اگر قصد طراحی مجدد وبسایت خود را دارید، باید علاوه بر رعایت استانداردهای وب بتواند به نیاز کاربران نیز پاسخ بدهد و این مسئله برای رشد کسب‌وکارهای بسیار مهم است. در این مقاله که در ادامه مقاله قبلی است، قصد داریم به بررسی یک برنامه‌ریزی عالی برای یک بازطراحی حرفه‌ای که بتواند نیاز کاربران را رفع کند، بپردازیم.

در مقاله قبلی سوالی مطرح کردیم که پاسخ به آن را برای ارائه در این مقاله گذاشتیم! سوال مقاله قبل این بود که چگونه می‌توانید نیازهای کاربران را در لیست اهداف کسب‌وکار برای طراحی مجدد سایت قرار داد؟

در این بخش نیز با دو سوال مواجه خواهیم شد که پیش از طراحی مجدد سایت باید پاسخ آن را به کمک اعضای تیم پیدا کنیم! این دو سوال عبارتند از:

  1.  پس از طراحی مجدد قصد داریم مشتریان جدیدی را به لیست کسب‌وکار خود اضافه کنیم؟ در واقع اگر بخواهیم گروه جدیدی از مشتریان را هدف بگیریم باید بخش‌های جدیدی که جذابیت و کاربرد بیشتری برای کاربران داشته باشد را در کنار بخش‌های قبلی سایت قرار دهیم! البته پیچیدگی اصلا خوب نیست و سبب ریزش مشتریان قبلی و عدم جلب توجه مشتریان جدید می‌شود.
  2.  هدف ما از طراحی، بهینه‌سازی عملکرد کاربران فعلی در سایت است؟ در این روش نیز باید تحقیق کنیم تا بدانیم مشتریان فعلی سایت ما از خدمات و بخش‌های ارائه‌شده در سایت راضی هستند یا مشکلاتی در هنگام استفاده از آنها وجود دارد! اگر چنین بخش‌هایی مشکل داشته باشند، باید در بازطراحی سایت خود آن مشکلات را برطرف کنیم تا بتوانید رضایت و اعتماد مشتریان فعلی را بیشتر جلب کنیم. در واقع این عمل به این معنی است که مشتریان کسب‌وکار شما برایتان ارزشمند هستند و برای نظرات آنها ارزش زیادی قائل هستید.

با دانستن انتظارات کاربران از کسب‌وکارتان شروع کنید! اگر قصد دارید پس از طراحی مجدد، یک گروه جدید از مشتریان خود را هدف قرار دهید، باید روی کاربران فعلی و انتظارات آنها از سایت و کسب‌وکار شما تحقیق کنید. این مسئله بسیار مهم است؛ زیرا با دانستن انتظارات کاربران و اهداف آنها می‌توانید با بازطراحی مناسب سایت آنها را راحت‌تر به سوی هدف خود هدایت کنید! در هنگام طراحی یک سایت این دو سوال را از خود بپرسید:

  1. در هر مرحله کاربر چه می‌خواهد و انتظار او چیست؟
  2. در هر مرحله ما انتظار انجام چه کاری را از کاربران داریم؟

فرض کنید می‌خواهید صفحه رزرو یک سایت هتل را بازطراحی کنید؛ در این بخش کاربران پس از پر کردن تاریخ و اطلاعات موقعیت مکانی، به انتخاب نوع اتاق اقدام می‌کند. در این بخش معمولا کاربران به دنبال انتخاب بهترین اتاق با توجه به محدودیت تاریخ و هزینه هستند؛ در واقع مردم هنگام خرید آنلاین به دنبال انتخاب بهترین چیز که با شهود آنها بدست می‌آید، هستند. شما به عنوان طراح سایت یک کسب‌وکار باید سعی کنید که با استفاده از محتوا و تجربه‌کاربری مناسب کاربران را به انتخاب یک اتاق گران‌تر ترغیب کنید.

محتوای سایت را درک کنید!

محتوای سایت قدرتمندترین ابزار برای افزایش فروش است  که در هنگام بازطراحی یک سایت باید به آن توجه زیادی کنید؛ دو جنبه بسیار مهم برای محتوای سایت وجود دارد:

  • محتوای بصری و متنی سایت باید به یک‌دیگر کمک کنند.
  • نسخه کپی سایت باید قابلیت فروش داشته باشد.

اما معنای این دو جنبه چیست؟

طراحی یک سایت بدون در دست داشتن محتوا امری بسیار مشکل و چالش برانگیز است. شما به سختی می‌توانید پیش‌نمایشی از محتوای نهایی سایت را در هنگام طراحی سایت استفاده کنید هنگامی که هنوز محتوایی تولید نشده است! برای موفقیت در طراحی سایت شما باید دو جنبه طراحی سایت و تولید محتوا را در کنار یک‌دیگر پیش ببرید و اهداف کاربران را درنظر داشته باشید.

از طرف دیگر شما باید بر روی نسخه کپی سایت خود نیز دوباره فکر کنید تا بتوانید آن را برای طراحی مجدد و فروش بیشتر تطبیق دهید. شما باید بتوانید با استفاده از جنبه‌های احساسی بین محتوای سایت و همچنین افزایش فروش (در حقیقت خرید کاربران از شما) ارتباط مناسبی برقرار کنید. شما باید به کاربران نشان دهید که محصولات یا خدمات شما چگونه می‌توانند به رفع مشکلات و نیازهای مشتریان کمک کنند.

اپلیکیشن Muzzle یک مثال بسیار عالی است که یک نسخه کوچک و کاملا غیررسمی است! این اپلیکیشن به کاربران می‌گوید:

‘ما می‌دانیم شما در هنگام فیلم‌‍برداری خجالت می‌کشید؛ ما تضمین می‌کنیم که این اتفاق دیگر برای شما اتفاق نخواهد افتاد!’

استفاده از آخرین تکنولوژی‌های وب در سایت کسب‌وکار آنلاین بسیار مهم است اما اگر سایت شما با وجود آنکه از آخرین استانداردهای وب بهره می‌برد نتواند نیاز کاربران را رفع کند، در نهایت منجر به شکست کسب‌وکار شما می‌شود. بنابراین اولین هدف شما باید رفع نیاز کاربران و در مرحله بعد استفاده از استانداردهای وب باشد تا یک بازطراحی سایت شما موفق باشد. در این مقاله به بررسی برخی از موارد که اهمیت زیادی در بازطراحی یک سایت دارند پرداختیم و در مقاله بعدی نیز به بررسی مسائل دیگری خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *