خب حالا که دوباره نبرد جدیدی بین کنسول‌ها در گرفته است، بد نیست نگاهی به گذشته بیندازیم و بببینیم که در میان کنسول‌های نسل قبل، واقعا چه دستگاهی برنده بوده است. پلی استیشن 4، Xbox One یا نینتندو سوییچ، کدام یک توانسته‌اند بازیخورهای بیشتری را به سمت خود جذب کنند؟

عملکرد کنسول‌های مختلف در نسل قبل

وقتی کنسولی برای اولین بار ارائه می‌شود، همه ابتدا به نکات فنی و قطعات آن نگاه می‌کنند. در نسل قبل نیز همینطور بود و همه چیز به این اعداد و ارقام ختم می‌شد. اما در نهایت این آمار فروش هستند که مهم‌ترین دلیل برای موفقیت کنسول به حساب می‌آیند.

پلی استیشن 4 گرافیک بهتری نسبت به نینتندو سوییچ داشت، گیم پس مایکروسافت عملکرد بهتری نسبت به سرویس ماهانه بازی پلی استیشن از خود نشان داد و البته سرعت فروش نینتندو سوییچ از دو کنسول دیگر بهتر بود.

پلی استیشن 4

سونی پلی استیشن 4 را در 15 نوامبر سال 2013 میلادی عرضه کرد و مثل همیشه طرفداران سونی برای خرید آن ثانیه شماری می‌کردند. از آن زمان چند تغییر در کنسول ایجاد شد و نسخه‌های مختلفی از آن به بازار آمد که شامل PS4 Pro نیز می‌شد که امکان انجام بازی‌ها به صورت 4K را برای خریداران ممکن می‌کرد. این دستگاه قیمت بالاتری داشت و البته از پردازنده گرافیکی قوی‌تری نیز بهره می‌برد.

پلی استیشن 4

PS4 در روز اول توانست 1 میلیون کنسول بفروشد که رقمی شگفت‌انگیز محسوب می‌شد. مخصوصا که این آمار تنها مختص به آمریکا بود و مثلا در 48 ساعت اول در انگلستان نیز فروش این محصول به 250 هزار دستگاه می‌رسید. در نهایت پلی استیشن 4 به فروش 144 میلیون دستگاه در طول عمر خود رسید تا این که در سال 2020 نسخه پنجم از کنسول‌های سونی معرفی شد.

Xbox One

مایکروسافت تلاش بسیار زیادی در این سال‌ها کرده تا کنسول خود را به پای محصولات ژاپنی برساند. Xbox One نیز که در 22 نوامبر 2013 به بازار عرضه شده بود، به همین شکل پشتیبانی شد تا بتواند رقابت را ادامه دهد. متاسفانه آمار فروش در مورد کنسول‌های مایکروسافت همیشه تقریبی بوده، چون این شرکت هیچگاه آمار دقیقی ارائه نمی‌کند.

Xbox One

همچنین باید در نظر گرفت که Xbox One نیز در ادامه ریز مدل‌های زیادی پیدا کرد و تغیرات متعددی را به خود دید. اما در زمینه فروش این محصول در منطقه 41 میلیون دستگاه فروخت که البته با توجه به آمارهای کلی و اطلاعات نه چندان کامل، می‌توان این رقم را چیزی بین 45 تا 50 میلیون دستگاه فرض کرد. با این که فروش Xbox One خوب بود، اما به موفقیت پلی استیشن 4 نرسید، اما از طرفی، گیم پس مایکروسافت با عملکردی عالی، سود خوبی را شامل حال این شرکت کرد.

نینتندو سوییچ

وقتی آمار نینتندو وی در سال‌های گذشته را ببینید، به این نتیجه می‌رسید که همیشه دستگاه‌های قوی‌تر، بهترین فروش را ثبت نمی‌کنند. نینتندو سوییچ هم به هیچ وجه اندازه رقبای خود قوی نبود، اما در زمینه‌ی فروش، عملکردی عالی از خود به جای گذاشت. این محصول دو گانه وقتی به تلوزیون وصل می‌شد، کنسولی خانگی بود و وقتی آن را از پایه جدا می‌کردید، به تبلت بازی تبدیل می‌شد! ایده‌ای شگفت انگیز که در عمل نیز عالی از کار در آمد.

نینتندو سوییچ

فروش این محصول کمی بیش از 89 میلیون نسخه بود که البته این آمار برای قبل از عرضه نینتندو سوییچ لایت است که تنها حالت تبلت دارد. نکته دیگر این که نینتندو سوییچ خیلی بعد از دو کنسول دیگر روانه بازار شد و توانست در زمان بسیار کم‌تری به این فروش دست پیدا کند.

پس برنده‌ی کنسول‌های نسل قبل کدام یک بود؟

بستگی به نوع نگاه ما به این مبارزه دارد. سوییچ توانست تنها در 4 سال نزدیک به 90 میلیون کنسول بفروشد در صورتی که برای پلی استیشن 4، 9 سال طول کشید تا به آمار 144 میلیون دستگاه برسد. اما خب در نهایت فروش این محصول بسیار بالا بوده است. به نظر می‌رسد، مایکروسافت هنوز راهی طولانی دارد تا بتواند روزی رتبه بالاتری نسبت به کنسول‌های ژاپنی داشته باشد، اما بخش بازی سازی این کمپانی بسیار جوان‌تر از رقبایش است و تا همینجا نیز ره صد ساله را تنها در چند سال طی کرده است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *