محتوای سایت با ارزش‌ترین و مهم‌ترین بخش هر سایت را از دیدگاه کاربران و موتورهای جستجو نظیر گوگل هستند. فعالان حوزه سئو و متخصصان آن به محتوا، پادشاه سئو می‌گویند و این مسئله نشان‌دهنده اهمیت بسیار بالای محتوای سایت است! بنابراین آشنایی با نحوه تولید یک محتوای با ارزش و با رعایت فاکتور سئو در حوزه محتوا می‌تواند کمک زیادی به افزایش رتبه سایت شما در نتایج موتورهای جستجو کند. بخش‌های مهمی در تولید محتوا وجود دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به کیفیت مقاله، نوع نگارش، طولا محتوا، کلمات کلیدی، تصاویر و… اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی برخی از نکات سئو در زمینه تولید محتوا بپردازیم که با رعایت این نکات به راحتی می‌توانید محتوای سئوشده تولید کنید.

تحقیق کلمات کلیدی

تولید محتوای بهینه برای موتورهای جستجو نیازمند تحقیق کلمات کلیدی است! در واقع کلمات کلیدی اولین و مهم‌ترین مسئله‌ای است که متخصصان حوزه محتوا باید به آن توجه زیادی داشته باشند. رعایت کلمات کلیدی یک محتوا نیازمند تحقیق درباره آن محتوا است و استفاده از ابزارها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید بهترین کلمات کلیدی را پیدا کنید.

چگونه می‌توان در مورد کلمات کلیدی تحقیق کرد؟

تحقیق کلمات کلیدی به بررسی تاریخچه‌ی کلمات جستجو شده در موتورهای جستجو و تعداد جستجوها در بازه‌های زمانی مختلف است! بهترین حالت برای رسیدن به رتبه‌های اول و کلیک‌خور گوگل، تمرکز بر روی کلمات کلیدی طولانی که معمولا شامل ۴ کلمه یا بیشتر است.

  • چرا استفاده از کلمات کلیدی طولانی بهتر است؟

کلمات کلیدی کوتاه (شامل ۱ یا ۲ حرف) در سایت‌های زیاد و باسابقه استفاده شده‌اند که رسیدن به رتبه‌های عالی در صفحه نتایج جستجوی گوگل بسیار دشوار است! در واقع استفاده از کلمات کلیدی طولانی به شما کمک می‌کنند تا بتوانید شانس حضور بیشتری در نتایج جستجو کاربران را داشته باشید. البته این موضوع به این معنا نیست که نباید بر روی کلمات کلیدی کوتاه فعالیت نداشت! در واقع این موضوع به این معنی است که در کنار فعالیت بر روی کلمات کلیدی کوتاه که بسیار پر جستجو هستند، کلمات کلیدی طولانی را نیز در مطالب خود در نظر بگیرید تا شانس افزایش ورودی بر اساس این کلمات کلیدی را نیز از دست ندهید.

  • نکته: بهترین حالت برای رعایت کلمات کلیدی، استفاده از چند کلمه کلیدی اصلی (کوتاه و مرتبط با کسب‌وکار یا مقاله) و چند کلمه کلیدی فرعی (طولانی و متناسب با همان مقاله) استفاده کنید. این‌کار به شما شانس حضور در نتایج جستجوی گوگل را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و کمک زیادی به شما می‌کند.

استفاده از ابزارها برای تحقیق کلمات کلیدی

استفاده از کلمات کلیدی و رعایت چگالی آنها نقش بسیار مهمی در افزایش رتبه مقاله شما در صفحه نتایج جستجو گوگل دارد. با استفاده از این ابزارها می‌توانید تعداد جستجو کلمات کلیدی را بررسی و روند جستجوی آن را با سایر کلمات کلیدی مقایسه کنید.

چند مورد از برترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی عبارتند از:

  • SEMRush (30 روز رایگان)
  • Long Tail Pro (30 درصد تخفیف)
  • KWFinder (15 درصد تخفیف دائمی)
  • Ahrefs Keywords Explorer
  • Keywordtool.io
  • Moz Keyword Explorer

بسیاری از این سایت‌ها اطلاعات بسیار کامل و جامعی را در اختیار شما قرار می‌دهند و برخی از این ابزارها به صورت تجاری در دسترس هستند. البته ابزارهای رایگان گوگل نظیر google keyword planner اطلاعات بسیار مفیدی در اختیار شما قرار می‌دهند و برای تحقیق کلمات کلیدی کافی هستند! اکانت‌ تجاری سایت‌های دیگر بیشتر برای موارد لینک‌سازی و بررسی رقبا مفید و کاربردی هستند که برای تولید محتوا نیازی به آنها نخواهید داشت. در کنار ابزارهای معرفی‌شده، موارد دیگری نیز وجود دارند که مکمل این ابزارها هستند و کاربردهای زیادی نیز خواهند داشت:

  • یافتن تاپیک‌های جذاب و بررسی تغییرات صورت گرفته در حوزه کلمات کلیدی موردنظر شما
  • یافتن شاخص‌های موضوعی در ویکی‌پدیا برای ایجاد محتوای کاربردی و حرفه‌ای
  • بخش جستجوهای مرتبط (Related Search) گوگل (نتایج این بخش بر اساس جستجوهای سایر کاربران در دسترس شما قرار گرفته‌اند)
  • خواندن تاپیک‌های محبوب (شامل تعداد بالای پاسخ‌ و بازدید) در انجمن‌های گفتگو
  • بررسی کلمات کلیدی پرترافیک مورد استفاده توسط رقبای کسب‌وکار خود

در هر کسب‌وکار آنلاینی رقیبان شما نقش بسیار مهمی در بدست گرفتن بازار مصرف دارد! اگر کسب‌وکار شما رقبای زیادی داشته باشد فعالیت‌های شما نیز باید کامل‌تر و حرفه‌ای باشد و از طرف دیگر اگر رقابت در حوزه کسب‌وکار شما کم باشد، مشکلات دیگری نظیر فرهنگ‌سازی آن محصول وجود دارد که البته مورد دوم آسان‌تر از مورد اول است! در هر صورت در این بخش به بررسی مورد اول و رقیبان زیاد یک کسب‌وکار خواهیم پرداخت! اگر رقیبان کسب‌وکار شما زیاد هستند، باید بر روی کلمات کلیدی مورد استفاده آنها تمرکز کنید و آنها را در سایت خود استفاده کنید. مشکلی در این زمینه وجود دارد این است که کسب‌وکارها نمی‌دانند چگونه می‌توان به کلمات کلیدی پرترافیک سایت‌های مختلف پرداخت! ابزارها در این زمینه یاری‌گر شما هستند و کمک زیادی به شما خواهند کرد.

تولید محتوا به شما کمک می‌کند تا محصول یا خدمات خود را به کاربران معرفی کنید و آنها با خواندن آن ترغیب به تهیه محصول شما شوند! محتوا انواع مختلفی دارد که مهم‌ترین آنها محتوای متنی، تصویری و ویدیویی است که هریک از آنها برای بهینه‌بودن نیازمند رعایت برخی از نکات در زمینه سئو و بهینه‌سازی دارند. در این مقاله به بررسی برخی از مواردی که در زمینه تولید محتوا باید رعایت کنید پرداختیم و در مقالات بعدی به تکمیل این موضوع خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *