سوالی که برای مدت طولانی ذهن بسیاری از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی و بازاریابان شبکه‌های اجتماعی را به خود مشغول کرده است. الگوریتم اینستاگرام همواره تغییر می‌کند به همین دلیل اهمیت فاکتورهای مختلف همچنون لایک یا فالورر نیز همواره در حال تغییر است. هنوز هم بسیاری از افراد فکر می‌کنند تعداد فالوور بیشتر، موفقیت را در اینستاگرام تضمین می‌کند. در حالی که لایک ها جایگاه بسیار ویژه‌ای در اینستاگرام دارند که نمی‌توان به این سادگی از کنار آن‌ها گذشت. اگر شما هم درگیر این دو راهی شده‌اید و نمی‌دانید که باید روی کدام یک از فاکتورهای اینستاگرام سرمایه گذاری کنید، این مقاله تا حد زیادی به شما کمک خواهد کرد.  چه کسی از داشتن فالوور زیاد بدش می‌آید؟ فالوور ها افرادی هستند که محتوای شما برای آن‌ها جذاب است و  به همین دلیل دوست دارند شما و محتوایی که به اشتراک می‌گذارید را هر روز دنبال کنند. اینستاگرام یک بازار بسیار بزرگ است و پروفایل‌ها مانند مغازه‌هایی هستند که در آن محتوای مد نظر خود را به مردم عرضه می‌کنید.

اگر کسی نباشد که این محتوا را ببیند، آنگاه صفحه شما ارزش چندان زیادی نخواهد داشت و شما در اینستاگرام با شکست رو به رو خواهید شد. متاسفانه در بسیاری از کسب و کارهای بزرگ ایران نیز این مشکل دیده می‌شود. صفحه‌ای مربوط به یک برند معروف که دارای صدها هزار دنبال کننده است و تعداد لایک ها یا کامنت های پست‌های آن به ۰.۰۱ درصد نیز نمی‌رسد! داشتن لایک یا فالوور بالا زمانی ویژگی مثبتی محسوب خواهد شد که افراد دنبال کننده شما واقعی باشند. متاسفانه در حال حاضر تعداد زیادی از پیج های بیزنسی و شخصی در اینستاگرام با خرید فالوور سعی می‌کنند عدد دنبال کنندگان خود را افزایش دهند. در حالی که فالوور فیک به هیچ دردی نمی‌خورد! از طرف دیگر فالوورها باید واقعاً مخاطب محتوای شما باشند. اکثر افراد از ما سؤال می‌کنند که چرا با داشتن تعداد زیادی فالوور اما لایک و کامنت بسیار پایینی دارند و مردم با آن‌ها تعاملی ندارند؟ دوستان و آشنایانی که می‌شناسید شاید واقعاً به محتوایی که در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارید علاقه نداشته باشند.

فالووری ارزشمند است که مخاطب واقعی و علاقه مند به محتوای شما باشد و با تعامل از طریق لایک، کامنت یا به اشتراک گذاری این علاقه را نشان دهد.  تعداد لایک بیشتر به معنای این است که محتوای شما توسط تعداد زیادی از افراد دیده شده و این افراد به محتوای شما علاقه داشته‌اند. در اکثر موارد تعداد لایک ها با تعداد فالوور ها ارتباط مستقیم دارد. هرچقدر تعداد فالوور بیشتر باشد تعداد لایک ها نیز بیشتر می‌شود. تعداد لایک ها معمولاً حدود ۱۰ درصد از تعداد فالوورها را نشان می‌دهد؛ اما در مواردی نیز ممکن است یک محتوای خوب چند برابر تعداد فالوور ها، لایک شده باشد. لایک در اینستاگرام تنها به معنای این نیست که چند نفر محتوای شما را پسندیده‌اند. لایک یکی از فاکتورهای مهم الگوریتم اینستاگرام است که در نحوه نمایش پست‌های شما تأثیر گذار خواهد بود.

به نظر شما کدام یک در دیده شدن پست شما تأثیر گذار تر هستند؟ لایک یا فالوور؟ آنالیزها نشان می‌دهد که بعد از ارسال یک پست در اینستاگرام، محتوای آن برای تمام فالوور های شما نمایش داده نمی‌شود. اینستاگرام ابتدا این محتوا را به بخشی از دنبال کنندگان شما نمایش خواهد داد. میزان نرخ مشارکت یا همان تعداد لایک ها و کامنت هایی که به این پست داده می‌شود تعیین می‌کند که این محتوا ارزش نمایش داده شدن به سایر دنبال کنندگان را دارد یا نه!  در اینجا دو نکته اهمیت دارد: کیفیت دنبال کنندگان و تعداد لایک ها. اگر فالوور فیک یا نامربوط داشته باشید و تعداد زیادی از اینگونه فالوور ها در دسته اولی قرار داشته باشند که محتوا به آن‌ها نمایش داده می‌شود، احتمالاً تعداد لایک بسیار پایینی نیز دریافت خواهید کرد. در این صورت اینستاگرام تشخیص می‌دهد که این محتوا چندان برای دنبال کنندگان شما جذاب نیست و آن را به سایر افراد نشان نمی‌دهد. آیا شنیده‌اید که تعدادی از دنبال کنندگان شما بگویند که هرگز پست‌های شما را نمی‌بینند؟

حالا دلیل آن را پیدا کرده‌اید! لایک بیشتر همچون سیگنالی است که به اینستاگرام می‌گوید محتوا ارزش نمایش بیشتر را دارد. در نتیجه هرچه بیشتر محتوای شما را لایک کنند احتمال دیده شده آن محتوا بیشتر می‌شود. در دوراهی لایک یا فالوور، در بازاریابی شبکه های اجتماعی باید باید اهمیت هر دوی آن‌ها را در نظر بگیرید. موفقیت شما در اینستاگرام به توجه ویژه شما به تولید محتوایی که لایک بیشتر دریافت می‌کند و جذب دنبال کنندگان واقعی بستگی دارد. فالوورهای فیک را از خود دور کنید، فالوور هایی که مرتبط با کسب و کار شما و علاقه من به محتوای شما نیستند نیز نمی‌توانند کمکی به پیشرفت شما در اینستاگرام کنند. اگر محتوای جذابی تولید کنید و فالوور واقعی و مرتبط با کسب و کار خود داشته باشید، موفقیت شما تضمین شده خواهد بوداستوری برای کاربران جذابیت بیشتری نسبت به پست ها دارد و معمولا وقتی به اینستاگرام می‌رویم، اول استوری ها را نگاه می‌کنیم، بعد به سراغ پست ها می‌رویم. در صفحه افراد دیگر هم اگر دیده باشید، شاید تعداد پست های روزانه آن ها زیاد نباشد، ولی استوری ها قطعا بیشتر هستند. شاید حتی روزانه ده ها استوری بگذارند، ولی هفته ای یک پست هم در صفحه خودشان قرار ندهند. این موضوع نشان از اهمیت استوری برای مردم و کاربران دارد و لازم است تا استوری را جدی بگیرید تا بتوانید نرخ تعامل را بهتر کنید. در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می‌پردازیم.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *