از وقتی پای پاروبانک‌ها به زندگی ما باز شده، خیال ما بابت تمام شدن شارژ گوشی و تبلت راحت شده است و با خیال راحت‌تری از شهر بیرون می‌رویم و ساعت‌ها دور از خانه به گشت و گذار می‌پردازیم.

برای خرید پاوربانک مناسب، پارامترهای زیادی هستند که باید ابتدا در موردشان بدانید و سپس اقدام به خرید نمایید اما یکی از مهم‌ترین این موارد، ظرفیت مناسب پاوربانک برای شماست که بسته به گوشی که دارید و هدفی که از خرید پاوربانک دارید، متفاوت خواهد بود. این پست را نیز به همین منظور تهیه کرده‌ایم تا در خرید پاوربانکی با ظرفیت مناسب شما را راهنمایی کنیم.

تعداد دستگاه‌هایی که دارید

ابتدا شما باید در نظر بگیرید که چند دستگاه قابل حمل دارید. تنها یک گوشی با خود حمل می‌کنید؟ ساعت هوشمند، تبلت یا هدفون‌های بی‌سیم هم دارید؟

البته اگر قرار باشد ساعت هوشمند یا هدفون‌های خود را شارژ کنید، خیلی مهم نیست که چه پاوربانکی خریداری می‌کنید چون این دستگاه‌ها برای شارژ مجدد، انرژی زیادی از پاوربانک شما خرج نمی‌کنند. اما اگر تبلت یا کنسول بازی قابل حمل خود مثل سوییچ یا PSP دارید، حتما باید پاوربانکی قوی خریداری نمایید.

پس در مجموع اهمیت زیادی دارد که ابتدا تعداد دستگاه‌های خود و مقدار انرژی لازم برای این که دوباره شارژ شوند را در نظر گرفته و سپس اقدام به انتخاب پاوربانک کنید.

حجم باتری گوشی

مهم‌ترین چیزی که به خاطرش پاوربانک خریداری می‌کنید، موبایل شماست. هر گوشی دارای باتری با حجم متفاوتی است که این عدد در مشخصات فنی دستگاه قید می‌شود. برای مثال اکثر گوشی‌های هوشمند بازار در سال جاری، باتری‌هایی با حجم 4500 تا 5000 میلی آمپر دارند. مثلا گوشی Google Pixel 4a دارای باتری 5000 میلی آمپر است در صورتی که اگر گوشی‌های قدیمی‌تر داشته باشید احتمالا باتری‌های آن‌ها کم‌تر از 4000 میلی آمپر باشند.

بر همین اساس، هر چه باتری گوشی شما گنجایش بیشتری داشته باشد، شما هم باید پاوربانک بهتر با حجم بالاتری خریداری کنید تا بتوانید با آن، گوشی خود را برای یک یا دو بار شارژ مجدد کنید. کافی است گنجایش پاوربانک را با گنجایش باتری گوشی خود و حتی دیگر دستگاه‌هایتان مقایسه کنید تا به یک جمع بندی درست برسید.

البته یک نکته مهم وجود دارد و آن این که باتری‌های گوشی‌های هوشمند عموما به صورت 5 ولت شارژ می‌شوند در صورتی که پاوربانک‌ها به خاطر داشتن باتری‌های Lithium-Ion 3.7 ولت هستند و شما برای به دست آوردن یک عدد درست، باید ضرب و تقسیم انجام دهید. به صورت تقریبی پاوربانک‌های 5 هزار میلی آمپری، حدود 3700 میلی آمپر گوشی شما را شارژ خواهند کرد.

برای مثال اگر بخواهید گوشی Moto G100 یا iPhone 13 Pro خود را 3 یا 4 بار شارژ کنید، بهتر است یک پاوربانک 20 هزار میلی آمپری بگیرید تا به هیچ مشکلی بر نخورید و اگر تنها یک بار شارژ مجدد این گوشی‌ها برایتان کفایت می‌کند، باتری 10 هزار میلی آمپری نیز برای شما کافی خواهد بود. این را هم در نظر بگیرید که هر چه پاوربانکی با گنجایش بیشتر بگیرید، این دستگاه وزن بیشتری نیز خواهد داشت.

اندازه و وزن

در گذشته وزن پاوربانک‌ها بسیار زیاد بود اما این روزها وزن آن‌ها کم‌تر از گذشته شده است اما همانطور که گفتیم، هر چه گنجایش بیشتری برای پاوربانک خود بخواهید، باید وزن بیشتر و بزرگی آن را نیز تحمل کنید.

البته تمامی برندها به یک شکل نیستند و همین یکی دیگر از عوامل تعیین کننده در خرید پاور بانک است و اندازه، ظاهر و وزن آن نیز برای شما مهم خواهد بود.

شارژ سریع

قابلیت شارژ سریع مدتی است که یکی از عوامل مهم برای انتخاب گوشی بوده و کم کم به یک نکته بسیار مهم برای پاوربانک‌ها نیز تبدیل شده. اگر گوشی با گنجایش باتری بالا خریداری کرده باشید، مسلما نمی‌خواهید که همیشه به پاور بانک متصل باشد تا شارژ شود و دوست دارید که خیلی سریع شارژ مجدد شده تا بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید.

برای این منظور پاور بانک شما باید از USB 3 با قابلیت شارژ سریع پشتیبانی کند. پیشنهاد ما این است که حتما دنبال پاوربانکی با قابلیت شارژ سریع باشید، مخصوصا اگر گوشی مدرن دارید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *