تیک تاک بر خلاف بسیاری از شبکه‌های اجتماعی که با وسواس و خیلی کند به استفاده از هوش مصنوعی پرداخته‌اند، تقریبا در تمامی به روزرسانی‌های جدید خود، از قابلیتی جدید در حوزه هوش مصنوعی رونمایی کرده است. اما چیزی که حالا این شرکت به دنبال آن است، ممکن است به طور کلی، تولید محتوا در این شبکه‌ی اجتماعی چینی را تغییر دهد.

تیک تاک چندی پیش اعلام کرد که در کنار تمامی قابلیت‌هایی که قبلا در زمینه هوش مصنوعی ارائه کرده، قصد دارد تا تولید موزیک بر اساس نوشته را نیز برای کاربران خود ارائه کرده تا همه بتوانند، با استفاده از هوش مصنوعی، آهنگ تولید کنند و کلیپ‌هایی بر اساس آن آهنگ‌ها و بدون مشکل کپی رایت درست کنند.

همان طور که در نمونه پایین مشاهده می‌کنید، شما می‌توانید، نوشته‌ای را به عنوان پایه به هوش مصنوعی داده و در نهایت بعد از تولید، متن آهنگ، سبک آن را نیز تعیین کنید و با زدن روی Done آهنگ شما ساخته می‌شود. البته قبل از زدن Done می‌توانید با گوش دادن به آهنگ به سبک‌های مختلف، گزینه‌ی مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

این کار برای اولین بار نیست که انجام می‌شود و سرویس‌های زیادی هستند که حتی به شکل‌های بهتر و متنوع‌تری به تولید آهنگ با هوش مصنوعی می‌پردازند، اما تیک تاک اولین شبکه اجتماعی است که چنین ویژگی‌ را ارائه کرده و باعث می‌شود تا کاربرانش بتوانند، آهنگ‌هایی منحصر به فرد را در تیک تاک خود ساخته و با آن به لبخوانی بپردازند.

در ویدیو زیر، یکی از تیک تاکرهایی که به این قابلیت دسترسی دارد، روند تولید و چند نمونه از آهنگ‌ها را نمایش می‌دهد:

البته مسلما مثال خوبی در مورد آهنگ تولید شده نیست و شما می‌توانید با نوشتن متن بهتر و بهره بردن از تجربه دیگر تولید کنندگان هوش مصنوعی که آموزش‌های زیادی را این روزها در یوتیوب یا جاهای دیگر می‌گذارند، در نهایت آهنگ‌های بهتری خلق کنید.

البته تیک تاک در بیانه خود اعلام کرده که متن آهنگ‌ها با استفاده از هوش مصنوعی Bloom تولید می‌شود که خود را بزرگ‌ترین مدل چند زبانه هوش مصنوعی در جهان می‌داند که بیش از 176 میلیارد پارامتر مختلف در کتابخانه خود داشته و می‌تواند، نوشته‌هایی به 46 زبان مختلف تولید کند. پس با این حساب، باید انتظار داشت که در آینده، امکان ساخت آهنگ به زبان‌های دیگر نیز به تیک تاک اضافه شود.

البته نباید فراموش کرد که تیک تاک سال گذشته، ByteDance را خریداری کرده که شرکتی در زمینه تولید آهنگ با هوش مصنوعی است و برنامه‌ای به نام Ripple دارد که اوایل سال قبل به بازار عرضه شده و دارای امکانات گسترده و بسیار خوبی جهت تولید آهنگ است.

اگر قرار باشد که تیک تاک امکانات Ripple را به شبکه اجتماعی خود اضافه کند، به سرعت با امکانات گسترده‌ای روبرو خواهید شد که تولید محتوا در تیک تاک را تا حد زیادی دچار تغییرات ماهوی می‌کند و بسیاری از افراد برای تولید ویدیوهای خود، به سراغ آهنگ‌هایی می‌روند که خودشان با هوش مصنوعی تولید کرده‌اند.

در نهایت تیک تاک به سرعت در حال رفتن در مسیر ابزارهای هوش مصنوعی است و همین حالا نیز قابلیت‌های گسترده‌ای را به کاربران خود می‌دهد که در اینستاگرام یا یوتیوب، نمونه‌ی آن را پیدا نمی‌کنید. البته با توجه به مخالفان زیادی که هوش مصنوعی در زمینه تولید آثار هنری دارد، ممکن است مشکلات تیک تاک که طی این سال‌ها کم نبوده بیشتر هم شود. با این حال در شبکه‌های اجتماعی، استقبال بسیار خوبی در مورد قابلیت جدید تیک تاک شده و خیلی‌ها به خاطر مشکلات شدید کپی رایت در زمینه موسیقی، حتما از آن استادفه می‌کنند.

باید دید در ادامه تیک تاک در نبردهای مربوط به کپی رایت چه می‌کند و آیا می‌تواند در مواجهه با این معضلات که مهم‌ترین سد در برابر تولیدات هنری در زمینه هوش مصنوعی هستند نیز برنده بیرون بایید یا نه. همین حالا هم در خیلی از موضوعات هنری، اتحادیه‌ در حال پیگیری وضع قانون‌هایی برای جلوگیری استفاده از آثار هنرمندان برای تمرین دادن هوش مصنوعی هستند و این مربوط به موسیقی نیز می‌شود. آن‌ها معتقدند که استفاده از آثار آن‌ها برای تمرین دادن هوش مصنوعی، به نوعی کپی برداری از کارشان به حساب می‌آید و قوانین مربوط به کپی رایت در این موارد، نقض می‌شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *