مسلما چیدمان کلیدهای کیبورد در ویندوز آنقدر خوب بوده است که طی این سال‌ها، هیچ گاه تغییر نکرده، اما باز هم کاربران زیادی هستند که به دلایلی، می‌خواهند این چیدمان را تغییر دهند یا این که حداقل ترکیب میانبرها یا همان شورتکات‌ها (Shortcuts) را عوض نمایند. خوشبختانه شما می‌توانید در ویندوز 10 این کار را انجام دهید و ما در پست امروز قصد آموزش آن را به شما داریم.

تا قبل از به روزرسانی‌های جدید، شما حتما باید از برنامه‌های جانبی برای انجام این کار استفاده می‌کنردید، اما ابزار PowerToys‌ که خود مایکروسافت ارائه کرده، این کار را برایتان به خوبی انجام می‌دهد.

نصب PowerToys

برای شروع ابتدا باید Microsoft PowerToys را نصب کنید. برای این کار به لینک زیر مراجعه کرده و آخرین نسخه از آن را دانلود کنید. حتما فایل .exe را دانلود کنید.

بعد از دانلود آن را اجرا کنید و مراحل نصب را به صورت پیش فرض طی کنید. سپس آن را اجرا کرده و در برگه General گزینه‌ی Run at statup را روشن کنید.

حالا PowerToys زمانی که ویندوز استارت می‌شود، اجرا شده و به همین ترتیب تمام تغییراتی که می‌دهید، از همان شروع به کار ویندوز فعال خواهند بود.

تغییر چیدمان کلیدهای کیبورد در ویندوز 10

وقتی پیکربندی PowerToys کامل شد، می‌توانید چیدمان کلیدها را به هر نحوی که دوست دارید تغییر بدهید. برای این کار PowerToys‌ را اجرا کرده و به برگه‌ی Keyboard Manager بروید و ابتدا گزینه‌ی Enable Keyboard Manager را روشن کنید.

حالت روی Remap a key بزنید و در صفحه‌ای که باز می‌شود روی + بزنید.

حالا کلیدی که مد نظر دارید را در سمت چپ انتخاب کنید. این کار را هم با اسکرول کردن و هم با زدن کلید مورد نظر انجام دهید.

در زیر بخش Mapped to شما کلید یا ترکیبی که مد نظر دارید را به جای کلید قبلی انتخاب می‌کنید. در این جا نیز شما می‌توانید هم کلید مد نظر خود را بزنید هم اسکرول نمایید. در مثال بالا ما کلید شیفت سمت راست را با ترکیب Ctrl+S تغییر داده‌ایم، اما می‌توانستیم آن را به S یا هر کلید دیگری عوض نماییم.

در آخر روی OK در بالای صفحه بزنید و در پیغامی که نشان داده می‌شود، روی Continue Anyway را زده تا تغییراتی که انجام دادید، ذخیره شود.

حالا می‌توانید دوباره از طریق زدن روی + یک کلید دیگر را اضافه کنید یا این که هر زمان خواستید، تغییری که داده‌اید را در همان بخش حذف نمایید.

تغییر شورتکات‌ها

این کار دقیقا شبیه به همان چیزی است که برای تغییر کلیدها انجام دادیم. پس دوباره به Keyboard Manager بروید و این بار Remap a shortcut را انتخاب کنید.

در این بخش روی + بزنید. در نمونه‌ی پایین ما ترکیب Ctrl+F را می‌خواهیم تغییر دهیم، پس در سمت چپ این کلیدها را انتخاب می‌کنیم و در سمت راست، آن را به F4 تغییر داده‌ایم.

روی OK بزنید تا تغییراتی که داده‌اید ذخیره شوند. در این بخش نیز شما هر زمان که خواستید می‌توانید با زدن روی + یک ترکیب دیگر را تغییر دهید و یا این که گزینه‌ای که اضافه کرده‌اید را حذف نمایید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *