در دنیای امروز، زندگی بدون تکنولوژی و کاربرد آن در وسایلی که آسایش ما را فراهم می‌کنند، سخت و طاقت‌فرسات. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر همه چیز به اینترنت وابسته شده است، نبود آن در منطقه‌ای، می‌تواند زندگی عادی و راحت آن جامعه را مختل کند. اگر چه از آغاز شیوع ویروس کوید-۱۹ و تاثیر این بیماری در دنیا، اینترنت نقش پر رنگ‌تری در کشورهای پیشرفته‌تر ایفا کرد، اما همچنان در برخی جوامع، استفاده آزادانه از این شبکه جهانی برای مردم امکان‌پذیر نیست و با کاهش سرعت، محدودسازی و قطع آن توسط دولت، باعث افزایش احتمال ابتلای افراد به این ویروس و مرگ تعداد زیادی از انسان‌ها در طول این روزها می‌شوند.

از زمان شروع و گسترش بیماری کرونا، بیشتر کسب و کارها به سمت و سوی اینترنتی شدن‌ و هدایت آنلاین پیش رفتند. مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شد و کلاس‌ها به صورت آنلاین برگزار شدند. بخش بهداشت و درمان سخن خود را از طریق اینترنت و رسانه‌ها به عموم مردم رساند و از همه این‌ها گذشته تنها راه‌ ارتباط ما با عزیزانمان از این طریق امکان‌پذیر شد تا سلامت فردی هیچ‌کس به خطر نیفتد. وجود اینترنت در این دوران بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت خود را نشان داد.

خرید اینترنتی و آسایش بیشتر

در دوران کرونا، زمانی که در کشورهای مختلف اعلام شد که مردم باید مدت مشخصی را در قرنطینه سپری کنند، بهترین راه ارتباطی با انواع فروشنده‌ها و فراهم کردن هر آنچه احتیاج بود، اینترنت شناخته شد. شما از طریق این شبکه جهانی امکان سفارش و خرید تمامی مواد مورد نیاز از جمله مواد غذایی، پوشاک، لوازم خانه، دارو و لوازم پزشکی را دارید. به غیر از خرید هر نوع کالا، امکان ارسال آن به صورت اینترنتی به هر کجای شهر یا کشورتان نیز وجود دارد. به همین دلیل، اگر قبل از این دوره، افرادی وجود داشتند که به خرید اینترنتی علاقه‌ای نداشتند، با تغییر رویه زندگی آسایش بیشتری برای خود فراهم کردند.

مطالعه و افزایش سطح آگاهی

این روزها به دلیل در دسترس بودن موبایل‌، تبلت و دیگر دستگاه‌های هوشمند، عموم مردم با مطالعه و افزایش اطلاعات خود، قدمی در راه رشد فردی و کمک به یکدیگر برداشته‌اند. با استفاده از اینترنت امکان مطالعه در زمینه‌های مختلف برای آنها فراهم شده که در دوران قرنطینه و بعد از آن که باید بیشتر زمان خود را در خانه بگذرانند، سطح آگاهی خود را افرایش دهند. در گذشته این موضوع فقط با خواندن روزنامه‌ها، کتاب و معاشرت اجتماعی امکان‌پذیر بود اما امروز که با کم شدن ارتباطات اجتماعی، انتشار کمتر کتاب‌های کاغذی و جایگزین شدن روزنامه‌ها با سایت‌های خبری، افراد مختلفی در همه سنین مشغول مطالعه در گوشی‌های موبایل خود به راه‌های متفاوتی همچون خواندن داده‌های متنی، تصویری و ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی، خبری و رسانه‌ها هستند.

ارتباط اجتماعی

تقویت زیر ساخت‌های ارتباطی نقش بسزایی در دوران کرونا داشت. اینترنت یکی از این راه‌ها برای آسان‌تر کردن روابط اجتماعی بود که می‌توان گفت در همه ابعاد زندگی بشر تاثیر گذاشت. هر فرد با تماس‌های اینترنتی از جمله کلامی، متنی و ویدیویی با خانواده و دوستان خود توانست علاوه بر اینکه جویای احوال عزیزان خود می‌شود، آن بخش اجتماعی وجود خود که در این دوران به شدت کاهش یافته بود را نیز تا حدودی ارضا کند. این کار با به ‌اشتراک گذاشتن عقاید، افکار، تصاویر و ویدیو‌ها با دوستان ساده‌تر شد و ارتباط اجتماعی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل روانشناختی هر انسان به کمک اینترنت صورت گرفت.

کسب و کار اینترنتی

تا قبل از دوران کرونا، برخی از افراد کسب و کار اینترنتی به راه انداخته بودند و از این طریق درآمدزایی می‌کردند. اما پس از همه‌گیری این ویروس و تغییر برخی مقررات در کشورها، باعث شد افراد بیشتری به سمت کسب و کار آنلاین روی بیاورند. برخی از متخصصین، کار خود را به صورت آنلاین و از راه دور هدایت کردند و برخی دیگر، ایده‌های جدید را به عمل رساندند تا بتوانند به کارهای خود به صورت اینترنتی رونق دهند. این کار توسط اقشار مختلف جامعه از راه‌های متفاوتی از جمله طراحی وب‌سایت‌ها، ساخت پیج‌های اینستاگرام، شبکه‌های اجتماعی دیگر، پیامک و ایمیل مارکتینگ صورت پذیرفت.

مدارس و دانشگاه‌ها

با صورت گرفتن تحولی نوین در دنیای علم، زیرساخت‌های آموزش نیز به صورت اینترنتی ایجاد شد. در زمان آغاز همه‌گیری ویروس و تاثیر منفی آن بر روی تحصیل دانش‌آموختگان، مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها بستر نرم‌افرازی لازم در وب را فراهم آوردند تا در این مدت دانش‌آموزان و دانشجویان بتوانند به صورت آنلاین تحصیل کنند و در گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی تشکیل می‌شود، سوالات خود را از معلمان، دستیارها و استادان دانشگاه بپرسند و با هم‌کلاسی‌های خود آشنا شده، مسائل علمی و پژوهشی خود را پیش ببرند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *