احتمالا تا به حال با چندین وبسایت جالب مواجه شده‌اید که یک نوار پیشرفت (Progress Bar) در بالای پست‌های خود قرار داده‌اند و روند پیشرفت شما در خواندن مطلب را نشان می‌دهند؟

این کار روش جالبی است که به کاربر نشان می‌دهد تا چقدر از مطلب را اسکرول کرده و کم کم به پایان نوشته نزدیک می‌شود. حتی همین روش در بسیاری از سایت‌ها نشان داده که اشتیاق کاربر به خواندن مطلب شما را نیز بیشتر کرده و در کل تجربه بهتری را برای خواننده به وجود می‌آورد.

 

در پست آموزشی امروز، به شما آموزش می‌دهیم که چطور چنین نوار پیشرفتی را در وبسایت وردپرسی خود بسازید.

چرا باید از نوار پیشرفت در پست‌های خود استفاده کنید؟

آمارها نشان می‌دهد که کاربران تنها چند ثانیه برای داوری یک صفحه وب خرج کرده و تصمیم می‌گیرند که مطلب را ادامه دهند یا صفحه را ببندند. نگه داشتن کاربر در وبسایت و درگیر کردن آن، کمک شایانی به بهتر شدن آمارها و بیشتر دیده شدن وبسایت شما خواهد کرد و مطالب بلند و طولانی کار سختی برای جلب کاربران خواهند داشت چون نیاز است که کاربر برای ادامه‌ی مطلب اسکرول کرده و خیلی اوقات این موضوع خواننده را از ادامه‌ی مطلب منصرف می‌کند.

سایت‌های مختلف، روش‌های متفاوتی را برای نگه داشتن کاربران در پست مورد نظر به کار می‌برند. بعضی‌ها از ویدیو، بعضی از گالری عکس و بعضی دیگر به سراغ پست‌های مرتبط یا کارهایی از این دست می‌روند. نوار پیشرفت هم که یک المان ظاهری است، می‌تواند به این موضوع کمک کرده که کاربر مشتاق خواندن مطلب تا انتها شود.

در حال حاضر خیلی از سایت‌های معروف از گزینه Reading Progress استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسد که روشی تاثیر گذار بوده. به همین دلیل بهتر است شما نیز این المان جالب را به پست‌های خود اضافه کنید. المانی که در عین جذابیت، صفحه شما را هم سنگین نمی‌کند و افزونه‌ی آن نیز حجم بسیار کمی دارد.

اضافه کردن نوار پیشرفت به پست‌های وردپرس

ساده‌ترین روش برای این کار استفاده از یک افزونه بسیار عالی به نام Worth The Read است. افزونه‌ای کاملا رایگان و سبک که به شما امکان اضافه کردن نوار پیشرفت به ساده‌ترین روش ممکن را روی سایت وردپرسی می‌‌دهد. این افزونه قابلیت‌های شخصی‌سازی بسیاری را پیش روی شما می‌گذارد و می‌توانید به گونه‌ای آن را تنظیم کنید که به قالب کلی سایت شما بخورد. حتی می‌توانید، زمان تقریبی مورد نیاز برای خواندن مطلب را نیز در آن وارد کنید.

برای شروع باید این افزونه را روی وردپرس خود دانلود و نصب کنید. بعد از نصب آن را از مسیر افزونه‌ها فعال کرده و سپس در پنل ادمین به مسیر Worth The Read Reading » Progress بروید. در این بخش روی برگه Functionality بزنید تا تنظیمات لازم برای نوار پیشرفت را انتخاب کنید.

در اولین قدم باید تنظیم کنید که نوار پیشرفت برای کدام‌ بخش‌ها مثل پست یا صفحات به نمایش در بیاید. همچنین می‌توانید تنظیم کنید که این نوار تنها برای پست‌هایی خاص به نمایش در بیاید.

اگر همین صفحه را اسکرول کنید، در پایین بخش شخصی سازی را می‌بینید. در این بخش می‌توانید تنظیم کنید که آیا نوار پیشرفت برای کامنت‌ها هم به نمایش در بیاید یا نه. سپس محل قرار گیری آن را انتخاب می‌کنید که به صورت پیش‌فرض بالای صفحه خواهد بود. این نوار به صورت ثابت بوده و با اسکرول کردن نیز سر جایش باقی می‌ماند.

در برگه Style این امکان برایتان فراهم شده تا با تغییر در رنگ، میزان نازکی، مقدار شفاف بودن و حتی انتخاب پس زمینه برای نوار پیشرفت، آن را دقیقا مطابق با قالب کلی سایت تنظیم کنید.

انتخاب‌های شما در صفحه Style به گونه‌ای است که تمامی موارد دلخواه شما با ترکیب این گزینه‌ها به دست می‌آید. در واقع شما می‌توانید، هم ساده‌ترین روش ممکن برای نمایش را به وجود بیاورید هم آن را پر زرق و برق تنظیم کنید تا به خوبی به چشم بیاید.

فراموش نکنید که در پایان کار حتما روی Save Changes بزنید تا تنظیماتی که انجام داده‌اید ذخیره شوند. حالا اگر به پستی بروید، می‌بینید که نوار پیشرفت در بالای پست (یا هر صفحه‌ای که در نظر گرفته‌اید) به نمایش در می‌آید.

همانطور که گفتیم این افزونه و نمایش آن بسیار سبک هستند و به هیچ وجه صفحه شما را سنگین نخواهند کرد و بهتر است همین الان به سراغ آن رفته و یک نوار پیشرفت برای وردپرس خود بسازید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *