برای همه ما پیش آمده که ناگهان سیستم کامپیوترمان به هیچ وجه بالا نیامده و سیستم عامل به هیچ وجه اجرا نمی‌شود. این مورد گاهی به خاطر نصب یک برنامه‌ی اشتباه، خاموش شدن ناگهانی یا حتی آپدیت کردن سیستم عامل ممکن است اتفاق بیفتد. در چنین مواقعی است که CD نجات می‌تواند به کمک شما بیاید. ابزاری که سال‌هاست کمک حال اهل IT بوده و در روزهای مهمی به کارشان آمده.

اما CD نجات چیست و دقیقا چطور کار می‌کند؟ چطور باید یکی از آن‌ها درست کنید و چه مواقعی و به چه صورت می‌توانید از آن استفاده کنید؟ این‌ها سوالاتی هستند که در این نوشته قصد داریم به تمامشان جواب دهیم.

CD نجات چیست؟

دقیقا همان طور که از اسم این عبارت بر می‌آید، CD نجات در مواقعی که دستگاه شما دچار مشکل می‌شود، به کمک شما می‌آید. مسلما در روزهای حاضر، خیلی از دستگاه‌ها دارای درایو نوری نیستند و به همین دلیل تنها نام این روش عبارت CD را در خود دارد و همه از فلش USB برای این کار استفاده می‌کنند که البته کار کردن با آن خیلی راحت‌تر است. اما خب عبارت “USB نجات” خیلی دلچسب نیست و به همین دلیل هنوز به این روند CD نجات می‌گوییم!

اصلی‌ترین کاری که CD نجات انجام می‌دهد، رفع ارورهای سیستم عامل است، مخصوصا زمانی که آن‌ قدر به مشکل خورده که اصلا بوت نمی‌شود. CD نجات به گونه‌ای طراحی شده که مثل سیستم عامل بوت شود و چندین ابزار برای حل مشکلات را در خود دارد.

CD نجات چطور کار می‌کند؟

اغلب این ابزار به گونه‌ای ساخته می‌شود که بتوان دستگاه را به صورت مستقیم با آن اجرا کرد. در زمان بوت دستگاه، عموما کلیدی برای تغییر در بایوس و بوت (مثل F11، F12 یا دیلیت) در نظر گرفته شده که شما با فشردن آن، بوت دستگاه را روی USB قرار می‌دهید و به این ترتیب CD نجات از روی USB بوت شده و دستگاه به سراغ سیستم عامل شما نمی‌رود. سپس شما می‌توانید به ابزارهای بازیابی در CD نجات دسترسی داشته باشید.

چرا در حال حاضر به CD نجات احتیاج دارید؟

اگر از لپتاپ یا  PC استفاده می‌کنید و سال‌هاست بدون CD نجات به کار خود ادامه داده‌اید و به مشکلی نخورده‌اید، خود را جزو دسته خیلی خوش شانس‌ها قرار دهید و حتما یک CD نجات برای خود تهیه کنید. مخصوصا این روزها با به روز رسانی خودکار سیستم‌های عامل و مشکلاتی که به صورت گاه و بی‌گاه به وجود می‌آورند، داشتن چنین ابزاری از واجبات است. البته این مهم برای کسانی که اطلاعات مهم یا ابزارهای مهمی روی دستگاه خود دارند پیشنهاد می‌شود و کسانی که کار خاصی با دستگاه خود ندارند و اگر زمانی مجبور به نصب دوباره ویندوز یا مک شوند خیلی برایشان مهم نیست، پیشنهاد نمی‌شود.

آموزش ساخت CD نجات روی USB

ابزارهای متنوعی در این زمینه وجود دارد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها Hiren’s BootCD PE x64 است. در حال حاضر نسخه ویندوز 10 این برنامه موجود است. وقتی آن را دانلود می‌کنید، یک فایل ISO به دست می‌آورید که باید آن را با برنامه‌ای که در بند بعدی معرفی می‌کنیم، درون USB قرار دهید.

در مرحله اول بعد برای ساخت CD نجات ، به برنامه‌ی ISO2USB احتیاج دارید است. این برنامه به صورت کاملا رایگان ارائه شده و به راحتی قابل دانلود و نصب است. بعد از این که برنامه را از لینک بالا دانلود و نصب کردید، آن را اجرا کرده و فلش را درون دستگاه قرار دهید. حالا کافی است USB مورد نظر خود را انتخاب کنید، در بالای صفحه ISO که ساخته‌اید را انتخاب کرده و درایو USB را نیز از منو کرکره‌ای انتخاب نمایید. تیک Bootable را زده و برنامه را اجرا کنید تا  USB آماده شود.

در نهایت باید دستگاه را به USB بوت کنید تا ابزارهای CD نجات در اختیار شما قرار گرفته و با استفاده از آن‌ها، ارورهای سیستم عامل خود را حل کنید. CD نجات برای سیستم عامل‌های مختلف نیز موجود است و حتی برای نسخه‌های مختلف ویندوز می‌توانید آن‌ها را با یک جستجوی ساده در اینترنت، به صورت رایگان پیدا کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *