pipl خود را به عنوان بزرگ‌ترین موتوری جستجوی افراد معرفی می‌کند. بر خلاف گوگل، Pipl امکان جستجو در محتوای قابل دسترس پایگاه‌های داده، کاربران شبکه‌های اجتماعی، سوابق کیفری در بعضی از کشورها و خیلی چیزهای دیگر را داشته و به عمق اینترنت می‌رود تا اطلاعات مورد نظر در مورد افراد را بیرون بکشد. البته شما می‌توانید از Pipl برای جستجوی نام خود استفاده کنید تا ببینید چه اطلاعاتی از شما در اینترنت وجود دارد. البته این سرویس رایگان نیست و برای استفاده از آن باید مبلغی را پرداخت نمایید.

Pipl

The Wayback Machine

موتورهای جستجوی معمولی، عموما اطلاعاتی از آخرین نسخه وبسایت‌ها را برایتان به نمایش می‌گذارند، اما The Wayback Machine همچون اسم خود، موتور زمانی برای اینترنت است که در میان 361 میلیارد صفحه اینترنتی، نسخه‌های پیشین را حفظ کرده و در اطلاعات قبلا منتشر شده‌ی آن‌ها را جستجو می‌کند و نسخه‌های قدیمی وبسایت‌ها را برای شما به نمایش می‌گذارد.

The Wayback Machine

The WWW Virtual Library

این موتور جستجو را می‌توان، قدیمی‌ترین فهرست اینترنت به حساب آورد. WWW Virtual Library کار خود را در سال 1991 آغاز کرد و افراد داوطلب در آن، به لیست کردن لینک‌ها به صورت دستی پرداختند تا یک مجموعه با کیفیت بالا را به وجود بیاورند که اطلاعاتی از عمق اینترنت و سایت‌های مفید و متنوع را در خوددارد.

The WWW Virtual Library

DuckDuckGo

این روزها دیگر DuckDuckGo به اندازه قبل، ناشناخته نیست و خیلی‌ها به پتانسیل بالای این موتور جستجو پی برده‌اند. موتوری که به حفظ حریم شخصی‌ معروف بوده و البته یک مرورگر اختصاصی نیز دارد که امکاناتی عالی در این زمینه ارائه می‌کند. اگر شما از مرورگر خود DuckDuckGo برای جستجو استفاده کنید، با توجه به حالتی که در آن تعبیه شده، امکان جستجو در دارک وب را نیز خواهید داشت. با این حال حتی در حالت عادی نیز DuckDuckGo‌ خیلی از سایت‌هایی که موتورهایی مثل گوگل به دلایل مختلف از آن‌ها عبور می‌کنند را نیز در نتایج خود نمایش می‌دهد و اطلاعاتی از 500 موتور مختلف و ابزارهای متنوع را در نتایج خود لیست می‌کند. البته اگر می‌خواهید از این موتور برای جستجو در بخش تاریک وب استفاده کنید، می‌توانید از آدر Onion زیر استفاده نمایید:

DuckDuckGo

Directory of Open Access Journals

این سایت در واقع یک موتور جستجوی تخصصی است که در میان مدارک و مقالات دانشگاهی جستجو می‌کند. این مقالات به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید آن‌ها را مطالعه نمایید. گفته می‌شود که Directory of Open Access Journals‌ در میان 19 هزار ژورنال مختلف که مجموعا بیش از 8.9 میلیون مقاله در خود دارد جستجو می‌کند. البته گوگل ابزاری به نام Google Scholar دارد که به نوعی همین کار را انجام می‌دهد، اما به نظر DOAJ در این مورد موفق‌تر است.

Directory of Open Access Journals

SearX

اگر به دنبال سایتی برای جستجو در دارک وب هستید، می‌توانید مستقیما به سراغ SearX بروید. این سایت تنها از طریق دامین Onion‌ که در زیر برایتان قید کرده‌ایم در دسترس خواهد بود و شما نمی‌توانید از مرورگرهای استاندارد برای کار با آن استفاده کنید.

SearX

Elephind

Elephind درگاهی‌ست که شما را به روزنامه‌های قدیمی دنیا متصل می‌کند و می‌توانید اطلاعات این روزنامه‌ها را جستجو نمایید. این موتور جستجوی محبوب برای موارد زیادی از جمله تحقیقات، خواندن مطالب خاص قدیمی و پیدا کردن اطلاعات از افراد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زمانی که این نوشته را برایتان گردآوری می‌کنیم، Elephind اطلاعات 3.6 میلیون روزنامه را در اختیار داشته و هر روز به این تعداد اضافه می‌کند.

Elephind

Ahmia

بر خلاف اغلب موتورهای جستجو که در دارک وب تخصص دارند، Ahmia بر روی مرورگرهای معمولی فعال بوده و شما می‌توانید به راحتی روی کروم یا فایرفاکس از آن استفاده کنید. البته در نهایت برای باز کردن لینک‌های دارک وب شما به مرورگر مخصوص احتیاج خواهید داشت اما حداقل می‌توانید، نتایج را روی مرورگر معمولی خود ببینید.

Ahmia

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *