اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد آموزش گوگل سرچ کنسول را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با استفاده از این ابزار و بهینه‌سازی سایت با استفاده از آن، سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و ترافیک ورودی سایت خود را افزایش دهید.

امروزه استفاده از نشانه گذاری های اسکیما در میان وبمستران رواج بسیاری پیدا کرده است. چرا که به کمک آنها می توان ظاهر زیباتری را به مقالات خود در نتایج گوگل داد. یکی از جدیدترین داده های ساختار یافته ای که مورد استفاده قرار می گیرد، نشانه گذاری logos است. به کمک داده ساخت یافته logos می توان اقدام به درج لوگو سایت در گوگل نمود. با رونمایی از سرچ کنسول جدید گوگل یکسری گزارش های جدید در اختیار افراد قرار گرفته است که گزارش logos سرچ کنسول گوگل یکی از آنهاست.

نمایش لوگو سایت در گوگل و گزارش logos سرچ کنسول

لوگو در واقع تصویری است که google به عنوان نماد اصلی شرکت شما در نتایج جستجوی خود نشان می دهد. برای اینکه به گوگل نشان دهید دقیقا چه تصویری را باید به عنوان لوگو شرکت شما نمایش دهد، باید از نشانه گذاری اسکیما* استفاده کنید. با این کار می توانید اطمینان داشته باشید که هر زمان جستجویی درباره شرکت شما صورت گرفت، لوگو سایت در گوگل درج می شود.

*اسکیما نوعی نشانه گذاری HTML است که توسط یک تیم مشترک از Microsoft ،Google ،Yandex و Yahoo ایجاد شده است. با استفاده از اسکیما نشانه گذاری می توان اطلاعات خاصی را درباره صفحات وب سایت خود به موتورهای جستجو بدهید. در نتیجه موتورها نیز می توانند این اطلاعات را در نتایج جستجوی خود نشان دهند.

این امر به جلب نظر مخاطبین کمک کرده و سئو وب سایت شما را نیز بهبود می بخشد. این اطلاعات با عنوان نتایج غنی (rich results) شناخته می شوند. درج لوگو سایت در گوگل نیز دقیقا یکی از داده های ساختار یافته ای است که مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل است که گوگل، یک بخش از سرچ کنسوا را به گزارش logos اختصاص داده است.

نشانه‌گذاری schema در سئو

در واقع بخش اصلی یکی از زبانه های موجود در وبمستر تولز گوگل با عنوان enhancements به گزارش های داده های ساختار یافته مربوط می شود. چرا که این اسکیماها مورد علاقه موتورهای جستجو و کاربران بوده و به بهبود عملکرد وب سایت در نتایج جستجو کمک به سزایی می کنند.

بهبود سئو سایت با داده ساختار یافته

اگرچه نشانه گذاری اسکیما هنوز به عنوان بخشی از الگوریتم رتبه بندی گوگل به شمار نمی روند، اما بنا بر دلایل بسیاری به عنوان یک عامل تعیین کننده در سئو در نظر گرفته می شود. گوگل به صورت رسمی اعلام کرده که ممکن است در آینده از داده های ساختار یافته به عنوان یک فاکتور رتبه بندی استفاده کند.

به همین دلیل است که در سرچ کنسول جدید گوگل روی اسکیماهایی مثل درج لوگو سایت در نتایج گوگل تمرکز کرده و زبانه ای را با عنوان logos سرچ کنسول گوگل ایجاد کرده است.

  • در کنار این موضوع که استفاده از داده ساختار یافته به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای صفحات وب سایت شما را به شکلی موثرتر تحلیل کنند، که برای کاربران نیز مفید است.
  • نشانه گذاری اسکیما باعث می شود تا محتوای شما به صورت نتایج غنی در صفحات نتایج جستجو گوگل نمایش داده شود.
  • این امر باعث افزایش جذابیت محتوای شما شده و توجه کاربران را به خود جلب می کند.
  • در نتیجه همه موارد فوق، نرخ کلیک و impression سایت بهبود خواهد یافت.

روش درج لوگو سایت در نتایج گوگل

افزونه های مختلفی برای پیاده سازی نشانه گذاری های اسکیما طراحی و توسعه داده شده اما از بین این موارد چند افزونه سبک و کاربردی وجود دارد که محبوبیت خاصی را در میان کاربران کسب کرده‌اند. این افزونه ها به صورت اتوماتیک نشانه گذاری های معتبر schema.org ، تحت فرمت های JSON – ld که توصیه شده گوگل هستند را پیاده سازی می کنند. در ادامه به معرفی چند مورد از آن ها خواهیم پرداخت. به واسطه آن ها می توانید اسکیمای مورد نظر خود را جهت نمایش در نتایج جستجوی گوگل پیاده کنید.

  • Schema
  • Logo and Address Widget with Schema
  • Schema App Structured Data

از بین افزونه‌های بالا  Schema بهینه‌تر و سبک‌تر است و به بررسی آن می‌پردازیم. پس از نصب و راه اندازی افزونه، منویی تحت عنوان Schema به پیشخوان وردپرس شما افزونده خواهد شد. در بخش تنظیمات این افزونه می توانید لوگوی دلخواه خود را انتخاب و آپلود نمایید. این افزونه به صورت خودکار کدهای نشانه گذاری مربوطه را به وبسایت شما اضافه خواهد نمود. بعد از مدتی این کدها توسط موتور جستجوی گوگل تحلیل و ارزیابی خواهند شد و پس از تایید، زمانی که کاربری وبسایت شما را در گوگل جستجو نمود، لوگوی مربوطه نیز نمایش داده خواهد شد. البته شاید افزونه‌های دیگری هم وجود داشته باشند که کارشان مستقیماً Schema نباشد اما چنین امکاناتی داشته باشند! از مهم‌ترین این افزونه‌های می‌توان به Yoast Seo اشاره کرد.

Schema Markup یا همان نشانه گذاری محتوا در سایت امکان بهینه‌سازی نتایج سایت در موتورهای جستجو را برای سایتمون فراهم می‌کند که با استفاده از این قابلیت می‌توانیم اطلاعات بیشتری از سایت را در نتایج جستجو نشان دهیم که کاربر بدون نیاز به ورود به سایت هم می‌تواند بخشی از این اطلاعات را ببیند. حتما شما هم موقع جستجو در گوگل دیدین که برخی نتایج به شکل خاصی در بالای نتایج نشون داده می‌شود، در این آموزش قصد داریم به معرفی اینکه Schema Markup چیست بپردازیم و در نهایت با معرفی افزونه Schema وردپرس به مراحلی که با استفاده از اون می‌توانید اطلاعات Schema را در نتایج جستجو وردپرس نمایش دهید، بپردازیم.

Schema Markup چیست؟

قبل از اینکه به معرفی افزونه Schema وردپرس بپردازیم ابتدا لازم است که ببینیم اصلاً دلیل استفاده از Schema Markup چیست و چرا باید از نشانه‌گذاری Schema Markup استفاده کنیم. نشانه‌گذاری Schema Markup مدت‌ها است که وجود دارد اما برخی افراد به دلیل نا آگاهی و کوتاهی کردن از این موضوع غافل شدن و زحمت این را به خود ندادند که ببینن Schema Markup چیست و چه کاربردی دارد و چه تاثیری بر روی سئو وردپرس خواهد گذاشت.

 

اگر بخواهیم به صورت خیلی ساده بگوییم که Schema Markup چیست، می‌توان گفت که Schema Markup مجموعه‌ای از اطلاعات کوچک و خلاصه از محتوای هر صفحه از سایت ما است که با استفاده از این اطلاعات می‌توانیم به موتورهای جستجو نظیر گوگل بفهمانیم که محتوای ما دقیقا چیست! به عنوان مثال اگر ما یک صفحه‌ای از محصول در فروشگاه اینترنتی خود داشته باشیم، با جستجوی محصول در گوگل در حالتی که از نشانه‌گذاری استفاده نشده برخی اطلاعات محدود از صفحه محصول مثل نام صفحه، آدرس، تاریخ انتشار و… نشان داده می‌شود اما اگه از نشانه‌گذاری Schema استفاده کرده باشیم، می‌شود به موتور جستجو اطلاعات دیگری علاوه بر موارد ذکر شده مثل موارد زیر را داد تا درک بهتری از صفحات سایت ما داشته باشد:

  • ساعات باز و بسته بودن فروشگاه
  • نحوه پرداخت محصول
  • نمایش تصاویری از محصول
  • امتیاز داده شده به محصول
  • تلفن تماس
  • آدرس فروشگاه
  • نمایش برند محصول
  • امتیاز ستاره‌ای در سایت

الا وقتی چنین اطلاعاتی از صفحه محصول را نمایش دهید، حتی اگر سایت شما در نتیجه دوم یا سوم گوگل قرار گرفته باشد، بخاطر اطلاعات مفیدتری که برای کاربر در صفحه جستجوی گوگل از محصول وجود دارد تعداد کلیک بیشتری خواهید داشت. کافی است خودتان را به جای کاربری که دنبال محصول است، قرار دهید. شما باشید روی کدوم نتیجه صفحه جستجو کلیک می‌کنید؟

تاثیر نشانه‌گذاری Schema در سئو سایت

وقتی اطلاعات نشانه‌گذاری Schema از سایت را در محتوای صفحه HTML خودتان قرار می‌دهید، موتور جستجو با استفاده از این اطلاعات می‌تواند درک بهتری از صفحه شما داشته باشد. بنابراین تفسیر و آنالیز صفحات راحت‌تر می‌شود که در این صورت باعث دیده بیشتر شدن سایت و تشخیص بهتر کلمات کلیدی در سایت خواهد شد.

البته باید این نکته را هم بدانید که نشانه گذاری Schema صرفاً برای درک بهتر صفحات است و با استفاده از آن نمی‌شود نتایج جستجو را تغییر داد. بلکه میتونید با کمک به گوگل کاری کنید که درک صفحات براش ساده‌تر شود اما منظور این است که بعد از استفاده نباید انتظار تغییر محسوس در نتایج داشته باشید، بلکه با این کار کمک می‌کنید مطالب بهتر درک شوند که اگه به خوبی عمل کنید و درک عمیق‌تر و دقیق‌تری از صفحات را به گوگل بدهید، در این صورت می‌تواند گفت هنگام ایندکس شدن نتیجه بهتری خواهید گرفت. با استفاده از نشانه گذاری Schema در واقع به موتورهای جستجو که هنوز درک کاملا درستی از محتوای صفحات ندارند، می‌فهمانید که صفحه شما شامل چه چیزی است، در چه موضوعی قرار دارد، چه اطلاعاتی از سایت می‌تواند برای جستجو کننده مفید باشد بپردازید.

یکی دیگر از مزایای استفاده از schema این است که مثلا ممکن است سایت شما برای یک کلمه کلیدی در گوگل در رتبه چهارم قرار داشته باشد اما تعداد کلیکی که در مقایسه با سایتی که در نتیجه اول قرار دارد و دریافت می‌کنید، بهتر خواهد بود. می‌پرسید چرا؟ واضح است، چون در این حالت شما اطلاعات بیشتری از نوشته رو در نتایج جستجو به کاربر ارائه می‌دهید و کاربر بر اساس همین اطلاعات به جای کلیک روی سایت اول، سایت شما را انتخاب می‌‌کند. اکنون که تا حدودی با نشانه گذاری Schema آشنا شدید در ادامه به معرفی افزونه schema وردپرس می‌پردازیم که بعد از فعال سازی می‌توانید از قابلیت‌های نشانه گذاری محتوا در وردپرس استفاده کنید.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *