اگر می‌خواهید به عکس‌های خود که در منظره گرفته‌اید، یک رنگ و لعاب جذاب بدهید، بهتر است رنگین کمانی روشن را در پس زمینه به عکس اضافه کنید. البته برای این کار روش‌های مختلفی است که استفاده از رنگین کمان‌ها آماده از ساده‌ترین آن‌هاست. اما ما امروز روشی را به شما آموزش می‌دهیم، که نیاز به هیچ چیز دیگری نخواهد داشت.

ما برای این آموزش از فتوشاپ CC نسخه 2019 استفاده کرده‌ایم، اما تقریبا در هر نسخه‌ای از فتوشاپ CC امکان انجام این آموزش را خواهید داشت. نمونه‌ی پایانی عکس ما به صورت زیر خواهد بود:

حالا که نتیجه نهایی را دیدید، بیایید با هم پله پله این آموزش را پیش ببریم.

عکسی که در زیر می‌بینید مراحل تصحیح رنگ و همچنین افکت‌گذاری را طی کرده است، اما شما می‌توانید از عکس‌های مختلف در کار خود استفاده کنید. بهتر است در طرحی که امروز به شما یاد می‌دهیم، رنگین کمان جلوی یک منظره‌ی باز و آسمان ابری قرار بگیرد تا واقع گرایانه‌تر به نظر بیاید.

حالا پنل Gradients را باز کنید. اگر این پنل را نمی‌بینید، آن را از منوی – فعال کنید.

برای این که بتوانیم رنگین کمان را درست کنیم، باید یکی از قابلیت‌های قدیمی فتوشاپ را فعال کنیم. برای این کار روی آیکونی که در زیر می‌بینید کلیک کرده و سپس گزینه‌ی Legacy Gradients را بزنید تا این گزینه برای شما نمایش داده شود.

کمی به پایین اسکرول کنید تا به گزینه‌های Legacy Gradients برسید. با زدن روی فلش سمت چپ، گزینه‌های آن باز می‌شود. در پوشه‌ی Special Effects گزینه‌ای با نام Russell’s Rainbow که در زیر می‌بینید را انتخاب نمایید.

گرادیانت مورد نظر را کشیده و در صفحه رها کنید. همانطور که می‌بینید، رنگین کمان به صورت افقی در صفحه نمایش داده می‌شود.

در پنل لایه‌ها، شما لایه‌ای با عنوان Gradient fill layer می‌بینید. روی جایی که در عکس زیر می‌بینید دبل کلیک کرده تنظیمات مربوط به آن را مشاهده کنید.

در این پنجره‌ای که به شما نمایش داده می‌شود، باید استایل گرادیانت را به Radial تغییر دهید.

به این ترتیب رنگین کمان شما حالت دایره‌ای به خود می‌گیرد.

در بخش Scale اندازه‌ی رنگین کمان را بزرگ کنید تا به اندازه‌ی مورد نظر شما در صفحه برسد.

در مثال زیر می‌بینید که اندازه‌ی رنگین کمان برای ما به گونه‌ای است که در دو طرف به لبه‌های عکس نزدیک شده.

حالا می‌توانید این رنگین کمان را تغییر دهید. بسته عکسی که انتخاب کرده‌اید این تغییر مکان متفاوت خواهد بود. در عکسی که ما داریم، سعی شده تا رنگین کمان نسبت به شخصی که در عکس داریم، در وسط قرار بگیرند.

حالا باید لایه‌ی گرادیانت را به اسمارت آبجکت تغییر دهیم. برای این کار لایه‌ی مورد نظر را انتخاب کنید و سپس روی آیکون تنظیمات و در نهایت روی Convert to Smart Object کلیک کنید.

می‌بینید که آیکون اسمارت آبجکت در کنار لایه نمایان می‌شود. اسمارت آبجکت‌ها قابلیت‌های مختلفی دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها، به هم نریختن کیفیتشان در زمان تغییر اندازه است.

حالا روی لایه دوباره کلیک کنید و گزینه‌ی blend mode را روی Screen قرار دهید. به این ترتیب نور رنگین کمان با تصویر شما تلفیق شده و نمای بهتری خواهد داشت.

سپس برای این که شکل بهتری به آن بدهید، به سراغ منوی Filter رفته و از Blur گزینه‌ی Gaussian Blur را انتخاب کنید

Radius را باید آنقدر تغییر دهید که به نتیجه‌ی دلخواه برسید. این گزینه نیز بر اساس اندازه‌ی عکس شما متفاوت خواهد بود.

با توجه به این که لایه‌ی شما اسمارت آبجکت بود، بعد از اعمال فیلتر باز هم می‌توانید مقدار آن را تغییر دهید. برای این کار کافی است در جایی از لایه که در زیر می‌بینید، دبل کلیک کنید.

حالا زمان آن رسیده که رنگین کمان را ماسک کنید تا شکلی که باید را به خود بگیرد. برای شروع با زدن روی آیکونی که می‌بینید، یک لایه ماسک درست کنید. سپس می‌بینید که لایه ماسک در کنار اسمارت آبجکت به نمایش در می‌آید.

همانطور که روی لایه ماسک هستید، ابزار Gradient Tool را انتخاب کنید.

فلش کنار color swatch را زده و در Gradient picker پوشه‌ی Basics را باز کنید و گزینه‌ی سیاه و سفید را انتخاب نمایید.

حالا یک گرادیانت روی صفحه به شکل زیر بکشید. فقط کلید شیفت را نگه دارید تا خط صاف برای گرادیانت حفظ شود.

درنتیجه می‌بینید که رنگ سیاه و سفید در ماسک، تصویر شما را به این شکل در خواهد آورد. اگر در اولین بار به نتیجه نرسیدید، کنترل z بزنید و دوباره این کار را تکرار کنید.

حالا براش را برداشته و بخش‌هایی از رنگین کمان که نباید نمایش داده می‌شدند را رنگ کنید تا در ماسک قرار بگیرند.

برای این کار با انتخاب براش آن را روی حالت Soft Round قرار داده تا اطراف آن زمخت دیده نشود.

فراموش نکنید که رنگ براش باید روی مشکی باشد تا به درستی روی ماسک اعمال شود.

حالا به رنگ کردن بپردازید. در نظر داشته باشید که اگر خواستید بخشی از رنگین کمان دیده شود، باید آن را به رنگ سفید در بیاورید.

در آخر به سراغ افکت رفته و Blending Options را اجرا کنید.

کمی با اسلایدهای سیاه و سفید بازی کنید تا رنگین کمان شما به بهترین شکل در عکس بنشیند.

در نهایت عکس شما آماده شد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *