داستان‌سرایی با داده‌ها بخش مهمی از جعبه ابزار هر بازاریاب محتوا است. چه از تجسم داده‌ها برای نشان دادن نکته‌ای که می‌خواهید بیان کنید استفاده می‌کنید، یا می‌خواهید داده‌های تجزیه و تحلیلی را که تیمتان انجام داده است به نمایش بگذارید، طراحی مناسب داده‌ها کلید ایجاد تصاویری مؤثر است که همه از آن راضی هستند. نمودارها و اینفوگرافیک‌ها می‌توانند زیبا باشند، اما اگر به ‌درستی داده‌ها را به گونه‌ای تجزیه نکنند که تأثیری روی مخاطب بگذارد، احتمالاً ارزش وقت و تلاش را ندارند.

چگونه داستان سرایی با تجسم داده ها مرتبط است؟

تجسم عبارت است از گرفتن داده‌ها و تجزیه آنها به روشی بصری که به مخاطب کمک می کند تا در یک نگاه بفهمد که داده‌ها به ما چه می‌گویند. این می‌تواند چیزی شبیه گرفتن داده‌های جمعیت از یک شهر و ایجاد نمودار دایره‌ای باشد که محدوده سنی همه ساکنان را نشان می‌دهد یا به نمودار میله‌ای نگاه کنید تا ببینید تعداد برنامه‌هایی که یک کاربر متوسط روی گوشی هوشمند خود دانلود می‌کند در طول زمان به آرامی افزایش یافته است. سپس، پس از معرفی این داده‌ها، از داستان‌سرایی از طریق محتوا برای توضیح بیشتر آنچه که داده‌ها به ما می‌گویند، استفاده می‌کنیم.

بهترین ابزار برای تجسم داده‌ها

اگر به دنبال ایجاد تصاویر بصری داده منحصر به فرد خود هستید، توصیه می‌شود تا از داده‌های شخص دیگری بدون اجازه او استفاده نکنید، چندین ابزار وجود دارد که می‌توانید برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده کنید که بر نکات اصلی در روایت محتوای شما تأثیر می‌گذارد. این ابزارهای رایگان و پولی از موارد زیر است:

  • ارائه داده ها برای شما در قالب نمودار
  • داده های خام را به شما می دهد تا در گرافیک بسازید
  • به شما این امکان را می‌دهد که داده‌های خام خود را وارد کنید تا بتوانید تصاویری را که برای خلاصه کردن صحیح نقاط داده نیاز دارید بسازید.

ایجاد تجسم داده‌های خود می‌تواند به شما کمک کند تا تصاویری ایجاد کنید که نقطه نظرات شما را نشان می‌دهد، کاربران را تحت تأثیر قرار می‌دهد تا اقدام کنند یا به شما کمک می‌کند نکات خود را به روشی بصری توضیح دهید. خواه به روند داده‌ها در طول زمان نیاز داشته باشید یا به تجزیه و تحلیل داده‌های خود برای تعیین مراحل بعدی نیاز داشته باشید، این ابزارها می‌توانند به شما کمک کنند.

گوگل ترندز Google Trends

بیشتر سئوکاران از Google Trends آگاه هستند، اما تقریباً هر صنعتی می‌تواند از آن در مورد آنچه که در زمینه خاص محصولات یا خدمات خود ترند است استفاده کند. به عنوان مثال، اگر شما یک تجارت الکترونیک هستید، می‌توانید روند خرید گوگل را بررسی کنید تا ببینید چه محصولاتی اخیراً جستجو شده‌اند. علاوه بر این، Google Trends  موضوعات جستجوی پرطرفدار روزانه را در کشورهای خاص نشان می‌دهد. اگر به دنبال داده‌هایی هستید که برای یک کشور خاص یا به طور کلی نبض یک منطقه خاص مانند موسیقی یا رویدادهای جاری اعمال شود این واقعاً مفید است. بخش اصلی Google Trends به شما امکان می‌دهد تا چندین موضوع را یک باره مقایسه کنید و ببینید که چگونه علاقه کاربران در طول زمان کاهش یا جریان یافته است.

 

نمودارهای گوگل Google Charts

اگر داده‌هایی دارید که باید آنها را در نمودارها ترسیم کنید، نمودارهای گوگل تحت ابزارهای توسعه گوگل یک راه عالی برای انجام این کار است. این به شما امکان می‌دهد تا داده‌هایی را وارد کنید که می‌توانید تصاویر را از آنها ایجاد کنید و سپس در وب سایت خود قرار دهید. گوگل چارتس رایگان و کاملاً قابل تنظیم است. همچنین دارای یک گالری است که می‌توانید نمونه‌هایی از نمودارهای موجود را در آنجا مرور کنید و تصمیم بگیرید که کدام یک برای داده‌های شما بهترین است.

Moz

اگر به دنبال اشتراک‌گذاری تحقیقات کلمات کلیدی یا داده‌های جستجو در طول زمان هستید، از Moz استفاده کنید. Moz Pro به شما این امکان را می‌دهد که داده‌های کمپین خود را در طول زمان و همچنین رقبا را ردیابی کنید. همچنین با مجموعه ابزارهای رایگان می‌توانید داده‌ها را روی کلمات کلیدی یا پیوندهای خاص مشاهده کنید.

تابلو Tableau

Tableau مسلما شناخته شده‌ترین ابزار تجسم داده موجود است. تابلو دارای نسخه‌های پولی و رایگان است. نسخه رایگان، Tableau Public، به دانلود نرم‌افزار نیاز دارد، اما پس از آن به شما این امکان را می‌دهد که تجسم داده‌ها را به صورت رایگان ایجاد کنید. برای دیدن برخی از تجسم‌های داده‌ای که با استفاده از Tableau ایجاد شده‌اند، آن‌ها دارای VizGallery سه بعدی رایگان خود هستند که به شما امکان می‌دهد در یک گالری هنری سه بعدی از پروژه‌های واقعی قدم بزنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *