Freepik را می‌توان، معروف‌ترین سایت دانلود محتوای رایگان برای گرافیست‌ها به شمار آورد. مجموعه‌ای چند میلیونی از انواع فایل‌های لایه باز، وکتور، عکس و … در این سایت وجود دارد که باعث می‌شود، اغلب طراحان وب، گرافیست‌ها و انیمیشن‌ سازها، هر روز به این سایت سر بزنند.

اما Freepik‌ هم برای عقب نماندن از غافله هوش مصنوعی، اقدام به ارائه ابزار مختص به خود با نام پیکاسو (Pikaso) کرده و به کاربران خود اجازه می‌دهد، تا از این طریق، عکس‌های مختلف تولید کنند. البته پیکاسو قابلیت‌های متنوعی دارد که در ادامه این نوشته به آن‌ها خواهیم پرداخت.

پیکاسو، هوش مصنوعی همه کاره

پیکاسو به عنوان یک تولید کننده عکس همچون ابزارهایی مثل DALL-E یا میدجرنی به بازار آمده و هوش مصنوعی با توجه به توضیحاتی که می‌دهید، عکس مورد نظر را برای شما می‌سازد. البته این همه‌ی چیزی نیست که در پیکاسو وجود دارد. در نسخه فعلی (خرداد 1403) پیکاسو این قابلیت را دارد تا از شما عکس دریافت کرده و تصویری که مد نظر دارید را بر اساس آن رفرنس تولید کند.

همچنین قابلیت‌هایی همچون طراحی به عکس، کشیدن روی صفحه و تولید عکس به صورت آنی و چیزهایی از این دست نیز در پیکاسو در نظر گرفته شده است. بگذارید کمی ریزتر درباره قابلیت‌ها و عملکرد پیکاسو بگوییم:

  • تولید کننده عکس

قبل از هر چیز، همه برای تولید عکس به این هوش مصنوعی مراجعه می‌کنند. کار با این بخش سایت، همچون دیگر مدل‌های هوش مصنوعی است که حالا تعداد آن‌ها بسیار زیاد شده. ابتدا به این آدرس رفته و از بالای صفحه  AI image generator را انتخاب کنید. در بالای صفحه همچون عکس زیر، یک سری پارامترهایی را می‌بینید که هوش مصنوعی با توجه به آن‌ها، عکس‌های مورد نظر شمارا می‌سازد. در جایی که نوشته شده Describe what you want to see باید به انگلیسی، توضیحات خود را وارد کرده، سپس تعداد عکس‌های که تولید می‌شود را مشخص کنید که در حالت رایگان 4 عکس بیشتر نمی‌شود و سپس قاب عکس را برای جایی که می‌خواهید آن را منتشر کنید، تعیین می‌کنید. مثلا برای پست اینستاگرام 1:1 مناسب بوده و برای استوری، 9:16 و در نهایت روی create می‌زنید.

یکی از ویژگی‌های پیکاسو این است که به شما امکان انتخاب جزییات بیشتر برای عکس نهایی را می‌دهد. شما می‌توانید، استایل، نوع رنگ، کادر بندی و حتی نور پردازی تصویر خروجی را کنترل کنید.

همچنین بعد از این که عکس تولید شد، با رفتن به روی هر عکس، گزینه‌های آن مشخص می‌شود. در سمت بالا آیکون دانلود را بزنید تا فایل خود را روی دستگاه ذخیره کنید. همچنین آیکون ذخیره در خود سایت نیز وجود دارد که به عنوان کار تولید شده در اکانت شما ذخیره خواهد شد.

اما اگر می‌خواهید، تغییرات در عکس اعمال کنید، باید روی Reimagine this image کلیک نمایید.

وقتی روی Reimagine می‌زنید، دوباره می‌توانید با تغییرات مختلف، از پیکاسو بخواهید که عکس‌هایی جدید بر اساس خروجی آخر خود تولید کند.

در بخش Custom شما می‌توانید به پیکاسو پیشنهاد می‌کنید که عکس را به چه صورت تغییر دهد.

دوباره امکان تغییر استایل و دیگر بخش‌های تصویر را دارید و در نهایت باید روی Reimagine بزنید تا عکس‌های جدید برایتان تولید شود.

  • طراحی به عکس

طراحی به عکس یا Sketch to Image دیگر قابلیت هوش مصنوعی پیکاسو است که سایت Freepik آن را هم به صورت رایگان در اختیار شما می‌گذارد. برای این که به این قابلیت دسترسی داشته باشید، در سمت چپ به جای AI image generator، گزینه‌ی Sketch to Image را انتخاب نمایید.

حالا باید توضیحی در مورد کاری که می‌خواهید، تولید کنید را بنویسید.

حالا در پایین صفحه، به صورت خیلی کلی، طراحی خود را انجام دهید. همین طور که طراحی شما پیش می‌رود، می‌بینید که در سمت راست، تصویر در حال تولید بوده و با هر تغییر شما، آن نیز تغییر می‌کند.

وقتی کار شما تمام شد، می‌توانید از میان چندین عکس تولید شده یکی را انتخاب نمایید.

سپس باقی روند، همچون تولید عکس است که قبلا به آن اشاره کردیم.

البته قرار است قابلیت‌های جدیدی هم به پیکاسو اضافه شود و Freepik قول داده تا کار بر روی آن را ادامه دهد و پیکاسو را به یکی از مهم‌ترین بخش‌های سایت خود بدل کند.

قیمت گذاری پیکاسو

امکانات کلی پیکاسو به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده شده اما شما 20 توکن در روز دارید که با آن می‌توانید، 10 عکس در روز تولید کنید. البته کاربران پولی Freepik که به صورت ماهانه هزینه‌ای برای خدمات این سایت پرداخت می‌کنند، آزادانه، امکان استفاده از خدمات پیکاسو را بدون محدودیت دارند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *