اگر به سراغ متخصصان دیجیتال مارکتینگ بروید، همه می گویند که محتوا پادشاه است و در هر بخشی از بازاریابی به آن نیاز دارید. اما آیا هر نوع محتوایی را می توان به عنوان پادشاه محتوا در نظر گرفت؟ قطعاً خیر. محتوایی که کیفیت و ارزشی ندارد، محتوای خوبی نیست و به همین دلیل نمی تواند برای ما ارزش افزوده ایجاد کند. پس چه محتوایی می تواند به شما کمک کند تا بهترین نتایج را بگیرید؟ محتوایی که بهینه سازی شده باشد.

در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل مفهوم بهینه سازی محتوا بپردازیم و ببینیم که چرا بهینه سازی محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد! پس اگر شما هم کسب و کاری دارید و به بحث تولید محتوا خیلی جدی نگاه می کنید، در این مقاله همراه ما باشید.

بهینه سازی محتوا چیست؟

بهینه سازی محتوا معمولاً با مفهوم سئو محتوا شناخته می شود اما همه چیز سئو محتوا نیست. در واقع یکی از بخش های بهینه سازی محتوا، بهینه سازی برای سئو است. درست است که اهمیت بسیار زیادی دارد اما یک محتوا باید از دیدگاه های مختلفی بهینه سازی شود تا بتواند حداکثر کارایی را داشته باشد. بهینه سازی محتوا به این معنی است که محتوا در بهترین حالت خودش قرار بگیرد. از دیدگاه های مختلفی می توان بهینه سازی محتوا را بررسی کرد اما ساده ترین تعریفی که می توان برای آن ارائه کرد این است:

بهینه سازی محتوا به معنای بهینه کردن بخش های مختلف محتوا برای قرار گرفتن در رتبه های بهتر در گوگل است. همچنین محتوای بهینه محتوایی است که هنگامی که کاربران آن را می خوانند، حس کنند محتوای ارزشمندی خوانده اند. از نظر ساختار محتوا هم محتوا باید به نحوی باشد که کاربر به راحتی بتواند به بخش های مختلف آن دسترسی داشته باشد و آن را بخواند. محتوای بهینه روان است و کاربر با یک بار خواندن هر جمله آن را درک می کند. بنابراین بهینه سازی محتوا تنها به این معنی نیست که محتوای شما برای گوگل بهینه شده باشد! بلکه باید از دیدگاه های مختلفی که در بخش بعدی بررسی می کنیم، محتوای شما بهینه باشد.

انواع بهینه سازی محتوا کدام هستند؟

در بخش قبل گفتیم که بهینه سازی محتوا تنها سئو محتوا نیست و باید از دیدگاه های مختلفی بهینه سازی شود. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی انواع بهینه سازی محتوا بپردازیم که شما باید در تمام جهات محتوای خود را بهینه سازی کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. انواع بهینه سازی محتوا به 3 بخش تقسیم می شود که عبارتند از:

  • بهینه سازی محتوا از دیدگاه سئو

اولین نوع بهینه سازی محتوا از نظر سئو است! محتوای سئو شده به این معنی است که محتوایی تولید کنید که برای گوگل ارزشمند باشد و بتوانید رتبه های خوبی بگیرید. اما محتوای سئو شده از چه چیزهایی تشکیل می شود؟ واقعیت این است که محتوای سئو شده از دیدگاه های مختلفی قابل بررسی است. در مورد فاکتورهای سئو چیزی شنیده اید؟ بخشی از فاکتورهای سئو مربوط به محتوای سایت شما است و اگر بتوانید محتوای بهینه شده تولید کنید، به راحتی می توانید بهترین نتیجه را بگیرید.

گاهی اوقات کسب و کارها بدون توجه به بهینه سازی محتوا برای سئو دست به تولید محتوا می زنند. در چنین شرایطی نمی توانند رتبه های خوبی در گوگل بگیرند و یک منبع ارزشمند و رایگان برای دریافت ترافیک هدفمند را از دست می دهند. قطعاً شما نمی خواهید چنین اتفاقی برای کسب و کارتان بیفتد! پس هنگام تولید محتوا به فکر بهینه سازی محتوا برای سئو هم باشید تا بهترین نتایج را بگیرید.

  • بهینه سازی محتوا از دیدگاه کاربران

یکی دیگر از انواع بهینه سازی محتوا، بهینه سازی از دیدگاه کاربران است. واقعیت این است که محتوای تولید شده توسط شما در نهایت به دست کاربران می رسد. حال اگر کاربران آن محتوا را نخوانند یا از خواندن آن ارزشی دریافت نکنند، آیا واقعاً تولید محتوای شما ارزشمند و هدفمند است؟ قطعاً خیر. هدف نهایی خود که خوانده شدن محتوا و ارزشمند بودن آن از نظر کاربران است را در مسیر تولید و ویرایش محتوا در نظر داشته باشید.

گاهی اوقات محتوای سایت ها روان نیست و کاربر باید هر جمله را چند بار بخواند تا متوجه شود. این موضوع نشان می دهد که بهینه سازی محتوا برای کاربران انجام نشده است و کاربران هنگام خواندن محتوا با مشکل روبرو هستند. هر چند که ممکن است محتوای شما سئو شده باشد، اما باید آن را به صورت ساده و روان بنویسید تا همه مخاطبان شما به راحتی بتوانند آن را درک کنند.

  • بهینه سازی محتوا برای تبدیل

در نهایت، آخرین نوع بهینه سازی محتوا برای تبدیل است. هر کسب و کاری محصول یا خدماتی دارد که می خواهد آن را به مخاطبان هدف و کاربران خود بفروشد. اگر محتوای شما عالی باشد، در گوگل هم رتبه خوب گرفته باشد اما محصول یا خدمات شما معرفی نشده باشد چه اتفاقی می افتد؟ کاربر محتوای شما را می خواند و می داند که آن محتوا ارزشمند است. اما در نهایت محصول یا خدمات شما را خریداری نمی کند! چرا؟ چون اصلاً معرفی نشده است یا این که به درستی معرفی نشده است.

پس فراموش نکنید که یکی از جنبه های بهینه سازی محتوا، بهینه سازی از نظر نرخ تبدیل است. شما باید بتوانید محتوایی تولید کنید که در نهایت کاربر احساس کند که به محصول یا خدمات شما نیاز دارد. در چنین شرایطی به راحتی محصول یا خدمات شما را خریداری می کند و این یعنی نرخ تبدیل آن مقاله مناسب است.

چرا بهینه سازی محتوا اهمیت دارد؟

اکنون که با مفهوم بهینه سازی محتوا و انواع آن آشنا شدید، احتمالاً می دانید که چرا بهینه سازی محتوا ارزش زیادی دارد. بهینه سازی محتوا به شما کمک می کند تا بتوانید محتوای تولید شده را به یک محتوای ارزشمند تبدیل کنید. پس از نوشتن محتوا، باید از دیدگاه های مختلف محتوا را بررسی کنید و ببینید که آیا همه چیز به بهترین شکل ممکن جلو رفته است یا نه. اگر پاسخ منفی بود، شروع به بهینه سازی کنید. هر چقدر که یک محتوا در نسخه اولیه عالی نوشته شده باشد، اما باز هم از دیدگاه های مختلف نیاز به بهینه سازی دارد تا در نهایت به بهترین محتوای ممکن تبدیل شود.

بنابراین بهینه سازی محتوا به شما کمک می کند تا بتوانید یک محتوای ارزشمند در اختیار کاربران قرار دهید. محتوایی که پس از خواندن آن، احساس کنند چیزی را یاد گرفته اند یا ارزشی در آن ها ایجاد شده است. پس از آن، با بهینه سازی محتوا برای سئو می توانید محتوای خود را به رتبه های اول گوگل برسانید. دقیقاً همان جایی که بیشترین ترافیک هدفمند را دریافت می کنید. در نهایت هم می توانید با بهینه سازی تبدیل محتوا، محصول یا خدمات خود را به مشتریان بفروشید. کافی است محصول یا خدمات مرتبط با هر صفحه را به بهترین شکل به کاربران معرفی کنید؛ حتی یک بنر کوچک هم می تواند برای شما تبدیل انجام دهد.پ

چگونه محتوای خود را برای سئو بهینه کنیم؟

اگر به فکر بهینه سازی محتوا از دیدگاه سئو هستید، باید سئو محتوا را رعایت کنید. سئو محتوا به این معنی است که محتوای شما از همه لحاظ از نظر گوگل بهینه باشد. اگر بهینه نباشد، در میدان رقابت با محتوای سایت های دیگر نمی توانید رتبه بالاتر دریافت کنید و اگر مجموع امتیاز فاکتورهای شما پایین باشد، در نهایت رتبه پایین تری نسبت به سایت رقیب به دست می آورید. پس اگر به دنبال سئو محتوای هستید، باید فاکتورهای مربوط به آن را رعایت کنید. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی مهم ترین فاکتور هایی که به شما کمک می کند تا محتوای خود را سئو کنید می پردازیم:

  • تحقیق کلمات کلیدی

اولین و مهم ترین قدمی که در تولید محتوا پس از مشخص شدن موضوع وجود دارد، تحقیق کلمات کلیدی است. البته گاهی اوقات کاربران برای آن که متوجه شوند چه کلمات و موضوعاتی بیشتر برای کاربران جستجو می شود ابتدا تحقیق کلمه کلیدی صورت می گیرد. در هر صورت، یکی از مهم ترین بخش های سئو محتوا یا بهینه سازی محتوا در بخش سئو، تحقیق کلمات کلیدی است. شما باید بدانید که کاربران برای چه چیزی جستجو می کنند و حتی باید بدانید که آن کلمه کلیدی را به چه صورت جستجو می کنند. با دانستن این موضوع به راحتی می توانید مسیر تولید محتوای خود را پیدا کنید و بهترین نتایج را بگیرید. پس از تولید محتوا، کلمه کلیدی را هم در متن جستجو کنید تا کاملاً پخش شده باشد. از مترادف های کلمات کلیدی هم به خوبی استفاده کنید تا بهترین نتایج را بگیرید.

  • تولید محتوای کاربر پسند

یکی دیگر از نکاتی که در بخش بهینه سازی محتوا باید رعایت کنید، این است که محتوای شما کاربر پسند باشد. اگر محتوایی که می نویسید به درد کاربران نخورد و کاربر از خواندن آن لذت نبرد، تنها زمان و انرژی خود را هدر داده اید. در برخی کسب و کارها تولید محتوا غیر از آن که هزینه داشته باشد، چیز دیگری ندارد. پس محتوایی که تولید می کنید برای کاربران است و باید حواستان به این موضوع باشد. گاهی اوقات کسب و کارها فکر می کنند که هدف از تولید محتوا سئو است اما پس از آن که به رتبه های اول می رسند، متوجه می شوند که کاربر محتوای آن ها را نمی خواند. پس از همان ابتدا حواستان به تولید محتوای کاربر پسند باشد تا نرخ پرش سایت شما بالا نباشد و کاربر محتوای شما را کامل بخواند.

  • استفاده از قالب محتوای درست

در مورد قالب محتوا چیزی می دانید؟ در هر سایت انواع قالب محتوا وجود دارد که کاربرد هر یک از آن ها متفاوت است. گاهی اوقات کاربرد یک قالب محتوا برای محتوای وبلاگ است و گاهی اوقات هم برای محصول یا خدمات. شما باید ببینید که محتوای شما برای چه صفحه ای است و قالب متناسب با آن را تهیه کنید. برای قالب محصول نباید محتوای طولانی داشته باشد! دلیلش هم این است که کاربر به دنبال کسب اطلاعات مفصل و جامع نیست؛ بلکه می خواهد آن محصول را سفارش دهد. در حالی که در بخش وبلاگ شما باید محتوای جامع و جذابی بنویسید کاربران در مورد مفهوم جستجو شده همه چیز را به خوبی متوجه شوند. بنابراین سعی کنید از نظر بهینه سازی محتوا، قالب محتوای وبلاگ را جامع و طولانی بنویسید اما قالب صفحه محصول یا خدمات خود را تا حد ممکن کوتاه و جذاب بنویسید. همچنین استفاده از کال تو اکشن را در صفحات محصول یا خدمات فراموش نکنید؛ چرا که تاثیر زیادی روی فروش شما دارد.

  • توجه به ساختار محتوا برای افزایش خوانایی

یکی از مهم ترین مسائلی که باید دقت کنید، این است که ببینید ساختار مناسب برای صفحه شما چگونه است! گاهی اوقات کاربر در حال خواندن یک مقاله است اما آن محتوا به قدری اشتباهات نگارشی دارد که سرعت کاربر را کاهش می دهد. این اولین چیزی است که باید در بحث ساختار محتوا رعایت کنید! شما باید سعی کنید از نظر نگارشی محتوای شما بدون ایراد و مشکل باشد تا کاربر به راحتی بتواند آن را بخواند. مسئله دیگر تجربه محتوا است! گاهی اوقات کاربر در خواندن محتوا با مشکل روبرو می شود که دلیل آن تجربه محتوا است. محتوای شما باید ساده، روان و به دور از حاشیه باشد تا کاربر به راحتی بتواند آن را در مدت زمان کوتاهی بخواند و از خواندن آن لذت ببرد.

  • استفاده درست از کلمات کلیدی در محتوا

در مورد تحقیق کلمات کلیدی صحبت کردیم اما در مورد استفاده درست از آن چیزی می دانید؟ گاهی اوقات تحقیق کلمات کلیدی به بهترین شکل ممکن انجام می شود اما استفاده از آن به درستی صورت نمی گیرد. دلیل این امر، این است که در بهینه سازی محتوا این موضوع دقت نمی شود. استفاده درست از کلمات کلیدی به این معنی است که شما بتواند در هر بخش از محتوای خود کلمه کلیدی را پخش کنید و به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید.

در هر محتوا یک کلمه کلیدی اصلی و چند کلمه کلیدی فرعی یا مترادف وجود دارد که شما باید بتوانید به بهترین شکل ممکن از آن ها استفاده کنید. در کنار کلمه کلیدی اصلی، کلمه کلیدی مترادف را هم در بخش های مختلف محتوا به کار ببرید. چرا که ممکن است برخی کاربران به جای کلمه کلیدی اصلی از کلمه کلیدی فرعی استفاده کنند.

  • بهینه سازی متا تگ های صفحه

هر صفحه از سایت شما چند متا تگ مهم دارد که همه آن ها برای سئو مهم است! در واقع گوگل بخش مهمی از اطلاعات صفحه را از طریق همین متا تگ ها بر می دارد و استفاده می کند. حال اگر متا تگ های شما به درستی استفاده نشده باشد، باعث می شود تا میزان بهینه بودن صفحه شما کاهش پیدا کند. در حال حاضر متا تگ های مختلفی برای گوگل مهم هستند و شما می توانید روی صفحه خود استفاده کنید. اما چند متا تگ که شامل متا تگ عنوان، توضیحات صفحه و توضیحات عکس (alt) هستند اهمیت بسیار زیادی دارد. 

در بحث بهینه سازی محتوا باید بتوانید این موارد را به بهترین شکل ممکن بهینه سازی کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. هر کدام از این موارد هم نکات خاص خود را دارند. مثلاً در متا تگ عنوان باید از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید و آن را تا نهایتاً 60 کاراکتر به کار ببرید. از تیترهای جذاب استفاده کنید تا کاربران جستجو کننده ترغیب شوند روی آن کلیک کنند.

  • استفاده از انواع محتوا در صفحه

گوگل صفحاتی که دارای انواع محتوا هستند نسبت به صفحاتی که تنها محتوای متنی دارند بیشتر دوست دارد! دلیل آن هم این است که چنین صفحاتی برای کاربران جذاب تر هستند و سعی می کند این صفحات را بالاتر از صفحات ساده نشان دهد. به همین دلیل است که پیشنهاد می کنیم حتماً از چند نوع محتوا در صفحات سایت خود استفاده کنید. کمترین کاری که می توانید انجام دهید، این است که به ازای هر چند صد کلمه یک عکس مرتبط قرار دهید. البته که در حال حاضر قرار دادن پادکست و ویدئو ارزش بسیار زیادی به صفحه می دهد و در میدان رقابت با کسب و کارهای دیگر راحت تر می توانید پیروز شوید. البته این محتواها باید به نحوی باشد که صفحه شما را خیلی سنگین نکند. 

با نگه داشتن بیشتر کاربران در سایت هم می توانید در سئو رشد بیشتری را تجربه کنید! ویدئو یکی از انواع محتوا است که معمولاً برای کاربران نسبت به انواع دیگر محتوا جذاب تر است و اگر طولانی باشد، کاربر چند دقیقه را در سایت شما می گذراند. این موضوع به گوگل این سیگنال را ارسال می کند که این صفحه برای کاربران ارزشمند است، پس باید رتبه خوبی دریافت کند.

  • لینک سازی داخلی در محتوا

از لینک سازی داخلی استفاده می کنید؟ لینک سازی داخلی به این معنی است که بین صفحات داخلی سایت خود لینک سازی کنید. مثلاً اگر در یک محتوا یک کلمه کلیدی محتوای دیگر وجود دارد، یک لینک داخلی به آن صفحه بدهید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. لینک سازی داخلی ارزش زیادی برای صفحات سایت شما ایجاد می کند و باعث می شود تا گوگل صفحات دیگر سایت را هم بررسی کنند. البته که کاربران هم روی آن ها کلیک می کنند و وارد صفحات دیگر سایت شما می شوند. این مسئله باعث می شود تا محتوای دیگر شما خوانده شود و گوگل متوجه ارزشمند بودن سایت شود. پس حتماً از لینک سازی داخلی به بهترین شکل ممکن استفاده کنید تا کاربر را بیشتر در سایت خود نگه دارید.

  • لینک سازی خارجی برای محتوا

یکی دیگر از مهم ترین مسائلی که در بهینه سازی محتوا وجود دارد که البته مستقیماً به محتوای شما مربوط نمی شود، لینک سازی خارجی است. شما باید بتوانید از سایت های دیگر برای آن محتوا لینک دریافت کنید و در نهایت به رشد آن صفحه کمک کنید. یکی از مهم ترین فاکتورهایی که برای گوگل اهمیت دارد، لینک سازی خارجی است. لینک سازی خارجی به این معنا است که سایت دیگری آن محتوا را ارزشمند دانسته و به آن لینک داده است. لینک سازی خارجی به روش های مختلفی انجام می شود که یکی از بهترین آن ها رپورتاژ آگهی است تا بتوانید یک محتوای ارزشمند در سایت ارزشمندی منتشر کنید و در آن محتوا، لینک صفحه خود را قرار دهید. این مسئله از دیدگاه گوگل هم کاملاً طبیعی است و اگر خیلی در آن زیاده روی نکنید، می توانید بهترین نتایج را بگیرید. در واقع شما باید سعی کنید طبیعی بودن را رعایت کنید؛ به طوری که گوگل به فعالیت های لینک سازی شما شک نکند.

چگونه محتوای خود را برای کاربران بهینه کنیم؟

یکی دیگر از فاکتورهای بهینه سازی محتوا، بهینه سازی برای کاربران است. هدف اصلی تولید محتوا این است که به دست کاربران برسد، از آن چیزی یاد بگیرد و در نهایت بتواند محصول یا خدمات معرفی شده را خریداری کند. حال اگر محتوای شما برای کاربران بهینه سازی نشده باشد، آن را نمی خواند و در نهایت اهدافی که در نظر دارید محقق نمی شود. اگر نمی خواهید چنین اتفاقی بیفتد، سعی کنید حتماً محتوا را برای کاربران بهینه سازی کنید. در این بخش از مقاله به بررسی فاکتورهای مهم در رابطه با بهینه سازی محتوا برای کاربران می پردازیم:

  • توجه به خوانایی محتوا

یکی از مهم ترین بخش هایی که برای بهینه سازی محتوا برای کاربران اهمیت زیادی دارد، این است که محتوای شما به سادگی خوانده شود. محتوای سایت مانند محتوای کتاب ادبی نیست که کاربر بخواهد روی آن تمرکز و فکر کند. کاربر به دنبال محتوایی است که یک بار بخواند و متوجه منظور شما شود. پس ساده و خوانا بودن محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد. تمرکز خود را بر روی این بگذارید که حتی کاربرانی که تخصصی در حوزه کاری شما ندارند هم بتوانند یک بار محتوای شما را بخوانند و متوجه شوند. این یعنی یک محتوای باکیفیت که کاربر می تواند با صرف کمترین زمان و انرژی آن را بخواند.

  • توجه به ارزش محتوا

محتوای شما ارزشمند است؟ اگر محتوای شما ارزشمند نباشد، کاربر فقط زمان خودش را هدر می دهد. گاهی اوقات محتوایی به چشم می خورد که در آن از یک کلمه کلیدی مشخص استفاده شده اما هدف کاربر در نظر گرفته نشده است. همین مسئله باعث می شود تا شما محتوای ارزشمندی تولید کنید اما با موضوع دیگر. اگر کاربر کلمه کلیدی خاصی را جستجو می کند، به دنبال این است که دقیقاً در مورد همان اطلاعات کسب کند. پس همیشه سعی کنید محتوای ارزشمند، ساده و تا جایی که می توانید مختصر ارائه کنید تا کاربر از خواندن آن نهایت لذت را ببرد.

  • استفاده از مالتی مدیا و تصاویر

چقدر از مالتی مدیا استفاده می کنید؟ آیا محتوای شما غنی از تصاویر، پادکست و ویدئو است؟ خواندن محتوای متنی بدون مالتی مدیا واقعاً برای کاربران خسته کننده است. به خصوص که اگر محتوا طولانی باشد و کاربر بخواهد فقط به متن ها توجه کند. یکی از مهم ترین فاکتورهای بهینه سازی محتوا برای کاربران این است که شما از تصاویر و ویدئوهای مرتبط استفاده کنید. البته تعداد آن نباید به نحوی باشد که حواس کاربر را پرت کند! بلکه باید بتوانید تشخیص دهید که چه جاهایی نیاز است تا توجه کاربر بیشتر جلب شود! دقیقاً در همان جا از تصاویر استفاده کنید تا بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشید.

  • استفاده از نقل و قول ها

برای شما هم پیش آمده است که کسی از یک شخص بزرگ نقل و قول کند و شما هم لذت ببرید؟ قطعاً همین طور است. همین اتفاق در محتوای سایت هم می افتد. گاهی اوقات شما تنها با یک نقل و قول می توانید مفهومی را به کاربران برسانید. معمولاً نقل و قول ها نسبت به محتوای اصلی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و همین موضوع می توانید علاوه بر این که برای کاربران ارزشمند باشد، حس خستگی کاربر را هم از بین ببرد. پس فراموش نکنید که یکی از کارهایی که به بهینه سازی محتوا کمک کند، استفاده از نقل و قول مرتبط با محتوای خودتان است.

  • استفاده از داستان سرایی

همه ما داستان را دوست داریم! فرقی هم نمی کند که بچه باشیم یا یک انسان بالغ. در هر صورت داستان ها همیشه ارزشمند هستند و حوصله انسان را کمتر سر می برد. در حالی که یک محتوای ساده و معمولی حوصله بسیاری از ما را سر می برد که قطعاً دوست نداریم کاربران سایت با چنین چیزی روبرو شوند. برای جلوگیری از این مشکل می توانید از داستان سرایی استفاده کنید. داستان سرایی تاثیر به سزایی روی کسب و کارتان دارد و اگر بتوانید به درستی از آن استفاده کنید، شاهد رشد بسیار زیادی کسب و کارتان خواهید بود.

چگونه محتوای خود را برای تبدیل بهینه کنیم؟

تبدیل به این معنی است که بتوانید اهداف خود را محقق کنید! حال اگر هدف شما فروش محصول یا خدمات است، باید بتوانید محتوای خود را از نظر تبدیل بهینه سازی کنید تا در نهایت کاربران از محصولات یا خدمات شما استفاده کنند. البته ممکن است اهداف دیگری در نظر داشته باشید؛ مانند افزایش کاربران عضو شده در سایت. در این صورت هم می توانید با کال تو اکشن مناسب از کاربران بخواهید که در سایت شما عضو شوند. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی چند مورد از مهم ترین نکاتی که در رابطه با بهینه سازی نرخ تبدیل وجود دارد، بپردازیم:

  • انتخاب کلمه کلیدی متناسب با هدف کاربر

اگر هدفتان فروش محصول یا خدمات است باید از کلمات کلیدی مناسبی استفاده کنید که می تواند مخاطبان هدف شما را جذب کند. گاهی اوقات شما از کلمات کلیدی آن حوزه استفاده می کنید اما هدف جستجو در آن به خوبی رعایت نشده است. کاربران از جستجوی خود هدفی دارند؛ مثلاً کسی که کلمه خرید گوشی را جستجو می کند، هدفش خرید است اما کسی که کلمه نقد و بررسی گوشی را جستجو می کند، هدفش بررسی است. پس از کلمه کلیدی متناسب با هدف کاربر استفاده کنید تا بتوانید حداکثر تبدیل را انجام دهید.

  • معرفی محصولات و خدمات در محتوای مرتبط

یکی از مهم ترین بخش های هر کسب و کاری محصول و خدمات آن است. با کمک تولید محتوا می توانید محصول خود را به فروش برسانید و سود خوبی کسب کنید اما واقعیت این است که بسیاری از محتواهایی که کاربران تولید می کنند، نمی تواند برای آن ها بفروشد. دلیل آن هم این است که گاهی با وجود تولید محتوای باکیفیت اما محصول یا خدمات مرتبط با آن معرفی نمی شود. این باعث می شود که کاربر نداند که چنین محصول یا خدماتی دارید و در نهایت باعث کاهش فروش شما می شود. پس یکی از بخش های مهم بهینه سازی تبدیل در محتوا این است که محصولات یا خدمات خود را به کاربران در انتهای محتوا یا هر بخشی که مناسب است، معرفی کنید.

  • استفاده از کال تو اکشن مناسب

یکی از مهم ترین بخش هایی که برای بهینه سازی تبدیل اهمیت زیادی دارد، استفاده از کال تو اکشن مناسب است. کال تو اکشن در واقع به این معنی است که از کاربران بخواهید اقدامی انجام دهند و هر چقدر میزان اقدامی که کاربران برای شما انجام می دهند بیشتر باشد، به این معنی است که نرخ تبدیل بهتری داشته اید. کال تو اکشن شما می تواند هر چیزی باشد! مثلاً اگر هدفتان این است که کاربران صفحه اینستاگرام شما را دنبال کنند، یک بنر جذاب در اختیار کاربر قرار دهید تا با کلیک بر روی آن وارد صفحه اینستاگرام شما شده و آن را دنبال کند.

بهینه سازی محتوا به اندازه تولید محتوا مهم است! در واقع این دو مکمل هم هستند و اگر نتوانید هر دو را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، مشتریان زیادی از دست می دهید. تولید محتوا برای کسب و کارها هزینه های سنگینی دارد و اگر نتواند اهداف آن را محقق کند، سودی نخواهد داشت و فقط هزینه بر خواهد بود. به همین دلیل است که بهینه سازی محتوا بخش مهمی از بازاریابی محتوا است و اگر به بهترین شکل ممکن انجام دهید، اتفاقات بسیار خوبی برای کسب و کارتان رقم می زند. همچنین بهینه سازی محتوا به بخش های دیگر بازاریابی دیجیتال هم کمک زیادی می کند و در نهایت منجر به رشد کسب و کارتان می شود.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *