اگر از طرفداران بخش آموزش پرشین‌تولز هستید، حتماً بخش‌های قبلی مجموعه مقالات فاکتورهای مهم سئو در سال ۲۰۱۹ را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این مباحث بپردازیم! یکی دیگر از مسائل مهم در سئو، دامین اتوریتی است؛ دامین اتوریتی به معنای قدرت دامنه است و عددی بین ۰ تا ۱۰۰ را شامل می‌شود. هر چه این عدد به ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد، قطعاً سایت شما هم در موتورهای جستجو محبوب‌تر است. در این بخش به بررسی کامل این موضوع خواهیم پرداخت!

پیج رنک به معنای رتبه صفحه و الگوریتمی است که توسط گوگل ایجاد شده است. در این نوع الگوریتم لینک ها و کیفیت آن ها مورد اندازه گیری قرار می گیرد. گوگل سایت را مورد بررسی قرار داده و لینک های ورودی به آن را اندازه گیری می کند. همچنین قدرت این لینک های ورودی را بررسی کرده و هرچه کیفیت و تعداد آن ها بیشتر باشد، امتیاز بالاتری را در پیج رنک برای آن سایت در نظر می گیرد. پیج رنک برای مدت زمان طولانی یک از مهمترین عامل های کیفیت سایت بود و توسط وبسمترها و کاربران برای قابل اعتماد بودن سایت استفاده شد، همچنین افرادی در زمینه خرید و فروش دامنه فعالیت می کنند، این الگوریتم را برای قیمت گذاری دامنه‌ها به کار می بردند.  اما در چند سال گذشته ارزش پیج رنک افت پیدا کرده است. گوگل تقریبا به روزرسانی این الگوریتم را متوقف کرده است برای همین مالکان و متخصصان سئو هیچ تغییری در چند سال اخیر در پیج رنک خود مشاهده نکرده اند. البته هنوز از نظر تکنیک داخلی ارزشمند است ولی از دید عمومی دیگر هیچ ارزشی ندارد و کسی برای قدرت سایت خود از این الگوریتم استفاده نمی کند.

چه تفاوتی میان دامین اتوریتی و پیج اتوریتی وجود دارد؟

معمولا دامین اتوریتی از پیج اتوریتی عدد کمتری است. دامین اتوریتی مربوط به اعتبار کل دامنه است، اما پیج اتوریتی فقط اعتبار یک صفحه (URL) را نشان می دهد. این مشخصه، همانند پیج رنک، برای صفحه نخست یک سایت، دارای مقدار بیشتری است و عددی بین صفر تا صد است. هر چه این عدد بالاتر باشد بهتر است و نشان از اعتبار و قدرت بیشتر در موتور های جستجو از جمله گوگل می باشد. ارتقای این عدد به صورت تصاعدی سخت می شود. برای مثال، رسیدن از صفر به ۲۰ بسیار آسان تر از رسیدن از ۲۰ به ۴۰ است و همینطور تا صد ادامه دارد. دامین اتوریتی توسط مجموع پیج اتوریتی صفحات سایت، محاسبه می شود.  این مقدار، بیشتر بر پایه مواردی همچون تعداد و کیفیت لینک های ورودی به سایت ها (مشابه پیج رنک گوگل)، عمر دامنه یا صفحه، میزان signal هایی که از شبکه‌های اجتماعی دریافت کرده است و چند فاکتور دیگر، که کسی از نحوه محاسبه دقیق آن باخبر نیست، محاسبه می شود. اما سعی کرده اند، عددی ارائه دهند، که با الگوریتم های گوگل و سایر موتور های جستجو (تا جایی که بتوانند الگوریتم ها را حدس بزنند)، نزدیکی بیشتری داشته باشد. ممکن است صفحه نخست وب سایتی دارای پیج اتوریتی بین ۳۰ تا ۵۰ باشد، اما سایتی بسیار ضعیف و حتی اسپم باشد (مانند سایت های ضعیفی که دارای پیج رنک بالایی هستند). البته تقریبا غیر ممکن است که یک وب سایت ضعیف پیج اتوریتی بالای ۵۰ داشته باشد. در کل این دو مشخصه، مواردی نیستند که بخواهید حساب کاملی روی آنها باز کنید و همانند بسیاری از فاکتورهای دیگر سئو، حتی فاکتور های رسمی مثل پیج رنک که توسط خود گوگل، ارائه شده بود، قابل تکیه نیستند. همه فاکتور های سئو همیشه در کنار هم، می‌توانند مفید باشند! به گفته سایت ahref انچه که در DR یا Domain Rating تاثیرگذار است، تعداد و اعتبار لینک‌های مرتبط با دامنه وب سایت است که گزارش به دست آمده را با اطلاعات موجود از وب سایت های دیگر در دیتابیس خود مقایسه می کند. در واقع هدف از DR ارزیابی اعتبار لینک های مرتبطی است که از یک وب سایت بدست می آید و می توان آن را مشابه دامین اتوریتی در سایت moz دانست. این مورد را به خاطر داشته باشید که هر دامنه‌ای که DR یا DA بالایی دارد قابل اعتماد نیست به این خاطر که حتی سایت های اسپم هم می توانند از این امتیاز برخوردار باشند.

  • دامین اتوریتی بین ۱ تا ۲۰

وب سایت‌هایی که تازه راه اندازی شده اند و یا فعالیتی تا به حال بر روی وضعیت سئوی خود نداشته اند، در این بازه قرار می گیرند.

  • دامین اتوریتی بین ۲۰ تا ۳۰

وب سایتهای معمولی که در کنار فعالیت‌های روتین خود تا حدودی بر روی وضعیت سئو خود هم فعالیت می کنند، در این بازه قرار دارند. البته برای این دسته از وب سایت‌ها در صورت فعالیت جدی تر در زمینه سئو، جای رشد وجود خواهد داشت.

  • دامین اتوریتی ۳۰ تا ۴۰

این دسته از وب سایت‌ها از وب سایت های معمولی فاصله گرفته و در حال نزدیک شدن به وب سایت‌های خاص هستند. این جایگاه نسبتا خوبی برای یک وب سایت به حساب می آید. طبیعی است ادامه فعالیت این دسته از وب سایت‌ها باعث افزایش آتوریتی آنها خواهد شد.

  • دامین اتوریتی ۴۰ تا ۵۰

وب سایت‌هایی که در این بازه قرار داند وب سایت‌های خوب با مخاطبان زیادی هستند و جز وب سایت‌هایی با کسب و کار اینترنتی رو به رشد به حساب می آیند.

  • دامین اتوریتی بین ۵۰ تا ۷۰

این بازه یکی از بازه‌های پر طرفدار و ایده آل برای مدیران وب سایت‌هاست، به طوری که برای وضعیت سئو خود تیم متخصص سئو استخدام کرده و به طور مداوم در این حوزه فعالیت می کنند. سایت‌های این بازه شناخته شده و بسیار خوب هستند و به احتمال زیاد دارای کسب کار اینترنتی بوده و دارای درآمد اینترنتی قابل توجهی هستند.

  • دامین اتوریتی ۷۰ تا ۹۰

این بازه مختص وب سایت‌های مشهور و شناخته شده ای هستند که درصد بالایی از کاربران از آن استفاده می کنند.

  • دامین اتوریتی ۹۰ تا ۱۰۰

وب سایت‌های بزرگ و مطرحی مانند گوگل، یاهو، اپل، ویکی پدیا و… در این بازه قرار دارند که جزء اولین و موفق‌ترین وبسایت‌های اینترنتی هستند؛ در واقع رسیدن به این اعداد بسیار دشوار و دست نیافتنی و رویایی است.

استراتژی سئو، فرایند سازماندهی محتوای وبسایت بر اساس عنوان است، که به موتورهای جستجو مانند گوگل کمک میکند تا هدف کاربر را هنگام جستجو  را درک کنند. شما میتوانید با بهینه سازی یک وب پیج بر اساس عنوان ها و کلمات کلیدی موجود در عنوان ها، به موتورهای جستجو نشان دهید که چقدر متخصص هستید و برای کلمات کلیدی طولانی (سوالاتی که کاربران می پرسند) چقدر خوب مقاله و جواب گذاشته اید. بهینه سازهای موتور جستجو (SEO) افرادی هستند که با بهینه سازی وبسایت‌ها موجب افزایش ترافیک ارگانیک و جایگاه بالاتر در موتورهای جستجو میشوند. در واقع سئوکار، یک استراتژیست محتوای بسیار متخصص است که با کمک به یک کسب و کار باعث کشف فرصت‌ها می‌شود تا از طریق موتورهای جستجو به سوالات مردم درمورد صنعت پاسخ دهد.

سئوی داخلی سئویی است که روی محتوای داخل صفحه و چگونگی بهینه سازی آن جهت بالا بردن رتبه وبسایت برای کلمات کلیدی خاص، تمرکز دارد. از طرف دیگر سئوی خارجی سئویی است که روی لینک‌های هدایت شده به وبسایت در هر سایت اینترنتی قرار دارد، تمرکز می‌کند؛ به عبارت دیگر روی فعالیت‌های خارج سایت متمرکز است. تعداد بک لینک‌ها یا هرگونه لینک به صفحه شما در صفحات و سایت‌های دیگر و پابلیشرهای صفحات یا وبسایت های مختلف که از طریق بک لینک‌ها به صفحه شما هدایت می‌شوند، در ایجاد اعتماد یک موتور جستجو تاثیرگذار هستند و باعث بالا رفتن رتبه سایتتان در نتایج جستجو خواهند شد.

سئویی است که روی ساختار وبسایت تمرکز دارد و با بررسی داخل وب‌سایت متوجه می‌شود که آیا همه ی صفحات از لحاظ تکنیکی درست تنظیم شده‌اند یا خیر. گوگل به همان اندازه که به محتوای یک وبسایت اهمیت می‌دهد، به کدهای موجود در آن وب‌سایت هم اهمیت می‌دهد. کد همچنین در رتبه بندی وب‌سایت در موتور جستجو هم بسیار مهم و تاثیرگذار است.یادتان باشد که تمام کسب‌وکارها نمیتوانند به یک روش وبسایت خود را بهینه‌سازی و سئو کنند، بنابراین فرایند بهینه سازی سئوی سایت‌های مختلف با هم متفاوت است. این وظیفه سئوکار است که صنعت (industry) مورد نظر را بررسی کند و به درک درستی از موضوعات مهم برای مخاطب برسد تا بتواند با ایجاد استراژی سئو، محتوای مورد نظر مخاطب را برایش فراهم کند.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *