اگر تازه اول راه هستید و می‌خواهید یک کسب و کار داشته باشید، باید در اولین قدم با خودتان آشنا شوید؛ تا زمانی که خودتان و توانایی‌هایتان را نشناسید، نمی‌توانید صاحب یک کسب‌وکار موفق شوید. یک کاغذ و قلم در دست بگیرید و هرچیزی که می‌دانید در آن تخصص دارید را بنویسید. همه شاید همین اولین قدم را جدی نگیرند و بگویند که چیز خاصی نمی‌دانند، اما یادتان نرود که شما یک چیزی را می‌دانید که یک شخص دیگر آن را ندانسته و به آن نیاز دارد. فرمول ابتدایی هر کسب‌وکاری به این صورت است. یعنی شما از چیزی که در آن وارد هستید، می‌خواهید خدماتی را به افرادی که آن تخصص را ندارند، بدهید و در قبال آن وجه دریافت کنید. کسب‌وکارهای اینترنتی هم به همین شکل عمل می‌کنند.

هزاران ایده اجرا شده در دنیا و اجرا نشده در ایران وجود دارد!

قبل از این که بخواهیم مراحل راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی را آنالیز و بررسی کنیم، لازم است بدانید ایده مهم است اما نه آن‌قدر که بخواهد راه‌اندازی کسب‌وکارتان را عقب بیندازد. اسنپ را که می‌شناسید؟ اسنپ نمونه‌ای ایرانی سرویسی به نام UBER است! این سرویس که در سراسر دنیا فعالیت می‌کند، اما با توجه به تحریم‌ها نتوانست پا به ایران بگذارد. در همین راستا اسنپ از این فرصت استفاده کرده و اپلیکیشن خود را ارائه داد. اکنون یکی از ارزشمند‌ترین استارت‌آپ‌های ایرانی است که درآمد بسیار بالایی دارد. البته این روش پیدا کردن ایده‌ها هم مشکلاتی دارند! شما با یک ایده کسب و کار اینترنتی می‌توانید اولین قد‌م‌ها را برای راه‌اندازی کسب و کار بردارید.

ایده و طرح برای شروع مهم است و اگر بتوانید خوب روی آن تمرکز کنید، می‌توانید یک ایده کسب و کار جدید و پردرآمد خلق کنید. البته بارها در مقالات سایت به این موضوع اشاره شده است که یک ایده صرفا ضامن موفقیت شما نیست بلکه باید ایده را به‌خوبی پیاده کنید.  اولین طرح برای رسیدن به یک ایده، می‌تواند از نیازها ساخته شود. بسیاری از کسب و کارها و یا خدمات آنلاینی که هم‌اکنون در دنیا فعالیت می‌کنند، بر اساس نیازهای جامعه ساخته شده‌اند. بخشی از نیازها توسط خود کسب و کارها ایجاد می‌شود، یعنی سرویسی مانند گوگل می‌گویند می‌خواهید در اینترنت جستجو کنید؟ پس بیایید در سایت ما این‌کار را انجام دهید.

شما برای پیدا کردن ایده‌های خوب در دنیا نیازمند زمان و هزینه زیادی هستید! ایده‌ها بسیار زیاد هستند اما باید تمام آن‌ها متناسب با وضعیت داخل ایران بررسی شوند تا اگر مناسب بود، بر روی آن تمرکز کنید. اگر در مراحل اولیه تایید شود اما پس از مدتی با مشکلات کمبود سرمایه مواجه شوید، باید سرمایه‌گذاری جذب کنید. اگر سرمایه‌گذاری جذب نکنید، شکست خواهید خورد که تمام این فرآیندها زمان‌بر هستند. مثلاً ممکن است برای جذب سرمایه نیاز به چندین ماه تا ۲ دوسال زمان باشید تا بتوانید سرمای‌گذاری را به سوددهی کسب‌وکار خود متقاعد کنید. البته اگر بتوانید ایده خود را به همراه سرمایه‌گذاری مناسب پیدا کنید، سود زیادی برای شما خواهد داشت. زیرا می‌توانید از استراتژی‌های همان کسب‌وکار خارجی استفاده کنید و آن را بومی‌سازی کنید. برخی دیگر از کسب و کارها در راستای تحول جامعه و مسیر پیشرفت تکنولوژی شکل می‌گیرد. برای مثال سال‌های سال سفارش‌گیری از طریق تلفن در همه‌جا انجام می‌شد. مردم هر چیزی که می‌خواستند را می‌توانند با زنگ زدن برای خود فراهم کند. اما وقتی تکنولوژی جلوتر رفت و هر کسی به اینترنت متصل شد و موبایل در دست گرفت، شیوه سفارش‌گیری هم فرق کرد. حال امروزه بسیاری از خدمات مانند، خرید ابزار و وسایل، غذا، تاکسی و… به صورت آنلاین ارائه می‌شوند و چون مسیر پیشرفت تکنولوژی به این سمت بوده است، هر کسب و کاری برای موفقیت و ایجاد رقابت، باید از این ابزارهای جدید برای رشد و توسعه خود استفاده کند. شاید خیلی از مراحل را نیاز نباشد که طی کنید و تنها کافی است ایده‌ خارجی را به همراه کسب‌وکاری که آن را راه‌ انداخته است، الگو قرار دهید؛ البته شاید برای هر کسی غیر ممکن باشد. پس توجه داشته باشید که اولاٌ اینکه پیدا کردن چنین ایده ای نیاز به زمان زیادی دارد و دوماٌ اینکه معمولا چنین ایده هایی برای عملی شدن نیاز به سرمایه بسیار زیادی دارند.

قبل از اینکه به سراغ مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی برویم، باید بگوییم به این نکته هم اشاره کنم که هدف ما راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی کوچک با سرمایه کم و البته قابلیت رشد و توسعه بالا است! پس اصلا نباید به فکر راه اندازی اپلیکیشن موبایلی خاص و یا فروشگاه اینترنتی پر از کالا باشیم. زیرا چنین چیزهایی سرمایه زیادی می‌خواهند و در صورت بروز مشکل باید از یک متخصص کمک بگیرید. اما اگر کسب‌وکار خود را تنها با یک سایت شروع کنید، نه تنها‌ هزینه زیادی برای شما ندارد، بلکه می‌توانید خودتان یاد بگیرید تا در صورت بروز مشکل، آن را رفع کنید.

برای راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی چه مراحلی را باید طی کنیم؟

شناسایی توانایی ها اولین کاری است که باید دنبالش بگردید؛ در واقع هر فردی توانایی‌ها، تخصص‌ها و مهارت‌هایی دارد که شاید در آن تجربه کاری هم داشته باشد. به خاصر همین باید توانایی‌های خود را شناسایی کنید که در ادامه راه حتما باید از آن ها در کسب و کارتان استفاده کنید. استفاده از مهارت‌ها می‌تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم باشد اما هدف این است که بتوانید خودتان کسب‌وکارتان را مدیریت کنید. اگر شما فن بیان خوبی داشته باشید، می‌توانید در آینده سمینار یا حتی وبینار برگزار کنید و از این طریق درآمد خوبی کسب کنید. اگر شما می‌توانید خوب بنویسید، مهارت بسیار عالی در زمینه تولید محتوا دارید؛ در این صورت می‌توانید محتوای سایتتان را بدون نیاز به نیروی دیگر تولید کنید و آن را در اختیار کاربران قرار هید. اگر با فتوشاپ آشنایی دارید، باید تبریک بگوییم! بسیاری از موارد در مدیریت کسب‌وکار نظیر طراحی لوگو یا حتی طراحی تصاویر مربوط به مطالب به کمک فتوشاپ انجام می‌شود. تنها کافی است در حد متوسط با فتوشاپ آشنا باشید تا دیگر برای طراحی فایل‌های گرافیکی خود هزینه نکنید. در کسب‌وکار آنلاین هر چقدر بیشتر بتوانید پس‌انداز کنید، از آن طرف می‌توانید در امر تبلیغات و بازاریابی گسترده‌تر عمل کنید و فروش بیشتری داشته باشید.

پس اولین کار این است که توانایی و تخصص‌های خود را شناسایی کنید. با توجه به همین توانایی‌ها می توانید در ادامه حوزه کاری خود را هم انتخاب کنید؛ مثلاً اگر فتوشاپ را به خوبی یاد دارید و می‌توانید گرافیک‌های خوبی طراحی کنید کافی است یک سایت بزنید و در آن سفارش طراحی گرافیک بگیرید. هر مهارت دیگری قابلیت کسب درآمد را دارد! مثلاً اگر مترجم هستید می‌توانید یک سایت محتوامحور طراحی کنید و در آن پست‌هایی که کاربران دوست دارند را منتشر کنید. پس از مدتی که ترافیک سایت شما افزایش پیدا کند، سایت‌های دیگر به شما تبلیغ می‌دهند و می‌توانید درآمد بسیار خوبی داشته باشید. پیشنهاد می‌کنم در یک حوزه کاری مشخص فعالیت کنید تا بتوانید در آن زمینه هم سفارش بگیرید. مثلاً می‌توانید در زمینه زبان فعالیت کنید تا از کاربران سفارش ترجمه متن، فایل یا کتاب هم بگیرید و از این طریق درآمد عالی کسب کنید. حتی اگر توانایی‌های شما کم بود، اشکالی ندارد! باز هم تا حدودی در مدیریت کسب‌وکارتان به درد خواهد خورد. شاید پیش خود بگویید ما که تخصص خاصی نداریم باید چه کنیم؟ آیا واقعا باید تخصص خاصی داشته باشیم؟ جواب این سوال بله است. اگر واقعا خودتان قصد راه اندازی کسب و کارتان را دارید باید با حداقل تخصص های یک وبمستر(مدیریت سایت) آشنایی داشته باشید تا بتوانید محتوای ارزشمند برای کاربران تولید کرده و سایت را مدیریت کنید. البته اگر مهارتی ندارید، می‌توانید به سراغ یادگیری مهارت مورد علاقه خود بروید و پس از حرفه‌ای شدن آن را به کاربران یاد بدهید.

ممکن است بخواهید برای مطالب سایت خود عکسی طراحی کنید، پس بهتر است به نرم افزار فتوشاپ آشنایی حداقلی را داشته باشید. یا اینکه ممکن است بخواهید سایت خود را خودتان راه اندازی کنید. باید به یکی از ابزارهای سایت‌سازی نظیر وردپرس که در حال حاظر پرطرفدار است، آشنایی نسبی داشته باشید.  پس اگر توانایی خاصی ندارید حداقل توانایی هایی که یک مدیر سایت و کسب و کار اینترنتی باید داشته باشد را فرا گیرید. امر دشواری نیست، فقط کافی است کمی زمان بگذارید و تمرین کنید. به راحتی می‌توانید نیاز‌های خود را رفع کنید و یک کسب‌وکار فعال داشته باشید. البته مراحل دیگری هم دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

حوزه فعالیتی خود را مشخص کنید!

انتخاب حوزه فعالیت به این منظور نیست که حتما باید ایده خیلی خوبی داشته باشید! قصد ما هم این نیست که کسب و کار خود را با ایده ای استارت بزنیم که قبلا توسط شخص دیگری عملی نشده است. بلکه ایده اصلا چیز مهمی نیست! مهم این است که کسب و کاری که قصد راه اندازی آن را دارید چه قدر طرفدار دارد یا اینکه چقدر می تواند نیاز مردم را رفع کند. انتخاب حوزه فعالیتی شما می تواند با توجه با تخصص و توانایی های شما انجام گیرد. مثلا شما به یکی از زبان های برنامه نویسی موبایلی مسلط هستید ولی تا الان هیچ کسب و کار آنلاینی نداشته اید می توانید از این تخصص خود استفاده کنید و سایتی آموزشی در این زمینه راه اندازی کنید.

باید بگوییم خیلی از افراد تخصص خاصی ندارند و به دنبال حوزه کاری پرطرفدار می‌گردند. در این شرایط چندین حالت پیش می آید. یا اینکه حوزه کاری پر طرفداری را باید پیدا کنند و سعی کنند در آن متخصص شوند یا اینکه اگر توانایی متخصص شدن در آن حوزه کاری را ندارند باید به سمت فروش محصولات پر طرفدار به صورت واسطه ای بروند.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *