چه بخواهید در جستجوهای گوگل چرخ بزنید یا این که در فیسبوک یا دیگر شبکه‌های اجتماعی بگردید، حتما با کوکی‌ها مواجه شده‌اید. بیایید کمی در مورد کوکی‌ها صحبت کنیم و برایتان از موارد امنیتی آن‌ها بگوییم.

کوکی یک وبسایت چیست؟

کوکی‌ها فایل‌هایی هستند که وجودشان از زمانی آغاز می‌شود که شما به یک وبسایت سر می‌زنید. آن‌ها اطلاعات بسیار کوچکی از فعل و انفعالات بین شما و سایت را ثبت می‌کنند. کوکی در اولین باری که به سایت می‌روید ساخته می‌شود و سپس هر بار که به آن سایت بر می‌گردید، فایل چک می‌شود.

اسم کوکی از کجا آمده است؟

اسم کوکی کمی عجیب به نظر می‌رسد و کسی هم جواب صد درصدی در مورد این اسم دارد. یکی از تئوری‌ها این است که این اسم از magic cookie آمده که اصطلاحی برای بسته دیتا در سال ۱۹۷۹ بود. دیگر تئوری این است که اسم آن از داستان هنسل و گرتل آمده که از تکه‌های شیرینی برای پیدا کردن راه خود از جنگل استفاده کرده بودند.

کوکی‌ها در کامپیوتر شما چطور به وجود می‌آیند

مهم نیست اسم کوکی از کجا آمده است، شما حتما شده که به سایتی رفته باشید و در دفعات بعدی ببینید که اطلاعاتی از شما به نمایش در می‌آید یا این که بعضی از جاهای سایت را بتوانید شخصی سازی کنید. این اطلاعات در کوکی‌ها ذخیره شده است و به همین دلیل است که امروزه بسیاری از سایت‌ها از شما درخواست می‌کنند که آیا می‌توانند در کوکی چیزی ذخیره کنید یا نه. وب سرورها موقعی که به سایتی متصل می‌شوید، می‌توانند کوکی‌ها را بخوانند و بعضی از نرم‌افزارها روی کامپیوتر شما نیز این قابلیت را دارند.

کوکی‌ها به صورت کلی بعد از مدتی منقضی شده و از بین می‌روند و در بعضی موارد وقتی وبسایتی را بستید، کوکی به صورت خودکار پاک می‌شود. اما شما همیشه می‌توانید کوکی‌ها را به صورت دستی پاک کنید.

چرا کوکی‌ها وجود دارند؟

خب حالا سوال این جاست که عملا چرا از کوکی‌ها استفاده می‌کنیم؟ به این خاطر که استفاده از کوکی‌ها موثر و ساده است. اگر یک وبسایت بخواهد بدون کوکی‌ها، همه‌ی اطلاعات مندرج در کوکی‌ها را داشته باشد، باید اطلاعات فعل انفعالات هر کاربر در سایت را در سرورهای خود ذخیره کند. کوکی‌ها باعث می‌شوند هم وبسایت‌ها ساده‌تر بتوانند این کار را انجام دهند و هم این که مرورگرهای اینترنت با سرعت بسیار بهتری کار کنند.

Login and password on computer screen

حتی در کارکرد شما با بسیاری از سایت‌ها، این کوکی‌ها هستند که زندگی را برای شما راحت‌تر می‌کنند. مثلا جاهای زیادی دیده‌اید که مرورگر را می‌بندید و دوباره باز می‌کنید، اما شما از سایت بیرون انداخته نشده‌اید و نیاز نیست دوباره آیدی و پسورد خود را وارد کنید. این قدرتی است که کوکی‌ها در اختیار شما و وبسایت‌ها می‌دهد.

 تاثیری که کوکی‌ها روی شما می‌گذارند

در بیشتر موارد، کوکی‌ها هیچ ضرری ندارند. آن‌ها پروتوکلی دیگر در اینترنت هستند که باعث ارتباط بهتر کاربران با سرورها می‌شوند. کوکی‌ها نمی‌توانند ویروس یا بدافزار حمل کنند. البته این مسئله هم هست که همیشه استفاده از کوکی‌ها ضروری نیست، اما در حال حاضر همه از آن‌ها استفاهد می‌کنند.

خب پس آیا باید نگران آن‌ها باشیم؟ بیشترین نگرانی شما نهایتا باید این باشد که کسی با دسترسی به کوکی، بتواند حضور شما در سایتی را شبیه‌سازی کند. البته نیاز به نگرانی نیست، امنیت کوکی‌ها در بیشتر موارد به امنیت وبسایتی که از آن استفاده می‌کنید، بستگی دارد. رمزنگاری کوکی‌ها عموما باعث می‌شوند که هکرها نتوانند به راحتی به اطلاعات کوکی‌ها دسترسی پیدا کنند.

دیگر مشکلی که ممکن است کوکی‌ها برای شما به وجود بیاورند این است که اطلاعات کارهایی که شما انجام داده‌اید را ذخیره می‌کنند.این اطلاعات ممکن است توسط سایت‌ها برای نمایش تبلیغاتی که بیشتر با شما همخوانی دارد استفاده شود.

حفظ حریم شخصی با استفاده از کوکی‌ها

این که سایتی از کوکی استفاده می‌کند، دلیل نمی‌شود که حتما همه چیز را در مورد شما می‌داند. تنها مسئله‌ای که درمورد حریم شخصی موقع استفاده از کوکی‌ها وجود دارد، همان اطلاعاتی است که سایت‌ها از آن برای نمایش تبلیغات استفاده می‌کنند. اگر شما از مرورگرهای به روز استفاده کنید، این مرورگرهای مدرن در بسیاری موارد شما را از گزند این موارد ایمن نگه می‌دارند و همچنین ابزارهایی را دارند که جلوی ثبت اطلاعات اضافی کوکی از فعالیت شما در اینترت را می‌گیرند. همچنین، همانطور که گفتیم، شما امکان پاک کردن کوکی‌ها، هر زمان که بخواهید را دارید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *