ممکن است برخی از عبارات یا کلمات را در دنیای وب ببینید و معانی آنها را ندانید. یکی از این واژگان، CDN است که مخفف Content delivery network به معنی یک شبکه تحویل محتوا تعریف می‌شود. در نقاط مختلف دنیا سرورهایی وجود دارند. با توجه به اینکه کدام سرور به موقعیت بازدیدکننده سایت نزدیک‌تر است، به درخواست‌ها پاسخ داده می‌شود، اطلاعات سایت از سروری که به موقعیت کاربر نزدیک‌تر است، فراخوانی و به همین خاطر سایت با سرعت بیشتری لود می‌شود.

CDN چیست و چه کاربردی دارد؟

استفاده از تکنولوژی همیشه کارها را ساده‌تر می‌کند. در این میان شبکه توزیع محتوای CDN و فعالسازی آن منجر به افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات در وب سایت‌ها می‌شود. در مجموع سرورهایی در کشورهای مختلف کانفیگ و مستقر شده‌اند تا با دریافت داده‌ها از سرور اصلی و ذخیره آن به صورت کش بر اساس موقعیت جغرافیایی بازدیدکننده که در واقع بر اساس ISP مخابراتی کاربر شناسایی می‌شود، داده‌ها را به کاربر تحویل بدهد. این سرویس در افزایش سرعت تحویل محتوا و پهنای باند در وب سایت‌های با ترافیک بالا و وب سایت‌های جهانی مانند گوگل، یاهو، فیس بوک و سایت‌های معروف دیگر بسیار تأثیرگذار است. گاهی این دسترسی‌ها محلی‌تر هم می‌شود و می‌توان آن را با شبکه CDN چایناکش در کشور چین یا CDN گوگل که صرفا در اختیار همین کمپانی است مثال زد. از دیگر  CDNهای مشهور جهان می‌توان به کلود فلر، آکادمی و آمازون اشاره کرد.

تکنولوژی CDN باعث می‌شود کاربران از سراسر جهان در هنگام استفاده از این سرویس هیچگونه تفاوتی میان گرفتن و ارسال داده حس نکنند و همگی با بالاترین سرعت ممکن از نزدیک‌ترین سرور به خود استفاده کنند. این تکنولوژی مزایایی از جمله سرعت، امنیت و دسترسی بهتر را در پی داشته باشد.

مزایای CDN

پیش از هر چیز، استفاده از CDN می‌تواند به هاست و سرور شما قدرت بیشتری بدهد و مزایای بسیار زیادی را برای سایت و کسب و کارتان در پیش داشته باشد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • افزایش امنیت سایت‌ها
  • افزایش سرعت بارگذاری و نمایش صفحات وب در سمت کاربر
  • افزایش میزان پهنای باند
  • کاهش مصرف ترافیک اصلی سرور
  • بهینه‌سازی آسان‌تر وب سایت در موتورهای جستجو
  • افزایش رضایت بازدیدکنندگان از وب سایت به دلیل لود بسیار سریع اطلاعات

ممکن است از خود بپرسید که آیا یک شبکه‌ توزیع محتوا معایبی هم دارد؟ در این صورت پاسخ شما منفی است. شما با استفاده از CDN ، نه تنها چندین فاکتور مهم برای سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت را دریافت می‌کنید، بلکه می‌توانید امنیت سایت خود را هم از این طریق بالا ببرید و با خیالی آسوده به فعالیت در سایت و به‌روزرسانی آن مشغول شوید. هر چند توجه داشته باشید که هزینه راه‌اندازی این سرویس رایگان نیست.

در مثال‌هایی ساده‌تر، می‌توان اینطور گفت که تصور کنید یک وب سایت نمایش ویدیو را باز می‌کنید. در این حالت، یک نسخه کش شده از هر کدام از این فیلم‌ها به تمامی سرورهایی که در این شبکه CDN وجود دارند ارسال شده و در آن ها ذخیره می‌شوند. بازدید کننده بر اساس موقعیت جغرافیایی خود، به نزدیک‌ترین سرور CDN متصل شده و این داده‌ها را با سرعت بیشتری دریافت می‌کند. در مثالی دیگر، برای دیدن صفحات وب، وقتی آدرس را وارد می‌کنیم، اطلاعات سایت مورد نظر مانند فایل کدهای  HTML, Css، کدهای جاوا اسکریپت و فایل‌های مولتی مدیا که روی سرورهای مختلف خود در سراسر جهان یک نسخه کپی ذخیره کرده است، فایل‌ها را بازخوانی کرده و به کاربر تحویل می‌دهد. به این صورت شما به عنوانی کسی که سایت را باز کرده‌اید، اطلاعات آن سایت مانند متن، تصاویر و ویدیوها را با سرعت بیشتری لود کرده و می‌بینید.

استفاده از CDN رایگان

جالب است که بدانید گاهی می‌توانید از CDN هایی که در سرتاسر دنیا وجود دارد و هر کدام از آنها بنا به امکانات خود، نسخه رایگانی برای کاربران در نظر گرفته‌اند بهره‌مند شوید.می توانید در صورت رضایت از این تکنولوژی، نسخه تجاری آن را خریداری کنند. شبکه‌ توزیع محتوای Cloudflare جزو این دسته از CDNهاست. همان طور که در بالا اشاره شد، هزینه راه‌اندازی آن همیشه رایگان نیست و بسیاری از امکاناتی که یک CDN در اختیار شما قرار می‌گذارد، در موارد رایگان، فعال نیستند و پس از تست می‌بایست هزینه فعال‌سازی آنها را بپردازید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *