سال گذشته میلادی، مخصوصا در ماه‌های اول به خاطر خانه نشینی بخش زیادی از جمعیت دنیا به واسطه ویروس کرونا، شبکه‌های اجتماعی به پیشرفت خود ادامه دادند و اتفاقات زیادی در این زمینه افتاد. امکانات زیادی به این برنامه‌ها اضافه شد و کاربران روزها جالبی را پشت سر گذاشتند.

اینستاگرام هم طبق روال گذشته، رقبایی داشت که باید امکانات و قابلیت‌هایشان را کپی و به برنامه خود اضافه می‌کرد تا مثل همیشه در صدر لیست انتخاب کاربران باشد. یکی از رقبای مهم اینستاگرام، تیک تاک است که به روش خود و با ایده‌ای جذاب پا به عرضه گذاشت و خیلی سریع به یکی از پرطرفدارترین پلت‌فرم‌های ویدیویی در دنیا بدل شد. اینستاگرام هم دست به کار شد و خیلی از قابلیت‌ها و ایده‌های آن‌ها را در برنامه‌ی خود پیاده کرد!

اولین چیزی که در سال قبل توجه کاربران را به خود جلب کرده بود، فید عمودی بود. به این ترتیب شما می‌توانید، ویدیوهای خود را به صورت عمودی پست کنید و به صورت خودکار آن‌ها به ویدیوهای Reel تبدیل می‌شوند. در راستای همین بخش، اینستاگرام کامنت گذاری در بخش Reel را نیز به باقی ماجرا اضافه کرد تا این قسمت از برنامه، دقیقا چیزی شبیه به تیک تاک شود.

کار اینستاگرام با Reel به همین‌جا ختم نشد و آن‌ها گزینه‌ی Remix را برایش ارائه کردند. به وسیله‌ی Remix شما می‌توانید، ویدیوهای جالب و خلاقانه‌ای بسازید و سپس آن‌ها را به فید خود اضافه کنید. قابلیت‌هایی که در Remix اضافه شده بود، به وضوح برای رقابت با تیک تاک و به نوعی کپی برداری از قابلیت‌های آن شبکه اجتماعی بود که با تغییراتی برای بهتر نشستن در قالب اینستاگرام ارائه شد. البته در همین زمان، اینستاگرام کار دیگری نیز کرد. نکته جالب در مورد Remix این است که شما آن را می‌توانید بر روی ویدیوهای Reel قدیمی که پست کرده بودید نیز اعمال نمایید.

با تمام اتفاقات رخ داده، این شبکه‌ی اجتماعی، هوش مصنوعی خود را به شکلی تربیت کرده بود که ویدیوهایی که واترمارک تیک تاک دارند را شناسایی و محدودیت‌هایی را از لحاظ نمایش به کاربران، در آن‌ها ایجاد می‌کرد تا شما را مجبور کند، ویدیوهای خود را در Reel بسازید و از ویدیوهای تیک تاکی روی اینستاگرام خود استفاده نکنید.

چیز دیگری که در سال جاری در اینستاگرام ارائه شده ، استیکر Add Yours بود. چیزی که خیلی شبیه به قابلیت Duet به نظر می‌رسید و در آن کاربران می‌توانستند با استوری‌های خود، به استوری شما جواب بدهند. اگر چه Add Yours به شکلی واضح قابلیت تیک تاک را کپی کرده بود اما درباره text to speech که قبلا در تیک تاک دیده شده بود، نمی‌توان چنین نتیجه گیری کرد. چون قبلا برنامه‌های دیگر نیز آن را داشتند. بیشتر نوع اجرای آن طوری بود که طرفداران تیک تاک را وادار کرد، آن را تلاشی دیگر از طرف شرکت متا، برای کپی کاری از تیک تاک بدانند.

در مجموع اینستاگرام سال پر باری داشت و با به روزرسانی‌های مختلف، برنامه‌ی خود را پرطرفدار نگه داشت و قابلیت‌های متفاوتی را به کاربران خود هدیه کرد. قابلیت‌هایی همچون کلیپ‌های طولانی‌تر برای استوری، سینک خودکار برای موسیقی‌ها و چیزهایی از این دست ارائه شد تا هم خود اینستاگرام قوی‌تر از همیشه باشد و هم بخشی از آن به شدت شبیه تیک تاک باشد!

در واقع اینستاگرام سعی دارد تا برنامه‌اش، هر چه که تیک تاک می‌تواند انجام دهد را به انجام رسانده و چیزهای بیشتری هم ارائه شود. با توجه به این که پیش بینی می‌شود، تیک تاک به زودی به به 1.5 میلیارد کاربر برسد، این سعی بالای اینستاگرام کاملا عقلانی به نظر می‌آید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *