حتماً بخش‌های قبلی مجموعه مقالات رابط کاربری و تجربه کاربری را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این مباحث بپردازیم!

کاربر هنگام مراجعه به سایت شما ممکن است با بعضی بخش‌های سایت به خوبی ارتباط برقرار نکند این ضعف از طراحی شماست باید بکوشید این موارد را در طراحی رابط کاربری به حد اقل رسانده و با ارائه پیغام های خطای صحیح و دقیق کاربر را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کنید. دریافت نظرات کاربران در این خصوص می تواند در رفع مشکلات موجود سایت شما بسیار تاثیر گذار باشد و به رفع ابهامات و مشکلات موجود کمک کند.  هرسایت و اپلیکیشن عناصرو اجزای خاص خود را دارد در طراحی رابط کاربری باید به شکلی صحیح این عناصر و اجزا در تعامل با یکدیگر قرار بگیرند و شما بیاموزید به چه شکل ارتباط بین آن ها را برقرار نمایید.

به این ترتیب کاربر به شکل صحیح و کاربردی قادر خواهد بود از تمامی عناصر و اجزا به شکل صحیح استفاده کند. هرسایت یا اپلیکیشن بدون طراحی رابط کاربری یک مجموعه بی روح و صامت است که با طراحی رابط کاربری روحی در آن دمیده شده و قادر به برقراری ارتباط با کاربران سایت خواهد بود. به کمک یک طراحی رابط کاربری مناسب می توانید در تصمیم گیری کاربر موثر باشید و او را به شکلی که دلخواه خودمان است در صفحات مختلف سایت به گردش در آوریم. طراحی رابط کاربری یک علم و تخصص است که تنها از سوی متخصصانی که در این حوزه مطالعه کرده اند امکان پذیر است و هر طراح گرافیکی قادر به طراحی Ui نخواهدبود. در طراحی اپلیکیشن ها، از رابط کاربری گرافیکی باید استفاده کنیم. یعنی المان هایی که کاربر با آنها کار میکند، همگی مواردی گرافیکی و دارای شکل هستند. رابط های گرافیکی زیرمجموعه ی رابط های کاربری نرم افزاری محسوب میشود

برای این که کاملا متوجه بشوید رابط کاربری کدام قسمت از یک نرم افزار است، باید یک مقایسه انجام دهیم. زمانی بود که برای کار کردن با کامپیوترها باید در محیط DOS با کد نویسی همه‌ی دستورات را وارد میکردیم. (اگر تا بحال این محیط را ندیده اید، کلید Windows را نگه دارید و کلید R را بزنید، در پنجره باز شده کلمه cmd را بنویسید و اینتر را فشار دهید). اما امروزه همه‌ی ما با سیستم عامل‌هایی کار میکنیم که رابط گرافیکی دارند. تصاویر زمینه، آیکون پوشه‌ها و منو ها، رنگ نوار استارت و نوار ابزار و ظاهر اپلیکیشن ها، همگی اعضای این رابط کاربری گرافیکی را تشکیل داده اند. همه‌ی کارهایی که کاربران با اپلیکیشنی که ما طراحی میکنیم انجام میدهند، با رابط کاربری در ارتباط است. بنابراین اگر میخواهیم اپلیکیشن عالی و پرطرفداری داشته باشیم باید رابط کاربری را به بهترین شکل ممکن طراحی کنیم. بهترین پیشنهاد این است که به جای سازنده‌ی اپلیکیشن خود، مشتری آن باشید. همیشه از دید کاربران به اپلیکیشن خود نگاه کنید و مشکلاتی که با آن مواجه هستند را از بین ببرید. می‌توانید از میان نظرات و پیشنهاداتی که برای شما میفرستند این مشکلات را پیدا کنید.

طراحی‌های گرافیکی در گذشته بسیار پر زرق و برق و پر از المان های مختلف بودند. اما امروزه با مطرح شدن بحث طراحی مینیمال، یک شعار را باید همیشه در نظر داشته باشید. “Less is More”. همین الان این جمله را بنویسید و روی میز کارتان قرار دهید. ایده‌ی کلی این است که هر چقدر اجزای کمتری در صفحه وجود داشته باشد، مقدار بیشتری از مفهوم را می‌توان انتقال داد. حتما بنرهایی که در سطح شهر وجود دارند و پر از نوشته هستند را دیده اید. چندبار برای خواندن انشایی که روی آنها نوشته شده توقف کرده اید؟ اگر صفحه را شلوغ کنید کاربران به هیچکدام از مطالبی که نوشته اید توجه نخواهند کرد؛ این مفهوم جمله ی “Less is More” می باشد. این همان روشی است که همه‌ی شرکت های بزرگ فناوری دنیا (مانند اپل و گوگل) از آن استفاده میکنند. به برنامه‌ها و سرویس هایی که این شرکت‌ها می‌سازند توجه کنید. همه‌ی آنها در نهایت کارایی، کاملا ساده هستند و مواردی که بیشترین استفاده را دارند، به راحت ترین شکل در دسترس هستند. کاربران باید بتوانند کار با اپلیکیشن شما را راحت یاد بگیرند تا شما هم مجبور نباشید زیاد از متن‌های راهنما استفاده کنید. بهترین راه برای انجام این کار، الگو برداری است. (دقت کنید الگو برداری با کپی کردن بسیار متفاوت است). هدف شما این است که کاربر احساس نا آشنا بودن با محیط نرم افزار را نداشته باشد. با بررسی کردن اپلیکیشن‌های پرطرفدار می‌توانیم الگو های رایج در ساخت آنها را پیدا کنیم. در الگو برداری هم می‌توانیم خلاقیت‌های زیادی را وارد رابط کاربری برنامه بکنیم. به عنوان مثال تقریبا در اکثر اپلیکیشن ها، منوی نرم افزار را بصورت مخفی در لایه ای قرار میدهند که از کنار صفحه بیرون می آید. شما هم منوی نرم افزار را در آن قسمت قرار دهید. اما لازم نیست دقیقا مشابه بقیه‌ی سازنده ها عمل کنیم. می‌توانیم با طرح و خلاقیت خودمان منو را طراحی کنیم و در آن قسمت قرار بدهیم. به مرور زمان و هنگامی که کاربران بیشتری با اپلیکیشن شما آشنا شدند، میتوانید طرح ها را تغییر داده و آرام آرام الگوی خاص خودتان را پیاده سازی کنید.

طراحی گرافیکی همیشه به سمتی میرود که نهایت جذابیت دیداری را بتواند عرضه کند. همانطور که اشاره کردیم، امروزه طراحی ها به سمت مینیمال شدن پیش میروند. در مدل طراحی مینیمال (متریال دیزاین گوگل)، باید سه اصل کلی را در نظر قرار دهید:

  1.  ساده ترین حالت ها و اشکال هندسی را استفاده کنید.
  2.  بیشترین مفهوم را برسانید.
  3.  استفاده از رنگ‌های زنده و جذاب را فراموش نکنید!

تا جایی که می‌توانید از اشکال هندسی ساده و بدون بُعد (دو بعدی یا فلت) استفاده کنید. همچنین تا آنجایی که امکان دارد و به مفهوم صدمه نمیزند همه‌ی المان‌های اضافی را حذف کنید. استفاده از این روش آسان نیست. جا دادن بیشترین مفهوم در ساده ترین طرح، قسمت مشکل این روش است که با تمرین می‌توانید عملکرد خود را بهتر کنید.

رابط کاربری به مفهوم رابط انسان و دستگاه بخشی از دستگاه است که رابطه‌ی میان انسان و ماشین را مدیریت می کند. صفحه نمایش لمسی نمونه‌هایی از قسمت فیزیکی دستگاه رابط انسان است که ما می توانیم آن را ببینیم و لمس کنیم.  در سیستم‌های پیچیده، رابط کاربری انسان و دستگاه معمولا کامپیوتری است. اصطلاح “رابط انسان و کامپیوتر” به این نوع سیستم اشاره دارد. در زمینه محاسبه، این اصطلاح به طور معمول به نرم افزار اختصاص داده شده برای کنترل عناصر فیزیکی مورد استفاده برای تعامل انسان و کامپیوتر نیز گسترش می یابد. مهندسی رابط های انسان و ماشین با توجه به عوامل انسانی افزایش می یابد. رشته‌های مربوطه عبارتند از مهندسی عوامل انسانی (HFE) و مهندسی قابلیت استفاده (UE)، که بخشی از مهندسی سیستم‌ها است. ابزار مورد استفاده برای ترکیب عوامل انسانی در طراحی رابط بر اساس دانش علوم رایانه مانند گرافیک کامپیوتری، سیستم عامل، زبان برنامه نویسی توسعه داده می شود. امروزه ما از رابط کاربری گرافیکی بیان برای رابط انسان و ماشین در رایانه ها استفاده می کنیم، زیرا تقریبا همه آنها اکنون از گرافیک استفاده می کنند.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *