یکی از مباحث بسیار پرطرفدار و البته ضروری برای کسب‌وکارهایی که بر پایه فضای آنلاین راه‌اندازی می‌شوند، مسئله دیجیتال مارکیتنگ یا بازاریابی دیجیتال است. در مقاله گذشته به بررسی این موضوع پرداختیم و پیشنهاد می‌کنیم که اگر آن را مطالعه نکرده‌اید، به آن سر بزنید و با مفاهیم اولیه دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید. در این مقاله نیز قصد داریم به بررسی مفاهیم دیگر این بخش بپردازیم که با شناخت آنها پایه و اساس ورود به این حوزه را بیشتر بشناسید.

استفاده از شرکت‌های دیگر برای افزایش فروش یا B2B

یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌توان از آن به عنوان یک عامل موثر در زمینه فروش محصولات شرکت خود استفاده کرد، همکاری با سایر شرکت‌های مرتبط با کسب‌وکار شما برای افزایش فروش محصولات است. این کلمه مخفف Business to Business است و به طور کلی می‌توان آن را خرید محصولات یا خدمات یک شرکت توسط یک شرکت دیگر دانست؛ در این روش محصولات شما به صورت غیرمستقیم و توسط شرکت‌های دیگر به دست مشتریان و مصرف‌کنندگان می‌رسد.

خرید مستقیم مشتریان از شما یا B2C

یکی دیگر از روش‌هایی که بیشتر کسب‌وکار بر روی آن تمرکز می‌کنند، روش بازاریابی B2C است که در این روش محصولات یا خدمات شما به صورت کاملا مستقیم به دست خریداران و مصرف‌کنندگان می‌رسد. در بازاریابی کسب‌وکارهایی که خدماتی جهت عرضه به مشتریان دارند، معمولا بر روی این روش تمرکز زیادی می‌شود.

لینک گرفتن از سایت‌های دیگر تحت عنوان BackLinks

در مطالب قبلی در زمینه‌های مختلفی نظیر سئو از اهمیت استفاده ازبک‌لینک و همچنین مفهوم آن را خدمت شما کاربران حوزه وب ارائه کردیم . بازاریابی برای شناختن کسب‌وکار شما است و روش‌های مختلفی برای آن وجود دارد. بک‌لینک شامل دریافت لینک از سایت‌های دیگر است که ارزش آن هنگامی است که به صورت Follow لینک دریافت کنید. بک‌لینک‌ها نیز در معرفی سایت شما توسط سایت‌های دیگر بسیار مهم هستند و از طرفی به علت افزایش رتبه سایت شما در موتور جستجو اهمیت دارند. از طرفی می‌توان Anchor Text را نوعی بک‌لینک داخلی به حساب آورد که اهمیت زیادی در رتبه‌بندی سایت شما خواهند داشت. یکی از راه‌های استفاده از بک‌لینک‌ها را می‌توان لینک‌ دادن به منبع مورد استفاده برای نگارش یک محتوا یا مطلب در سایت دانست که برای موتورهای جستجو اهمیت بسیار زیادی دارد.

نرخ بازگشت یا Bounce Rate

اگر در سایت خود از یک تبلیغ یا صفحه فرود استفاده کرده باشید، قطعا می‌دانید که همه‌ی بازدیدکنندگان سایت شما از آن بازدید نخواهند کرد.اگر از قالب وردپرس برای سایت خود استفاده می‌کنید مطلب مربوط به ساخت لندینگ‌پیج در وردپرس را مطالعه کنید.

در هنگام ارائه یک صفحه تبلیغاتی نظیر صفحات فرود باید آمار و گزارش‌های دقیقی از میزان توجه کاربران خود داشته باشید که در حوزه بازاریابی آنلاین و وب اصطلاحا به آن نرخ بازگشت یا Bounce Rate گفته می‌شود. نرخ بازگشت عبارت است از تعداد کاربرانی که در سایت شما از بخش موردنظر شما بازدید کرده‌اند تقسیم بر تعداد بازدید‌های کلی صورت گرفته از سایت شما است که باید به آن توجه داشته باشید. با استفاده از این نرخ می‌توانید میزان بازدهی و مفید بودن یک تبلیغ در سایت خود آگاهی کامل پیدا کنید و برای تبلیغات بعدی سایت خود یک استراتژی حرفه‌ای داشته باشید.

کلیک کردن بر روی یک تبلیغ یا Click Through

تبلیغاتی که در سایت‌های مختلف درج می‌شود با کلیک کاربران بر روی آن معنا پیدا می‌کند! این اصطلاح در این حوزه با نام Click – Through شناخته می‌شود که با استفاده از سیستم‌های مختلفی کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند. دو نوع سیستم CPC و PPC از مهم‌ترین منابع تبلیغات کلیکی شناخته می‌شوند؛ CPC به معنای هزینه به ازای کلیک و PPC به معنای پرداخت به ازای کلیک است.

کوکی‌های (Cookie) ذخیره‌شده توسط سیستم کاربران

کوکی‌ها یکی از ابزار بسیار کارآمد در مرورگرها هستند که در زمینه ذخیره‌سازی اطلاعات ارسال شده توسط وبسایت به سیستم کاربران استفاده می‌شود. این ابزار در زمینه ذخیره‌سازی رمز عبور در جهت استفاده بهتر کاربر و همچنین دریافت اطلاعاتی نظیر موقعیت مکانی کاربر برای بهینه‌سازی و هدفمند کردن سیستم تبلیغاتی استفاده می‌شود.

محتوای سایت یا Content

محتوای سایت مهم‌ترین بخش هر سایتی را شامل می‌شود که می‌توان به مطالب سایت، تصاویر، ویدیوها و حتی خدماتی که در سایت ارائه می‌کنید اشاره کرد. در سئوی سایت نیز محتوای سایت به عنوان پادشاه سایت شناخته می‌شود و این امر اهمیت بسیار زیادی دارد.محتوای سایت بدلیل آنکه برای کاربران سایت اهمیت زیادی دارد، بنابراین گوگل و سایر موتورهای جستجو نیز به آن اهمیت می‌دهند؛ سعی کنید محتوای سایت شما منحصر به فرد باشد و از کیفیت بسیار بالایی از نظر محتوا و نگارشی برخوردار باشد.

پرداخت به ازای کلیک یا CPC

یکی از راه‌های تبلیغاتی پرداخت به ازای کلیک کاربران به تبلیغات صورت گرفته در سایت نمایش‌دهنده است که این نوع تبلیغات منصفانه‌تر است. در این نوع تبلیغات تبلیغ‌دهنده تنها به میزان کلیک‌های صورت گرفته به نمایش‌دهنده تبلیغ هزینه‌ای را پرداخت می‌کند که با اینکار هم می‌تواند تعداد بالاتری کلیک دریافت کند و علاوه بر آن می‌تواند از هزینه اضافی جلوگیری کند.

پرداخت به ازای واکنش کاربران یا CPA

این راه شباهت زیادی با روش قبلی دارد که تفاوت آن در نحوه پرداخت است! در این روش کاربران به ازای تعداد مشاهده یا واکنش کاربران در مشاهده تبلیغ (عدم کلیک کاربران) هزینه تبلیغات را پرداخت می‌کند. با اینکار نیز می‌توانید در هزینه‌های تبلیغاتی خود صرفه‌جویی کنید.

تبلیغات ویدئویی یا CPCV

تجزیه و تحلیل رفتار کاربران نشان داده است که کاربران امروزه کمتر حوصله خواندن متن دارند و بیشتر ترجیح می‌دهند از تصاویر یا ویدیوها برای رسیدن به هدف خود استفاده کنند. همین موضوع سبب شده است تا تبلیغات ویدیویی جایگاه بسیار ویژه‌ای در میان کاربران پیدا کند .ویدیومارکتینگ به یکی از روش‌های مناسب برای تبلیغات و جذب کاربران و مشتریان در کسب‌وکارآنلاین تبدیل شده است .در روش تبلیغات CPCV تبلیغ‌دهنده به ازای هربار مشاهده کامل آگهی توسط کاربران اقدام به پرداخت هزینه می‌کند و این کلمه مخفف Cost per Completed View است و می‌تواند تاثیر مثبتی در افزایش فروش و صرفه‌جویی در هزینه تبلیغات داشته باشد.

در این مقاله و مقاله گذشته به بررسی برخی از مفاهیم بازاریابی دیجیتال پرداختیم و در مقاله بعدی به تکمیل این مبحث خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *