سئو و بهینه‌سازی پس از طراحی سایت مهم‌ترین مسئله در موفقیت یک کسب‌وکار به شمار می‌رود! به طوری‌ که اگر روی سئوی سایت خود کار نکنید، در آینده نه چندان دور از میدان رقابت خارج می‌شوید. در این مسیر اشتباهاتی وجود دارد که توسط سئوکاران و وبمستران انجام می‌شود؛ در مجموعه مقالات اشتباهات رایج سئو قصد داریم به بررسی این اشتباهات بپردازیم! همراه ما باشید.

مضرات استفاده از تکنیک کیورد استافینگ

  •  ریزش کاربران سایت: همان‌طورکه گفته شد تکرار بی‌قاعده‌ی کلمات کلیدی در محتوا، بدون دنبال کردن هدف و مفهومی خاص، موجب خسته‌کننده شدن متن و آزار مخاطب سایت خواهد شد. عدم رضایت کاربر از سایت و کاهش تعداد مخاطب، نرخ کلیک سایت را کاهش خواهد داد و به تدریج این سیر نزولی، سایتتان را زمین خواهد زد.
  • افت رتبه و جایگاه سایت در صفحه نتایج: همگی می‌دانیم گوگل تمامی ربات‌ها، الگوریتم‌ها و تمهیدات مشابه را در جهت افزایش رضایت کاربر ترتیب داده است. بنابراین واضح است که عدم رضایت کاربر از یک سایت و تشخیص استفاده از میانبرها و راهکارهای متخلفانه توسط ربات‌های گوگل، عدم کیفیت سایت موردنظر را آشکار خواهد کرد. ازآنجاکه هدف اصلی هر وبسایتی اطلاع رسانی به مخاطب و ایجاد زمینه آموزش مناسب برای کاربر است، غافل شدن از این اهداف و توجه یک‌سویه به منافع، بدون شک راهی جز جریمه و پنالتی برای گوگل باقی نمی‌گذارد.
  • تولید محتوای سئو شده برای گوگل در سال ۲۰۱۸ – بخش اول

از بمباران محتوای سایت خود خودداری کنید! ( راهکارهای جلوگیری از keyword stuffing ) ازآنجاکه الگوریتم‌های موتورهای جستجو روزبه‌روز درحال ارتقا هستند، تکرار مصنوعی کلمات کلیدی تاثیرش را از دست داده است. به‌طوری‌که می‌توان گفت امروزه «مفهوم کلیدی» جایگزین «کلمه کلیدی» شده است.

به همین خاطر برای پیشگیری از آسیب دیدن محتوا و بمباران شدن با کلمات کلیدی، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

چه تعداد کلمات کلیدی خطر جریمه را از سایت دور می‌کند؟

هرچند تابه‌حال عدد دقیقی درباره تعداد کلمات کلیدی در یک محتوا ارائه نشده است. اما بررسی الگوریتم‌ها و آنالیز نتایج سایت‌های مختلف نشان می‌دهد که اگر یک درصد از محتوای متن حاوی کلمات کلیدی باشد، می‌توان آن را یک محتوای استاندارد به لحاظ تعداد کی‌ورد دانست. به عبارتی در یک متن ۱۰۰۰ کلمه‌ای باید ۱۰ بار کلمه کلیدی تکرار شود، البته اگر کمی از این تعداد بیشتر شود جای نگرانی نیست! بهتر است که در هر پاراگرف تنها یک‌بار از کلمه یا ترکیب موردنظرتان استفاده کنید. همچنین استفاده از جمله‌های کوتاه و ساده شکل منسجم‌تر و کاربرپسندتری به محتوایتان می‌دهد.

توجه داشته باشید که به‌هیچ‌وجه نباید برای به حد نصاب رسیدن تعداد کلمات کلیدی تلاش کنید. زیرا محتوای‌تان شکل طبیعی‌اش را از دست می‌دهد و این مسئله ممکن است به روند جذب مخاطب لطمه وارد کند. فقط کافی است بعد از تهیه متن موردنظرتان، خودتان را جای کاربر بگذارید و از نگاه او متن‌ را مرور کنید. با خودتان صادق باشد و ببینید آیا محتوای‌تان ارزش مطالعه دارد یا نه؟! بهترین راه برای جذب مخاطب بیشتر و جلوگیری از اسپم شدن توسط گوگل، علاوه بر مدیریت تعداد کلمات کلیدی این است که متن را با ادبیات خودتان بنویسید، به این ترتیب محتوای شما یک محتوای متمایز و منحصر به فرد خواهد بود که برای مخاطبان زیادی خواندنی خواهد بود.

از متاتگ‌ها استفاده نمی‌کنید؟

تصاویر از عناصری هستند که هنگام ساخت وب‌سایت توسط افراد نادیده گرفته می‌شوند اما نادیده گرفتن تصاویر وب‌سایت مشکل و اشتباه بسیار بزرگی است. موتورهای جستجو تصاویر وب‌سایت‌ها را بیشتر از متون نمایه‌سازی می‌کنند و تصاویر بیشتر از متون مورد خزیدن قرار می‌گیرند. اگر متن وب‌سایت شما ازنظر سئو مورد ویرایش قرارگرفته است ولی هنوز برای سئو عکس‌ها فکری نکرده‌اید، وب‌سایت شما در رده‌بندی رتبه خوبی به دست نخواهد آورد و ریسک بسیار بزرگی را انجام داده‌اید.

  • نکته: اگر قصد دارید تا خوانندگان بیشتری به دست بیاورید و وب‌سایت شما از ترافیک بیشتری برخوردار باشد،LinkCollider را امتحان کنید. وب‌سایت ذکرشده به شما کمک می‌کند تا در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت فالوورهای بیشتری به دست بیاورید، این وب‌سایت همچنین ترافیک سایت شمارا افزایش می‌دهد و به شما در تدوین استراتژی بهتر برای سئو کمک می‌کند.

از تگ‌های H استفاده نمی‌کنید؟

استفاده از تگ H١ مشکل بزرگی است که در بسیاری از وب‌سایت‌ها دیده می‌شود ولی حل کردن این مشکل بسیار ساده است. اگر از تگ H١ در وب‌سایت خود استفاده نمی‌کنید و از تگ‌های H٢،H٣ و H۴ در میزان کمتری استفاده می‌کنید بازهم این ریسک وجود دارد که سایت شما در رده‌بندی رتبه خوبی به دست نیاورد و موتورهای جستجو رتبه خوبی به وب‌سایت شما اختصاص ندهند.

تگ های h۱ تا h۶ بر اساس درجه اهمیت در شش سایز استفاده می‌شوند و درجه اهمیت از h۱ به h۶ کاهش می‌یابد یعنی تگ h۱ دارای بیشترین اهمیت و تگ h۶ دارای کمترین اهمیت از دید موتورهای جست و جو است پس سعی کنید در استفاده از تگ ها در طراحی وبسایت خود نهایت دقت را داشته باشید. در این پست می خواهیم به اهمیت استفاده از تگ های هدینگ (heading) در بهبود سئو سایت اشاره کنیم. تگ های عنوانبندی، تگ های تیتر، تگ های هدینگ را در ترجمه عبارت Heading Tags به کار برده اند. دلیل آنکه از بین تمام تگهای موجود در HTML این تگ ها را برای بررسی مستقل در یک مقاله انتخاب کرده ایم این است که این تگ ها علاوه بر این که وظیفه ایجاد سرتیتر در صفحات سایت را بر عهده دارند، ساختار سایت را نیز شکل می دهند. یعنی آنکه شما با استفاده از سرتیترها تنها به محتوای خود استایل نمی دهید بلکه جایگاه هر بخش از محتوا از نظر اعتبار را هم مشخص می کنید. در ادامه این موضوع را بیشتر توضیح خواهیم داد.

اشتباهات رایج سئو چه نتایجی بر روی رتبه سایت دارند؟

زمانی که صحبت از سئو سایت می‌شود، بحث‌هایی در رابطه با لینک سازی و ارتقا سئو از این طریق به میان می‌آید. درواقع لینک سازی یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت سئو وب‌سایت و کمپین‌های سئو است. در مقوله سئو وب‌سایت بایدها و نبایدهایی وجود دارد که باید به آن‌ها آگاه بود تا با رعایت کردن مسائلی به موفقیت رسید و وب‌سایت را در موتورهای جستجو در صدر جدول نگه داشت. مهم نیست چه مدتی است که در زمینه بهینه‌سازی موتور جستجو یا سئو فعالیت دارید، حتی باهوش‌ترین و باتجربه‌ترین افراد هم در طول مسیر کاری خود، اشتباهاتی فاحش می‌کنند. اشتباه کردن نشانه ضعف نیست، همه ما حتی در کاری که بیشترین تخصص را داریم، اشتباهاتی می‌کنیم. اشتباهات کوچک معمولاً تأثیری زیادی بر روی سئو وب‌سایت نمی‌گذارد ولی نمی‌توانیم بی‌تفاوت از کنار آن‌ها بگذریم. بهینه‌سازی موتورهای جستجو از زمانی که اولین صفحه نتایج جستجو ظهور کرد تابه‌حال به‌شدت پیشرفت کرده و همچنان در حال پیشرفت است، اما دنبال کردن همه تغییرات و فرآیندهایی که در الگوریتم‌های مختلف جستجو به وجود می‌آید، کاری بسیار مشکل است. از طرفی اشتباه‌های رایجی هم درروند بهینه‌ سازی سایت (SEO) وجود دارد که ممکن است بهترین بازاریاب‌ها و کارشناس‌های مربوطه هم ناآگاهانه مرتکب آن‌ها شوند. برای وبمستران هیچ‌چیز بدتر از جریمه شدن از سوی گوگل نیست! حواستان باشد که همیشه احتمال این اتفاق وجود دارد و گوگل دائماً در حال تغییر و بهبود الگوریتم‌هایش است و همگام با این تغییرات وب‌سایتتان را بهینه کنید. همیشه باید از به‌روزترین تکنیک‌های بهینه‌سازی وب‌سایت استفاده کرده و از روش‌های پرخطر آن دوری‌کنید. افراد سودجو ادعا می‌کنند که بدون توجه به الگوریتم‌های جدید گوگل می‌توانند وب سایت شما در صفه اول گوگل نشان دهند و سایت شما را سئو کنند. اما قطعاً در دراز مدت نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

بمباران کلمات کلیدی در محتوا؛ یک عامل مهم در کاهش رتبه سایت

زمانی که موتورهای جستجو تازه راه‌اندازی شده بودند، برای رتبه‌بندی سایت‌ها الگوریتم ساده‌ای داشتند و keyword stuffing  یا بمباران کلمات کلیدی یکی از روش‌های رسیدن به رتبه برتر در صفحه نتایج به حساب می‌آمد. روشی که در آن چگالی کلمات کلیدی موجود در محتوای سایت، ۳ درصد در نظر گرفته می‌شد. به‌عبارتی در هر سه خط ۲ بار کلمه کلیدی تکرار می‌شد و این یعنی یک بمباران واقعی! تقریبا تا سال ۲۰۱۰ این روش رتبه‌بندی بسیار موثر بود و وبمسترها از این طریق به‌راحتی می‌توانستند برای سایتشان رتبه خوبی در گوگل به دست بیاورند. اما با به‌روزرسانی الگوریتم‌ها، ورق برگشت. امروزه نه تنها این روش کارایی ندارد بلکه یکی از ترفندهای سئو کلاه سیاه محسوب می‌شود. روشی که به سرعت توسط گوگل شناسایی و منجر به افت رتبه سایت می‌شود.

کیورد استافینگ یا بمباران کلمه کلیدی، به استفاده بیش از حد و مصنوعی کلمات کلیدی در محتوا اشاره دارد. راهکاری که هرچند در گذشته عملکردی مثبت در جهت بهینه‌سازی سایت محسوب می‌شد اما اکنون از نظر گوگل تخلف به شمار می‌آید و وب‌سایتی که از چنین روشی استفاده کند طبق قوانین جدید گوگل به‌عنوان اسپم تشخیص داده خواهد شد. زیرا در سال‌های ابتدایی راه‌اندازی موتورهای جستجو، قدرت الگوریتم‌ها برای درک ارتباط معنایی میان کلمه کلیدی و محتوا بسیار پایین بود. به همین دلیل بهترین راه شناساندن سایت به ربات‌های گوگل، تکرار زیاد عبارات و کلمات کلیدی بود. بنابراین وبمسترها تلاش می‌کردند تا با استفاده مکرر از واژه‌های کلیدی در عنوان، متن، توضیحات متاتگ و … رتبه سایت را در گوگل ارتقا دهند.

اما با طراحی ربات‌های پیشرفته‌تر، همچون الگوریتم‌های Rank Brain، مرغ مگس‌خوار (Hummingbird)، الگوریتم پاندا و … تکرار کلمات کلیدی دیگر راهکار موثری نیست. چراکه این الگوریتم‌ها توانایی بالایی در درک ارتباط معنایی میان کلمات کلیدی و محتوای صفحه دارند.

کیورد استافینگ یکی از تکنیک‌های سئو برای بهینه‌سازی وب‌سایت است. در این تکنیک از کلمات کلیدی در متن به تعداد زیاد و غیرطبیعی استفاده می‌شود و ربات‌های موتورهای جستجو به‌صورت غیرطبیعی درگیر این کلمات کلیدی می‌شوند. درواقع با استفاده از تکنیک کیورد استافینگ شما قصد دارید به موتور جستجو بگویید که این کلیدواژه، کلیدواژه مهمی است و از آن برای رتبه‌بندی سایت خود استفاده کنید. اما متأسفانه استفاده بیجا از یک کلیدواژه در متن و یا حتی در یک پاراگراف تأثیر منفی بر روی وب‌سایت شما می‌گذارد.اگر بخواهیم به‌صورت خلاصه این تأثیر منفی را توضیح دهیم باید به این موضوع اشاره‌کنیم که استفاده بیجا از یک کلیدواژه منجر به جریمه شدن سایت توسط موتورهای جستجو می‌شود.

اشتباهات رایج سئو مهم‌ترین قسمت سئو و بهینه‌سازی سایت است! برخی از اشتباهات باعث کاهش رتبه بسیار زیاد و جریمه شدن از سمت گوگل می‌شوند. در این مقاله به بررسی از این اشتباهات پرداختیم و درمقاله‌های بعدی به ادامه این لیست خواهیم پرداخت.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *