مایکروسافت بعد از ۶ سال تولید کینکت، به طور رسمی اعلام کرد که کار این محصول به پایان رسیده و دیگر تولید نخواهد شد. البته تا اعلام رسمی مایکروسافت نیز، با توجه به اینکه مدت‌هاست بازی خوبی برای این محصول ساخته نشده، باید کار آن را پایان یافته تلقی می‌کردیم.

کینکت Xbox 360

آمارها نشان می‌دهد کینکت از آغاز کار خود بیش از ۳۵ میلیون دستگاه فروش داشته است و در سال ۲۰۱۱ بیشترین فروش خود را با آماری بسیار خوب آغاز کرده بود و جوایز بسیاری نیز دریافت کرد.

در همان سال‌های اولیه که ابتدا این دستگاه برای Xbox360 عرضه شده بود، بازی‌های ورزشی زیادی حول محور آن تولید شدند که به نوعی قصد رقابت با حسگرهای حرکتی Wii را داشتند. البته هیچ وقت کینکت به محبوبیت Wii نرسید اما سال‌ها بازیکنان زیادی به انجام بازی‌های آن پرداختند. مشکل از آن‌جا پدید آمد که بازی خوبی برای این دستگاه ساخته نشد و بعد از اینکه کینکت به صورت یکجا با Xbox One فروخته شد و همه فکر می‌کردند قرار است اتفاق بهتری برایش بیفتد، به طور کلی انگار از نظر تولیدکنندگان محتوا پنهان ماند. و همین کمبود محتوا به سرعت کنیکت را از محبوبیت انداخت تا اینکه حالا کم‌تر کسی از  دستگاه بالای Xbox خود یادی می‌کند.

در نگاهی دیگر بسیاری دیگر از محققین در بخش‌های دیگری همچون رباتیک و پزشکی سعی در استفاده از این محصول داشتند و به پیشرفت‌هایی نیز رسیدند. اما با توجه به ضعف‌های ساختاری این تکنولوژی، این روند نیز به آرامی کنار گذاشته شد.

کینکت Xbox One

ساده است که کینکت را پروژه‌ای شکست خورده بنامیم. اما جدا از فروش بالای آن در چند سال اول، مایکروسافت از پیشرفت‌هایی که حول ساخت و توسعه این محصول انجام شد، در پروژه‌های دیگر خود استفاده کرد. از هولولنزهای کینکت در بسیاری از لپ‌تاپ‌هایی استفاده شد که حالا همان‌ها به عنوان دوربین‌های Windows Hello به تشخیص چهره کاربران مشغولند، یا استفاده از تکنولوژی سنسورهای حرکتی در محصولات واقعیت افزوده.

Wii بنیان استفاده از دسته‌هایی با سنسورهای حرکتی را گذاشت و انقلابی در صنعت بازی به وجود آورد که کینکت قصد ادامه‌ی آن را داشت، اما حالا که نینتندو یکی از کنسول‌های قدیمی‌ خود یعنی NES را بازسازی کرد و مایکروسافت نیز پروژه‌اش را پایان داد، باید دید تنها هدست‌های واقعیت مجازی و یا همان PlayStation VR که به‌تازگی یک ساله شد ، قرار است بار نوآوری در صنعت بازی را به دوش بکشند؟

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *