این روزها نام ChatGPT را زیاد می‌شنوید. فناوری که در تعریفی ساده یک ربات چت مبتنی بر هوش مصنوعی است و با شما مکالمه‌ای در قالب گفتگوی متنی و دیالوگ محور برقرار می‌کند. این ربات هوشمند توانایی ارائه پاسخ‌های طولانی و متفکرانه به کاربران را دارد و می‌تواند متن قابل فهم برای انسان تولید کند.

ChatGPT چیست؟

یک نوع فناوری هوشمند با نام ChatGPT، یک مدل زبانی بزرگ (large language models) که به کمک تکنیک بازخورد انسانی (Human Feedback) آموزش داده شده تا بفهمد که انسان‌ها هنگام پرسیدن سوال چه انتظاراتی دارند. مدل‌های زبانی بزرگ با مقادیر انبوهی از داده‌ها آموزش داده می‌شوند تا دقیقاً پیش‌بینی کنند چه کلمه‌ای در یک جمله قرار بگیرد.  GPT-3 دارای ۱۷۵ میلیارد پارامتر و با 570 گیگابایت متن آموزش داده شده است. کاربران پس از ثبت‌نام در ChatGPT می‌توانند از این سیستم هوشمند بخواهند تا مجموعه‌ای از سؤالات متنوع را جواب دهد و مفاهیم را برای آنها به زبانی ساده توضیح دهد.

ثبت نام در ChatGPT

ثبت نام و استفاده از ربات ChatGPT در حال حاضر در سال ۲۰۲۳ رایگان و برای عموم کاربران باز است تا بتوانند سوالات خود را بپرسند، پاسخ‌ بگیرند و بازخورد آنها را ارائه کنند. در واقع مهم است که هوش مصنوعی بتواند در پاسخ به سؤالات بهتر شود و از اشتباهات خود درس بگیرد. پس پاسخ‌های اشتباه را حذف می‌کند و بیشتر یاد می‌گیرد. حال برای استفاده رایگان از ChatGPT می‌بایست به وب‌سایت OpenAI بروید و بر روی دکمه Try ChatGPT در بالای سایت کلیک کنید. در این مرحله باید وارد سایت شوید یا اگر ثبت‌نام نکرده‌اید، یک حساب کاربری جدید بسازید. پس آدرس ایمیل و شماره تلفن همراه خود را ثبت کرده و وارد شوید.

نکته قابل توجه این است که شماره‌های موبایل ایران توسط این سیستم پشتیبانی نمی‌شود و در صورتی که بخواهید بخشی از افراد زنده و فعال دنیا باشید و از فناوری‌های جدید استفاده کنید، باید از شماره‌های خارجی یا مجازی استفاده کنید. فراموش نکنید که در ابتدا به کمک وی‌پی‌ان با آی‌پی‌های خارج از ایران وارد وب‌سایت شوید.

با وجود تمام محدودیت‌ها برای هر ایرانی، راه دیگر برای اتصال به ChatGPT ، استفاده این تکنولوژی از مسیر وب سایت FreeGPT است که به کمک API به ChatGPT وصل شده و نیازی به ثبت نام نخواهید داشت.

مراحل ورود و ثبت نام به ChatGPT

  • بعد از ورود به سایت com در ChatGPT روی گزینه‌ Signup کلیک کنید.
  • ایمیل‌ خود را وارد کرده و برای آدرس اعتبارسنجی ایمیلتان آن را وریفای کنید.

  • پس از اینکه ایمیل وریفای شد وارد ChatGPT می‌شوید.
  • پسورد خود را برای ورود به سیستم انتخاب کنید
  • اطلاعات شخصی خود شامل نام و نام را وارد کنید.

  • شماره‌ موبایل را ثبت کرده و آن را وریفای می‌کنید. به این صورت که کدی که به گوشی شما ارسال می‌شود را وارد سایت می‌کنید. (احتمال دارد که شماره‌های مجازی هم برای این سیستم قابل تشخیص باشند و بهتر است برای ثبت شماره تلفن، از سایت‌های واسطه مثل نامبرلند استفاده کنید)

  • با تایید قوانین و دستورالعمل‌ها، دکمه NEXT را می‌زنید تا به مرحله بعد بروید.
  • در نهایت روی گزینه‌ DONE بزنید تا مراحل ثبت نام تکمیل شود.

پس از پایان انجام مراحل گفته شده، شما وارد صفحه‌ اصلی برنامه‌ی ChatGPT می‌شوید و می‌توانید با این ربات هوشمند چت کنید. بسیاری از افراد نگران این موضوع هستند که ChatGPT یا سایر ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، تهدیدی برای مشاغل باشد و آن‌ها را از بین ببرد که تا حدودی درست و موثر است. برخی دیگر نگران هستند که این سیستم اطلاعات نادرست را منتشر کند. همه این موارد امکان‌پذیر هستند. اما فراموش نکنید که هوش مصنوعی دانش خود را از داده‌های انسانی برگرفته و خود را ارتقاء می‌بخشد. این سیستم قابلیت تصمیم‌گیری ندارد. دارای احساسات نیست و در نهایت نمی‌تواند بیشتر از یک انسان فکر کند. اما می‌تواند به خاطر سرعت پردازش و داده‌های مجتمع خود، در بسیاری موارد مفید واقع شود و به کمک انسان بیاید.

دانشمندان آینده روشنی برای این سیستم می‌بینند. این ربات در صورت تکامل بیشتر پنجره‌ای خواهد شد برای رسیدن به دانش بیشتر.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *