شاید به صورت دورکاری فعالیت نمی‌کنید و شغل شما به گونه‌ای است که باید در محل کار خود حضور پیدا کنید، اما بعید است که نام دورکاری به گوشتان نخورده باشد. دورکاری یکی از روش های شغلی است که در آن نیازی به حضور فیزیکی شما نیست و حضور شما رصد نمی شود. بلکه نتیجه ای که برای مشتری و شرکت دارید در نظر گرفته می شود. جالب است بدانید که بسیاری از افراد فکر می کنند برای داشتن شغل حضور آن ها ضروری است اما اگر عمیق تر بررسی کنید، متوجه می شوید که بسیاری از کارها از داخل منزل و بدون نیاز به حضور در شرکت هم قابل انجام است.

همین موضوع باعث شده تا به بررسی دورکاری بپردازیم و ببینیم که چه کارهایی را می توانید به صورت دورکاری انجام دهید. پس اگر می خواهید بدانید که دور کاری چیست و ببینید که شغل شما به صورت دورکاری هم قابل انجام است یا نه، در این مقاله ما را همراهی کنید.

فعالیت‌های دورکاری در زمان‌های عادی و بحران

پیش از آن که بخواهیم به بررسی فعالیت های قابل انجام به صورت دورکاری بپردازیم، بهتر است اول ببینیم که دورکاری در چه مواقعی به کار می آید. هنوز خیلی هم از دوران کرونا دور نشده ایم و می دانیم که بسیاری از افراد، کارهای خود را به صورت دورکاری انجام می دادند. حتی برخی شرکت ها همین روند را ادامه دادند و هنوز هم برخی از کارمندان آن ها به صورت دورکاری فعالیت دارند. بنابراین دورکاری در دو موقعیت کاربرد دارد:

  • در مواقع بحران

گاهی اوقات بحران هایی برای شرکت به وجود می آید! مثلاً ممکن است بخشی از شرکت دچار آتش سوزی شود که در این صورت بهتر است به جای آن که کار آن بخش تعطیل شود، کارمندان به صورت دورکاری فعالیت خود را شروع کنند. در چنین شرایطی هر یک از کارمندان آن بخش در خانه هستند اما فعالیت های مورد نظر را انجام می دهند. در ابتدای کار شاید کمی روند انجام کار کند باشد اما به مرور درست می شود. گاهی اوقات هم بحران ها عمومی هستند؛ مانند کرونا در سال های اخیر. کرونا باعث شد تا بسیاری از افراد نتوانند سر کار حضور داشته باشند و شرکت ها برای مدتی تعطیل بودند. اما پس از آن روند فعالیت خود را به صورت دورکاری ادامه دادند و مشکلی برای پروژه ها و شرکت به وجود نیامد.

  • در مواقع عادی

شاید باورش کمی عجیب باشد اما در سراسر دنیا شرکت هایی وجود دارند که کارمندان آن به صورت دورکاری با آن ها همکاری دارند. جالب نیست؟ حتی برخی شرکت ها درصد بیشتری از افرادی که با آن ها فعالیت می کنند را به صورت دورکار استخدام کرده اند. در چنین شرایطی کارها به خوبی پیش می رود و حتی اگر نیاز به جلسه باشد باز هم به صورت آنلاین و از طریق ابزارهای برگزاری جلسه آنلاین انجام می شود. در حال حاضر هم شرکت های زیادی وجود دارند که از کارمندان خود به صورت دورکاری استفاده می کنند. این مسئله نه تنها برای کارمندان مفید است، بلکه برای شرکت هم مفید است! چرا که در هزینه ها و ایجاد فضای مناسب برای حضور افراد در شرکت جلوگیری می شود و این مسئله در نهایت به نفع شرکت خواهد بود.

بهترین فعالیت‌های دورکاری کدام هستند؟

اکنون که با مفهوم دورکاری آشنا شدید و می دانید که دورکاری در چه مواقعی استفاده می شود، احتمالاً به این موضوع فکر می کنید که چه کارهایی به صورت دورکاری قابل انجام هستند. در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی چند مورد از مهم ترین کارهایی که که می توانید در سال های اخیر به صورت دورکاری انجام دهید، می پردازیم:

  • تدریس آنلاین

تا به حال به این موضوع توجه کرده اید که بسیاری از موضوعات را می توان به صورت آنلاین تدریس کرد؟ اگر شک دارید، به اساتید زبان دقت کنید. این افراد ابتدا آموزش های پایه را در اختیار دانشجویان خود قرار می دهند. سپس با افرادی که در کلاس آنلاین حضور دارند به گفتگو می پردازند و در نهایت آزمون های پایانی را هم به صورت آنلاین می گیرند. پس همه چیز در فضای آنلاین برای شما مهیا شده است تا بتوانید به صورت آنلاین تدریس کنید.

ابزارهایی هم در این زمینه وجود دارد که کمک زیادی به شما می کند. پس اگر یک مدرس هستید و می خواهید به صورت دورکاری این کار را انجام دهید، همه چیز برای شما فراهم است تا کار یا حتی کسب و کار شخصی خود را در این زمینه شروع کنید.

  • حسابداری

حسابداری یکی از کارهای بسیار مهم هر کسب و کاری محسوب می شود که اگر به درستی انجام نشود، حتی ممکن است به شکست آن کسب و کار منجر شود. شاید در نگاه اول فکر کنید که حسابداری حتماً باید به صورت حضوری انجام شود اما واقعیت این است که حسابدار آنلاین هم می تواند به شما کمک کند. حسابداری کاری است که اگر اطلاعات به درستی در اختیار شما قرار بگیرد، به راحتی می توانید آن را وارد نرم افزار خود کنید. این اطلاعات را کارمندان هم می توانند برای شما ارسال کنند و نیازی نیست که حتماً به صورت حضوری در شرکت حضور داشته باشید.

بنابراین اگر شما حسابدار یک شرکت هستید، می توانید به صورت دورکاری فعالیت داشته باشید. البته فراموش نکنید که شغل شما حساس است و باید هنگام وارد کردن اطلاعات و حساب و کتاب دقت بسیار بالایی داشته باشید تا مشکلی برای آن شرکت به وجود نیاورید.

  • مدیریت عملیات

مدیریت عملیات یکی از بخش های هر کسب و کاری است که نقش بسیار مهمی در پیشبرد کارها دارد. در واقع مدیریت عملیات در هر شرکت کسی است که روی عملیات ها نظارت می کند؛ از استخدام نیرو گرفته تا بررسی کیفیت محصول و خدماتی که آن کسب و کار به بازار مشتریان ارائه می کند. جالب است بدانید که مدیریت عملیات به راحتی از طریق دورکاری قابل انجام است و شما می توانید بدون حضور در شرکت این کار را انجام دهید.

مهم ترین وظیفه مدیر عملیات این است که کارهایی که در یک کسب و کار انجام می شود نتیجه بدهید! حال به نظر شما این کارها در صورتی که از ارتباط و ابزار درستی استفاده شود، نتیجه نمی دهد؟ قطعاً نتیجه بخش خواهد بود. پس اگر شما مدیریت عملیات هستید به راحتی می توانید آن را به صورت دورکاری انجام دهید. البته قطعاً گاهی اوقات نیاز به حضور شما خواهد بود تا کارها به بهترین شکل ممکن جلو برود.

  • پشتیبانی فنی

در بسیاری از کسب و کارها تیمی به نام پشتیبانی فنی وجود دارد و وظیفه این تیم، برطرف کردن مشکلاتی است که به وجود می آید. اگر کسب و کار شما در دسته فناوری قرار دارد و کارهایی که انجام می دهید به اینترنت وابسته است، پشتیبانی فنی می تواند بدون آن که در شرکت حضور داشته باشد به شما کمک کند. برای مثال یک شرکت ارائه هاست و سرور را در نظر بگیرید! در چنین شرکتی پشتیبان فنی می تواند به صورت دورکار فعالیت کند و اگر هم مشکلی به وجود بیاید، با کمک دسترسی به سرور و پنل های مدیریت به راحتی می تواند مشکل را رفع کند.

پس اگر شما هم جزء تیم پشتیبانی فنی هستید، به راحتی می توانید شغل خود را به صورت دورکاری جلو ببرید. البته فراموش نکنید که مهم ترین موضوع این است که شما با تیم خود هماهنگ باشید! در واقع شما باید کارهایی که می خواهید انجام دهید را با هماهنگی تیم انجام دهید تا مشکلی به وجود نیاید.

  • مشاوره

یکی دیگر از کارهایی که می توانید به صورت دورکاری انجام دهید، مشاوره است. مشاوره معمولاً به هیچ ابزاری به جز ابزارهای ارتباطی نیاز ندارد و شما به راحتی می توانید با کمک ابزارهای آنلاین با دیگران در ارتباط باشید. اگر مشاور یک شرکت هستید، تنها در مواقع خاصی به شما نیاز است و اگر بخواهید به صورت حضوری در آن جا بمانید، وقت زیادی تلف می شود. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم به جای آن که بخواهید شغل مشاوره را به صورت حضوری انجام دهید، به صورت دورکاری انجام دهید و این کار هم به کمک ابزارهای ارتباط تصویری امکان پذیر است.

مشاوره به صورت دورکاری یک مزیت بسیار مهم دارد! آن هم این که شرکت ها یا کسب و کارهای زیادی به شما احتیاج دارند و اگر به صورت دورکاری انجام دهید، می توانید با چندین شرکت همکاری داشته باشید. حتی می توانید یک ساعت را به شرکت مورد نظر مشاوره دهید و تنها بابت همان مدت زمان مشاوره هزینه دریافت کنید. بنابراین این روش به شما کمک می کند تا بتوانید با کمی بازاریابی، درآمد بسیار خوبی را تجربه کنید. این در حالی است که اصلاً نیازی به مراجعه حضوری شما به هیچ شرکتی نیست و همه چیز از دفتر شخصی یا خانه انجام می شود.

  • فروش

فروش بخش جدانشدنی از هر کسب و کاری است و اهمیت بسیار زیادی دارد! تا جایی که اگر یک کسب و کار نتواند محصول یا خدمات خود را به فروش برساند، نمی تواند حقوق کارمندان خود را پرداخت کند. علاوه بر این، نمی تواند هزینه زیرساخت های خود را پرداخت کند. در چنین شرایط چه اتفاقی برای آن شرکت می افتد؟ ورشکست می شود. یکی از مهم ترین مسائلی که باعث می شود تا شرکت ها نتوانند بفروشند، نداشتن نیروی متخصص در زمینه فروش است. این در حالی است که شما می توانید یک متخصص فروش باشید و به صورت دورکاری سرپرستی تیم فروش را برعهده بگیرید.

بنابراین فرصت بسیار خوبی برای متخصصان فروش است تا به راحتی بتوانند محصول یا خدمات خود را به فروش برسانند. بنابراین دورکاری در بخش فروش هم می تواند یک گزینه عالی باشد و باز هم می توانند فروش چندین شرکت را برعهده بگیرید. حتی بسیاری از شرکت ها فروششان از طریق سایت و اینستاگرام است که در چنین شرایطی به راحتی می توانید از طریق اینترنت کارها را مدیریت کنید. نوع فروش هم تاثیر دارد! در فروش اینترنتی دورکاری بسیار مناسب است اما در فروش های دیگر نظیر فروش تلفنی یا حضوری ممکن است امکان دورکاری در این حوزه شغلی وجود نداشته باشد.

  • تولید محتوا

تولید محتوا یکی از شغل هایی است که در آن به ابزار خاصی نیاز ندارید و اگر اینترنت در اختیار شما باشد، می توانید تولید محتوا را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. بنابراین متخصصان تولید محتوایی که در شرکت ها حضور دارند، امکانات خاصی به جز اینترنت در اختیار ندارند. این امکانات در دفتر کار شخصی یا منزل فرد هم پیدا می شود. بنابراین کافی است در خانه با کمک لپ تاپ به اینترنت متصل شده و کارهای خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. بنابراین تولید محتوا یکی از کارهایی است که می توانید به صورت دورکار انجام دهید.

در این موقعیت شغلی هم می توانید با چندین شرکت ارتباط داشته باشید و برای آن ها کار انجام دهید. پس اگر تولیدکننده محتوا هستید، نیازی به مراجعه حضوری به شرکت نیست. البته باز هم ممکن است برخی کسب و کارها اصرار داشته باشند که به صورت حضوری فعالیت داشته باشید که می توانید با آن ها مذاکره کنید. اگر قبول نکردند، می توانید با آن ها صحبت کنید تا تنها یک یا دو روز در هفته را بابت هماهنگی های لازم در شرکت حضور داشته باشید و باقی روزها را در خانه باشید و از آن جا کارهای خود را مدیریت کنید.

  • طراحی گرافیک

در حوزه طراحی گرافیک فعالیت می کنید؟ طراحی گرافیک حتی اگر به صورت تیمی انجام شود هم شما تنها نیاز به یک کامپیوتر یا لپ تاپ دارید. همچنین یک نرم افزار گرافیکی نظیر فتوشاپ روی سیستم شما لازم است تا بتوانید طراحی گرافیک را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. پس همه چیز در اختیار شما است و نیازی به ابزار خاصی هم ندارید و می توانید هر کاری در زمینه طراحی گرافیک را از خانه انجام دهید و مدیریت کنید. پس اگر طراح گرافیک هستید، نیازی نیست به صورت حضوری فعالیت کنید و تنها کافی است با شرکت صحبت کنید و به صورت دورکاری مشغول به فعالیت شوید.

البته لازم به ذکر است که در حال حاضر بسیاری از شرکت ها از گرافیست هایشان به صورت دورکاری فعالیت می خواهند و نیازی به مراجعه حضوری نیست. پس به عنوان یک طراح گرافیک بسیار خوش شانس هستید و می توانید با کمی مذاکره خودتان را برای همیشه دورکار کنید. البته طبیعی است که اگر از شما برای حضور در جلسات درخواست شود، باید به شرکت بروید و در جلسات به صورت حضوری شرکت کنید. البته باز هم ممکن است خوش شانس باشید و جلسات شما هم به صورت آنلاین باشد که در این صورت می توانید با شرکت هایی که در شهرهای دیگر هم حضور دارند، شروع به همکاری کنید.

  • مدیریت پروژه

مدیریت پروژه یکی از شغل هایی است که تقریباً در هر کسب و کاری وجود دارد. مدیریت پروژه به این معنی است که شما مسیر انجام پروژه را برای کاربران خود به بهترین شکل ممکن جلو ببرید و در واقع پل ارتباطی میان تیم های مختلف باشید. پیشرفت پروژه ها تا حد زیادی به مدیریت پروژه بستگی دارد تا بتواند اهداف آن محقق شود. مدیران پروژه یکی از افرادی هستید که می توانند همه کارها را به صورت دورکاری انجام دهند. البته در ایران هنوز هم بسیاری از کسب و کارها ترجیح می دهند که مدیر پروژه به صورت حضوری در شرکت فعالیت داشته باشد تا همه چیز را به بهترین شکل ممکن جلو ببرد.

البته شما به عنوان مدیر پروژه در کسب و کارهایی که نسبتاً کوچک هستند می توانید مذاکره کنید و به صورت دورکاری این موقعیت شغلی را انجام دهید. البته باید ابزارهای لازم را در اختیار داشته باشید تا بتوانید همه چیز را در زمان مشخص شده جلو ببرید. برنامه ریزی در این موقعیت شغلی اهمیت زیادی دارد؛ به خصوص که اگر می خواهید این موقعیت را به صورت دورکاری جلو ببرید. در چنین شرایطی باید همه چیز تحت کنترل باشد تا در زمان مناسب انجام شود.

  • توسعه نرم افزار

توسعه نرم افزار از جمله مشاغلی است که شما تنها نیاز به ابزارهای دیجیتال دارید! در توسعه نرم افزار کافی است یک لپ تاپ همراهتان باشد تا بتوانید از ابزارها برای طراحی و توسعه نرم افزارها استفاده کنید. فرقی هم نمی کند که شما در خانه باشید، در محل کار باشید یا حتی کافی شاپ مورد علاقتان. در هر صورت می توانید کارهای خود را انجام دهید و پروژه خود را به اتمام برسانید. حتی اگر شما به صورت تیمی هم کار می کنید، می توانید جلسان خود را به صورت آنلاین برگزار کنید و وظایف هر فرد را به عهده آن فرد قرار دهید. در نهایت هر فرد بخشی از پروژه را جلو می برد و در مدت زمان نسبتاً مشخصی پروژه به پایان می رسد.

در این حوزه دورکاری به شدت رشد کرده است و اکنون بخش بزرگی از جامعه توسعه دهنده نرم افزار از این روش استفاده می کنند. البته شرکت ها هم از این موضوع راضی هستند؛ چرا که این شغل نیازی به مراجعه حضوری ندارد و در نهایت در هزینه های شرکت هم صرفه جویی می کند.

  • ترجمه

ترجمه هم یکی از کارهایی است که از طریق دورکاری به راحتی قابل انجام است و نیازی به مراجعه حضوری شما نیست. در واقع برای ترجمه کردن کافی است محتوای مورد نظر را از کارفرما دریافت کنید و آن را ترجمه کنید. اگر این محتوا به صورت الکترونیکی باشد که به راحتی می توانید آن را از طریق اینترنت دانلود کنید و شروع به ترجمه کنید. اما اگر محتوای مورد نظر یک محتوای فیزیکی نظیر کتاب است، می توانید به صورت حضوری به سراغ کارفرما بروید و آن را تحویل بگیرید. حتی کارفرما می تواند آن را برای شما پست کند.

مترجمان سال‌ها است که با کار کردن به صورت فیزیکی خداحافظی کرده اند و اکثر آن ها کارشان را به صورت دورکاری و در خانه انجام می دهند. اگر شما هم مترجم هستید، می توانید همین شیوه را پیش بگیرید و پروژه های خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

  • طراحی رابط و تجربه کاربری

طراحی رابط کاربری یکی از شغل هایی است که برای انجام آن تنها نیاز به لپ تاپ و ابزار مربوط به طراحی دارید. در واقع نیازی نیست که حتماً در شرکت باشید تا بتوانید چیزی را طراحی کنید. به همین دلیل است که طراحان رابط کاربری به راحتی می توانند کارهای خود را به صورت دورکاری انجام دهند. البته گاهی اوقات برای تهیه مستندات نیاز است تا تمام افراد تیم در جلسه های حضوری باشند تا بتوانند مستندات دقیق و کاملی جمع آوری کنند.

تجربه کاربری هم بخش جدانشدنی از رابط کاربری است و این بخش هم به راحتی از طریق دورکاری قابل انجام است. در حقیقت نیازی به مراجعه حضوری شما نیست و به راحتی می توانید از خانه یا دفتر کار شخصی خود پروژه ای را برای کارفرما انجام دهید. همه چیز در اختیارتان است تا یک راه بی دردسر را طی کنید و پروژه ها را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

  • دیجیتال مارکتینگ و شاخه‌های آن

با دیجیتال مارکتینگ آشنا هستید؟ دیجیتال مارکتینگ از آن دسته کارهایی است که با کمک ابزارهای آنلاین انجام می شود و شما نیازی به ابزار فیزیکی ندارید. این ابزارها هم با کمک موبایل یا لپ تاپ قابل دسترسی هستند و به راحتی می توانید از آن استفاده کنید. پس برای انجام کارهای دیجیتال مارکتینگ و شاخه های مرتبط با آن نیازی به مراجعه حضوری به شرکت ندارید و از خانه هم می توانید انجام دهید. البته مدیران ترجیح می دهند که سرپرست تیم های دیجیتال مارکتینگ به صورت حضوری در شرکت باشند تا اهداف را با هم بررسی کنند.

این در حالی است که کارشناسان دیجیتال مارکتینگ نظیر متخصصان سئو، متخصصان تولید محتوا، متخصصان شبکه های اجتماعی می توانند به صورت دورکاری هم این کارها را انجام دهند و اگر مدیر کسب و کار یا بخش مربوط به آن مشکلی نداشته باشد، نیازی نیست که در شرکت حضور پیدا کنید.

  • تولید و ویرایش انیمیشن

یکی دیگر از کارهایی که می توانید به صورت دورکاری انجام دهید، تولید و ویرایش انیمیشن است. برای این کار شما نیازی به دستگاه فیزیکی ندارید و همه چیز را با کمک یک نرم افزار خاص انجام می دهید. حتی اگر بخواهید به صورت حضوری در شرکت کار کنید، باز هم با کمک یک لپ تاپ یا کامپیوتر و نرم افزار مربوط به تولید انیمیشن این کار را انجام می دهید. بنابراین در خانه هم می توانید این کار را انجام دهید.

در چنین شرایطی کافی است همان لپتاپ را در خانه گذاشته و نرم افزار خود را باز کنید. شروع به تولید یا ویرایش انیمیشن کنید و از آن خروجی بگیرید. قرار است آن را به کارفرما یا مدیر خود تحویل دهید؟ کافی است از طریق ایمیل یا اپلیکیشن های ارتباطی این کار را به راحتی انجام دهید. از همان طریق هم بازخورد می گیرید و اگر نیازی به ویرایش انیمیشن بود آن را به خوبی انجام می دهید.

  • هر کار دیگری که به حضور شما نیاز ندارد!

فرقی نمی کند که شما در چه حوزه کاری فعالیت دارید. اگر این سوال برایتان پیش آمده است که می توانید به صورت دورکاری فعالیت کنید یا نه، پاسخ این سوال به خودتان بستگی دارد. اگر شغل شما به گونه ای که نیازی به مراجعه حضوری شما به شرکت نیست و می توانید کارهای خود را بدون آن که حضور داشته باشید انجام دهید، می توانید شغل خود را به صورت دورکاری پیش ببرید. اگر هم لازم است، هفته ای یک بار جلسه هفتگی با همکاران و مدیر خود برگزار کنید تا بتوانید پروژه را به بهترین شکل ممکن جلو ببرید. بسیاری از کارهایی که با کمک اینترنت انجام می شود، امکان انجام به صورت دورکاری را دارد و شما هم می توانید از این شیوه کاری استفاده کنید.

قطعاً شغل های زیادی وجود دارند که شما می توانید به صورت دورکاری انجام دهید؛ حتی همان فعالیتی که در حال حاضر انجام می دهید. ما هم سعی کردیم بهترین آن ها را به شما معرفی کنیم تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. البته باز هم لازم است بگوییم که بهتر است شغل در حال حاضر خود را به صورت دورکاری انجام دهید. در هر شغلی بخشی از آن به صورت دورکاری قابل انجام است و می تواند برای شما درآمد بسیار خوبی داشته باشد! پیشنهاد می کنیم روی همان تمرکز کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.

با دورکاری، کارها را بدون اتلاف هزینه و زمان جلو ببرید!

شاید در گذشته شرکت ها اعتقاد داشتند که همه کارمندان باید به صورت فیزیک حضور داشته باشند اما در حال حاضر ذهنیت بسیاری از کسب و کارها تغییر کرده است. در گذشته رفتار کارمندان مهم بود اما امروزه بیشترین چیزی که اهمیت دارد، نتیجه کار است. در واقع شرکت ها به نتیجه کار نگاه می کنند و برایشان مهم نیست که کارمند آن ها چگونه در مورد انجام کار رفتار می کند. اگر بخواهیم ساده تر بگوییم، باید بگوییم که این مسئله کم رنگ تر شده است و به همین دلیل، دورکاری افزایش پیدا کرد. به خصوص که پس از کرونا، شرکت ها نمی توانستند کار خود را تعطیل کنند و از کارمندان خود به شکل دورکار استفاده کردند. در واقع کرونا سرعت پیشرفت دورکاری را در میان کارفرماهای مختلف بیشتر و همین مسئله باعث شده تا اکنون فضای مناسبی در اختیار افراد قرار بگیرد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *