در درس قبل از URL Builder یا آدرس ساز گوگل برای کمپین‌های بازاریابی صحبت کردیم و حال قصد داریم نگاهی مفصل‌تر به آن داشته باشیم. برای دسترسی به این ابزار کافی است به این آدرس مراجعه کنید.

در اولین گام و در کادر «Website URL»، آدرس سایت خود یا آدرسی دیگر را وارد کنید که می‌خواهید کاربر پس از کلیک روی تبلیغات‌تان به آن هدایت شود. سپس با توجه به آنچه در درس قبلی توضیح دادیم، کادرهای مربوط به تگ‌های «منبع» (Source) و «واسطِ» (Medium) کمپین را پر کنید. ضمناً در صورت نیاز می‌توانید اطلاعات لازم را در کادرهای «شرایط» (Term)، «محتوا» (Content) و «نام» (Name) نیز وارد نمایید.

می‌بایست یادآور شویم که در کادرهای «شرایط»، «محتوا» و «نام»، محدودیتی برای آنچه درج می‌کنید وجود ندارد؛ لذا سعی کنید کلمات و عبارت‌هایی را در این کادرها وارد نمایید که به اندازه‌ی کافی توصیفی باشند تا وقتی در گزارش‌های گوگل آنالیتیکس درج می‌شوند به راحتی قادر به شناسایی‌شان باشید.

در ادامه لازم است به چند نکته درباره‌ی قوانین نامگذاری برچسب‌ها بپردازیم. به صورت معمول عموم کاربران تنها از یک کلمه برای نامگذاری هر تَگ استفاده می‌کنند. اما اگر در این بین از یک عبارت برای این منظور بهره بگیریم، URL Builder به جای فاصله میان کلمات هر عبارت یک زیر خط (underscore) وارد می‌کند تا از به وجود آمدن فاصله در URL‌ که در حال ساختش است جلوگیری نماید.

ضمناً در حین انتخاب اسم برای تگ‌ها، باید حواستان به املای کلمات و کوچک و بزرگ بودن حروف‌شان نیز باشد؛ از آنجایی که گوگل آنالیتیکس به کوچک و بزرگ بودن حروف کاملاً حساس است، کمپینی که «PROMO1» نامگذاری شده، از کمپینی که «promo1» نام گرفته، کاملاً متفاوت تشخیص داده می‌شود و گزارش‌های مجزایی نیز برای هر دوی آنها تولید خواهد شد. همچنین همواره سعی کنید برای تگِ «واسط» نام‌هایی منطبق و مناسب را برگزینید، مثلاً برای تبلیغات اینترنتی بنری، نامی مانند «display» و برای کمپین‌های ایمیلی، نام «email»، انتخاب‌هایی مطلوب هستند.

پس از آنکه فرم را پر کردید، روی دکمه‌ی «Generate URL» (ایجاد آدرس) در پائین صفحه کلیک کنید. بعد از اینکار خواهید دید که URL Builder یک لینک یا آدرس را برای شما ایجاد کرده و به شکلی صحیح پارامترهای کمپین را نیز به آن افزوده است.

با روشی که در بالا توضیح دادیم به راحتی می‌توانید تگ‌های یک کمپین را برای رصد کردن آن ایجاد کنید. اما به خاطر داشته باشید که همواره از URL Builder برای ایجاد تنها یک آدرس می‌توان استفاده کرد و برای ساخت چندین آدرس، باید چندین بار این فرم را از ابتدا تا انتها پر کنید؛ کاری که انجامش احتمالاً برای یک کمپین نسبتاً بزرگ با اجزای متعدد بسیار سخت خواهد بود.

در چنین شرایطی، می‌توانید از یک «صفحه گسترده» -یا همان «Spreadsheet»- برای ساده کردن فرآیند ایجاد لینک‌ها استفاده کنید. یک اِسپِریدشیتِ نمونه در این آدرس قرار دارد، که می‌توانید در صورت نیاز برای تولید انبوه لینک‌ها، فایلی را مطابق آن برای خود ایجاد کنید.

پس از اینکه یک لینک را ساختید و تصمیم گرفتید کمپینی را اجرایی کنید، بهتر است پیش از اجرا، اطمینان حاصل نمایید که تگ‌های رصد کننده‌ای که به آدرس تولیدی افزوده شده‌اند به درستی کار می‌کنند. گفتنی است گاهی اوقات یک وب‌سایت می‌تواند تنظیمات رصد کمپین توسط گوگل آنالیتیکس را برهم زده و در کار سرویس مذکور اختلال ایجاد کند، از همین رو آزمون گرفتن پیش از اجرای نهایی کمپین حائز اهمیت است.

ساده‌ترین راه برای تست کردن یک کمپین در این روش خلاصه می‌شود: ابتدا یک پنجره‌ی ناشناس –یا همان incognito- در مرورگر وب خود باز کنید (در مرورگر کروم چنین پنجره‌ای با فشردن میانبرهای صفحه کلید Ctrl، Shift و N باز می‌شود)، سپس آدرسی که با URL Builder ایجاد کرده‌اید را در نوار آدرس مرورگر کپی کنید. وقتی سایت‌تان از طریق آدرس یاد شده بارگذاری گشت، در آن قدری بچرخید و سعی کنید برخی از فعالیت‌های مهم و حیاتی که می‌توان در سایت انجام داد را انجام دهید. برای مثال، اگر یکی از کارهای با اهمیتی که در سایت‌‌ شما صورت می‌پذیرد ثبت نام کردن است، شاید بد نباشد آن را امتحان کنید و یک دور به صورت کامل فرآیندش را طی نمایید. یا مثلاً، اگر کمپین‌تان شامل کدهای تخفیف می‌شود، تلاش کنید یک کد تخفیف را وارد و آن را اعمال نمایید.

ایده‌ی بدی نیست که برای هر آدرسی که می‌سازید چنین تستی را پیاده کنید. در حین اجرای تست می‌توانید اطلاعات مرتبط به کمپین را در گزارش‌های زنده (Real Time Reports) ببینید، یا اینکه چند ساعتی صبر کنید تا داده‌های مربوطه در گزارش‌های استانداردِ کمپین (standard Campaign reports) به ثبت رسیده و نشان داده شوند. پس از اجرای تست، در ستون پیمایش سمت چپ صفحه به سراغ گزینه‌ی «Acquisition» > Campaigns و سپس گزارش «All Campaigns» یا «تمام کمپین‌ها» بروید. این گزارش به شما اجازه می‌دهد به سادگی هر چه تمام‌تر قیاسی میان ترافیک ورودی کمپین‌های مختلف داشته باشید. برای اینکه اطمینان حاصل کنید یک کمپین داده‌ها را به درستی جمع‌آوری می‌کند، لازم است نام‌ آن را در نوار جستجوی بالای جدول –یا همان فیلتر- درج نمایید. با اینکار نمایی کلی از کلیک‌هایی که روی اجزای کمپین صورت گرفته قابل رویت خواهد بود و درخواهید یافت که آیا تست‌های اولیه‌ای که صورت داده‌اید ثبت شده‌اند یا خیر.

اگر روی نام یک کمپین کلیک کنید، قادر خواهید بود واسط (Medium) و منبعی (Source) را ببینید که برای آن در URL Builder وارد کرده بودید. ضمناً چنانچه بنا دارید دیگر تگ‌هایی که به لینک یکی از اجزای کمپین افزوده بودید را ملاحظه نمایید، می‌توانید از منوی دومین بُعد (Secondary dimension) استفاده کرده و یک بُعد دیگر مانند «ad content» را به جدول بیافزائید.

با افزودن بُعد دوم، جدولِ گزارش دارای یک بُعد اولیه یعنی Source/Medium است، که بر اساس بُعدی ثانویه مانند تگِ Content –یا همان «محتوا»- تجزیه شده است. به این ترتیب اگر دو یا چندین نوع خبرنامه را ارسال کرده و آنها را از طریق تگِ محتوای کمپین متمایز کرده باشید، می‌توانید با یک نگاه به جدول دریابید که کدامیک از این خبرنامه‌های ایمیلی بهتر عمل کرده و کاربران بیشتری را به سایت شما آورده است.

راه‌های مختلف و متعدد دیگری برای تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده از هر کمپین وجود دارد که آنها را در دوره‌ی پیشرفته گوگل آنالیتیکس پوشش خواهیم داد. تا آن موقع فراموش نکنید استفاده از URL Builder در کنار گوگل آنالیتیکس به شما کمک خواهد کرد تا درک بهتر و دقیق‌تری از عملکرد راه ‌حل‌های بازاریابی خود به دست آورید و متوجه شوید کدام شیوه برای‌تان موثرتر است.

 

منبع: Google Analytics Academy

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *