اگر چه در نسخه‌های حالای سیستم عامل لینوکس، امکان تغییر  IP به وسیله رابط گرافیکی کاربری فراهم شده، اما بسیاری از لینوکس‌کارها با انجام کار در قالب Command Line راحت‌تر هستند.

ابتدا باید در نظر داشته باشید که انجام این کار تنها بر روی لینوکس‌های Debian-based از جمله اوبونتو قابل انجام است. پس برای شروع ابتدا ترمینال را باز کرده و عبارت ifconfig را در آن تایپ کنید و اینتر را بزنید. در لیستی که برای شما آورده می‌شود می‌توانید IP مربوط به اینترفیس‌های مختلف را مشاهده کنید. پس اینترفیس مورد نظر خود را یادداشت کنی تا در مرحله بعد به سراغ تغییر IP آن برویم.

برای تغییر IP شما دوباره به فرمان ifconfig  در ترمینال لینوکس احتیاج دارید. این بار اما چند پارامتر دیگر نیز به آن اضافه می‌کنیم. در فرمان پایین اینترفیس شبکه‌ای به نام eth0 به IP 102.168.0.1 با  ساب نت ۲۵۵٫۲۵۵٫۲۵۵٫۰ تغییر می‌کند.

sudo ifconfig eth0 192.168.0.1 netmask 255.255.255.0

مسلم است که شما می‌توانید مقادیر خود را آنگونه که می‌خواهید و در قالب متغیرهای مجاز برای IP تغییر دهید. حالا بعد از انجام این فرمان اگر دوباره ifconfig را اجرا کنیم خواهید دید که اینترفیس بخش مورد نظر تغییر کرده است.

حالا اگر بخواهید Default Gateway مربوط به اینترفیس مورد نظر خود را تغییر دهید می‌توانید از فرمان زیر استفاده کنید. این فرمان برای مثال Default Gateway مربوط به eth0 را به ۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۲۵۳ تغییر می‌دهد.

sudo route add default gw 192.168.0.253 eth0

برای اینکه تنظیمات جدید را مشاهده کنید از فرمان زیر استفاده نمایید.

route -n

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *