ایمیل مارکتینگ یکی از ابزارهای بسیار مفید و موثر در افزایش مخاطبان و فروش کسب‌وکارها است. در واقع با استفاده از ایمیل مارکتینگ می‌توانید مطالب، محصولات یا خدمات خود را به کاربران کسب‌وکار خود معرفی کنید و خدمات خود را به آنها ارائه کنید. البته دلیل اهمیت ایمیل مارکتینگ با توجه به اینکه برای کاربران فعلی استفاده می‌شود، این است که بیشتر فروش محصول و خدمات شما به کاربران فعلی کسب‌وکارتان است و درآمد کمتری از کسب‌وکار شما مربوط به کاربران جدید است؛ به همین دلیل است که ایمیل مارکتینگ اهمیت زیادی دارد و البته زمان زیادی را از مدیران کسب‌وکارها برای ارسال ایمیل‌ها می‌گیرد.استفاده از ابزارهای موجود در زمینه ایمیل مارکتینگ به شما کمک زیادی می‌کند تا بتوانید در زمان خود صرفه‌جویی کنید و بخش ایمیل مارکتینگ خود را به صورت خودکار انجام دهید. در این مقاله و در ادامه مقاله قبلی قصد داریم به بررسی فرآیندهای اتوماسیون ایمیل مارکتینگ و مزایای آن بپردازیم.

ایمیل مارکتینگ در اکثر کسب‌وکارها نقش مهمی دارد و نسبت به سایر روش‌های دیجیتال مارکتینگ معمولا هزینه‌های کمتر و بازدهی بهتری دارد؛ دو دلیل عمده برای کسب‌وکارها وجود دارد که از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند:

  1. هزینه‌های بسیار پایین ایمیل مارکتینگ

در کسب‌وکارهای آنلاین سرمایه و بودجه اختصاص داده شده برای هر کار بسیار مهم است؛ در واقع کسب‌وکارها نمی‌توانند برای مصرف بودجه خود ریسک کنند و بودجه زیادی برای بخش بازاریابی خود اختصاص دهند! همین مسائل سبب شده تا کسب‌وکارها به دنبال روش‌هایی باشند که با هزینه‌های کم بتوانند بازدهی خوبی داشته باشند. ایمیل مارکتینگ از مهم‌ترین روش‌های بازاریابی است که هزینه‌های بسیار کم و در عین حال بازدهی بسیار خوبی دارد. کسب‌وکارهای زیادی اهمیت ایمیل مارکتینگ را به خوبی می‌دانند و سعی می‌کنند لیست مخاطبین ایمیل مارکتینگ خود را افزایش دهند. همچنین سرویس‌های ایمیل مارکتینگ خوبی بوجود آمده‌اند که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید با هزینه بسیار پایین محصولات و خدمات خود را به مشتریان و کاربران کسب‌وکار خود عرضه کنید. همچنین در کنار فروش خدمات می‌توانید محتوای کاربردی سایت خود را از طریق ایمیل به صورت هفتگی برای کاربران ارسال کنند و با افزایش زمان ماندگاری و ترافیک سایت رتبه خود را در موتورهای جستجو بهبود ببخشید. جالب است بدانید دیجیتال مارکتینگ به صورت کلی هزینه‌های بسیار کمتری نسبت به تبلیغات محیطی و آفلاین دارد و ایمیل مارکتینگ یکی از ابزار بسیار کم‌هزینه دیجیتال مارکتینگ در مقابل سایر ابزارها است.

  1. قابلیت شخصی‌سازی ایمیل‌های ارسالی برای کاربران

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کسب‌وکارهای مختلف این است که در بازاریابی کاربران محتوای هر دسته از کاربران را جدا ارسال کنند اما دسته‌بندی کاربران و تولید محتوای جداگانه برای هر دسته از کاربران بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر خواهد بود؛ تمام این موارد در حالی است که شما در نهایت باید کمپین‌های خود را آنالیز کنید و مشکل شما دو چندان خواهد شد. همین مسئله سبب شده است ایمیل مارکتینگ در میان مدیران بازاریابی کسب‌وکارها برجسته‌تر از قبل باشد و اهمیت این موضوع در سال‌های اخیر بیشتر درک شود. کاربرانی که ایمیل خود را در لیست ایمیل کسب‌وکار شما وارد می‌کنند، قطعا می‌دانند که برای آنها قرار است محتوای مربوط به کسب‌وکار شما ارسال شود! این محتوا می‌تواند معرفی محصولات جدید، تخفیف‌ محصولات در جشنواره‌ها و زمان‌های مختلف، محتوای ارزشمند و… باشد و تمامی کاربران این موضوع را به خوبی می‌دانند. بنابراین نیازی به دسته‌بندی کاربران خود نخواهید داشت و برای همۀ آنها می‌توانید یک ایمیل ارسال کنید. بنابراین ویژگی مهم‌ ایمیل‌های ارسالی قابلیت شخصی‌سازی آنها است و می‌توانید در یک ایمیل برای چندین دسته از کاربران محتوای مختلفی قرار دهید و به این طریق نرخ کلیک کمپین ایمیل مارکتینگ شما تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. از طرفی وقت و هزینه‌ زیادی را برای ارسال ایمیل به کاربران خود صرف نکرده‌اید و ایمیل خود را یکبار تهیه و آنالیز خواهید کرد.

تعیین هدف در استراتژی ایمیل مارکتینگ، اولین قدم برای ورود به دنیای آن

ایمیل مارکتینگ مزایای بسیار زیادی دارد و نمی‌توان از اهمیت آن غافل شد اما بسیاری از کسب‌وکارها بدون آنکه هدف خود را برای استفاده از ایمیل مارکتینگ بدانند، وارد آن می‌شوند! ایمیل مارکتینگ بدون داشتن هدف بازدهی خوبی ندارد و تنها هزینه‌هایی را برای شما دربر خواهد داشت. استفاده از ایمیل مارکتینگ می‌تواند یک هدف یا چندین هدف را به دنبال داشته باشد اما لازم است بدانید هریک از این اهداف استراتژی خاص خود را دارند و روش‌های جمع‌آوری ایمیل برای استفاده از این ابزار متفاوت است.

برخی اهداف مهم در استفاده ایمیل مارکتینگ عبارتند از:

  • افزایش ترافیک سایت به منظور افزایش تعامل کاربران با کسب‌وکارها
  • افزایش مخاطبان محصولات یا خدمات کسب‌وکارها
  • اطلاع‌رسانی برای محصولات و خدمات جدید ارائه‌شده در سایت
  • افزایش فروش به میزان مشخص از طریق ارائه تخفیف به کاربران
  • اطلاع‌رسانی تخفیف‌های مربوط به جشنواره‌های فروش سایت
  • ارائه محتوای ارزشمند سایت به کاربران
  • صفحات فرود سایت خود را بهینه‌سازی کنید

هدف اصلی بسیاری از کسب‌وکارها شامل یک یا چند مورد از لیست بالا می‌شود که استراتژی هریک از آنها متفاوت است؛ هرچقدر اهداف شما بیشتر باشد شما باید زمان، هزینه و انرژی بیشتری را برای افزایش لیست کاربران ایمیل خود جمع‌آوری کنید. بنابراین پیش از آنکه بخواهید کمپین‌های ایمیل مارکتینگ خود را اجرا کنید، هدف خود را مشخص کنید.

کسب‌وکارها به موراد مختلفی از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند اما برخی از آنها تقریبا در تمامی کسب‌وکارها مشاهده می‌شوند؛ در این بخش قصد داریم به بررسی این موارد بپردازیم تا اگر ایمیل مارکتینگ کسب‌وکارتان کامل نیست، بتوانید به تکمیل آن بپردازید. این موارد عبارتند از:

  1. به کاربران خوش‌آمد بگویید!

یکی از امکاناتی که اکثر سایت‌سازها در اختیار دارند، سیستم عضویت کاربران در سایت است! با استفاده از این سیستم می‌توانید اطلاعات کاربران را بگیرید و در مواقع موردنظر از آن استفاده کنید؛ مثلا اگر کاربر شما محصولی از شما تهیه کرده باشد و بخواهید آن محصول را برای کاربر ارسال کنید، کافی است آدرس و اطلاعات تماس کاربر را از روی اطلاعاتی که در بخش عضویت در اختیارتان قرار داده است، استفاده کنید.

یکی از کاربردهای ایمیل مارکتینگ ارسال ایمیل خوش‌آمدگویی به کاربران است که در صورت عضویت کاربر در سایت بتوانید ایمیلی را تحت عنوان خوش‌آمدگویی به کاربر ارسال کرده و از عضویت آنها تشکر کنید! این موارد سبب می‌شود تا کاربران حس رضایت بیشتری نسبت به کسب‌وکار شما پیدا می‌کنند و با اعتماد بیشتری می‌توانند محصول یا خدمات شما را تهیه کنند. بنابراین اگر سیستم خوش‌آمدگویی در ایمیل مارکتینگ شما فعال نیست، حتما آن را فعال کنید.

  1. ایجاد خبرنامه ایمیلی برای افزایش تعامل کاربران

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سایت که سبب افزایش ترافیک و تعامل کاربران سایت می‌شود، بخش خبرنامه ایمیل است. خبرنامه ایمیل بخشی از سایت است که با استفاده از یک فرم ایمیل کاربر را به همراه اطلاعات دلخواه دیگر نظیر نام کاربر دریافت می‌کنید و ایمیل کاربران را به لیست ایمیل مارکتینگ خود اضافه می‌کنید. با استفاده از لیست ایمیل خود می‌توانید محتوا و محصولات جدید خود را به صورت هفتگی (یا بازه‌های زمانی دلخواه خود) برای کاربران خود ارسال کنید و با این کار به افزایش ترافیک محصولات، افزایش فروش محصولات و در نهایت افزایش تعامل با کاربران کمک کنید. با استفاده از سیستم‌های ایمیل مارکتینگ می‌توانید بازه زمانی دلخواه خود را تعریف کنید تا آخرین مطالب سایت شما برای کاربران ارسال شوند؛ این‌ کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید تمام زحمتی که برای تولید محتوای سایت خود می‌کشید و زمانی که برای آن می‌گذارید، با دریافت ترافیک خوب برای آن محتوا لذت ببرید. مهم‌تر از آن افزایش ترافیک مزایای زیادی برای شما خواهد داشت که مهم‌ترین آنها افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو و افزایش فروش سایت است.

از طرف دیگر می‌توانید محصولاتی که به تازگی در سایت قرار گرفته‌اند را با استفاده از لیست ایمیل خود به کاربران معرفی کنید و مشتریان سایت خود را افزایش دهید. اگر در سایت خود جشنواره‌های تخفیفی برای خدمات و محصولات خود دارید، با استفاده از ایمیل مارکتینگ به راحتی می‌توانید آن را به کاربران اعلام کنید و کد تخفیف در اختیار آنها قرار دهید؛ جالب است بدانید جشنواره‌های تخفیفی اگرچه محصولات هزینه‌های کمتری دارند، اما تعداد فروش بسیار بالا است و سود چندین برابری برای شما خواهند داشت.

محتوای ایمیل برای افزایش نرخ کلیک ویژگی‌هایی دارند که عبارتند از:

  • عنوان جذاب و خیره‌کننده برای کاربران بنویسید؛ اگرچه محتوای سایت باید کاملا مطابق و موازی با موضوع محتوای شما باشد اما در ایمیل مارکتینگ می‌توان این قواعد را تغییر داد! در عنوان ایمیل لازم نیست تا اطلاعاتی درباره محتوای ارسالی به کاربر بدهد و فقط باید کاربر را ترغیب به کلیک بر روی ایمیل کند؛ دلیل این موضوع نیز این است که کاربران می‌دانند ایمیل‌های ارسالی از هر کسب‌وکاری چه موضوعی دارند و با کلیک بر روی ایمیل می‌توانند محتوای آن را به خوبی درک کنند. بنابراین یک موضوع جذاب (حتی غیرمرتبط با محتوای ارسالی) بنویسید و در محتوای اصلی درباره محتوای موردنظر خود توضیحاتی ارائه کنید.
  • انوع محتوای متنی، صوتی و تصویری برای کاربران ارسال کنید؛ اگر می‌خواهید کمپین ایمیل مارکتینگ شما نرخ کلیک بالا که در نهایت منجر به افزایش نرخ فروش سایت می‌شود، داشته باشند سعی کنید در کنار متن محتوا از تصاویر، ویدئو و ویس استفاده کنید. این کار به کاربران کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری از شما بگیرند و به کسب‌وکارتان اعتماد بیشتری داشته باشند! اعتماد بیشتر کاربران به معنای افزایش فروش محصولات و خدمات است که کمک زیادی به توسعه و پیشرفت کسب‌وکارتان خواهد کرد.
  • آشنایی با انواع محتوای بصری و متنی در سایت‌ها – بخش اول
  • درج لینک در محتوای ایمیل نظیر لینک صفحه یا لندینگ‌پیج؛ در محتوای ایمیل خود لینک مربوط به لینک صفحه (ایمیل‌های مربوط به آخرین مطالب سایت) یا لندینگ پیج (ایمیل‌های مربوط به محصولات سایت) خود را درج کنید تا بتوانید آن را به صورت کامل از طریق ابزارهایی نظیر گوگل‌ آنالیز تجزیه و تحلیل کنید.
  • ارسال لینک دانلود به ایمیل کاربران با Email download link

استفاده از ایمیل مارکتینگ به عنوان یکی از برترین ابزار دیجیتال مارکتینگ نقش موثری در افزایش مخاطبان و فروش کسب‌وکارهای اینترنتی دارد که البته زمان زیادی را از کسب‌وکارها می‌گیرد. با اتوماتیک‌سازی ایمیل مارکتینگ که در سیستم‌های ایمیل مارکتینگ وجود دارد، می‌توانید مخاطبان و فروش خود را بدون از دست دادن زمان و هزینه متخصص ایمیل مارکتینگ، تا حد زیادی افزایش دهید ؛ در مقاله بعدی به ادامه این موضوع خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *