ایمیل مارکتینگ یکی از ابزارهای بسیار مفید و موثر در افزایش مخاطبان و فروش کسب‌وکارها است. در واقع با استفاده از ایمیل مارکتینگ می‌توانید مطالب، محصولات یا خدمات خود را به کاربران کسب‌وکار خود معرفی کنید و خدمات خود را به آنها ارائه کنید. البته دلیل اهمیت ایمیل مارکتینگ با توجه به اینکه برای کاربران فعلی استفاده می‌شود، این است که بیشتر فروش محصول و خدمات شما به کاربران فعلی کسب‌وکارتان است و درآمد کمتری از کسب‌وکار شما مربوط به کاربران جدید است؛ به همین دلیل است که ایمیل مارکتینگ اهمیت زیادی دارد و البته زمان زیادی را از مدیران کسب‌وکارها برای ارسال ایمیل‌ها می‌گیرد. استفاده از ابزارهای موجود در زمینه ایمیل مارکتینگ به شما کمک زیادی می‌کند تا بتوانید در زمان خود صرفه‌جویی کنید و بخش ایمیل مارکتینگ خود را به صورت خودکار انجام دهید. در این مقاله و در ادامه مقالات قبلی قصد داریم به بررسی فرآیندهای اتوماسیون ایمیل مارکتینگ و مزایای آن بپردازیم.

  1. از موفقیت‌ها و نظرات مشتریان درباره خدمات بگویید!

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در اعتمادسازی کاربران تاثیر زیادی دارد، نظر مشتریان کسب‌وکارتان است! در واقع کاربران شما می‌خواهند درباره نظر سایر مشتریان بدانند و بهترین رسانه برای اشتراک‌گذاری نظرات مشتریان کسب‌وکار خودتان است. ایمیل مارکتینگ یکی از ابزارهایی است که با استفاده از آن می‌توانید از موفقیت‌های کسب‌وکارتان در ارائه خدمات و محصولات بگویید تا آنها از رضایت مشتریان شما استفاده کنند. البته توجه داشته باشید که اگر تنها از نظرات مثبتی که هیچ‌گونه توضیحاتی درباره خدمات شما نداده‌اند استفاده کنید، نمی‌تواند موثر باشد! مثلا نظراتی مانند “عالی است، خوب است، نمی‌تواند اعتماد کاربران را جلب کند. نظراتی را با کاربران برای کاربران ارسال کنید که نقات قوت کسب‌وکار شما را بازگو کنند. برای آنکه بتوانید نظرات کاربران را دریافت کنید، یک فرم برای کاربران ایجاد کنید و از آنها بخواهید نظرات خود را بیان کنند! همچنین می‌توانید در صفحه محصولات یا خدمات بخش نظرات را فعال کنید و از نظرات ارسال شده توسط مشتریان برای نمایش به سایر کاربران استفاده کنید.

  1. تشکر از خرید مشتریان و نظرات کاربران در سایت

تعامل با کاربران یکی از مسائلی است که سبب ایجاد حس رضایت در کاربران مختلف می‌شود! خودتان را جای کاربران بگذارید؛ هنگامی که از یک سایت خرید انجام می‌دهید، اگر به شما پیغام تشکر نمایش داده شود با وجود آنکه می‌دانید این تشکر به صورت کاملا خودکار به شما نمایش داده می‌شود اما حس رضایت نسبی به آن کسب‌وکار پیدا خواهید کرد. کاربران شما نیز چنین ویژگی‌هایی دارند و از تشکر شما که به صورت سیستم و بدون دخالت انسانی صورت می‌گیرد، خوشحال می‌شوند. ایجاد حس رضایت به معنای افزایش اعتماد مشتریان و ترغیب آنها به خرید محصول یا خدمات سایت شما است و یکی از کاربردهای ایمیل مارکتینگ استفاده ارسال پیام تشکر است. با استفاده از سیستم‌های ایمیل یا اسکریپت‌های سایت‌ساز به شما کمک می‌کنند تا بتوانید به صورت کاملا خودکار و بدون زمان گذاشتن پیغام تشکر برای کاربران ارسال شود. یکی از مهم‌ترین ایمیل‌هایی که برای کاربران پس از خرید محصول ارسال می‌شود، ارسال ایمیل اطلاعات محصول به کاربران است که می‌توانید در ایمیلی دیگر یا همان ایمیل متنی را جهت تشکر کاربران ارسال کنید.

یکی دیگر از موارد کاربرد که مشابه ارسال ایمیل تشکر برای خرید مشتریان است، ارسال ایمیل تشکر برای کاربرانی است که در مطالب سایت شما نظر ارسال می‌کنند. کاربران با درج نظر در زیر مطالب شما انتظار دارند تا پاسخ‌ آنها را بدهید که برخی از این نظرات تنها تشکر از شما است و زمان گذاشتن برای آن کاملا وقت شما را تلف می‌کند! بنابراین سعی کنید با استفاده از ایمیل مارکتینگ از کاربران تشکر کنید و زمان خود را برای توسعه بخش‌های دیگر کسب‌وکار خود صرف کنید.

در این مقاله و مقاله قبلی به بررسی برخی از موارد کاربرد ایمیل مارکتینگ پرداختیم اما باید بدانید ایمیل مارکتینگ کاربردهای زیاد دیگری نیز دارند؛ در ادامه لیستی از ادامه کاربردهای ایمیل مارکتینگ خواهیم پرداخت:

  • ارسال ایمیل یادآوری آخرین فرصت‌های جشنواره‌ها و تخفیف‌های مربوط به محصولات یا خدمات
  • دعوت مشتریان به رویدادهای آنلاین یا همایش‌هایی که توسط کسب‌وکار شما برگزار می‌شود.
  • ترغیب مشتریان به خرید مجدد از کسب‌وکار با ارائه ایمیل‌های مختلف نظیر ارسال هدیه
  • ارسال پیام‌های مناسبتی و ارائه کد تخفیف به کاربران برای افزایش فروش

تا این بخش از مقالات خودکارسازی ایمیل مارکتینگ در کسب‌وکار و مزایای آن به بررسی اهمیت استفاده از ایمیل مارکتینگ و کاربردهای آن پرداختیم اما بخش اصلی مقاله مربوط به خودکارسازی ایمیل مارکتینگ است. ایمیل مارکتینگ اگر به صورت دستی باشد، زمان زیادی را از شما خواهد گرفت و نیازمند استخدام فرد متخصص خواهید بود تا بتوانید کمپین‌های ایمیل را مدیریت و ارسال کند. از طرف دیگر نیازمند یک تیم برای آنالیز آن خواهید بود که در نهایت زمان و هزینه‌های زیادی را از شما خواهد گرفت. سیستم‌های ایمیل به شما کمک می‌کنند تا بتوانید به صورت کاملا خودکار بخش ایمیل مارکتینگ کسب‌وکارتان را مدیریت کنید تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. از طرف دیگر نیازی به استخدام متخصص نخواهید داشت و تنها لازم است تا محتوای ایمیل خود را تولید و ارسال کنید.

خودکارسازی یا اتوماسیون ایمیل مارکتینگ

خودکارسازی یا اتوماسیون در هر سیستم، به انجام کارهای تکراری به صورت خودکار گفته می‌شود که دیگر نیازی به زمان گذاشتن و استفاده از نیروهای انسانی نیست. در ایمیل مارکتینگ نیز کارهای زیادی وجود دارند که تکراری هستند و انجام آنها نه تنها زمان زیادی را از شما می‌گیرد بلکه نیاز به تعداد زیادی نیروی انسانی دارد تا بتوانید تمام کارها را انجام دهید. سیستم‌های ایمیل مارکتینگ در سال‌های اخیر اتوماسیون ایمیل مارکتینگ را در اختیار کاربران قرار داده‌اند که می‌توانید برخی از ایمیل‌ها نظیر ایمیل خوش‌آمدگویی به کاربر، ارسال اطلاعات خرید و… را برای کاربران ارسال کنید.

اهمیت استفاده از خودکارسازی ایمیل مارکتینگ

مهم‌ترین عاملی که سبب شده است تا بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین از سیستم ایمیل مارکتینگ استفاده کنند، گزارشاتی از کسب‌وکارهای استفاده‌کننده از اتوماسیون ایمیل مارکتینگ است. طبق گزارشات اکثر کسب‌وکارها با استفاده از اتوماسیون ایمیل مارکتینگ توانسته‌اند درآمد خود را ۱۰ درصد افزایش دهند و نرخ بازگشت سرمایه آنها نیز افزایش یافته است. اما مزیت‌های زیادی دیگری وجود دارند که کسب‌وکارهای آنلاین را به استفاده از سیستم ایمیل مارکتینگ ترغیب می‌کند و برخی از آنها عبارتند از:

  1. صرفه‌جویی در هزینه

در کسب‌وکارهای مختلف مسائل زیادی مهم هستند اما مهم‌ترین مسئله برای هر کسب‌وکاری سرمایه و بودجه اختصاص داده شده به هر بخش است! شاید عمده‌ترین دلیل استفاده کسب‌وکارها از اتوماسیون ایمیل مارکتینگ، صرفه‌جویی در هزینه‌ها است. ارسال ایمیل به کاربران برای موضوعات مختلف زمان زیادی را از آنها می‌گیرد و برای این کار باید چندین نیروی انسانی استخدام شود تا بتوانند پاسخگوی ایمیل‌های ارسالی به کاربران باشند. تمام این موارد نیازمند هزینه و تخصیص بودجه به آن بخش هستند که در نهایت کسب‌وکارها تصمیم به استفاده از سیستم خودکار ایمیل مارکتینگ می‌گیرند.

  1. صرفه‌جویی در زمان

بسیاری از کسب‌وکارها ارزش و اهمیت زمان را به خوبی می‌دانند و نمی‌خواهند زمان خود را بیهوده تلف کنند. در واقع این کسب‌وکارها هستند که باید زمان خود را مدیریت کنند و بتوانند به نیازهای کاربران و مشتریان خود به بهترین شکل ممکن پاسخ بدهند؛ اما اتوماسیون ایمیل مارکتینگ چگونه به صرفه‌جویی در زمان کسب‌وکارها کمک می‌کند؟ پاسخ این سوال کاملا ساده است! هنگامی که شما برای ارسال ایمیل به کاربران زمان بگذارید، اگر تعداد کاربران شما زیاد باشند به کارهای دیگر نخواهید رسید و تنها باید برای کاربران ایمیل ارسال کنید. همچنین در ارسال ایمیل‌ها با تاخیر مواجه خواهید شد و این برای اعتبار کسب‌وکارتان خوب نیست! اتوماسیون ایمیل مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا تمامی ایمیل‌ها را در زمان مشخص برای کاربران ارسال کنید و کاربران شما از مسئولیت‌پذیری شما لذت ببرند.

  1. استفاد از تاثیرگذارترین ابزار بدون نیاز به نیروی انسانی و زمان

آیا از آمار و ارقام تاثیرگذاری ایمیل مارکتینگ اطلاعی دارید؟ با وجود آنکه ابزارهای اجتماعی زیادی در دهه اخیر ظهور کرده‌اند اما هنوز هم ایمیل بالاترین تاثیر را دارد! طبق گزارش‌های ارائه شده ایمیل مارکتینگ ۴۰ برابر سایر ابزارها و روش‌های ارتباط با مشتریان تاثیرگذار است و بیش از ۹۰ درصد مردم در سراسر دنیا به صورت روزانه از ایمیل استفاده می‌کنند. با این وجود آیا قصد اتوماسیون ایمیل مارکتینگ کسب‌وکار خود را ندارید؟ جالب است بدانید در کمپین‌های ایجاد شده توسط کسب‌وکارها، بیشترین تاثیر و فروش از طریق ایمیل مارکتینگ صورت گرفته است و نمی‌توان از اهمیت آن غافل شد. بنابراین ایمیل مارکتینگ بهترین راه‌کار برای افزایش فروش است و اتوماسیون به شما کمک می‌کند تا به نیروی انسانی و زمان گذاشتن برای ارسال ایمیل نیاز نداشته باشید.

  1. برندینگ دائمی با استفاده از اتوماسیون ایمیل مارکتینگ

مسئله برندسازی برای کسب‌وکارهای مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد و نمی‌توان از چنین امری چشم پوشاند. برندسازی به معنای ساده یعنی اینکه کاربران با برند شما آشنا شوند و هنگامی که کاربران برند شما را در بخش‌های مختلف زیاد مشاهده کنند، قطعا نام کسب‌وکار و برند شما در ذهن کاربر برای همیشه خواهد ماند. چه ابزاری بهتر از ایمیل مارکتینگ وجود دارد تا بتوانید دائما برند خود را به کاربر نمایش دهید؟ با استفاده از اتوماسیون ایمیل مارکتینگ می‌توانید به دلایل مختلف و به صورت کاملا خودکار برای کاربران ایمیل ارسال کنید و برند خود را برای همیشه در ذهن کاربران کسب‌وکارتان ثبت کنید.

استفاده از ایمیل مارکتینگ به عنوان یکی از برترین ابزار دیجیتال مارکتینگ نقش موثری در افزایش مخاطبان و فروش کسب‌وکارهای اینترنتی دارد که البته زمان زیادی را از کسب‌وکارها می‌گیرد. با اتوماتیک‌سازی ایمیل مارکتینگ که در سیستم‌های ایمیل مارکتینگ وجود دارد، می‌توانید مخاطبان و فروش خود را بدون از دست دادن زمان و هزینه متخصص ایمیل مارکتینگ، تا حد زیادی افزایش دهید ؛ در مقاله بعدی به ادامه این موضوع خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *