یکی از جذاب‌ترین مواردی که سبب شده تا کاربران زیادی در اینترنت به سمت دیجیتال مارکتینگ روی بیاورند بروز بودن آن است. چندین سال است که فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ روش‌های جدید و خلاقانه‌ای برای افزایش فروش کسب‌وکارها انجام می‌دهند. در این مقاله قصد داریم به بررسی ترندهای دیگر تاثیرگذار و جهانی دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۱۸ بپردازیم.

در مقاله قبلی به بررسی ۲ مورد از مسائل مربوط به بهینه‌سازی تجربه مشتریان پرداختیم و در این مقاله قصد داریم به بررسی یک مورد اساسی دیگر بپردازیم:

  • کسب اطلاعات صحیح از رفتار مشتریان و کاربران: یکی دیگر مسائل بسیار مهم که در کسب‌وکار شما تاثیرگذار است، مسئله اطلاعاتی است که می‌توان از رفتار کاربران و مشتریان بدست آورد. رفتار مشتریان از لحظه ورود به سایت تا لحظه انجام خرید اهمیت زیادی دارد و با استفاده از آن می‌توان به بهینه‌سازی سایت و تجربه مشتریان خود پرداخت. بسیاری از کاربران هستند که وارد یک فروشگاه آنلاین می‌شوند و قصد خرید یک محصول را دارند؛ با کمی گشت و گذار در سایت محصول موردنظر خود را پیدا می‌کنند اما هنگام سفارش محصول، از این کار صرف نظر می‌کنند! آیا می‌توانید حدس بزنید مشکل چیست؟ قطعا خیر!
  • آشنایی با ترندهای جهانی دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۱۸

دیجیتال مارکتینگ ابزارهایی را در اختیار شما قرار داده است که با استفاده از آن می‌توانید رفتار مشتریان و کاربران خود را به راحتی آنالیز کنید! تمامی اتفاقاتی که در سایت می‌افتد، اتفاقی و تصادفی نیست و تمامی این موارد دلیل خاص خود را دارند؛ مثلا کاربری که وارد سایت می‌شود و پس از دیدن صفحه اول سایت را ترک می‌کند، قطعا در صفحه اول سایت شما مشکلاتی دیده است که ترغیب به ماندن در آن نشده است! این موضوع نیز حائز اهمیت است که اگر کاربر به موضوع و محتوای سایت نیاز یا علاقه نداشته باشد، هیچ‌گاه وارد سایت شما نمی‌شود و وارد سایتی با موضوع موردعلاقه یا مورد نیاز خود می‌شود. بنابراین باید به دنبال دلایلی باشید که کاربر به خاطر آنها سایت شما را ترک کرده است. ابزار گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند تا بتوانید رفتار کاربران را به صورت کامل زیر نظر بگیرید! مثلا می‌توانید با استفاده از ابزار ببینید کاربران از کدام صفحات سایت بازدید کرده‌اند. همچنین می‌توانید به دنبال این باشید که در کدام صفحات بیشتر مانده و کدام صفحات را بلافاصله بسته‌اند! بنابراین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کنند تا بتوانید با رفع مشکلات سایت و بهینه‌سازی تجربه مشتری، فروش کسب‌وکار خود را متحول کنید و درآمد خود را تا حد زیادی افزایش دهید.

  • بهینه‌سازی فرآیند خرید، مهم‌ترین عامل در فروش محصولات: اگر مدیریت یک سایت فروشگاهی یا خدماتی را بر عهده دارید که محصول یا خدماتی را به کاربران ارائه می‌کنید، این ۳ کلمه را، یعنی بهینه‌سازی فرآیند خرید، بسیار جدی بگیرید! تحقیقات نشان داده است در فروشگاه اینترنتی و سایت‌های خدماتی، کاربران تا مرحله سفارش محصول پیش می‌روند اما پس از آن از سفارش محصول خودداری می‌کنند! تنها دلیل این مسئله این است که کاربران نتوانسته‌اند به راحتی محصول را سفارش دهند و در فرآیند خرید محصول با مشکل مواجه شده‌اند! به طور مثال بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی اطلاعات زیادی از کاربران می‌گیرند که این مسئله اعتماد کاربران را از بین می‌برد. در سایت خود تنها اطلاعات بسیار ضروری و اطلاعات تماس را از کاربران بگیرید؛ مثلا شما در سایت خود نیازی به دریافت کد ملی مشتریان ندارید و با این‌ کار تنها اعتماد مشتریان را از بین می‌برید. در برخی سایت‌ها، تجربه کاربری آنها به طور بهینه طراحی نشده است و کاربران نمی‌توانند ادامه مراحل خرید را در سایت دنبال کنند؛ در این موارد نیز کاربر سایت را می‌بندد و به دنبال تهیه محصول از رقیبان شما می‌رود. بنابراین فرآیند خرید سایت خود را بهینه‌سازی کنید و سعی کنید رابط کاربری و تجربه کاربری سایت خود را کاملا ساده و در عین حال جذاب طراحی کنید تا مشتریان بتوانند به راحتی محصول موردنظر خود را سفارش دهند.
  • بررسی چند نکته کاربردی برای بهبود تجربه کاربری (UX)

یک نکته بسیار مهم! کاربران امروز را نباید با کاربران دیروز خود مقایسه کنید؛ در گذشته کاربران سایت حق انتخاب‌های بسیار محدودی داشتند و رقابت به صورت امروزی نبود! اما امروزه رقیبان زیادی برای کسب‌وکار و فروشگاه اینترنتی شما وجود دارند که اگر نتوانید نیاز مشتریان را برطرف کنید و به آنها اهمیت ندهید، به سراغ رقیبان شما می‌روند. یکی از ترفندهای بسیار مهم در امر دیجیتال مارکتینگ برای رقابت با سایر کسب‌وکارهای همکار، بهینه‌سازی سایت و استفاده صحیح از اطلاعات مشتریان است. اگر پیام خود را نتوانید در زمان و مکانی درست به کاربران ارائه کنید، مشتریان خود را از دست خواهید داد اما اگر همین مسئله برعکس باشد، یعنی بتوانید پیام موردنظر خود را در زمان و مکانی درست به کاربر تحویل دهید، وفاداری آنها به شما زیادی می‌شود. همچنین می‌توانید مشتریان رقیبان خود را با استفاده از این ترفند به سمت کسب‌وکار خود بکشانید و آنها را تبدیل به یک مشتری وفادار و دائمی کسب‌وکار خود تبدیل کنید.

در سال‌های اخیر دیجیتال مارکتینگ رشد و توسعه زیادی داشته است و بسیاری از کسب‌وکارهای ترفندهای مختلف آن را برای افزایش فروش که منجر به افزایش درآمد می‌شود را استفاده می‌کنند! در این مقاله و مقالات بعدی به بررسی تاثیرگذارترین ترندهای دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۱۸ پرداختیم تا بتوانید در کسب‌وکار خود از آنها استفاده کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *