اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد بازاریابی دهان به دهان و اهمیت آن در کسب‌وکار اینترنتی را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید فروش کسب‌وکارتان را با استفاده از این روش بازاریابی بهبود ببخشید.

۳ دلیل مهم برای استفاده از بازاریابی دهان به دهان

یکی از سوالاتی که هنوز هم کاربران آن را مطرح می‌کنند، این است که بازاریابی دهان به دهان چرا اهمیت دارد و چرا باید از آن استفاده کرد؟ در این بخش ۳ دلیل مهم و اساسی را بیان می‌کنیم:

دلیل اول) بازاریابی دهان به دهان اعتماد کاربران را جلب می‌کند!

بازاریابی دهان به دهان که گاهی به آن بازاریابی توصیه‌ای هم گفته می‌شود، منجر به ایجاد اعتماد به برند در بین مخاطبان و مشتریان کسب‌وکار می‌شود. این نوع بازاریابی باعث می‌شود تا مشتریانی که از مزایای محصولات و خدمات برند به دیگران بگویند، به عبارت ساده‌تر، نوعی سفیر برای برند خود به کار می‌گیرید! دلیل آن هم این است که چون حرف‌هایی خارج از شرکت در مورد برند شما به افراد مختلف می‌رسد و مردم خیلی راحت به این حرف‌ها‌ اعتماد می‌کنند و و به بخاطر این مسئله که از طرف مردم به مردم دیگر رسیده است، اعتماد آنها به برند شما افزایش پیدا می‌کند. به دست آوردن اعتماد در دنیای کسب و کار بسیار دشوار است و همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران کسب‌وکار و برندها است! حال فرقی نمی‌کند که در حوزه ی B2B فعالیت می‌کنید و یا B2C! با این حال بازاریابی دهان به دهان امتیازاتی را برای برند شما ایجاد می‌کند که مشتریان به واسطه آن‌ها برای رفع نیازهای خود به سراغ شما می‌آیند.

دلیل دوم) بازاریابی دهان به دهان وفاداری کاربران را بیشتر می‌کند!

جذب مشتریان جدید برای کسب و کار، گاهی اوقات چالش بسیار بزرگی است، اما با استفاده از بازاریابی دهان به دهان و اجرای درست آن، این مسئله خیلی هم سخت نیست! وقتی افرادی مدام به شما مراجعه می‌کنند معمولاً می‌توان گفت که نسبت به برند شما وفادار شده‌اند. حال اگر دیگران از برند رقیب شما حرف بزنند و از خصوصیات مثبت آن تعریف کنند، افراد وفاداری بیشتری نسبت به برند دیگر احساس می‌کنند، چرا که طبق مطالعات افراد تمایل دارند نسبت برندی که مرتب از آن استفاده می‌کنند وفادار بمانند. بازاریابی دهان به دهان به شما کمک می‌کند تا افراد همیشه از برند شما صحبت کنند و افراد دیگر هم نسبت به برند شما وفادار بمانند! بنابراین بازاریابی دهان به دهان می‌تواند منجر به تقویت وفاداری مشتریان شود.

دلیل سوم) بازاریابی دهان به دهان نوعی شایعه‌پراکنی مثبت است!

بازاریابی دهان به دهان در صورتی که بر اساس کمپین‌های بازاریابی برند، باشد منجر به شکل‌گیری شایعاتی در مورد برند می شود. حال اگر این شایعه‌ها مثبت باشد، در این حالت افراد شروع به صحبت در مورد برند می‌کنند و این صحبت ها به صورت مداوم بین کاربران پخش می‌شود و در نهایت منجر به جلب توجه مصرف‌کنندگان به برند شما می‌شود.

احتمال خرید محصولی توسط مشتریان، زمانی که دوستی آن را پیشنهاد داده باشد، حدوداً چهار برابر بیشتر از حالتی است که شما در مورد برند خود صحبت کرده باشید! منظور ما از این مسئله تبلیغات، بازاریابی محتوا یا هر چیز دیگری است! البته تاثیر هر یک از روش‌های بازاریابی هم متفاوت است؛ مثلاً بازاریابی محتوا تاثیر بسیار بیشتری نسبت به تبلیغات آنلاین دارد. تعاملات بازاریابی دهان به دهان از طریق ایمیل، وبلاگ شبکه های اجتماعی و حتی به صورت حضوری و در جمع های دوستانه انجام می‌شود. با این که بازاریابی دهان به دهان مفهوم جدیدی نیست، اما ظهور و توسعه شبکه‌های اجتماعی خیلی بیشتر از قبل، بر اهمیت آن افزوده است و امروزه بازاریابان سعی می‌کنند از این نوع بازاریابی برای پیشرفت و توسعه برند خود استفاده کن. دلیل این این مسئله هم این است که کاربران زمان زیادی از روز را در آن می‌گذرانند و در مورد مسائل مختلف بحث می‌کنند! صحبت کردن در مورد برند شما هم می‌تواند یکی از این موارد باشد که تاثیر زیادی روی کسب‌وکارتان می‌گذارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم بازاریابی دهان به دهان را در استراتژی بازاریابی خود قرار دهید و از تاثیر آن در افزایش مشتریان و فروش، لذت ببرید.

قدرت بازاریابی دهان به دهان واقعاً چقدر است؟ جالب است بدانید اپلیکیشن اسنپ‌چت (SnapChat) در ابتدا تنها یک اپلیکیشن ساده و کوچک بود که کاربران آن را نمی‌شناختند. روزی یکی از دانش‌آموزان که از آن استفاده می‌کرد، آن را در مدرسه به دوستان خود معرفی کرده بود که پس از مدتی، کاربران زیادی از آن استفاده می‌کردند. در حال حاضر اسنپ‌چت یکی از بزرگ‌ترین و برترین اپلیکیشن‌های گوگل‌پلی به حساب می‌آید و این موفقیت را مدیون بازاریابی دهان به دهان است.

نگاهی به بازاریابی دهان به دهان از نظر کسب‌وکار اینترنتی

هر کسب‌وکاری به دنبال کاهش‌ هزینه‌های اضافی است. حال اگر کسب‌وکار شما کوچک باشد، سرمایه زیادی برای تبلیغات گسترده ندارد و بخش‌های ضروری دیگری وجود دارند که باید سرمایه خود را در آن‌جا مصرف کنید! برای بازاریابی چنین کسب‌وکارهایی چه راه‌کاری وجود دارد؟ شما باید از روش‌های کم‌هزینه یا بدون هزینه بازاریابی استفاده کنید. یکی از آن‌ها بازاریابی دهان به دهان است!

بازاریابی دهان به دهان هزینه‌ای ندارد اما بسیار تاثیرگذار است. با استفاده از بازاریابی دهان به دهان نه تنها می‌توانید درآمد حاصل از فروش محصولات یا خدمات خود را افزایش دهید، بلکه اعتبار کسب‌وکارتان را در میان کاربران افزایش می‌دهید. بنابراین بازاریابی دهان به دهان برای کسب‌وکارها (به‌خصوص کسب‌وکارهای کوچک) اهمیت زیادی دارد و باید استراتژی مناسبی برای استفاده از آن داشته باشید. استراتژی بازاریابی دهان به دهان را در بخش بعدی به صورت کامل توضیح می‌دهیم تا از آن استفاده کنید! در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *