اگر از کاربران وردپرسی هستید، حتماً می دانید که فرم های وردپرس یکی از بخش های ضروری در سایت شما محسوب می شوند. فرم ها به شما کمک می کنند تا بتوانید اطلاعات موردنیاز خود را از کاربران دریافت کنید و آن ها را در بخشی از سایت خود نگه دارید. با استفاده از این اطلاعات،در آینده می توانید استراتژی کاری خود را تغییر دهید و در نهایت شاهد رشد و توسعه کسب و کارتان باشید. یکی از موارد بسیار مهمی که در مدیریت فرم ها اهمیت دارد، اتومات سازی آن ها است. اگر بخواهید فرم های خود را به صورت دستی مدیریت کنید، کار بسیار زمان بری است و انرژی زیادی از شما می گیرد. استفاده از افزونه های کمکی شما را در زمینه خودکار سازی فرآیند دریافت اطلاعات کاربران از طریق فرم کمک می کند.

افزونه Gravity Flow

اگر از Gravity Flow برای ایجاد فرم ها در سایت خود استفاده می کنید، حتماً می دانید که با استفاده از افزونه Gravity Flow می توانید فرم های چند مرحله ای ایجاد کنید.یکی از مشکلاتی که گرویتی فرم دارد، این است که اگر کاربر تا مرحله نهایی تکمیل فرم پیش نرود، اطلاعات آن در پنل وردپرس شما مشاهده نمی شود و این یکی از مشکلات اساسی این فرم ساز است. افزونه Gravity Flow به شما کمک می کند تا هر مرحله ای که کاربر پیش رفته باشد، بتوانید مشاهده کنید! مثلاً اگر در مرحله سوم فرم شما پرداخت بانکی وجود دارد، این افزونه نام آن کاربر را به همراه نام مرحله سوم به شما نمایش می دهد. این مسئله به شما کمک می کند تا بدانید کاربران تا چه مرحله ای پیش می روند و اگر اکثر آن ها تا یک مرحله خاص پیش رفتند، به دنبال راه حلی برای آن باشید.

نمایش روند کاری پر کردن فرم توسط کاربران به شما کمک می کند تا بتوانید راحت تر عملکرد فرم را بررسی کنید. به عبارت ساده تر، با استفاده از این افزونه به راحتی می توانید روند کاری کاربران خود را پیگیری کنید و از طریق بخش پیشخوان وردپرس، کارهایی که توسط کاربران در فرم انجام شده است را مدیریت کنید. یکی از کاربرد های این پلاگین این است که هنگامی که شما به کارکنان سایت خود یک کاری را سپرده باشید، آن ها می توانند با پر کردن مرحله به مرحله آن شما را از میزان پیشرفت کار مطلع کنند. در این صورت دیگر نیازی به پرسیدن از آن ها برای میزان پیشرفت کار نیست و خیلی راحت و در کمترین زمان ممکن می توانید میزان پیشرفت کار های سایت و کسب و کار خود را مدیریت کنید.

این افزونه چه امکاناتی را در اختیار شما قرار می دهد؟

اگر قصد استفاده از این افزونه کاربردی را داشته باشید، ابتدا باید با مهم ترین امکانات این پلاگین کاربردی آشنا شوید. در این بخش ما چند مورد از مهم ترین امکانات این افزونه کاربردی را بررسی می کنیم:

  • قابلیت ارسال ایمیل بر اساس پارامتر های انتخابی

یکی از مهم ترین مواردی که در مدیریت کسب و کار اهمیت دارد، این است که سایت بتواند برای هر موردی که پیش می آید به کاربر و مدیریت ایمیل ارسال کند. با استفاده از این افزونه می تواند روند کاری و پیشرفت فرم ها را از طریق ایمیل اطلاع رسانی کنید. البته ایمیل ها کاملاً بر اساس پارامترهای انتخابی ارسال می شوند؛ مثلاً می توانید مشخص کنید که اگر مبلغ فرم بیشتر از یک حد مشخص باشد، در این صورت این افزونه ایمیل ارسال کند. بنابراین این پلاگین بسیار دقیق است و هنگام رویداد یک عملکرد مشخص برای شما و در صورت نیاز برای کاربران، ایمیل ارسال می کند.

  • قابلیت استفاده از منطق های شرطی فرم

یکی دیگر از قابلیت های بسیار ارزشمند این فرم ساز، امکان استفاده از منطق شرطی است. در گرویتی فرم حتماً دیده اید که بخشی از فیلد های فرم با استفاده از منطق شرطی جایگذاری می شود که کاربرد بسیار زیادی دارند. یکی از ویژگی های ارزشمند افزونه Gravity Flow Plugin امکان استفاده از منطق های شرطی فرم است. به عبارت ساده تر شما برای آن که گزارش های مربوط به این پلاگین را دریافت کنید، می توانید مشخص کنید که اگر کدام فیلد های فرم پر شده باشد، گزارش دریافت شود.

  • قابلیت اضافه کردن یادداشت برای روند کاری

یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که در این پلاگین وجود دارد، امکان ایجاد یادداشت برای فرم ها است. اگر از این فرم ها برای تکمیل فرآیند کاری پروژه های خود بین کارکنان سایت خود استفاده می کنید، این قابلیت به شما اجازه می دهد تا کار شما کاملاً شفاف و بدون مشکل جلو برود. شما می توانید برای هر مرحله یک یادداشت برای همکاران خود قرار دهید تا اگر آن مرحله انجام شده بود، فرم پر شود. در نهایت می توانید گزارش نهایی را به همراه یادداشتی که قرار داده اید، دریافت کنید و آن را در نتایج نهایی خود درج کنید.

  • قابلیت شخصی سازی ایمیل های ارسالی

ایمیل های سایت یکی از بخش های بسیار مهمی است که با استفاده از آن می توانید به کاربران و همکاران خود برای دریافت بخش های مختلف فرم اطلاع رسانی کنید. این افزونه به شما این امکان را می دهد که برای ارسال ایمیل در هر مرحله، شخصی سازی انجام دهید. به عبارت ساده تر می توانید ایمیل های پیشفرض وردپرس برای ارسال فرم های گرویتی را کاملاً شخصی سازی کنید تا به صورت شفاف ارسال شود. شما می توانید متن ها و پارامتر های دلخواه خود را در آن قرار دهید تا برای هر مرحله نیازی به شفاف سازی برای هر کاربر نباشد.

چرا شخصی سازی ایمیل اهمیت دارد؟ براساس نتایج تحقیقاتی، تنها استفاده از نام مشتری در متن ایمیل، نرخ بازکردن پیام را 5.2 درصد افزایش می‌دهد. با افزایش شدت شخصی‌سازی، این عدد تا 55 درصد هم بالا می‌رود. چرا که گیرنده احساس می‌کند ایمیل مذکور به او مرتبط است. جالب است بدانید مشتری‌ها هم ترجیح می‌دهند ایمیل‌هایی را دریافت کنند که مخصوص آن‌ها و نیازهایشان تهیه شده است. طبق آمار 80 درصد مشتری‌های یک برند خاص، پس از دریافت ایمیل‌های شخصی‌سازی شده، به‌ خرید مجدد از آن‌ها ترغیب شدند. شخصی‌ سازی باعث می‌شود ایمیلتان در اینباکس مشتری‌ برق بزند. در کنار تمام این اعداد و ارقام، درنظر بگیرید که انسان ذاتاً دوست دارد منحصر‌به‌فرد باشد. پس خطاب کردن افراد با نامشان، می‌تواند توجه آن‌ها را جلب کند.

نرخ تبدیل یعنی نسبت افرادی که درخواست پیام ارسالی را اجابت کرد‌ه‌اند به کل افرادی که ایمیل را دریافت کرده‌اند؛ اما اینکه شخصی سازی ایمیل‌ها چگونه نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد؟ اعداد خیلی چیز‌ها یادمان می‌دهند. به‌همین دلیل بهتر است برای پاسخ به این سوال، بازهم از اعداد و ارقام کمک بگیریم. آماری که این چگونگی را توضیح می‌دهند.

  • 74 درصد از بازاریاب‌های جهان بیان کرده‌اند که شخصی سازی ایمیل‌ها درمجموع برایشان افزایش نرخ تبدیل را به‌دنبال داشته است.
  • اقدام به عمل‌هایی که برای هر فرد جداگانه طراحی شده‌اند، نسبت‌ به‌ آن‌هایی که مخاطب کلی را خطاب می‌کنند، عملکرد بسیار بهتری داشته‌اند. 202 درصد بهتر.
  • 34 درصد از مصرف‌کنندگان حداقل یک‌بار برای خرید محصولی شخصی‌سازی شده اقدام کرده‌اند.
  • استفاده از تکنیک شخصی‌سازی ایمیل‌ها تا 122 درصد نرخ بازگشت سرمایه را افزایش می‌دهد.
  • ایمیل‌هایی که عنوانشان متناسب با گیرنده شخصی‌‌سازی شده باشد، 50 درصد بیشتر از ایمیل‌هایی که این ویژگی را ندارند باز می‌شوند.

البته که این آمارها در رابطه با بازارهای جهانی است، اما می‌توان آن‌ها را به‌صورت تقریبی به بازار ایران هم تعمیم داد. این اعداد خیلی واضح می‌گویند که شخصی سازی ایمیل‌ها چگونه نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد.

به عنوان مثال؛ ایمیلی که از طرف یک شخص ارسال شود، تاثیر چندبرابری نسبت به ایمیل دریافتی از یک کسب‌و‌کار دارد. احتمالاً به‌این‌خاطر که دیدن ایمیل ازطرف یک بیزنس نوعی تبلیغ تهاجمی محسوب می‌شود. (از نگاه مخاطب). پیام باید از طرف یک انسان ارسال شود تا یک انسان دیگر را تحریک به پاسخگویی کند. در واقع اگر با اکانت خودتان ایمیل را ارسال کنید، به کسب‌وکارتان کمک می‌کنید.

  • قابلیت تایید بخش های مختلف فرم توسط مدیریت سایت

یکی دیگر از قابلیت های بسیار کاربردی این پلاگین، این است که می توانید پس از دریافت هر مرحله از فرم ها آن را تایید کنید تا پس از آن کاربر وارد مرحله بعدی شود. گاهی اوقات در انجام فرآیندهای کاری مدیر سایت نیاز به تایید دارد تا کاربر یا کارمند آن سایت، محتوای اشتباه ارسال نکرده باشد. این پلاگین این قابلیت را در اختیار شما قرار می دهد تا اگر محتوای اشتباهی ارسال شده باشد، به کاربر بگویید آن را تصحیح کند و سپس وارد بخش بعدی شود. این موارد در گزارش نهایی تاثیر زیادی دارند و خطای ارسال فرم را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

  • کاملاً فارسی و راستچین شده

یکی از مشکلاتی که برای سایت های فارسی زبان وجود دارد، این است که پلاگین ها فارسی سازی نشده اند و احتمال بروز خطا را تا حد زیادی افزایش می دهد. همچنین گاهی اوقات پلاگین های راستچین نشده اند که در این صورت هم می تواند کاربر را دچار سردرگمی کند. با استفاده از این افزونه می توانید بخش های مختلف فرم خود را مدیریت کنید و گزارش های آن را هم به صورت کاملاً فارسی دریافت کنید.

  • کاملاً واکنش گرا و ریسپانسیو

واکنش گرا بودن پلاگین یک مسئله بسیار مهم است؛ زیرا کابران زیادی با استفاده از موبایل و تبلت از سایت بازدید می کنند و فرم ها را با استفاده از این دستگاه ها پر می کنند. اگر یک افزونه به صورت کامل فارسی و راستچین نشده باشد، می تواند مشکلات زیادی را در هنگام بارگذاری در دستگاه های مختلف نظیر موبایل و تبلت برای شما ایجاد کند. این افزونه به صورت کاملاً واکنش گرا و ریسپانسیو طراحی و توسعه یافته است که می توانید آن را به صورت درست در موبایل و تبلت نمایش دهید. در واقع این افزونه برای موبایل و تبلت کاملاً کاربردی است و بر خلاف بسیاری از پلاگین های دیگر که درست نمایش داده نمی شوند، به درستی در دسترس کاربران قرار می گیرد.

  • قابلیت ایجاد تاریخ انقضا

گرویتی فرم یک فرم ساز کامل است اما گاهی اوقات امکانات آن نمی تواند نیاز شما را رفع کند. یکی از قابلیت هایی که در گرویتی فرم به شدت نیاز است اما وجود ندارد، قابلیت ایجاد تاریخ انقضا برای فرم های مختلف است. اگر بخواهید برای فرم های خود تاریخ انقضا تعیین کنید، با استفاده از هسته گرویتی تنها باید آن را غیرفعال کنید که اصلاً حرفه ای نیست! این افزونه به شما این امکان را می دهد که برای فرم ساز خود تاریخ انقضا ایجاد کنید و آن را به بهترین شکل ممکن از نظر زمانی محدود کنید. پس اگر می خواهید برای فرم های خود تاریخ انقضا ایجاد کنید، استفاده از این پلاگین راه کار بسیار مناسبی است و پیشنهاد می کنیم از این پلاگین استفاده کنید.

بسیاری از پلاگین های وردپرس افزودنی ندارند و اگر بخواهید امکانات مختلفی به آن اضافه کنید، باید دست به کد شوید! به عبارت ساده تر برای اضافه کردن قابلیت های مختلف به پلاگین های وردپرسی باید کد های آن را بروزرسانی کنید و آن را توسعه دهید. این پلاگین دارای افزودنی های مختلف است! نه تنها به گرویتی فرم امکانات مختلفی اضافه می کند، بلکه به راحتی می توانید به خود همین افزونه هم امکانات مختلفی اضافه کنید. افزودنی های مختلف این افزونه در مارکت پلیس های وردپرسی در دسترس شما هستند و با توجه به امکانات مورد نیاز خود، می توانید یک یا چند مورد از آن ها را مورد استفاده کنید.

  • قابلیت توسعه افزونه با توجه به وجود مستندات مختلف

یکی دیگر از مواردی که برای پلاگین ها و قالب های وردپرس اهمیت زیادی دارد، وجود مستندات مختلف است. در حالی که بسیاری از پلاگین های وردپرسی مستندات زیادی ندارند و نمی توانید به راحتی آن را توسعه دهید، این پلاگین توسط یک توسعه دهنده بسیار حرفه ای طراحی شده است و مستندات آن هم به صورت کامل در اختیار شما قرار دارد. اگر بخواهید امکاناتی به این پلاگین اضافه کنید که در افزودنی های آن وجود ندارد، با استفاده از مستندات این پلاگین به راحتی می توانید از آن استفاده کنید. در سایت توسعه دهنده و همچنین فایل های این افزونه مستندات آن وجود دارد و اگر به کدنویسی مسلط باشید، به راحتی می توانید آن را توسعه دهید. البته اگر کدنویس نیستید و قصد توسعه پلاگین را دارید، باز هم جای نگرانی نیست و به کمک متخصص این حوزه می توانید هر امکانی که نیاز دارید را به آن اضافه کنید.

  • سازگار با آخرین نسخه گرویتی فرم

این پلاگین به آخرین نسخه های فرم ساز گرویتی کاملاً سازگار است و پس از هر بروزرسانی، اگر مشکلی وجود داشته باشد و این افزونه با پلاگین اصلی، یعنی همان گرویتی فرم، تداخلی داشته باشد توسعه دهنده افزونه سریعاً یک بروزرسانی انجام می دهد و تداخل های آن را رفع می کند. بروزرسانی یکی از موارد بسیار مهمی است که توسعه دهنده این پلاگین هر از گاهی آن را انجام می دهد تا علاوه بر رفع مشکلات نسخه قبلی، امکاناتی هم به آن اضافه شده باشد.

آموزش نصب و فعال سازی افزونه Gravity Flow

اگر قصد استفاده از این پلاگین را دارید، پس از دانلود افزونه وارد پیشخوان وردپرس شوید. در بخش پیشخوان، وارد قسمت افزونه ها و سپس افزودن شوید. سپس افزونه را بارگذاری و آن را فعال کنید.

تنظیمات افزونه Gravity Flow

پس از نصب افزونه Gravity Flow زمان آن می رسد که شما تنظیمات آن را به صورت کامل انجام دهید. در این بخش به بررسی کامل تنظیمات این افزونه کاربردی می پردازیم:

تنظیمات عمومی گرویتی فلو

اولین و مهم ترین بخش تنظیمات افزونه Gravity Flow بخش تنظیمات عمومی آن است. در این بخش باید تنظیم کنید که عملکرد این افزونه در کدام بخش های گرویتی فرم انجام شود:

  • کد لایسنس: این افزونه تجاری است و برای استفاده از آن باید لایسنس آن را تهیه کنید. با وارد کردن لایسنس افزونه در این بخش می توانید آن را فعال سازی کنید.
  • بروزرسانی خودکار: با استفاده از این بخش می توانید مشخص کنید که افزونه به صورت خودکار بروزرسانی شود یا خیر! اگر نیاز به بروزرسانی خودکار دارید، کافی است گزینه روشن را انتخاب کنید.
  • پلاگین‌های ووکامرس برای افزایش درآمد سایت

ایمیل های گردش کار

در این بخش باید تنظیمات مربوط به ارسال ایمیل را مشخص کنید:

  • نام فرستنده: در این بخش باید نام فرستنده ایمیل های ارسالی از طریق این افزونه را وارد کنید؛ مثلاً می توانید نام سایت یا دپارتمان خاصی از سایت را وارد کنید.
  • از ایمیل: در این بخش باید ایمیلی که در اینباکس کاربران نمایش داده می شود را وارد کنید؛ توجه داشته باشید که یک ایمیل فعال وارد کنید تا اگر کاربر نیاز به برقراری ارتباط با شما داشت، با همین ایمیل تماس بگیرد.

صفحات پیش فرض

در این بخش باید صفحاتی که می خواهید کاربر به آن منتقل شود را وارد کنید. می توانید در این صفحات از شورت کدهای مربوط به این افزونه استفاده کنید:

  • صندوق ورودی: در این بخش باید صفحه مربوط به فرم هایی که کاربر ارسال کرده است را وارد کنید تا اگر نیاز داشته باشد، بتواند فرم های ارسالی را مشاهده کند.
  • وضعیت: در این بخش باید صفحه مربوط به وضعیت و پیگیری فرم را وارد کنید تا کاربر وارد آن شود.
  • ارسال: در این بخش باید صفحه مربوط به ارسال فرم را وارد کنید تا کاربر پس از ارسال هر مرحله به آن وارد شود.

گزینه های امنیتی

در این بخش می توانید گزینه های مربوط به امنیت گرویتی فلو را انتخاب و تنظیم کنید:

  • اجازه به نمایش کد کوتاه وضعیت به همه ورودی ها برای همه کاربران ثبت نام شده می دهد: با استفاده از این گزینه می توانید محتویات مربوط به هر کد کوتاه را به کاربرانی که در سایت عضو شده اند نمایش دهید.
  • اجازه به نمایش کد کوتاه وضعیت به همه ورودی ها برای همه کاربران ناشناس شده می دهد: با استفاده از این گزینه می توانید محتویات مربوط به هر کد کوتاه را به کاربران مهمان سایت نمایش دهید.

فرم های گردش کاری منتشر شده

در این بخش می توانید مشخص کنید که افزونه گرویتی فلو در کدام فرم ها فعال باشند؛ نام هر فرمی که در سایت شما وجود دارد، در این بخش نمایش داده می شود که با تیک زدن آن در فرم فعال می شود.

تنظیمات برچسب های گرویتی فلو

یکی دیگر از بخش های مهم تنظیمات افزونه Gravity Flow بخش برچسب های آن است. در این بخش می توانید تنظیمات مربوط به آن را انجام دهید:

ناوبری

در این بخش تنظیمات مربوط به برچسب های اصلی قابل مشاهده و تنظیم است:

  • گردش کار: در این بخش می توانید برچسب مربوط به گردش کار را شخصی سازی کنید.
  • صندوق ورودی: در این بخش می توانید برچسب مربوط به گردش کار را شخصی سازی کنید.
  • ارسال: در این بخش می توانید برچسب مربوط به ارسال را شخصی سازی کنید.
  • وضعیت: در این بخش می توانید برچسب مربوط به وضعیت را شخصی سازی کنید.
  • پشتیبانی: در این بخش می توانید برچسب مربوط به پشتیبانی را شخصی سازی کنید.
  • گزارش ها: در این بخش می توانید برچسب مربوط به گزارش ها را شخصی سازی کنید.
  • فعالیت: در این بخش می توانید برچسب مربوط به فعالیت را شخصی سازی کنید.
برچسب وضعیت

در این بخش تنظیمات مربوط به برچسب های وضعیت فرم ها قابل مشاهده و تنظیم است:

  • در انتظار: در این بخش می توانید برچسب مربوط به در انتظار را شخصی سازی کنید.
  • لغو شده: در این بخش می توانید برچسب مربوط به لغو شده را شخصی سازی کنید.
  • تایید نشده: در این بخش می توانید برچسب مربوط به تایید نشده را شخصی سازی کنید.
  • تایید شده: در این بخش می توانید برچسب مربوط به تایید شده را شخصی سازی کنید.
  • موفق: در این بخش می توانید برچسب مربوط به موفق را شخصی سازی کنید.
  • خطا مشتری: در این بخش می توانید برچسب مربوط به خطای مشتری را شخصی سازی کنید.
  • خطا سرور: در این بخش می توانید برچسب مربوط به خطای مشتری را شخصی سازی کنید.
  • خطا دیگر: در این بخش می توانید برچسب مربوط به خطا های دیگر را شخصی سازی کنید.

اگر در مورد این افزونه سوالی دارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *